2021-08-16, 15:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du förespråkar tvång.
Det du förespråkar är värre än lockdown.
OBS jag är inte för lockdown.

Hur katten skulle du kontrollera att folk går 10000 steg om dagen?
Övervakade med GPS eller?

Men du är misslyckad som inte lyckades hålla dig från att bli sjuk med covid.
Jag är fortfarande frisk. Fullvaccinerad och mår utmärkt.
Tveksamt om du egentligen mår så bra. Räknar kalorier, stegräknare, utsliten badrumsvåg.

Det var lite med glimten i ögat. Självklart är det inte möjligt att ha en sådan lösning. Men precis som den lösningen är orimlig. Lika orimlig är vaccinpassen.

Nej jag räknar inte kalorier. Det behövs inte. Äter man rätt mat behöver man inte räkna kalorier. Kroppen har koll på sånt själv.
Citera
2021-08-16, 15:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Då kanske du kan länka till några av dessa mängder av namnkunniga immunologer.
Några av dessa måste ju gå att länka till eftersom du tydligen hittat dem.

Great Barrington Declaration. Säger det dig något? Där har du flera stycken professorer från toppuniversiteten som har en lite annorlunda bild än narrativet. Sedan finns det åtskilliga andra förutom dem.
Citera
2021-08-16, 15:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det beror på om du vilken sida du tror på. Om du tror på narrativet så är det helt livsfarligt och allt och alla måste vaccineras. Om du tittar på den mer nyanserade bilden så ser det mer ut så här...

https://www.dallasnews.com/news/2021/08/14/choose-courage-inside-childrens-dallas-picu-where-kids-with-covid-and-rsv-are-filling-beds/

Barn kan absolut drabbas och bli inlagda på sjukhus pga delta, men gäller det här alla barn? Nope. Det finns en röd tråd här som ständigt förnekas av somliga i denna tråd.
Nu är det ju ingen tävling att ragga troende till ena eller andra sidan om hur corona/covid fungerar även om du påstår att det är så.
Citera
2021-08-16, 15:12
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Great Barrington Declaration. Säger det dig något? Där har du flera stycken professorer från toppuniversiteten som har en lite annorlunda bild än narrativet. Sedan finns det åtskilliga andra förutom dem.
Då kanske du kan länka till något intressant du läst som styrker dina olika påståenden???
Citera
2021-08-16, 15:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Då kanske du kan länka till något intressant du läst som styrker dina olika påståenden???

Finns mängder med intressanta poddar med dessa professorer som skapade GBD. Sök på deras namn där poddar finns. Ibland kan det vara bra och uppfriskande att lyssna på något annat än propaganda.
Citera
2021-08-16, 15:17
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Om så mycket som uppåt 80% på IVA är överviktiga så hade det varit betydligt lugnare i vården om de hade varit hälsosamma. Sluta blunda och kom in i matchen. Covid är inte farligt för alla.

Citat:
Här ett annat påstående som du säkert inte heller kan styrka.
Uppåt 80 % överviktiga på IVA.

Dags att sluta framföra sådant du själv hittar på som någon sorts sanning tycker jag.
Har du något som styrker detta påstående så fram med det så att alla får reda på vad som är sant och vad som är påhitt.

Man kan ju gå in på SIR och titta på hur många av de inlagda som har "Extrem fetma". Överviktig kan man ju vara ändå utan att lida av extrem fetma. Det finns ju en del människor som har den kroppstypen att de alltid är och bör vara lite mulliga.

Lite mullig finns inte som riskfaktor på SIR utan bara extrem fetma och då handlar det ju tveklöst om att personen har blivit ohälsosamt fet.

De senaste två månaderna har 134 personer vårdats på IVA enligt SIR. ( SIR har dok ganska stora eftersläpningar). Av dessa 134st hade 12st extrem fetma. Alltså under 10%.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart
( Det är ikonen högst upp på vänster sida "visa urval" som man gör filtreringar)

Medelåldern för nya intensivvårdade är 47 just nu enligt FoHM senaste veckorapport.
För hela pandemin är det 61 år.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-08-16 kl. 15:23.
Citera
2021-08-16, 15:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Det var lite med glimten i ögat. Självklart är det inte möjligt att ha en sådan lösning. Men precis som den lösningen är orimlig. Lika orimlig är vaccinpassen.

Nej jag räknar inte kalorier. Det behövs inte. Äter man rätt mat behöver man inte räkna kalorier. Kroppen har koll på sånt själv.
Det här vad du förslog för en stund sedan.

"Vad vi däremot borde införa som skulle göra skillnad på allvar är kraftiga kalorirestriktioner, näringsförbud för donken m.fl, förbud mot chips och läsk och obligatoriska promenader på 1 timme varje dag eller 10 000 steg etc."

Står du inte för vad du skriver?

Du skriver om barn som ligger på IVA utan att ha fakta bakom påståenden om att det är övervikt som är inblandat i orsaken till att de är där men det är vad du underförstått syftar på.

Du hånar folk med diabetes 1 vilket de knappast kan anses skyldiga till.

Det finns de som har övervikt på grund av vad de utsatts för som barn och ungdomar, mobbning, övergrepp mm. Du anser givetvis att allt är deras fel. Att de borde lägga sig ned och självdö.

Din människosyn är rätt så vidrig.
Kan inte du bara logga ut och spinga ut i skogen så slipper vi dina historier som liknar ett kontrollsamhälle vi inte vill ha.
Citera
2021-08-16, 15:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Man kan ju gå in på SIR och titta på hur många av de inlagda som har "Extrem fetma". Överviktig kan man ju vara ändå utan att lida av extrem fetma. Det finns ju en del människor som har den kroppstypen att de alltid är och bör vara lite mulliga.

Lite mullig finns inte som riskfaktor på SIR utan bara extrem fetma och då handlar det ju tveklöst om att personen har blivit ohälsosamt fet.

De senaste två månaderna har 134 personer vårdats på IVA enligt SIR. ( SIR har dok ganska stora eftersläpningar). Av dessa 134 st hade 12 extrem fetma.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart
( Det är ikonen högst upp på vänster sida "visa urval" som man gör filtreringar)

Observera att det inte finns något som heter "heathy at any size" som vissa verkar tro. Är du överviktig är du metabolt sjuk mer eller mindre i olika grad. Det är ytterst onödigt att chansa nu när det råder pandemi och gå runt och tro att du kan vara överviktig och frisk. Det är klart att du kan det men då höjer du risken för att råka illa ut samtidigt.

https://www.scientificamerican.com/article/can-you-be-healthy-at-any-size/
Citera
2021-08-16, 15:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Finns mängder med intressanta poddar med dessa professorer som skapade GBD. Sök på deras namn där poddar finns. Ibland kan det vara bra och uppfriskande att lyssna på något annat än propaganda.
Självklart är det viktigt att lyssna på och läsa olika källor
Nu är jag intresserad av något som styrker dina olika påståenden, vilka verkar vara mera och mera påhitt eftersom du inte lyckas få fram en enda länk.
Citera
2021-08-16, 15:30
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Observera att det inte finns något som heter "heathy at any size" som vissa verkar tro. Är du överviktig är du metabolt sjuk mer eller mindre i olika grad. Det är ytterst onödigt att chansa nu när det råder pandemi och gå runt och tro att du kan vara överviktig och frisk. Det är klart att du kan det men då höjer du risken för att råka illa ut samtidigt.

https://www.scientificamerican.com/article/can-you-be-healthy-at-any-size/
Du jag väger bara 52 kg, jag är inte överviktig. Min kroppstyp är inte sådan. Men jag har en manlig bekant och hans kropp är som en skogshuggare. Lika så har jag någon kurvig väninna. Sådana personer är inte ohälsosamt feta även om de har lite hull. Vi är alla olika.

Sedan är det ju naturligtvis ett hälsoproblem för de som lider av extrem fetma. På IVA de senaste två månaderna är de ju lite under 10% som lider av extrem fetma. De kanske inte skulle ha varit där om de inte haft det problemet.
Citera
2021-08-16, 15:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det här vad du förslog för en stund sedan.

"Vad vi däremot borde införa som skulle göra skillnad på allvar är kraftiga kalorirestriktioner, näringsförbud för donken m.fl, förbud mot chips och läsk och obligatoriska promenader på 1 timme varje dag eller 10 000 steg etc."
Ja men det var ju ett svar på de sjuka interna vaccinpassen som omöjliggör ett normalt liv om man inte tar vaccinet. (med lite glimten i ögat)

Citat:
Står du inte för vad du skriver?
Ja om det ska vara vaccinpass så kan vi köra på BMI-pass. Båda är lika orimliga. Men utifrån att överviktiga är mer till last under pandemin så kanske BMI-pass vore mer rättvist?

Citat:
Du skriver om barn som ligger på IVA utan att ha fakta bakom påståenden om att det är övervikt som är inblandat i orsaken till att de är där men det är vad du underförstått syftar på.
Den informationen är det ganska tyst om, men utifrån intervjuer och reportage jag läst om barn som råkar illa ut och hamnar på sjukhus pga delta så verkar det som att det inte är vilka barn som helst. Dock så kan du inte hitta det överallt. Mainstream media kommer inte att vara intresserade av ge en nyanserad bild av de ovaccinerade.

Citat:
Du hånar folk med diabetes 1 vilket de knappast kan anses skyldiga till.
Nej det har jag inte gjort. Typ 1 kan man inte göra så mycket åt ännu. Men typ två absolut!

Citat:
Det finns de som har övervikt på grund av vad de utsatts för som barn och ungdomar, mobbning, övergrepp mm. Du anser givetvis att allt är deras fel. Att de borde lägga sig ned och självdö.
Nej det har jag inte sagt. De kan mycket väl behöva vaccinera sig. Det jag sagt är bara att alla barn inte behöver vaccinet.

Citat:
Din människosyn är rätt så vidrig.
Kan inte du bara logga ut och spinga ut i skogen så slipper vi dina historier som liknar ett kontrollsamhälle vi inte vill ha.
Jag tycker att de som vill ha lockdown för alla och tvinga på hälsosamma människor experimentella vacciner är de vidrigaste människorna av alla. Borde tvångsdeporteras till ett arbetsläger i Nordkorea.
Citera
2021-08-16, 15:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Självklart är det viktigt att lyssna på och läsa olika källor
Nu är jag intresserad av något som styrker dina olika påståenden, vilka verkar vara mera och mera påhitt eftersom du inte lyckas få fram en enda länk.

Tog mig några sekunder att hitta en relevant podd. Lyssna gärna på den.

https://open.spotify.com/episode/2rxMuiDBwVPy0HySyle3eO?si=mazGRf0_Q6WMdQg5PPx31g&d l_branch=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in