2021-08-16, 15:20
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Fastighetens tax.värde är 3 493 000 enligt 2018 års taxering som baseras på marknadsvärdet 2016.

Affären görs 2020.

Hur mkt har fastighetens marknadsvärde då stigit under dessa 4 år?

Ebba använder sig av värdet från 2016 när hon förhandlar med Esbjörn o har mage att påstå att hon gjort allt rätt o riktigt.

Vem tipsade henne om det? Theo kanske?
Tanken att hon använt taxeringsvärdet har slagit mig oxå. Dock tror jag att om det är så så kom hon på det själv. Jag tror inte att hon fått ett sådant tips av en mäklare.

Men vad som skulle kunna tyda på det är att han från början tyckte att han gjort en så bra affär. Vem skulle tycka det om man sålt för 300 000 kr under värderingsbudet. Men om man gått på taxeringen och sålt för 400 000 över. Då skulle man vara nöjd.

Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Citat där Katrin skriver:
"Istället har Esbjörn, trots att det påstås att han har en sviktande hälsa och därför ej kan möta Ebba, löpande kommunicerat genom media och då orkat och bemödat sig att träffa journalister för genomförande av reportage. Trots detta har det av dig påståtts att han ej skulle orka med att träffa Ebba."

Här är svart på vitt att Esbjörn inte orkar med att träffa Ebba.

Min tolkning är att han känner att han hamnar i ett underläge när de möts o att han inte vill utsätta sig för det igen.

Kort sagt - Esbjörn känner sig lurad/manipulerad av partiledaren Ebba.
Sant och kan inte nog upprepas.
Så lite grovt kan man säga:
• Ebba uppvaktade Esbjörn och fick honom att tro att han skulle hänga med huset.
Stöd för tesen: Esbjörns egna ord.
Esbjörns Juridiska ombuds ord
• Ebba använde det förtroende hennes roll som partiledare ger henne. För att förhandla priset.
Stöd för tesen: om inte Ebba varit den hon är. Hade Esbjörn troligtvis varit mer benägen att göra en egen värdering och inte lita på köparens.
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Men är det inte märkligt att även densia på uppdrag av Esbjörns ombud använder just detta taxeringsvärde (se sid 3) i sin bedömning? Det betyder väl att även de gör fel alltså? Eller är det helt enkelt så att det är du som har fel och yrkesmännen som har rätt?

Marknadsvärdet från både notar och densia visar även att köpesumman, justerad för röjning och värdestegring sedan köpet och till Densias värderingstidpunkt, stämmer väldigt bra med köpesumman.
Att en värdering har med taxeringen är inte konstigt. Det vore anmärkningsvärt om de inte hade det. Eller hur menar du?

Nja priset är ju egentligen inte intressant för Esbjörn vill inte sälja och har sagt att det inte handlar om priset.

Men de obekräftade 300k och priset är ju intressant i alla fall. Dels de 300k vad skulle de användas till. Vilka var reparationer som hantverkarna räknat på? Varför så orimligt mycket? Varför står avdraget inte med i kontraktet eller ett bifogat dokument? Hur kom man fram till 300k?

Priset. Densia 4,6 (resonera kring 4,5-5 miljoner.) Notar 4,2 +/- 200k.

Så Ebba betalade mellan 100-700 för lite ( eller till dig ch med upp till 1,1) det är inte småpengar som jag ser det.

Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Busch vill stärka lagen för de som gick ut i metoo, de som peka ut våldtäktsmän och likande.

Och det var inte ett hot, när man informerar att man kan bli tvungen att kalla in advokat när ena parten inte dyker upp eller inte kan nås.

Har du hittat något om Busch advokater tvinga gå ledsagaren än? Eller är det något du har hittat på?
Nej jag håller med dig. Det är inget hot att sitta i tv och gråta över att man tvingats ta in juridisk hjälp.

Men det rimmar lite illa när man sedan gnäller över att motparten talar med media.
2021-08-16, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Oj, Ebba ville skärpa lagen om förtal på nätet för att skydda offren för metoo?
Väldigt framsynt av henne då detta är ett år innan det ägde rum.
Ännu en av superkrafterna Ebba tillskrivs i denna tråd, applåd för det!

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/WLxVEQ/det-ar-nog-nu--sa-stoppar-vi-nathatet

Du kan ge bevis när du vill.
Dock bevis du gav handla om sexuella trakasserier, hämndporr spridning och likande.
Inget om säga någon är en kriminell
2021-08-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Tanken att hon använt taxeringsvärdet har slagit mig oxå. Dock tror jag att om det är så så kom hon på det själv. Jag tror inte att hon fått ett sådant tips av en mäklare.

Men vad som skulle kunna tyda på det är att han från början tyckte att han gjort en så bra affär. Vem skulle tycka det om man sålt för 300 000 kr under värderingsbudet. Men om man gått på taxeringen och sålt för 400 000 över. Då skulle man vara nöjd.

Sant och kan inte nog upprepas.
Så lite grovt kan man säga:
• Ebba uppvaktade Esbjörn och fick honom att tro att han skulle hänga med huset.
Stöd för tesen: Esbjörns egna ord.
Esbjörns Juridiska ombuds ord
• Ebba använde det förtroende hennes roll som partiledare ger henne. För att förhandla priset.
Stöd för tesen: om inte Ebba varit den hon är. Hade Esbjörn troligtvis varit mer benägen att göra en egen värdering och inte lita på köparens.
Att en värdering har med taxeringen är inte konstigt. Det vore anmärkningsvärt om de inte hade det. Eller hur menar du?

Nja priset är ju egentligen inte intressant för Esbjörn vill inte sälja och har sagt att det inte handlar om priset.

Men de obekräftade 300k och priset är ju intressant i alla fall. Dels de 300k vad skulle de användas till. Vilka var reparationer som hantverkarna räknat på? Varför så orimligt mycket? Varför står avdraget inte med i kontraktet eller ett bifogat dokument? Hur kom man fram till 300k?

Priset. Densia 4,6 (resonera kring 4,5-5 miljoner.) Notar 4,2 +/- 200k.

Så Ebba betalade mellan 100-700 för lite ( eller till dig ch med upp till 1,1) det är inte småpengar som jag ser det.

Nej jag håller med dig. Det är inget hot att sitta i tv och gråta över att man tvingats ta in juridisk hjälp.

Men det rimmar lite illa när man sedan gnäller över att motparten talar med media.

Säljaren valde prata med media istället för prata med Köparen.
2021-08-16, 15:31
Medlem
Citat:
Du kan ge bevis när du vill.
Dock bevis du gav handla om sexuella trakasserier, hämndporr spridning och likande.
Inget om säga någon är en kriminell

Läs artikeln jag länkade, mobbning, uthägning etc faller under det Ebba gjorde.

Och Ebba erkände ju sig trots allt skyldig.
Även om hon tog tillbaka det lika snabbt.

Även där gäller andra måttstockar, heter man Ebba Busch är det självklart att man ska få ändra sig, även om man signerat ett papper.
2021-08-16, 15:35
Medlem
Citat:
Säljaren valde prata med media istället för prata med Köparen.

Köparen svarade inte i telefonen och på brev när säljaren försökte höra av sig.
Köparen hoppades antagligen att den besvikne och förvirrade säljaren skulle bli rädd och försvinna när det började skramlas med advokater och pratas om höga skadestånd.
2021-08-16, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt

.
Anstränger du dig för att missförstå?

Frågan var ifall Ebba på råd skulle använt ett gammalt taxeringsvärde för att hålla nere marknadsvärdet. När jag visade att exakt samma värde användes av densia i sin värdering så ställde jag den naturliga frågan fast annorlunda utformad; hur kan exakt samma referensvärde vara fel om Ebba skulle använt det men helt korrekt när densia använder det på uppdrag av Esbjörn? Tror man det så har man nog fel eller så gör yrkesmännen fel. Vad tror du?

Var får du idéen att taxeringsvärdet inte skulle vara med som underlag i värderingen? Det brukar vara en början på bedömningen av marknadsvärdet som sedan justeras med ytterligare information uppåt eller neråt.
2021-08-16, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Även en äldre-äldre, med hörsel- och synskador, som är lindrigt kognitivt funktionsnedsatt, kan väl ljuga? Eller upphör förmågan att ljuga under de omständigheterna?

Om man till exempel påstår att man satt i månljus och kandelabrars sken, en dag i augusti då månen bevisligen inte lämnade ifrån sig mycket ljus alls och det var dagtid? Visst, det var hans "upplevelse", men blir det mer sant för det?

Eller att han har väldigt selektivt minne, kommer ihåg alla detaljer från kontraktsskivningen, men inte att han skrev på? Är det sant, eller är det hans diagnos som spökar? Det är helt klart bekvämt att ha en diagnos att skylla på, när man satt sig själv i klaveret.
Du beskriver ju hela svenska offermentaliteten men visst är det så, givetvis kan Esbjörn ha ljugit om saker, det vet jag lika lite som du. Men vi har ju svart på vitt, hård fakta att Ebba Busch har ljugit om flera saker under 2020.
2021-08-16, 16:06
Medlem
Citat:
Läs artikeln jag länkade, mobbning, uthägning etc faller under det Ebba gjorde.

Och Ebba erkände ju sig trots allt skyldig.
Även om hon tog tillbaka det lika snabbt.

Även där gäller andra måttstockar, heter man Ebba Busch är det självklart att man ska få ändra sig, även om man signerat ett papper.

Läste den. Synd att du inte gjorde det.
Du vet att förtalslagen dömer människor olika? Att offentliga ska tåla mer än privat?

Ombudet var själv korkad nog att se till att intresset för hans brott ökade, med först hota om anmäla via kontakta media, sen anmäla och prata i media om det. Han öka själv spridningen.
2021-08-16, 16:09
Medlem
Citat:
Köparen svarade inte i telefonen och på brev när säljaren försökte höra av sig.
Köparen hoppades antagligen att den besvikne och förvirrade säljaren skulle bli rädd och försvinna när det började skramlas med advokater och pratas om höga skadestånd.

Du skrev fel.
"Säljaren svarade inte i telefonen och på brev när köparen försökte höra av sig."
Så nu är den rätt. Resten du skrev är fel och finns inget bevis för
2021-08-16, 16:31
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Att man inte kan lita 100% på det Esbjörn stämmer nog sett till hans mentala förmåga, dock har vi väl ännu inte uppdagat någon direkt lögn från Esbjörns sida? Hans egna upplevelser från affären kan ju inte ses som lögner.

Ebba Busch däremot kan ju inte skylla på någon mental funktionsnedsättning, hon har i varje fall inte något på papper som Esbjörn. Ändå har hon ertappats flertalet gånger under 2020 med direkta lögner.

Varje människa får dra sina egna slutsatser utifrån den fakta jag presenterade här ovanför.

Är det bättre om Esbjörns lögner kallas för alternativa sanningar?
Esbjörns minnesluckor kommer extremt lägligt, exempelvis vid kontraktsskrivningen kommer han ihåg exakt var alla satt och har en målande beskrivning av rummet samt exakt var han skulle skriva under men inte att han gjorde det.
2021-08-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Är det bättre om Esbjörns lögner kallas för alternativa sanningar?
Esbjörns minnesluckor kommer extremt lägligt, exempelvis vid kontraktsskrivningen kommer han ihåg exakt var alla satt och har en målande beskrivning av rummet samt exakt var han skulle skriva under men inte att han gjorde det.
Fakta är att Ebba Busch blivit påkommen med lögner upprepade gånger under 2020.
Fakta är att vi inte har bekräftade lögner från Esbjörns sida, ännu.
2021-08-16, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Fakta är att Ebba Busch blivit påkommen med lögner upprepade gånger under 2020.
Fakta är att vi inte har bekräftade lögner från Esbjörns sida, ännu.
Vilka lögner... Det måste ju finnas massor med belägg om det nu är "fakta".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in