BRÖST
Jag skulle egentligen som sagt ha kört rygg i dag men med tanke på att jag har en rätt stygg sträckning i ländryggen (där jag också har min skada i ryggraden) så kastade jag in morgondagens bröstpass istället.
Jag var som vanligt klar på ca 35 minuter. Men då är jag galet effektiv direkt efter att jag satt foten innanför gymets entré och alltid totalt osocial. Även om jag inte tränade rygg så blev det ändå ett något mer mjukt och försiktigt pass för pecsen. Eftersom bara anspänningen i bålen får det att smärta.
Det blev fyra övningar
Pecdec: 20, 15, 12 och 8 reps i pyramid. Fungerar som uppvärmning men sista 8:an var så tung att jag med nöd och näppe klarade av den sista repitionen.
Maskinpress med fria vikter i pyramid: 12, 10, 8 & 6. Sista två arbetsseten var blytunga och jag fick ta två micropauser i sista setet för att jag skulle klara av att krama ur mig repetition 5 och 6.
Snedbänk i Smithmaskinen: 10, 8, 7 och 6. Rejält slutkörd i pecsen vid det här laget. Krävde inga jättevikter för att jag på bänkens 25-graders vinkel skulle få stjärnfall framför ögonen.
I dagsläget noterar jag inte vikterna i varje övning och set. Istället styrs jag av 100% känsla (i kombination med en viss erfarenhet) med ett enda syfte: Köra skiten ur mig själv. Så här i uppstarten av vad som komma skall, fungerar det gott och väl. Men i takt med att oljorna kickar in kommer jag ha järnkoll på varje liten aspekt av varje träningspass.
För tillfället kör jag pass som till stor del är inspirerade av
Dorian Yates HIT-system. Där man i korthet värmer upp en muskel med 1-2 set för att sedan köra ett tungt, dedikerat arbetsset á 6-8 reps. De allra flesta här inne är garanterat bekanta med Dorians principer men om det skulle vara nytt för någon kommer här en länk:
https://www.youtube.com/watch?v=eZxOSUDof5Y
Hans upplägg passar mig bra. Eftersom jag i princip aldrig tränar längre än 40 minuter. Men jag varierar en hel. Variation är en nyckelfaktor för mig och ett enkelt sätt att hela tiden och inför varje pass ha en bra träningsgnista. Sen i takt med att preppen börjar verka så kommer också den 6:e växeln vilket gör att man snudd på blir en maskin bland vikterna och maskinerna.
Nu är det dags för middag. Samma som lunchen: T-bone-steak med ostgratinerad broccoli
Trevlig kväll på er! // Ivan