2021-08-15, 14:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Så bra skrivet, ja förhören är väldigt intressanta och talande. Men visst är det märkligt att han minns så dåligt om allt i TR men han kan hänvisa till fupen på 1300 sidor+lika många sidor i slasken. Därför kan han svara på frågorna. Han kan ju i detalj redogöra för vad alla vittnen har sagt mm mm, men vad som hände f.o.m 11-14 maj är som bortblåst redan i de första förhören….

Så sant! Mycket talande.

Och direkt efter rättegången skrev han ju en hel lista (brådskande) med massor av punkter på allt han tyckte åklagaren hade fel om.

Så funkar inte en hjärna med så dåligt minne som han påstår att han har.

Hm, hade.

Naturligtvis minns man vad man gjorde den kväll som ens vän försvunnit och sedan hittats död. Alldeles särskilt som att man blir den huvudmisstänkte och den som grips redan dagen efter mordet.
Citera
2021-08-15, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. Och tappar kollen när assistenten drar.
Från oerhört otrogen till oerhört lojal.
På detta spektra satt Lena som ett problem för det skeva paret.

😁😁 Japp, höggradigt otrogen mot assistenten till en stigande grad av rövslickandes inställsamhet. Som en berg och dalbana. Det här med högfungerande autism blir missvisande i sammanhanget. Inte mycket fungerande här i detta spindelnät av intrasslade relationer.

Rewiern H.Å frågade Lena i en chatt om hon hade anledning att oroa sig för Lenas väl och ve. ang Steffe Lena svarade nåt i stil med: nej, inte i fysisk bemärkelse utan känslomässigt och mentalt var det ett sårbart läge. Så hon lär ju fattat på direkten vem den skyldige var till mordet.
Citera
2021-08-15, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Jo, en förvriden idiot. För några liggs skull, måste han skriva om historien och Lena tystas.

Han var livrädd för att hans (som han säkert trodde) rykte som en hyvens kille skulle omvandlats till rädsla och skepsis hos omgivningen. Men jag tror det sistnämnda redan fanns i hans omgivning. Särskilt efter mordet.

SD mördade Lena för att hon hotade att avslöja paret Ds fusk och ljugande och sitt förhållande med SD. Samt historien med kommunens ekonomiska bidrag till geoverksamheten.

Lena visste sånt, hon ogillade det skarpt och den insikten var farlig för SD och hans inbillade fina anseende.

Men han dräpte henne i onödan. Folk visste redan om att otroheten och geocachingfusket existerade.

Så jäkla sjukt alltihop - och HD höll honom om ryggen. Även SOA och JG gjorde det.

Är nyfiken på SOAs reaktion på den fällande domen i HR. Insåg han först då äntligen att han hade "närt en orm vid sin barm"?

JGs suddande av konversationer tror jag var på order av SD. Innerst inne tror jag att han förstod att SD var skyldig.
Senast redigerad av zilvereko 2021-08-15 kl. 14:41.
Citera
2021-08-15, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så sant! Mycket talande.

Och direkt efter rättegången skrev han ju en hel lista (brådskande) med massor av punkter på allt han tyckte åklagaren hade fel om.

Så funkar inte en hjärna med så dåligt minne som han påstår att han har.

Hm, hade.

Naturligtvis minns man vad man gjorde den kväll som ens vän försvunnit och sedan hittats död. Alldeles särskilt som att man blir den huvudmisstänkte och den som grips redan dagen efter mordet.

Javisst minns man vad man gjorde när något extremt hände. OT: Själv minns jag t.ex precis vad jag gjorde när första nyhetssändningen om palmemordet kablades ut. Samt att jag minns att jag satt på ett plan på väg från Thailand när tsunamin slog till. (Planet lyfte 07.00 och tsunamin drabbade orten jag hade varit i, runt 10.00)
Citera
2021-08-15, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Han var livrädd för att hans (som han säkert trodde) rykte som en hyvens kille skulle omvandlats till rädsla och skepsis hos omgivningen. Men jag tror det sistnämnda redan fanns i hans omgivning. Särskilt efter mordet.

SD mördade Lena för att hon hotade att avslöja paret Ds fusk och ljugande och sitt förhållande med SD. Samt historien med kommunens ekonomiska bidrag till geoverksamheten.

Lena visste sånt, hon ogillade det skarpt och den insikten var farlig för SD och hans inbillade fina anseende.

Men han dräpte henne i onödan. Folk visste redan om att otroheten och geocachingfusket existerade.

Så jäkla sjukt alltihop - och HD höll honom om ryggen. Även SOA och JG gjorde det.

Är nyfiken på SOAs reaktion på den fällande domen i HR. Insåg han först då äntligen att han hade "närt en orm vid sin barm"?

JGs suddande av konversationer tror jag var på order av SD. Innerst inne tror jag att han förstod att SD var skyldig.

Du har nått mycket längre än mig i dina teorier. Jag erkänner att jag inte rår på alla förvecklingar i fallet, det är en aning lite för mycket grädde på moset för mig att hantera, så jag håller mig till grunderna. Vad jag vet är detta ett av de mest förvirrade och bisarrare fallen jag följt, inte det enda, men i toppskiktet av skruvade vändningar. Sådant lyckas de knappt med inom fiktionen värld.

Även om Lena å sin sida var speciell och kunde vara nog så påfrestande, så har jag under årens lopp blivit allt mindre imponerad av Soa, JG och HD. För mig personligen är Hanna den största besvikelsen. Hon framstår de senaste åren, när hon kryat på sig, som en manipulatör. Full förståelse att hon ogillade Lena, men det är viktigare att själv stå rakryggad, när andra sviker, än att dubbel- konspirera, och hämnas. I detta fall fick det ödesdigra konsekvenser. Det tycker jag är en slags osjälvständighets- markör. När man själv är ärlig och renhårig behövs ingen hämnd, man överger svikarna istället.
Citera
2021-08-15, 15:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Javisst minns man vad man gjorde när något extremt hände. OT: Själv minns jag t.ex precis vad jag gjorde när första nyhetssändningen om palmemordet kablades ut. Samt att jag minns att jag satt på ett plan på väg från Thailand när tsunamin slog till. (Planet lyfte 07.00 och tsunamin drabbade orten jag hade varit i, runt 10.00)

Det är väl bara att försöka sätta sig in i SDs situation dagen efter mordet. Då förstår man hur orimligt det är att han inte minns vd han gjorde.

Det var inte så att det var ett glapp på veckor från det att han fått veta om försvinnandet, utan endast timmar efter.

Säg att det händer dig och du är oskyldig, men du känner personen, bor även granne med henne/honom och har haft en kärleksrelation med henne/honom bakom din makas/makes rygg i sex år. Du vet också att hon/han har anmält dig två gånger, för misshandel och ofredande.

Därmed fattar du ju att du kommer att snart bli misstänkt och extra synad.

Om du nu är oskyldig (alltså på tal om minnet, för om du är skyldig då vet du ju att du var där och mördade) så borde du ju förutom att du borde bli mycket orolig för din vän, så borde du även bli orolig över dig själv och din familj.

Det första man borde tänka är ju att bidra, med allt, allt du kan. Jag skulle kontakta polisen själv och direkt be om att få lämna över vittnesmål/bli förhörd/mobil osv. Berätta allt jag bara kan komma på.

Den första tanken som borde komma upp, att herregud, mitt i vårt villakvarter försvinner hon, dörren öppen. Vad kan ha hänt. Undrar när det hände? När försvann hon? Det måste ha varit efter vår sista konversation där...

Vad gjorde jag själv? Jobb, gym, JG, hem.... Har jag haft kontakt med någon, finns det något som visar var jag var. Kolla mobilen, datorn som minnesstöd. Prata med HD, JG osv.

Finns ju inte en rimlig chans att du inte minns något alls vad han gjorde.
Kanske du testade cykelväxlarna. Tre år senare minns du plötsligt att nej, det var ju helgen innan
.

Han borde ju också bli orolig över familjen (som så många har tagit upp), plus undra runt om med grannar om de märkt något. Inte skulle väl nattens vita riddare låta bli att vaka över kvarteret och höra runt om någon sett eller hört något?

Inte heller känns det väl normalt att radera den sista konersationen mellan de två förhören redan dagen efter m han nu var oskyldig och led av så dåligt minne!

Nä, den skulle jag spara av sentimentala skäl främst, som stöd för mitt dåliga minne och till polisen naturligtvis.

Man blir nog lite avtrubbad av att förlja den här tråden i tre och ett halvt år.

Nu när jag tänker på det här igen, då ser jag ju hur helt galet det låter.
Finns inte på världskartan tänker jag nu (om jag var en oskyldig SD) att jag skulle ha en färdiga förslag på misstänkta.

Redan 15:e maj, nämner SD en person för att hinta lite i luften...som Lena varit på middag hos i veckan. Varför i hela friden skulle den personen vara misstänkt. Det nämner han inte...

De flesta skulle nog tänka att det är obegripligt att hon råkat ut för det här.

Vem, vad, hur, varför???

Och man skulle tänka igenom varenda sekund...
Dels för din egen skull. Märkte jag något, hörde jag något, såg jag något?
Men också av sentimentala skäl.

Sist men inte minst, mitt alibi är ju extremt viktigt nu.
Citera
2021-08-15, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Kommer inte krävas någon häxjakt, polisen har koll på läget och kommer utreda detta, det är iaf min övertygelse.

Nu när SD blivit dömd så kommer det vara mycket enklare för polisen att pussla ihop HDs eventuella inblandning.

Dessutom så har HD nu inte längre kvar SD som vapenbroder att diskutera det hela med. Är hon inblandad så kommer det komma fram på ett eller annat vis. Helt utan flashbacks inblandning.

Det känns skönt tycker jag.

Helt ense med dig. Nu har HD - såvitt jag förstår - bara SOA som bollplank och frågan är hur stort inflytande han har på HD. Hoppas, hoppas att man inte släpper en närmare granskning av HD. Förhöret med HD i TR är remarkabelt. Hennes svar där gör mig övertygad om att HD har en kunskap om omständigheterna kring mordet.
Citera
2021-08-15, 16:06
Medlem
Citat:

Man minns ju såklart.
Vet också var jag var vid Palmemordet.
9/11
Tsunamin
När Anna Lind mördades
Garanterat hade jag vetat precis vad jag gjorde om min bästa vän dog.

Men Steffe han mindes ju inte längre ens att Lena var hans bästa vän efter mordet
utan han mindes henne initialt som en vän, bland andra vänner. En i mängden. Hur pass nära de stod
varandra egentligen fick ju åkl dra ur honom genom flera omtag i tingsrättens förhör
Citera
2021-08-15, 16:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Helt klart, benämningen sociopat/narcissist passade honom bättre än psykopat pga hans oförmåga att interagera med andra socialt.

Att han också var extremt långsint och lömsk gjorde inte saken bättre och det gjorde honom oberäknelig. Man ska också ta hans eventuella neuropsykiatriska tillkortakommanden i beaktande.

Hade han friats i HR gissar jag att det inte skulle dröja så länge innan det hände någon annan något otrevligt. Vem vet vad han kan ha gjort tidigare i livet?
Förväxla inte antisocialt med social inkompetens.
Sociopat har föga med SDs beteende som en dampig nörd att göra vs psykopat. Det som skiljer där är nature vs nurture ang begreppen och berör ett tidigt antisocialt och ofta kriminellt beteende. Det är inte per automatik nåt som ger svårigheter som social inkompetens såtillvida det inte fallerar via IQ.
Citera
2021-08-15, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förväxla inte antisocialt med social inkompetens.
Sociopat har föga med SDs beteende som en dampig nörd att göra vs psykopat. Det som skiljer där är nature vs nurture ang begreppen och berör ett tidigt antisocialt och ofta kriminellt beteende. Det är inte per automatik nåt som ger svårigheter som social inkompetens såtillvida det inte fallerar via IQ.

Såg att jag beskrev Steffe på liknande vis, anv det uttrycket fastän jag i bakhuvudet visste det blir associerat fel. Han var ju socialt inkompetent, men han gillade ju att umgås och saknade kriminell historia från barndomen.
Citera
2021-08-15, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Vad det gäller de sju dödssynderna kan jag se dem alla personifierade i SD.

SD var så van att mästra andra att han t o m i TR var snabb att hånflina och skratta om någon sa fel. Antagligen har de närmaste tyckt det varit lugnast att låta honom hållas. Därför förstod han inte olämpligheten att visa sitt beteende i Tingsrätten, arrangera en hån- och hatfilm till åklagaren när han "hittar" det efterfrågade domkraftskaftet och plötsligt bära munskydd i Hovrätten för att dölja sin mimik. Det sistnämnda hjälpte inte eftersom han fick hålla ett eget slutanförande och skryta om hur smart han är och skulle ha arrangerat mordet som en olycka. Jag tror hans impulsiva högmod övergick till övermod mest hela tiden i hans liv. Han var van att klara sig från besvär med skratt och lögner.

Innan domen meddelades
Strax innan domen föll på fredagen uppdaterade SD sitt GC-konto med texter och bilder som berättade att allt var som vanligt. Kvällen innan hade han varit till Östergötland för att hämta dottern som varit på en bussresa till Polen tillsammans med vänner som skulle bli utbytesstudenter. Under turen tog han några cacher, spelade kort och fikade med GC-vänner innan dottern plockades upp.
Färden mot Örebro blev deras sista timmar tillsammans. Dottern såg med glädje fram emot att bli utbytesstudent i USA och hennes pappa väntade på en dom som skulle meddelas. Där och då trodde de kanske att han skulle gå fri eftersom han inte hade häktats.

SD tog sitt liv kort efter att domen meddelades. ”Någon ringde och berättade att han var död” kl 11.18. När polis anländer till platsen först en dryg timma senare börjar man med avspärrning, därefter HLR-åtgärder medan man väntar på ambulans. På platsen finns en man som blir anhållen för att det inte kan uteslutas att hans död orsakats av annan person. Det talar för att uppgifterna i tråden om att SD skulle ha skurit sig i halsen flera gånger kan vara riktiga.

Under eftermiddagen efter att SD hittats avliden gjorde hans äldsta dotter ett inlägg på sitt Instagram-konto där hon berättade om hur roligt hon haft i Polen med andra utbytesstudenter. Det får mig att tro att hon länge varit förberedd på att hennes pappas skulle välja döden vid en fällande dom.

Även om SD var en fruktansvärd mördare och diktator har han sannolikt även visat fina sidor som make, pappa, son, bror, vän, granne och kollega. Därför funderar jag på om ingen av dem som stått honom nära har visat sorg eller beklagat hans bortgång någonstans synligt på Sociala Media eller GC-konton?

Det måste nästan bara varit jag i så fall som tyckte att hans sista loggtexter kändes lite sentimentala till skillnad mot hans vanliga "skojfriska och vitsiga" loggar som verkade innehålla blinkningar till burkägaren och efterkommande burkletare. Vet att jag reagerade på just detta då någon la ut dessa i tråden kvällen innan domen meddelades.
Citera
2021-08-15, 17:00
Medlem
develis avatar
Citat:

Vad visste LW om nåt fusk ang geotouren?

Kriget om cacher innan mordet är på en personlig nivå mellan trion. Sen ränner JG runt paret och viftar på svansen.
Vissa tycker det är skevt att logga burkar som hon inte deltagit vid. De som direkt protesterar på samma sätt som LW är PJ, LW och FR.
Det kanske är fler utanför FUP. Förhoppningsvis.

SDs noja handlade om HD och oron skruvades upp då han hamnar på svag is inför henne
Han hade lovat dyrt och heligt att det skulle vara livslångt kontaktförbud och kränkte henne rejält igen.
En orsak till att hon tar ut skilsmässa.

Det mest märkliga är väl att hon vet om fortsatt kontakt men undanhåller det för SD.
Därav är han rejält stressad ang LW.

Det samma ses via LW. Hennes hot vore verkningslösa om hon hade trott att HD visste nåt, och hon tror inte att skilsmässan har ett dugg med henne att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in