2021-08-15, 17:46
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej. Om man nu inte är laktosintolerant t.ex. Och definitivt inte i detta fall då det är spikat med aminosyror.

Anser du att Core Whey är ett bra protein?
Citera
2021-08-15, 17:52
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Anser du att Core Whey är ett bra protein?
Bättre än vad det var förr. Köp det du.
Citera
2021-08-15, 17:57
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Bättre än vad det var förr. Köp det du.

Har de ändrat innehållet?
Citera
2021-08-15, 17:59
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Har de ändrat innehållet?
Ja, dom spikade sina pulver förr med aminosyror. Nu har dom tagit bort dessa.
Citera
2021-08-15, 19:05
Avslutad
Citat:
Ja, dom spikade sina pulver förr med aminosyror. Nu har dom tagit bort dessa.

Vad är det för problem med det? Varför vill de spika med aminosyror, och varför är det dåligt?

Jag köper normalt nåt relativt billigt grejs på ICA. Kollar innehållsförteckningen så det inte är en massa socker eller kolhydrater i, och det är det inte. Men ska man hålla på att kolla efter en massa aminosyror också?!
Citera
2021-08-15, 19:22
Medlem
Vilket proteinpulver med chokladsmak är godast enligt er? Ute efter ett nytt att prova

Gillar myprotein chocolate smooth men skulle gärna ha lite mer chokladsmak, tycker den är väldigt mild

Har testat mmsport double rich chocolate och avskydde det, slängde påsen - smakade i te choklad enligt mig, konstig kokosaktig smak

Har hört bra om Gymgrossistens Ultimate whey chocolate tex?
Citera
2021-08-15, 19:30
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Misstänker även laktosintolerans så vad finns det för alternativ kvar, hampa protein ?
Några fler alternativ?
Sojaproteinisolat. Kostar ungefär som vassleproteinkoncentrat, glutenfritt, väldigt lågt på kolhydrater och fett, och en utmärkt proteinkälla.

Hampaproteinisolat säljs tyvärr inte i dagsläget, kommer dock komma förr eller senare. De flesta hampaproteinpulver som säljs ligger runt 50% protein och är tillverkade, av snålhetsskäl, från oskalade hampafrön, så man får med skalet i pulverform, vilket smakar bläh. Kung Markatta sålde förr hampaproteinkoncentrat från skalade hampafrön, och den var mycket god, men dyr och i väldigt små mängder (bara 75 g).

Annars säljer The Protein Works ett intressant proteinpulver där de har blandat sojaproteinisolat med hampaproteinpulver (och några andra veganska proteinkällor) från skalade hampafrön. Har inte testat än men kommer beställa senare. Den var också dyr senast jag kollade, men det är ju ett utmärkt proteinpulver så sett.

Citat:
Har det någon betydelse så att det är värt nästan dubbla priset jämfört med Core Whey?
Vassleproteinisolat är inte värt pengarna, nej. Du betalar 250 kr eller mer per kilo, för att få några gram mer protein och några gram fett och kolhydrater mindre. Sett från ett ekonomiskt perspektiv så har man helt enkelt ingen respekt för pengar om man köper vassleproteinisolat.

Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Vad är det för problem med det? Varför vill de spika med aminosyror, och varför är det dåligt?

Jag köper normalt nåt relativt billigt grejs på ICA. Kollar innehållsförteckningen så det inte är en massa socker eller kolhydrater i, och det är det inte. Men ska man hålla på att kolla efter en massa aminosyror också?!
Är proteinet spikat så innehåller det mindre protein än vad som står på näringsvärdet, med andra ord, bluff och båg. Det står till exempel 78 g protein per 100 g, men i själva verket kanske det är 60 g faktiskt protein och de där övriga 18 grammen är glycin. Glycin är inte bara inte essentiell, den är även den enklaste aminosyran. Att trycka i sig en massa glycin kommer alltså inte ge dig mer muskler.

Proteinpulver företagen håller på så här för att tjäna pengar (de säljer mindre protein och får lika mycket eller mer betalt) genom att lura i okunniga iDioter att deras senaste proteinpulver är bra skit bara för att den innehåller extra aminosyror.

Citat:
Ursprungligen postat av cashisking
Vilket proteinpulver med chokladsmak är godast enligt er? Ute efter ett nytt att prova
Finns två proteinpulver från två olika märken, båda ärt/ris proteinisolat blandning, smaken är chokladboll, har bara testat ena, smakade riktigt bra. Smakar verkligen chokladboll med kokos och allt. Den jag testade var gjord av "SOLID Nutrition".
Senast redigerad av jpettersson1991 2021-08-16 kl. 07:46.
Citera
2021-08-15, 20:38
Medlem
Köpt mmsports vasslekoncentrat ett tag, jävla svin som fuskar på det sättet. Trodde faktiskt inte att dom fuskade.

Andra märken som fuskar är svenskt kostillskott och self. Spikar proteinet med andra aminosyror och innehåller mycket lägre proteinhalt än vad som uppges. Även läst annat skit om just self på kollo för längesedan. Tror svenskt kostillskott och self är samma skit i grunden eller tillverkas och packas på samma ställe.

Läste någonstans att enligt EU-regler så får man fuska med proteinhalten med 10%, kanske var mer också minns inte exakt.

Finns något tredjeparts test där flera proteinpulver testas.

Kan någon tipsa om proteinpulver som faktiskt innehåller den halt som uppges?
Mitt är slut så det blir kvarg med L-leucine just nu efter träning.
Citera
2021-08-16, 07:40
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl

Se svar ovan. Det tillsätts värdelösa aminosyror så att proteinmängden ska se högre ut än vad den är. Det gör det för att det är billigare och tjäna pengar på okunskap. Ett vassleprotein ska aldrig spikas då aminosyraprofilen redan är fullt komplett som den är. Undvik om du ser aminosyror i innehållsförteckningen.

Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Köpt mmsports vasslekoncentrat ett tag, jävla svin som fuskar på det sättet. Trodde faktiskt inte att dom fuskade.

Andra märken som fuskar är svenskt kostillskott och self. Spikar proteinet med andra aminosyror och innehåller mycket lägre proteinhalt än vad som uppges. Även läst annat skit om just self på kollo för längesedan. Tror svenskt kostillskott och self är samma skit i grunden eller tillverkas och packas på samma ställe.

Läste någonstans att enligt EU-regler så får man fuska med proteinhalten med 10%, kanske var mer också minns inte exakt.

MMsports spikar inte sina pulver eller fuskar, vad sitter du på för information om att så skulle vara fallet?

Kvarg har L-leucine i sig redan och finns ingen mening med att tillsätta extra.
Citera
2021-08-16, 07:45
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashisking

Gillar myprotein chocolate smooth men skulle gärna ha lite mer chokladsmak, tycker den är väldigt mild

Har testat mmsport double rich chocolate och avskydde det, slängde påsen - smakade i te choklad enligt mig, konstig kokosaktig smak

Har hört bra om Gymgrossistens Ultimate whey chocolate tex?
Det är ju individuellt hur man upplever smakerna. Tycker mmsports sweet chocolate är god t.ex. Du får nog testa dig fram tills du hittar ett märke du tycker om.
Citera
2021-08-16, 18:31
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Tack för svar.

Misstänker även laktosintolerans så vad finns det för alternativ kvar, hampa protein ?
Några fler alternativ?

Kikade på sidan och hittade en vassle baserad gainer som då givetvis är glutenfri och skulle visst vara lätt för dem med laktosintolerans.

Är ny på det här med gluten och intoleranser då mina problem med magen började på allvar dyka upp nyligen men levt med liknande symptom i 36år nu när dom blev såpass att jag rasat i vikt pga illamående, hjärndimma, trötthet, konstant lös mage etc.

Så tack för ditt svar. Och ursäkta i förhand om jag frågar lite dumma frågor! ha ha.

Vissa med känslig mage klarar inte av proteinpulver oavsett.
Är det nåt med magen som krånglar så ska du kolla upp det givetvis, men kanske bäst att dessutom skippa pulver. Det är inte nödvändigt på något vis att inta dessa.
Ät mat som är mer naturligt i stället, och som inte innehåller en massa onödiga tillsatser.
Citera
2021-08-16, 19:12
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6

Svenskt Kostillskott har inga aminosyror: https://www.svensktkosttillskott.se/core-whey-protein?da=14-8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in