2021-08-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Därför det enormt många fler som lär få permanenta biverkningar av sjukdomen än av vaccinet.

Läs vad jag skriver.
Har man redan blivit smittad.
Och inte fått några biverkningar.
Varför ska man då ta ett vaccin?
Tror du att de skulle få svåra biverkningar om de nu skulle bli smittade igen, vilket redan är väldigt osannolikt att bli.

Afan att många fler har blivit vaccinerade med Pfizer, och många fler har dött från det också.
Men man pratade bara i tidningarna om att folk dog efter de hade fått Astras.
Citera
2021-08-16, 16:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Det är just det som är att förenkla nånting komplext, det blir fel. Du med så mycket kunskap i ämnet borde ju förstått det. Sen kan man alltid välja ut dom rapporter som är mest fördelsaktiga för det man säger och beskriva det som fakta, speciellt om man älskar att förenkla saker till sin egen fördel.

Vad har jag skrivit som du anser är fel? Att vaccinet ger skydd? Det ger ju skydd, det ger tom ett bra skydd, men det ger inte 100% skydd. Något jag heller aldrig har påstått. Skyddet mot sjukdom ligger på 95%, vilket betyder att 1/20 blir sjuka ändå, men förhoppningsvis blir de inte lika sjuka.
Citera
2021-08-16, 16:43
Medlem
Citat:
300 vadå? Som dött av vaccinet i Sverige? Var kommer de siffrorna ifrån?

Du måste även ha i beaktande att det givits enormt många fler doser med Pfizers vaccin jämfört med Astras.

Detta är siffror från april.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nA6aPm/lakemedelsverket-om-vaccinoron-darfor-sticker-astra-ut

Statistiken finns någonstans på Läkemedelsverkets hemsida, såg siffror på runt 300 för någon vecka sedan.
Du kan ju säga till om du hittar det.
Citera
2021-08-16, 16:46
Medlem
Citat:
Vad har jag skrivit som du anser är fel? Att vaccinet ger skydd? Det ger ju skydd, det ger tom ett bra skydd, men det ger inte 100% skydd. Något jag heller aldrig har påstått. Skyddet mot sjukdom ligger på 95%, vilket betyder att 1/20 blir sjuka ändå, men förhoppningsvis blir de inte lika sjuka.
Det som är fel är att du först inte tog in risken över huvudtaget att dö eller hamna på sjukhus trots vaccinering, trots att det finns flera exempel på det. Det andra felet du gör är att du presenterar saker och ting som fakta trots att det inte är fakta.
Citera
2021-08-16, 16:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabatjena
Läs vad jag skriver.
Har man redan blivit smittad.
Och inte fått några biverkningar.
Varför ska man då ta ett vaccin?
Tror du att de skulle få svåra biverkningar om de nu skulle bli smittade igen, vilket redan är väldigt osannolikt att bli.

Afan att många fler har blivit vaccinerade med Pfizer, och många fler har dött från det också.
Men man pratade bara i tidningarna om att folk dog efter de hade fått Astras.

Därför att du kan bli sjuk igen. Med risk både för dig själv och för din omgivning.

Vad gäller biverkningar kontra vaccinen är det ju helt uppenbart att Astras var sämre. Mätt som biverkningar i förhållande till administrerade doser. Dessutom var Astras vaccin mindre effektivt. Det är ju därför EU inte längre köper in Astras vaccin. Mig veterligen används det inte längre i Sverige. USA och en mängd andra länder har skänkt Astras vaccin till tredje världen. Det kanske är bättre än inget vaccin, men särskilt bra var det ju inte. Speciellt inte i förhållande till mRNA-vaccinen från Pfizer och Moderna som har visat sig vara mycket effektiva.
Citera
2021-08-16, 16:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det som är fel är att du först inte tog in risken över huvudtaget att dö eller hamna på sjukhus trots vaccinering, trots att det finns flera exempel på det. Det andra felet du gör är att du presenterar saker och ting som fakta trots att det inte är fakta.

Jag har tagit in den risken hela tiden, så förstår faktiskt inte vad du pratar om. Hänvisa gärna till inlägg där jag påstått att vaccinen (oavsett typ) ger 100% skydd mot sjukdom.
Citera
2021-08-16, 16:58
Medlem
Kommer regeringen förlänga rekommendationen för distansarbete som just nu är satt till den sista september, tro?
Citera
2021-08-16, 17:03
Medlem
Citat:
Jag har tagit in den risken hela tiden, så förstår faktiskt inte vad du pratar om. Hänvisa gärna till inlägg där jag påstått att vaccinen (oavsett typ) ger 100% skydd mot sjukdom.
Jasså det har du?

Lust att citera vart du tog in den risken i din sannolikhetslära här under?

Enligt din sannolikhetslära är det 0% risk här under så vitt jag kan se, men som sagt citera gärna vart du anser att du tar in den fortsatta risken man har som vaccinerad så är saken klar.

Citat:
Kan bara hålla med. Ser man till risk/reward ser ju vaccinet ut att vinna med oddsen 10.000:1 ungefär. Om man jämför med sjukdomen då. Hur många anses ha dött efter ha vaccinerats i Sverige där vaccinet tros varit en bidragande orsak? Är det 10 stycken? Främst vaccinerade med Astras vaccin. Detsamma gäller väl sjukhusvård beträffande blodproppar. Det ska då ställas mot 15 tusen döda och 70 tusen sjukhusvistelser vad gäller covid-infektion bara i Sverige. Valet mellan sjukdom eller vaccin känns inte jättesvår måste jag säga. För mig är det helt obegripligt hur man kan vara rädd för vaccinet, men orädd för sjukdomen. De personerna kan ju inte läst mycket sannolikhetslära direkt
Senast redigerad av smultronkungen2 2021-08-16 kl. 17:08.
Citera
2021-08-16, 17:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jasså det har du?

Lust att citera vart du tog in den risken i din sannolikhetslära här under?

Var gjorde jag det inte? Var har jag påstått att man inte kan bli sjuk i covid19 efter vaccin?
Jag har bara påstått att risken med vaccinet är offantligt mycket lägre än risken för att råka illa ut vid infektion. De som fått biverkningar av vaccin kan man ju dessutom förmoda är de personer som råkat ännu mer illa ut av infektion.Siffrorna är ju supertydiga vad gäller storleksordningen.
Hör med vilken smittskyddsläkare som helst. Lyssna med Folkhälosmyndigheten eller Socialstyrelsen.
Citera
2021-08-16, 17:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tog mig några sekunder att hitta en relevant podd. Lyssna gärna på den.

https://open.spotify.com/episode/2rxMuiDBwVPy0HySyle3eO?si=mazGRf0_Q6WMdQg5PPx31g&d l_branch=1
Jag kanske inte förstod allt, men vilka av dina påstående menar du att Martin*Kulldorff-länken styrker?
Citera
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/skolstart-i-tranas-uppskjuten-efter-coronautbrott/

Det här är bara början men Sara Byfors vill ju se ungdomarna på plats i skolorna runt om i Sverige
Citera
Medlem
Citat:
Var gjorde jag det inte? Var har jag påstått att man inte kan bli sjuk i covid19 efter vaccin?
Jag har bara påstått att risken med vaccinet är offantligt mycket lägre än risken för att råka illa ut vid infektion. De som fått biverkningar av vaccin kan man ju dessutom förmoda är de personer som råkat ännu mer illa ut av infektion.Siffrorna är ju supertydiga vad gäller storleksordningen.
Hör med vilken smittskyddsläkare som helst. Lyssna med Folkhälosmyndigheten eller Socialstyrelsen.
Vet inte om du svarade på fel person. Du skulle citera var i inlägget du tog upp risken men ser inget sådant försök i ditt inlägg.

Blir lite för löjlig nivå om jag ska visa vad som inte finns tycker du inte? Bättre du citerar var det finns.

Här kommer inlägget igen så kan du göra ett nytt försök för jag ser det fortfarande inte:

Citat:
Kan bara hålla med. Ser man till risk/reward ser ju vaccinet ut att vinna med oddsen 10.000:1 ungefär. Om man jämför med sjukdomen då. Hur många anses ha dött efter ha vaccinerats i Sverige där vaccinet tros varit en bidragande orsak? Är det 10 stycken? Främst vaccinerade med Astras vaccin. Detsamma gäller väl sjukhusvård beträffande blodproppar. Det ska då ställas mot 15 tusen döda och 70 tusen sjukhusvistelser vad gäller covid-infektion bara i Sverige. Valet mellan sjukdom eller vaccin känns inte jättesvår måste jag säga. För mig är det helt obegripligt hur man kan vara rädd för vaccinet, men orädd för sjukdomen. De personerna kan ju inte läst mycket sannolikhetslära direkt
Senast redigerad av smultronkungen2 2021-08-16 kl. 17:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in