2021-08-13, 14:55
Medlem
IvanDF2s avatar
Kost

Ok, då betar vi av detta med kostintaget. Historiskt har jag legat på makrofördelningen minst 200 gram protein, minst 60-70 gram fett och sedan har jag använt långsamma kolisar för att balansera upp det hela. Tio år senare är jag lite smartare (eller faktiskt, kanske mer puckad så jag har styrt om lite.

Mycket utifrån de senaste rönen om hur ens hormoner och då primärt hur de individuella insulin-nivåerna spelar in. Så nu ligger jag på kaloriunderskott men äter mig ändå proppmätt varje dag. Med hjälp av av grönsaker och bra protein och massor av bra fett.

Jag har successivt lärt mig att släppa det där med att väga allt och superoptimera. Nu kör jag mer på erfarenhet och under något slags paraply av mina samlade erfarenheter. Fast det behöver inte vara någon slags absolut sanning. Om jag får lära mig nya insikter - av er här på F161 eller någon annan - så är jag så pass flexibel att jag kommer ändra upplägg. Eller med andra ord: Tyck till och gärna annorlunda och utmanande!

//Ivan
Citera
2021-08-14, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanDF2
Intressant. Eftersom jag är inne på att ligga extremt lågt på testo framöver. Hur upplever du 150 ew? Kör du en gång i veckan eller e5d?

150mg / vecka är finfint. Tar den en gång per vecka bara. Mår bra
Vad fick dig att hoppa på igen Ivan ?

Mvh
Citera
2021-08-14, 22:59
Medlem
IvanDF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickyticky00
150mg / vecka är finfint. Tar den en gång per vecka bara. Mår bra
Vad fick dig att hoppa på igen Ivan ?

Mvh

Skönt att höra. Låter som jag, om ett par månader. Jag ville egentligen aldrig kliva av. Men så blev det som det blev. Pga omständigheter som jag inte kunde påverka. Parallellt som jag stör mig enormt mycket på att om man som kvinna i Sverige och är runt de 50 och går till läkaren och säger "Jag mår så dåligt nu" så får man direkt östrogen utskrivet. Men om man som man gör likadant, så blir det lika direkt nobben. Jag ser det mest som att jag nu självmedicinerar mig för en utebliven behandling. Jag vill helt enkelt bara må lite, lite bättre samtidigt som jag får större och större resultat av min träning. Ungefär så.
.
Citera
2021-08-15, 04:32
Medlem
Gott Ivan, blir intressant att följa din resa.
Vad har du för stats nu ? LBW o fett%
Citera
2021-08-15, 15:45
Medlem
IvanDF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickyticky00
Gott Ivan, blir intressant att följa din resa.
Vad har du för stats nu ? LBW o fett%

Tackar för det Ricky!

Jag är svag och fet. Eller snarare: Fet och svag. I den ordningen. Jag kapade visserligen under våren bort en hel del späck. Men släpar just nu på ca 15 överflödiga kilon som måste bort för att jag ska kunna känna att jag är i alla fall i rätt bra form. Vilket innebär drygt 30 veckors hårt slit. För jag måste slita hårdare än de flesta för att min giriga kropp ska släppa ifrån sig fett (med samma girighet lagrar den fett). En kombination av periodisk fasta, strikt LCHF, noll alkohol, promenader (minst 10 000 men helst 15-30 000 steg), 5-6 löppass i veckan och så dagliga pass på gymet.

Nu har jag haft två ofrivilliga vilodagar. Sträckte mig som satan i ländryggen i torsdags kväll när jag skulle köra 280 marklyft i sista setet och...äh, bara skämtar Jag sträckte mig när jag skulle snöra vänster löparsko. Snudd på ryggskott men lite bättre i dag. Skulle egentligen kört rygg i dag men skiftar så det blir bröst istället. Slänger upp några rader efter passet.

//Ivan
Citera
2021-08-15, 15:55
Medlem
IvanDF2s avatar
En fråga om Acetylsalicylsyra

Är det någon här inne som dagligen tar Acetylsalicylsyra (det verksamma ämnet i läkemedel som Albyl, Aspirin, Bamyl och Magnecyl) i förebyggande syfte mot högt blodtryck, blodfetter mm? Om ja, vilken dosering kör du på? Köpte precis en förpackning Bamyl 500 mg. Delar man en tablett i fyra så ger varje 1/4-tablett 125 mg. Vilket är en dosering som ekar bekant. Å andra sidan googlade jag precis och hittade en Aftonbladet-artikel där det ordinerades 1/7-dels tablett.

Tacksam för input! // Ivan
Citera
2021-08-15, 17:46
Medlem
IvanDF2s avatar
BRÖST

Jag skulle egentligen som sagt ha kört rygg i dag men med tanke på att jag har en rätt stygg sträckning i ländryggen (där jag också har min skada i ryggraden) så kastade jag in morgondagens bröstpass istället.

Jag var som vanligt klar på ca 35 minuter. Men då är jag galet effektiv direkt efter att jag satt foten innanför gymets entré och alltid totalt osocial. Även om jag inte tränade rygg så blev det ändå ett något mer mjukt och försiktigt pass för pecsen. Eftersom bara anspänningen i bålen får det att smärta.

Det blev fyra övningar
Pecdec: 20, 15, 12 och 8 reps i pyramid. Fungerar som uppvärmning men sista 8:an var så tung att jag med nöd och näppe klarade av den sista repitionen.
Maskinpress med fria vikter i pyramid: 12, 10, 8 & 6. Sista två arbetsseten var blytunga och jag fick ta två micropauser i sista setet för att jag skulle klara av att krama ur mig repetition 5 och 6.
Snedbänk i Smithmaskinen: 10, 8, 7 och 6. Rejält slutkörd i pecsen vid det här laget. Krävde inga jättevikter för att jag på bänkens 25-graders vinkel skulle få stjärnfall framför ögonen.

I dagsläget noterar jag inte vikterna i varje övning och set. Istället styrs jag av 100% känsla (i kombination med en viss erfarenhet) med ett enda syfte: Köra skiten ur mig själv. Så här i uppstarten av vad som komma skall, fungerar det gott och väl. Men i takt med att oljorna kickar in kommer jag ha järnkoll på varje liten aspekt av varje träningspass.

För tillfället kör jag pass som till stor del är inspirerade av Dorian Yates HIT-system. Där man i korthet värmer upp en muskel med 1-2 set för att sedan köra ett tungt, dedikerat arbetsset á 6-8 reps. De allra flesta här inne är garanterat bekanta med Dorians principer men om det skulle vara nytt för någon kommer här en länk:

https://www.youtube.com/watch?v=eZxOSUDof5Y

Hans upplägg passar mig bra. Eftersom jag i princip aldrig tränar längre än 40 minuter. Men jag varierar en hel. Variation är en nyckelfaktor för mig och ett enkelt sätt att hela tiden och inför varje pass ha en bra träningsgnista. Sen i takt med att preppen börjar verka så kommer också den 6:e växeln vilket gör att man snudd på blir en maskin bland vikterna och maskinerna.

Nu är det dags för middag. Samma som lunchen: T-bone-steak med ostgratinerad broccoli

Trevlig kväll på er! // Ivan
Citera
2021-08-15, 21:14
Medlem
Citat:

Är det någon här inne som dagligen tar Acetylsalicylsyra (det verksamma ämnet i läkemedel som Albyl, Aspirin, Bamyl och Magnecyl) i förebyggande syfte mot högt blodtryck, blodfetter mm? Om ja, vilken dosering kör du på? Köpte precis en förpackning Bamyl 500 mg. Delar man en tablett i fyra så ger varje 1/4-tablett 125 mg. Vilket är en dosering som ekar bekant. Å andra sidan googlade jag precis och hittade en Aftonbladet-artikel där det ordinerades 1/7-dels tablett.

Läst att det inte är så bra om man vill bygga muskler. Ta en ordentlig dos omega 3 istället.

Dosen för aspirin brukar vara 81 mg i det syftet du är ute efter.
Citera
2021-08-15, 22:11
Medlem
Citat:

Acetylsalicylsyra är smärtlindrande, antiinflammatoriskt och antikoagulerande. Vad jag vet sänker det inte blodtryck eller blodfetter.
Det jag vet är att om jag tar det dagligen får jag näsblod. Doserar därför 75 mg varannan dag.
Om du sticker dig med nålar kommer du förmodligen att få blåmärken lättare.
Tar du Voltaren samtidigt, pga ont i ländryggen tex, kommer preparaten att potentiera varandra. Ökad risk för magsår.
Citera
2021-08-16, 02:05
Medlem
Citat:

Ivan hej,

För några år sedan körde jag också en barn albyl / dag under något år. Hade av många hört och läst att detta skulle vara bra att tunna ut blodet något. Av annan anledning gjorde jag dock två lever-prov där båda resultaten kom tillbaks med kraftig försämrade levervärden.

Hoppade av acetylcalesyl syran efter detta och levervärdena kom tillbaks i normal range efter någon månad. Kan inte garantera orsak-samband med detta men en input iaf.

Mvh
Citera
2021-08-16, 02:16
Medlem
Citat:
Tackar för det Ricky!

Jag är svag och fet. Eller snarare: Fet och svag. I den ordningen. Jag kapade visserligen under våren bort en hel del späck. Men släpar just nu på ca 15 överflödiga kilon som måste bort för att jag ska kunna känna att jag är i alla fall i rätt bra form. Vilket innebär drygt 30 veckors hårt slit. För jag måste slita hårdare än de flesta för att min giriga kropp ska släppa ifrån sig fett (med samma girighet lagrar den fett). En kombination av periodisk fasta, strikt LCHF, noll alkohol, promenader (minst 10 000 men helst 15-30 000 steg), 5-6 löppass i veckan och så dagliga pass på gymet.

Nu har jag haft två ofrivilliga vilodagar. Sträckte mig som satan i ländryggen i torsdags kväll när jag skulle köra 280 marklyft i sista setet och...äh, bara skämtar Jag sträckte mig när jag skulle snöra vänster löparsko. Snudd på ryggskott men lite bättre i dag. Skulle egentligen kört rygg i dag men skiftar så det blir bröst istället. Slänger upp några rader efter passet.

//Ivan

Testo, Primo och HGH i låga doser gav mig en stabil och klar fettreducering över tid.
Bryr mig inte om vad eller hur mycket jag äter annat än att försöka få i mig bra proteiner i tillägg.

Du kanske skall pröva ovan men i combo med din cardio och kost. Borde gå fort då..
Citera
2021-08-16, 03:57
Medlem
BarbaDonkeys avatar
TS : Hur upplever du leder och så hänger med musklerna med tanke på din ålder ?

Jag har upplevt att efter 40 blir det lite mer skador och skavanker samt längre läketid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in