Citat:
Nä, men en hel del människor blir smittade hela tiden, speciellt med delta. Sen om man är vaccinerad så kanske man inte märker av det. Det är ett par länder där dödstalen har gått upp efter man har börjat massvaccinera.
"VAD BERODDE SPIKEN I ISRAELS DÖDSTAL PÅ 15 AUG , SOM UPPGICK TILL HELA 46 PERSONER, VILKEN JAG SKREV ETT INLÄGG OM FÖRUT IDAG, SOM UPPGÅR TILL MER ÄN 3 GGR DYGNSTALET DÖDA DAGEN INNAN 14 AUG PER SENASTE VECKOSNITT ?
Här kan en ny ledtråd finnas i nyhetsartikel från Israel 8 aug vilken jag inte kände till förut idag. Den är rubricerad så här :
"Nearly 500,000 Israeli Seniors Get Booster Shots".
"One-third of Israel’s seniors — about 420,000 of those age 60 and older — have received a coronavirus booster shot, Prime Minister Naftali Bennett said Sunday, adding that the figure could reach 500,000 by the end of the day.
Bennett announced the progress of the vaccine campaign, which began 10 days ago and uses the Pfizer vaccine, at a Cabinet meeting."
Så dessa äldre i riskgruppen måste ha tillkommit som vaccinerade allt sedan 10 dagar innan 8 aug dvs sedan 29 juli.
28 juli var det endast 1 (en) död i senaste veckosnitt i Israel och vaccinationskampanjen av 60+ startade dagen efter.
Dödligheten i Israel just 28 juli blir förstås extra låg då 0.18 % men det var i "sommarstiltje" innan deltavarianten slog till och ökade smittspridningen eftersom vaccinet fungerar sämre på den.
Den därefter dramatiska ökningen i dödstal och dödlighet (0.83 % 15 aug) efter smitta kan jag nu koppla ihop med de äldres massvaccination på bara 10 dygn då tydligen hela ca 0.5 miljoner äldre 60+ massvaccinerade. Det blir en test på min teoris tillämplighet.
Det stämmer lite FÖR bra i TIDEN, ännu en gång för att man inte ska misstänka ett orsakssamband...
Det har rapporterats 206 döda i cocid-19 Israel per 29 juli-15 aug.
I snitt har det vaccinerats ca 50 000 per dag.
Låt säga att hälften har vaccinerats då de kunde ha haft en vid vaccinationstillfället genombrottssmitta om de hade smittats i närtid (eftersom jag har kalkylerat med en riskperiod på 4 dagar innan sjukdomsutbrott och vaccination plus högst 10 dagar efter en vaccination då smitta antas uppstå, samt att hela sjukdomsperioden antas till 4 veckor).
Vid ren slumpvis fördelning kan antalet covid-19-smittade av de 0.5 miljoner vaccinerade i närhet till den aktuella relevanta perioden enligt min modell statistiskt uppskattas till i genomsnitt hälften av 0.5 miljoner x (antalet totalt smittade i Israel 26 juli - 15 aug = 100 167) dividerat med folkmängden i Israel 9.33 miljoner = ca 2680 personer.
Min kalkyl innebär alltså att 2680 äldre Israeler som massvaccinerades under 10 dygn (totalt ca 0.5 miljoner) var riskutsatta enligt min teori om förhöjd dödsrisk vid samtidig vaccination mot covid-19 och erhållen smitta mot covid-19.
Samma period dog 206 sannolikt just äldre Israeler, vilket är i linje med vad jag finner är rimligt med en förhöjd dödsrisk om min teori är tillämplig. 206/2680 = ca 7.7 %. I Sverige finns officiell statistik på att de som fått genombrottssmitta trots fullvaccination var ca 5 % januari -mitten på juni. Sannolikt har även den svenska riskgruppen lite bättre bred T-cellsimmunitet än den israeliska, så även storleken på risken stämmer gott med min teori.
Det verkar således som en betydande hög sannolikhet efter denna lilla kalkyl att det är själva massvaccinationen som kan vara en starkt bidragande orsak till de accelererande dödsfallen senaste dryga 2 veckorna i Israel, pga att vissa vaccinerade har burit på en latent smitta eller blev smittade med covid-19 inom några dagar efter vaccinationen.
Min teori har ytterligare stärkts med dessa data."