2021-08-16, 10:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men BMI smittar inte vet du....

Jo det verkar som de gör det. Överviktiga föräldrar tenderar att dra med sina barn i skiten pga sin ohälsosamma livsstil. Om du tittar lite närmare på vilka barn som far illa just nu i exempelvis USA, så är det främst kraftigt överviktiga och feta barn.

Hade det inte varit för övervikt och fetma hade det inte varit någon pandemi från första början. Det är den obekväma sanningen som det inte pratas så mycket om, men all statistik pekar i den riktningen om man läser den på ett nyanserat sätt.
Citera
2021-08-16, 10:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men du springer runt och smittar alla andra, för att du exempelvis inte följer rekommendationerna och använder munskydd i kollektivtrafiken. Risken är ju att du smittar någon som genomgår cellgiftsbehandling eller någon äldre.

Trams. Jag har redan haft covid. Jag smittar ingen. Däremot verkar vaccinerade smitta varandra i länderna där man vaccinerat hela den vuxna befokningen.
Citera
2021-08-16, 10:14
Medlem
Citat:
Men BMI smittar inte vet du....

Du smittar mer ju fetare du är.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du ska inte skylla på mig. Jag har ingen gjort. Det är de överviktiga och ohälsosamma du ska rikta din ilska emot. Jag ligger inte på IVA och har aldrig gjort.. Tvärtom har jag aldrig någonsin varit så frisk som under pandemin. Kanske för att jag inte ett får som vissa andra?

Du har rusat runt och bidragit till smittspridning enligt egen utsago. Dessutom har du förespråkat smittspridning som något positivt. Det går liksom inte att slingra sig på ett sånt här forum. Kanske har du följt rekommendationen om att tvätta händerna, det skulle kunna förklara saken? Eller så ljuger du igen, för du har ju haft covid19 enligt vad du sagt?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jo det verkar som de gör det. Överviktiga föräldrar tenderar att dra med sina barn i skiten pga sin ohälsosamma livsstil. Om du tittar lite närmare på vilka barn som far illa just nu i exempelvis USA, så är det främst kraftigt överviktiga och feta barn.

Hade det inte varit för övervikt och fetma hade det inte varit någon pandemi från första början. Det är den obekväma sanningen som det inte pratas så mycket om, men all statistik pekar i den riktningen om man läser den på ett nyanserat sätt.

Att socioekonomiskt svaga personer äter ohälososammare är ju inte något nytt, men det betyder inte att BMI smittar. Sitter du bredvid någon överviktig på bussen betyder det inte att du också blir fet.

Din fixering vid denna fråga bygger dessutom på helt felaktiga premisser. Det är därför det inte pratas särskilt mycket om det.
Citera
2021-08-16, 10:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Trams. Jag har redan haft covid. Jag smittar ingen. Däremot verkar
vaccinerade smitta varandra i länderna där man vaccinerat hela den vuxna befokningen.

Finns inget land där man nått dit. Kan du nämna något?
Citera
2021-08-16, 10:17
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Men du springer runt och smittar alla andra, för att du exempelvis inte följer rekommendationerna och använder munskydd i kollektivtrafiken. Risken är ju att du smittar någon som genomgår cellgiftsbehandling eller någon äldre.

Hur har det varit tidigare år? Hur många cancersjuka har inte varit sårbara för smitta efter att de genomgått cellgiftsbehandling och fått vara försiktiga för att inte utsättas för smitta, varje år?

Varför har detta blivit så viktigt just nu att bry sig om andra, att tvinga andra att ta ett vaccin för att inte sprida "smitta" och råka smitta ned någon sårbar och skör person när inte många verkar ha brytt sig tidigare?
Citera
2021-08-16, 10:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabatjena
Du smittar mer ju fetare du är.

Verkligen? Kan du länka till någon undersökning?
Citera
2021-08-16, 10:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Att socioekonomiskt svaga personer äter ohälososammare är ju inte något nytt, men det betyder inte att BMI smittar. Sitter du bredvid någon överviktig på bussen betyder det inte att du också blir fet.
Nej men en överviktig blir betydligt sjukare i covid och om hen dessutom bor med andra överviktiga i en tråndbodd miljö så har du perfekta förhållanden för covid att frodas.

Citat:
Din fixering vid denna fråga bygger dessutom på helt felaktiga premisser. Det är därför det inte pratas särskilt mycket om det.
Nej det är för att min uppfattning avviker från narrativet att alla har samma risk för att bli allvarliga sjuka i covid och därför måste vaccineras, vilket såklart är en lögn. Alla behöver inte de här vaccinerna och i synnerhet inte folk som redan haft covid.

Vad som sker nu är att vi hälsosamma måste ta medicinska preparat för att ohälsosamma inte skött om sin hälsa. Jag säger nej tack. Jag tar inga expermentella injektioner för att rädda överviktiga. De måste ta tag i sin hälsa själv. Över ett och halvt år har gått nu och folk har bara blivit ännu mer överviktiga och mer mottaliga för covid och därmed vaccinberoende.
Citera
2021-08-16, 10:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det stämmer. Ju fetare du är desto sjukare blir du och desto mer smittar du. Vaccinerar du dig lurar du dig själv, då du fortfarande kan smitta men du känner inte av symptomen.

Det enda som kan stoppa covid är naturlig immunitet och att folk faktiskt tar tag i sin övervikt och får bort den.
Citera
2021-08-16, 10:22
Medlem
Citat:

Sök på "does fat people shed more corona virus?" Så kan du säkert hitta någon undersökning som du tror på.

https://academic.oup.com/ooim/article/2/1/iqab001/6105076

https://www.forbes.com/sites/alexandrasternlicht/2020/05/11/study-says-obese-people-should-quarantine-longer/?sh=241b45ca74e5

https://theconversation.com/severe-covid-in-young-people-can-mostly-be-explained-by-obesity-new-study-159072

https://www.rcpjournals.org/content/clinmedicine/20/4/e109

https://timesofindia.indiatimes.com/life-style/health-fitness/health-news/obese-people-are-more-at-risk-of-covid-19-study/articleshow/82571436.cms

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7385759/

"Obese patients are potentially more contagious than lean people
Studies have shown that obese patients are potentially more contagious than lean subjects in the setting of viral infections. Firstly, obesity increases the duration of viral shedding; symptomatic obese patients shed the virus 42% longer than people who do not have obesity.37 Secondly, the obesity state is characterised by a delayed capacity to produce interferons in human and animal studies.38,39 This delay in the production of the interferon enables further viral RNA replication to increase the chances of new, more virulent viral strains emerging.39 Thirdly, BMI was found to be positively associated with the level of infectious virus in the exhaled air.40"
Citera
2021-08-16, 10:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Hur har det varit tidigare år? Hur många cancersjuka har inte varit sårbara för smitta efter att de genomgått cellgiftsbehandling och fått vara försiktiga för att inte utsättas för smitta, varje år?

Varför har detta blivit så viktigt just nu att bry sig om andra, att tvinga andra att ta ett vaccin för att inte sprida "smitta" och råka smitta ned någon sårbar och skör person när inte många verkar ha brytt sig tidigare?

Tidigare år har vi inte haft covid19. Många verkar inte förstå hur dödligt och skadligt detta virus är.
Vi har haft 15 tusen döda MED RESTRIKTIONER. 100 tusen långtidssjuka. Det är liksom inga siffror man ser efter en vanlig influensa. De lite äldre minnesgoda kommer dock kanske ihåg att staten införde liknande restriktioner även H3N2-pandemin under åren 1968/1969. Många förskolor och skolor var stängda under en period. Det var även besöksförbud på sjukhus m.m. Covid19 viruset är klart värre än H3N2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in