2021-08-16, 17:02
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Ja men det står i köpekontraktet att det SKA skrivas ett separat uppdragsavtal enligt vad TD har formulerat i §18. Inte om man tänker sig eller något, order SKA är med, när man SKA göra något är det inte valfritt.

Huruvida Esbjörn har försökt att betala tillbaka eller vad är helt ointressant för det spelar ingen roll för utgången. Korrekt hade precis som hans advokater nu uppmärksammat varit om Ebba Busch hade fullgjort sin del av avtalet och betalat han resterande del av köpeskillingen enligt avtalet och inte då själv brutit mot sitt åtagande enligt kontraktet.

Givet är att kommer Esbjörn ha rätt att behålla huset så kommer han få betala tillbaka allt till Ebba Busch och mer där till med all rätta.

Nej det stämmer faktiskt inte.
Citat:
”om Ebba Busch fullgjort sin del och betalat resterande del av köpeskillingen enligt avtalet.”

Enligt avtalet ska handpenningen betalas till Esbjörns konto xxxxx innan datum xxxx.
Handpenningen ska betalas till detta konto och det står ordagrant handpenningen i avtalet.
Men det står ingenstans i avtalet, inte ett ord, att resterande köpeskilling ska betalas till kontot.
Enligt avtalet skulle den betalas till Esbjörn ”kontant” på tillträdesdagen den 16/9 2020.
Esbjörn ska då uppge på vilket sätt eller till vilket konto resterande köpeskilling betalas.
Hur tänkte du att resterande köpeskilling skulle kunna erläggas egentligen?
Detta regleras nämligen inte i avtalet, endast hur betalning av handpenningen ska ske.

Som de flesta av er nu förstår:
Resterande köpeskilling kunde inte betalas ut till säljaren.
Esbjörn infann sig inte, gick inte att kontakta och inte underrättat köpare om hur resterande köpeskilling ska betalas.
(Beakta även att Esbjörn i avtalet inte kan överlåta belånad fastighet & betalning sker vid överlåtelse)

Ja du har helt rätt.
Citat:
”Givet är att kommer Esbjörn ha rätt att behålla huset så kommer han få betala tillbaka allt till Ebba Busch och mer där till med all rätta.”

Frågan är varför Esbjörn inte ordnade det redan för ett år sedan?
Eller hans generalfullmakts innehavare?
Eller hans pensionatsvärdinna?
Eller hans juridiska ombud?
Eller hans brorson Matz?
Eller hans kompis Ulf?
2021-08-16, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Köparen svarade inte i telefonen och på brev när säljaren försökte höra av sig.
Köparen hoppades antagligen att den besvikne och förvirrade säljaren skulle bli rädd och försvinna när det började skramlas med advokater och pratas om höga skadestånd.
Det var ju tvärt om säljaren som likt en mullvad försvann i ett svart hål och inte gick att få tag i.
Vilka brev syftar du på... Det som aldrig kom fram för att det aldrig skickades. Det är inte så lätt att svara på sådan brev - det ska gudarna veta.
2021-08-16, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nej det stämmer faktiskt inte.
Citat:
”om Ebba Busch fullgjort sin del och betalat resterande del av köpeskillingen enligt avtalet.”

Enligt avtalet ska handpenningen betalas till Esbjörns konto xxxxx innan datum xxxx.
Handpenningen ska betalas till detta konto och det står ordagrant handpenningen i avtalet.
Men det står ingenstans i avtalet, inte ett ord, att resterande köpeskilling ska betalas till kontot.
Enligt avtalet skulle den betalas till Esbjörn ”kontant” på tillträdesdagen den 16/9 2020.
Esbjörn ska då uppge på vilket sätt eller till vilket konto resterande köpeskilling betalas.
Hur tänkte du att resterande köpeskilling skulle kunna erläggas egentligen?
Detta regleras nämligen inte i avtalet, endast hur betalning av handpenningen ska ske.

Som de flesta av er nu förstår:
Resterande köpeskilling kunde inte betalas ut till säljaren.
Esbjörn infann sig inte, gick inte att kontakta och inte underrättat köpare om hur resterande köpeskilling ska betalas.
(Beakta även att Esbjörn i avtalet inte kan överlåta belånad fastighet & betalning sker vid överlåtelse)

Ja du har helt rätt.
Citat:
”Givet är att kommer Esbjörn ha rätt att behålla huset så kommer han få betala tillbaka allt till Ebba Busch och mer där till med all rätta.”

Frågan är varför Esbjörn inte ordnade det redan för ett år sedan?
Eller hans generalfullmakts innehavare?
Eller hans pensionatsvärdinna?
Eller hans juridiska ombud?
Eller hans brorson Matz?
Eller hans kompis Ulf?
Det står så för att det är en del av likvidavräkningen som ska göras på banken.

Noterade i Ebba Buschs brev till Esbjörn att "mäklaren" skulle närvara på kontoret i Uppsala den 16/8. Det var nytt för mig, han hade ju avskrivit sig allt ansvar. Trist för Ebba Busch att han inte var delaktig vid kontraktsskrivningen, då hade den kanske gått rätt till så hon fått sin lagfart.

Noterade även i det brevet att flera brorsbarn varit på tomten, oklart när men någon tog tavlan på huset som Ebba Busch fotade.
2021-08-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Tanken att hon använt taxeringsvärdet har slagit mig oxå. Dock tror jag att om det är så så kom hon på det själv. Jag tror inte att hon fått ett sådant tips av en mäklare.

Men vad som skulle kunna tyda på det är att han från början tyckte att han gjort en så bra affär. Vem skulle tycka det om man sålt för 300 000 kr under värderingsbudet. Men om man gått på taxeringen och sålt för 400 000 över. Då skulle man vara nöjd.

Sant och kan inte nog upprepas.
Så lite grovt kan man säga:
• Ebba uppvaktade Esbjörn och fick honom att tro att han skulle hänga med huset.
Stöd för tesen: Esbjörns egna ord.
Esbjörns Juridiska ombuds ord
• Ebba använde det förtroende hennes roll som partiledare ger henne. För att förhandla priset.
Stöd för tesen: om inte Ebba varit den hon är. Hade Esbjörn troligtvis varit mer benägen att göra en egen värdering och inte lita på köparens.
Att en värdering har med taxeringen är inte konstigt. Det vore anmärkningsvärt om de inte hade det. Eller hur menar du?

Nja priset är ju egentligen inte intressant för Esbjörn vill inte sälja och har sagt att det inte handlar om priset.

Men de obekräftade 300k och priset är ju intressant i alla fall. Dels de 300k vad skulle de användas till. Vilka var reparationer som hantverkarna räknat på? Varför så orimligt mycket? Varför står avdraget inte med i kontraktet eller ett bifogat dokument? Hur kom man fram till 300k?

Priset. Densia 4,6 (resonera kring 4,5-5 miljoner.) Notar 4,2 +/- 200k.

Så Ebba betalade mellan 100-700 för lite ( eller till dig ch med upp till 1,1) det är inte småpengar som jag ser det.

Nej jag håller med dig. Det är inget hot att sitta i tv och gråta över att man tvingats ta in juridisk hjälp.

Men det rimmar lite illa när man sedan gnäller över att motparten talar med media.

Nu har du fel när du tänker igen. Densias värdering är som du vet gjord långt i efterhand så inräknat med Uppsalas 15% värdeökning under tiden så hade Densias värdering med rätt värdetidpunkt varit 3910000, eftersom dem kommit fram till ett avdrag på 300 000 så har Ebba om man ska gå på Densias värdering betalt 290 000 för mycket i och med överenskommet avdrag

Enligt Notar så blir rangen 200 000 för mycket till 200 000 för lite (hon har alltså lagt sig exakt i mitten…)

Varför tror du fulingen Binge valt att göra en värdering med ett mycket senare värdedatum? Densia hade naturligtvis kunnat beräkna värdet vid aktuellt köpdatum, frågan är om de inte gjorde det först men att Ninninge inte var nöjd med svaret…
2021-08-16, 17:37
Medlem
Citat:
Det står så för att det är en del av likvidavräkningen som ska göras på banken.

Noterade i Ebba Buschs brev till Esbjörn att "mäklaren" skulle närvara på kontoret i Uppsala den 16/8. Det var nytt för mig, han hade ju avskrivit sig allt ansvar. Trist för Ebba Busch att han inte var delaktig vid kontraktsskrivningen, då hade den kanske gått rätt till så hon fått sin lagfart.

Noterade även i det brevet att flera brorsbarn varit på tomten, oklart när men någon tog tavlan på huset som Ebba Busch fotade.

När vi sålde via mäklare med skrivuppdrag, så var hon med på banken… är nog inget konstigt, utan standard.
2021-08-16, 17:44
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Vaa?!?…. Du frågar mig om källa för att sedan själv brista ut i ett hav av rykten och påståenden.

Jag tycker Esbjörns agerande tyder på… Låtet det som jag har källa på det?

Menar du att att Esbjörn är en så pass offentlig person i Västerås att han har ett öknamn han kallas offentligt? Har du källa på det? Eller på att han överhuvdtaget går under det öknamnet.

Hur vet du vad jag läst? Kan du inte i ställer visa mig något av dessa inlägg?
Nej, han var rädd för Ebba. Ursäkta om jag var otydlig.
Ingen budgivning jag varit med om eller hör talas om har gått till så här.

Citat:
Fy fan vad jag tycker det är fisigt att skriva som du gör. Knappast ett inlägg som skrivets om Ebba är taskigt på det sättet. Du kallar honom öknamn och ger honom egenskaper du inte har en aning om han har.

För har Esbjörns Eventuella personliga egenskaper med detta att göra? Det är inte så att Ebba har bättre rätt till Esbjörns hus om han är osympatisk.

Dessutom är det DoraF säger, detta skulle gjort upp mellan de juridiska parterna. Ebba vill träffa Esbjörn av en anledning. Kanske samma anledning som gör att Esbjörn är så rädd för henne.

Du har svårt att hålla isär saker eller?
du skrev :Knappast ett inlägg som skrivets om Ebba är taskigt på det sättet
Jag svarade :Förövrigt finns det många inlägg om henne som du inte har läst,
Detta är på grund av att du skrev så, då det har skrivits öknamn och andra saker om henne i spaltmeter här. tydligen vill du inte förstå det eller har du inte läst det.

Du skrev: Kanske samma anledning som gör att Esbjörn är så rädd för henne. inte att du Jag tycker Esbjörns agerande tyder på.
så återigen har du hittat på och töjer på sanningen.

Om nu jag har hört hans Ö- namn av vissa personer i V-rås (inte läst det här) så kan jag inte namnge dom här elller ?
han har fått namnet efter diverse saker han har gjort och detta går igen i denna affären!
2021-08-16, 17:50
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Nu har du fel när du tänker igen. Densias värdering är som du vet gjord långt i efterhand så inräknat med Uppsalas 15% värdeökning under tiden så hade Densias värdering med rätt värdetidpunkt varit 3910000, eftersom dem kommit fram till ett avdrag på 300 000 så har Ebba om man ska gå på Densias värdering betalt 290 000 för mycket i och med överenskommet avdrag

Enligt Notar så blir rangen 200 000 för mycket till 200 000 för lite (hon har alltså lagt sig exakt i mitten…)

Varför tror du fulingen Binge valt att göra en värdering med ett mycket senare värdedatum? Densia hade naturligtvis kunnat beräkna värdet vid aktuellt köpdatum, frågan är om de inte gjorde det först men att Ninninge inte var nöjd med svaret…

Finns en fundering med Densias värdering som jag inte lyckats få ett riktigt svar på.
Det finns 4 st godkända och eldningsklara kakelugnar i huset enligt dom.
Att Esb skulle gjort den besiktningen och fått dom godkända finns ju inte på kartan då trappan knappt håller ihop.
Gjorde EB det eller är dom ej godkända?
Detta påverkar ju värderingen rätt rejält!
2021-08-16, 17:55
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Fakta är att Ebba Busch blivit påkommen med lögner upprepade gånger under 2020.
Fakta är att vi inte har bekräftade lögner från Esbjörns sida, ännu.

Vilka ingår i Esb sida? Binninge, M-gård, MPL mfl ?

Ingår Binninge har det nog töjts på sanningen många gånger eller
MPL har ju sagt att hon inte raderat sin facebook men det har hon
Binninge har sagt att han har en värdering på 5,7 miljoner men det visade han alldrig.
han har sagt att det är EB som har motarbetat alla försök till möten vilket motbevisas i inlagor till tinget mm
ja listan kan göras lång
Senast redigerad av braattha 2021-08-16 kl. 17:58.
2021-08-16, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Finns en fundering med Densias värdering som jag inte lyckats få ett riktigt svar på.
Att Esb skulle gjort den besiktningen och fått dom godkända finns ju inte på kartan då trappan knappt håller ihop.

Alla uppgifter i Densias värdering kommer från Binninge så troligtvis har han ljugit och brett på så mycket som möjligt för att få en högre värdering…
2021-08-16, 18:00
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Alla uppgifter i Densias värdering kommer från Binninge så troligtvis har han ljugit och brett på så mycket som möjligt för att få en högre värdering…

Ja det ligger ju nära tillhands att tro det,då stämmer inte värderingen och man får nog dra av 100K direkt
2021-08-16, 18:05
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha

Känns inte normalt att man börjar en renovering med att besiktiga kakelugnar, åtminstone inte efter en besiktning som pekar på så pass många brister.

Vem skulle ha lagt pengar på att besiktiga dem?
2021-08-16, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Vet man att Ebbaligan inte tidigare har "köpt" fastigheter på liknande sätt? Verkar vara ett smart upplägg att kunna lura av någon fastigheten!

Det har jag också undrat över. Det är mycket listigt, övertagandet sker i flera steg och upplägget hade antagligen gått igenom om inte Binninge kontaktat media. Den tredje statsmakten, skyddar Esbjörn och ser till att vi får en seriös bevisvärdering i domstol, där inte Ebba Buschs munsvada värderas som trovärdig bevisning.

Det jag funderar över är den bristande empatin Ebba Bush visar för Esbjörn som främst människa och även som motpart. Empatilösheten drabba alla på Esbjörns sida, från Binninge, till släktingen Matz, och alla vänner som nu skandaliseras som giriga i media och beskrivs som folk som vill Esbjörn illa.

Det förekommer många fastighetstvister i detta land och jag har aldrig hört talas om något liknande, beträffande personangrepp som Ebba Busch ägnat sig åt på Facebook och genom att förmedla ondsint skvaller till Aftonbladet. Det förekommer hetsiga utfall i vårdnadstvister, men inte i en tvist när man tvistar mot folk som man inte känner om en fastighet.

Folk flest har spärrar. Ingen annan advokat än den som nu Ebba Busch anlitat hade tolererat en klient som förtalar och smutskastar motparten, hans ombud, hans vänner och eventuella vittnen inför en tvist. I normalfallet skulle en advokat avråda från det beteendet Ebba Busch visat upp då det skulle slå tillbaka negativt i domstol.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in