Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-15, 00:06
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jo det är mycket som överensstämmer.

AL:s färdigskrivna brev om vad han sa sig sett på mordplatsen 1986 och som han överlämnade till PU i samband med att han var kallad till konfrontation 1989 kan man bortse ifrån.

Den delen om vad han skulle sett på mordplatsen och som han inte berättade något om 1986 är helt säkert hopdiktad. Varför han gjorde så vet jag inte.

Om AL inte var helt intelligensbefriad (vilket jag inte tror) så borde han helt klart begripit att polisen inte skulle tro på dessa uppgifterna som han lämnade i brevet 1989. Kanske var det just det han ville uppnå för att göra sig omöjlig som vittne och slippa ställa upp i en rättegång och vittna. Fast jag vet inte.

Det han berättade om 1986 är däremot intressant då så mycket överensstämmer med vad andra vittnen sagt. Alla detaljer som han berättar om då tror jag inte han kunnat få reda på genom att följa allt som skrevs i tidningar och visades i tv om mordet.

Den delvis uppbrända jackan i Stegmordet hade varit intressant och se hur den såg ut i oskadat skick.
Fast beskrivningen med nylonväv , skärp och annat skulle klart kunna stämma in på en sådan jacka som grandmannen hade.

Om man nu skall välja och tro på vad AL berättade 1986 så finns det annat intressant han sagt också.
Jag fäster mig bl.a. vid beskrivningen av mannens näsa och att mannen skulle haft en inbuktning på höger kind, ...som man trycker en näve mot kinden och det stannar kvar .... Det sistnämnda är nästan ett lika bra kännetecken som en tatuering om det skulle vara sant.

Sen tycker jag också att MP:s och HF:s fantombilder är så pass lika att det troligtvis är samma person de sett. HF såg mannen under flera minuter och även på nära håll framifrån. Även om mannens ansikte då delvis var i skugga så borde HF haft mer tid och lägga märke till vissa detaljer än andra vittnen så därför håller jag hans vittnesmål ganska högt.

HF har t.ex. också sagt gammaldags kläder precis som andra vittnen sagt , huvudbonad kallad han för skidmössa. LK säger mannen gjorde ett larvigt fånigt intryck och att mannens 60-70-tals klädsel såg ut som att han skulle ut och åka skidor.

HF beskriver också bl.a. mannens näsa på liknande sätt som AL. HF säger inget om någon inbuktning på höger kind men om jag tittat på fantombilden som han gjorde så tycker jag mig kunna se just en sådan typ inbuktning på höger sida. Och det syns ganska klart också. Dock mindre klart på MP:s fantombild fast han såg ju bara mannens ansikte snett framifrån under några få sekunder också.

Jag lovar dig att någonstans finns det en kartong med Einos tillhörigheter som han hade i sin stuga. Där ska polisen bl.a. ha beslagtagit en hel del fotografier enligt FUP:en. Och på någon av dessa fotografier har han säkert den där blåa jackan på sig. Ett önsketänkande, men säkert inte helt orealistiskt. Det gäller bara att veta vart man ska söka och vem man ska fråga.
Citera
2021-08-15, 00:23
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Vad finns på dom bilderna då?
När jag kollade upp Djurfeldt bl a på FB konstaterade jag att han var en anhängare av Alternativ för Sverige eftersom AFS var något han gillat. Föga förvånande tyckte jag då, men det visade sig att det var båtmässan Allt För Sjön han gillade. Han är ju sjöpolis numera.

Jag tror att han är aktiv medlem i Medborglig Samling?

Han har nio bilder på saker som verkar ha haft betydelse för honom i hans liv. Bl.a. sin dotter, öl, Rammstein, F1-rally, sjöpolisen...

Innan jag tog upp det här hade han en bild på en Jämtländsk sjö (enligt personer jag frågat) samt en gryningsbild. Vad dessa två bilder hade för betydelse för honom hade varit intressant att veta.

Nu är de istället utbytta mot bilder från hans senaste giftermål.

Förstod att han skulle ta bort dem om jag tog upp det här. Så började söka svar i andra kanaler först, utan 100-procentig framgång.

Jämtländsk sjö var de allra flesta säkra på att det var iaf pga björkarna nära vattnet (jag är dock ingen expert på björkar).

Bilderna är nedsparade. Men tyvärr finns det inga Meta-taggar.

Han har också lagt upp ett bakgrundsfoto på en 300 km/h skylt. Av misstag har han nog skärmdumpat sin egen bildgalleri och fått med en hel del andra bilder i mikro-format (som går att förstora om man vill).

Men nu när jag sagt det försvinner väl även den bilden snart... 🙄
Citera
2021-08-15, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123

Han har nio bilder på saker som verkar ha haft betydelse för honom i hans liv. Bl.a. sin dotter, öl, Rammstein, F1-rally, sjöpolisen...

Innan jag tog upp det här hade han en bild på en Jämtländsk sjö (enligt personer jag frågat) samt en gryningsbild. Vad dessa två bilder hade för betydelse för honom hade varit intressant att veta.

Förstod att han skulle ta bort dem om jag tog upp det här. Så började söka svar i andra kanaler först, utan 100-procentig framgång.

Jämtländsk sjö var de allra flesta säkra på att det var iaf pga björkarna nära vattnet (jag är dock ingen expert på björkar).

Han har också lagt upp ett bakgrundsfoto på en 300 km/h skylt. Av misstag har han nog skärmdumpat sin egen bildgalleri och fått med en hel del andra bilder i mikro-format (som går att förstora om man vill).

Alltså han är polis o du tror vaddå?
Citera
2021-08-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Vilka av vittnena har ändrat eller utvecklat sina utsagor mest?
Anna Hage.
Citera
2021-08-15, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123

Okej, det hade varit intressant att se det i sin helhet. Foton av vackra sjöar i solnedgång är ju ett populärt motiv så det i sig säger ju inte så mycket. Påminner mig om Tures FB och diskussionen om huruvida det var Djursjön. Att foton plockas bort efter att du uppmärksammat det kan möjligen vara intressant om det skett precis i anslutning. Var ett av fotona på sjön profilbild eller bara en del av fotogalleriet? Om han gift sig nyligen är det ju en given profilbild att lägga upp.
Citera
2021-08-15, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Anna Hage.

I förhållande till antal spaningsuppslag/förhör med personer ifråga så är Engström bland dem som ändrat sig minst. Leif L och Hans J ligger på motsatt sida. Att Delsborn inte ändrat särskilt mycket beror sannolikt på att det bara finns 2 förhör. Hur bedömer man exempelvis Stefan G?

När det gäller personer som inte är mordplatsvittnen så är Cedergren om jag kommer ihåg rätt förhörd 47 gånger, hur bedömer man detta?
Citera
2021-08-15, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helix321
I förhållande till antal spaningsuppslag/förhör med personer ifråga så är Engström bland dem som ändrat sig minst. Leif L och Hans J ligger på motsatt sida. Att Delsborn inte ändrat särskilt mycket beror sannolikt på att det bara finns 2 förhör. Hur bedömer man exempelvis Stefan G?

När det gäller personer som inte är mordplatsvittnen så är Cedergren om jag kommer ihåg rätt förhörd 47 gånger, hur bedömer man detta?
Helt klart så!
Det finns ju ingen möjlighet att mäta någon som blivit hörd 10-15 gånger med en annan som blivit hörd en eller två gånger.
Om man dessutom lägger till alla tidningsintervjuer, så har den person som figurerat oftast glidit iväg betydligt mer.
Anna är ett belysande exempel på detta fenomen.
Tycker Engström håller ihop det relativt väl, men han spårar ur i ”skydd och säkerhet”
Citera
2021-08-15, 12:09
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helix321

Ett stort problem är att de som skrev ner förhören har inte gjort det bra. Flera vittnen menar att de saknas uppgifter som de lämnat mm.
Tex menar P Vallin att han direkt efter mordet sprang över Sveavägen till mordplatsen, funderar några sekunder för att därefter springa till Luntmakargatan, men att GM då var utom synhåll.
Det finns inte med i förhör, trots att han menar att han sade det.
Citera
2021-08-15, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ett stort problem är att de som skrev ner förhören har inte gjort det bra. Flera vittnen menar att de saknas uppgifter som de lämnat mm.
Tex menar P Vallin att han direkt efter mordet sprang över Sveavägen till mordplatsen, funderar några sekunder för att därefter springa till Luntmakargatan, men att GM då var utom synhåll.
Det finns inte med i förhör, trots att han menar att han sade det.

Vilket i sin tur sannolikt är en händelse som har lett fram till allehanda spekulationer om två springande män.
Frågan är bara varför han inte möter LJ där inne, eller rättare sagt varför LJ inte berättar om Per V.
Om han sprungit efter att LJ tagit upp mördarjakten bör han ha sett YN eller poliserna då han gick tillbaka.
Citera
2021-08-15, 12:21
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Vilket i sin tur sannolikt är en händelse som har lett fram till allehanda spekulationer om två springande män.
Frågan är bara varför han inte möter LJ där inne, eller rättare sagt varför LJ inte berättar om Per V.
Om han sprungit efter att LJ tagit upp mördarjakten bör han ha sett YN eller poliserna då han gick tillbaka.

Ja, den uppgiften är inte kompatibel med LJ.
Citera
2021-08-15, 13:27
Medlem
ben-varfors avatar
Hodder Stjernswärd har gått ur tiden. Han omnämns av Frånstedt i samband
med relationerna mellan IB och SÄPO.

https://books.google.se/books?id=oKwwCwAAQBAJ&pg=PT52&lpg=PT52&dq=%22hodde r+stjernsw%C3%A4rd%22+Fr%C3%A5nstedt&source=bl&ots =2gar3Aj5NC&sig=ACfU3U2e6Azyo-nb3pswtxhXuJogrIGA-A&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwjh3N3W87LyAhVkSvEDHbiYB5kQ 6AF6BAgdEAM#v=onepage&q=%22hodder%20stjernsw%C3%A4 rd%22%20Fr%C3%A5nstedt&f=false
Citera
2021-08-15, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, den uppgiften är inte kompatibel med LJ.
Nej mordplatsen och händelserna i anslutning till mordet är allt för komplexa för att man ska kunna vara säker på någonting.
Den insikten gäller i synnerhet då man tror att man har grund för att peka ut vittne som mördare.
Pers språngmarsch är ett ypperligt exempel på att vi faktiskt inte har den klara bild som många inbillar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in