2021-08-15, 09:15
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Är det mest IQ-befriade individer som gått särskolan? Är det folk som borde ha en god man?

Allt pekar på att det är mentalt handikappade individer som spekulerar i allt ifrån att vaccinet ska ta död på dom till att Bill Gates vill chippa dom.

Känner nå någon av dessa galna konspirationsteoretiker?
Kommer på rak arm på två vänner som är det, den ene är inte smart i klassisk mening, och höll seriöst på att bli övertygad om att jorden var platt efter han snackat en timme med en flat earther i en bar. Fick skälla ut han in the bud och varna att jag måste säga upp bekantskapen om han börjar med det där. Vet inte tankarna bakom åsikten för vaccinet, mer än att han inte tror det fungerar.
Den andre är intelligent och klipsk, om än ganska tjurnackad gällande att ta in andra perspektiv när hon bestämt sig för en åsikt. Är högljutt emot alla steg som görs för att stävja pandemin; vaccin, masker, karantäner, nedstängningar osv. Har många poänger jag håller med om, i specifika detaljer, men den totala bredden av anti-åtgärdsåsikter som är så väsensskilda från varandra får mig att tro att det inte är de som övertygat henne utan att hon är övertygad av andra orsaker och letar argument för att styrka övertygelsen, i ett ganska kraftigt fall av konfirmeringssbias. Har uttryckt hat för Bill Gates vill jag minnas.
Bägge är långtida rutinnyttjare av the herb.

Sen har vi mig då. Som förvisso tagit en dos till slut, men mest för att jag inte orkar bry mig tillräckligt mycket om mitt eget skinn, då jag inte tror särskilt mycket på chip eller planerat skadligt vaccin, och trorgissar/känner-med-ett-finger-i-luften att risken med kraftiga bieffekter av vaccinet är ganska låg, men är emot metodiken med massvaccinering av hela befolkningar med ett nytt obeprövat vaccin från en ung och nästan obeprövad teknik, där eventuella långtidseffekter inte går att veta, det går bara att göra gissningar, antaganden, och tum-hållningar av olika kvalifikation. Är de påstått mer kvalificerade gissningarna fel, och vaccinet visa sig ha allvarliga bieffekter några år framåt så är många nationer så rövknullade att flera av de kommer sluta existera efter total samhällskollaps uppkommen av brist på arbetsför befolkning. Dålig riskhantering helt enkelt.

Citat:
Hur bör samhället hantera dessa 5% utav samhället?
Ligger flockimmunitet på 90% så bör samhället inte göra någonting, det är snarare 5% för många som utsätter sig för riskerna med ett otestat vaccin i onödan.
Citera
2021-08-15, 09:18
Medlem
JustZlatans avatar
Bara sjuka eller svaga människor behöver vaccinera sig. Är man stark och har ett bra immunförsvar är det totalt onödigt att vaccinera sig och jag är en av dem.
Citera
2021-08-15, 09:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Jag känner ett flertal läkare och sjuksköterskor. Har hört samma från dem. De hade inget val.

Nu är det mest skitsnack.
Fram med en källa om styrker detta påstående.

På sjukhuset där jag jobbar är det ingen som ställer krav på vaccination för att behålla jobbet.

Jodå. Vi har visst ett val.
Citera
2021-08-15, 09:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Bara sjuka eller svaga människor behöver vaccinera sig. Är man stark och har ett bra immunförsvar är det totalt onödigt att vaccinera sig och jag är en av dem.

Japp. Och jag med.

Tror mer på immunförsvaret än på vaccinet för Covid.
Citera
2021-08-15, 10:06
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Fördomsfullt att påstå att de som inte vaccinerar sig skulle vara farligare än vaccinerade. Du kan inte dra alla över en kam, det finns också vaccinerade som är farliga.

För övrigt har jag inte vaccinerat mig så jag tillhör väl den där 5 % gruppen. Ni måste vara snälla mot oss minoriteter! Inte lätt hela tiden att komma överens med majoritetssamhället, vi har all rätt att få leva vi med och under samma rättigheter!
Citera
2021-08-15, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reddinton
81% ?
Skeptisk till den siffran, men du får gärna länka till källan.

Udregnet på den måde som man bruger i andre lande er 64,9% vaccineret:

https://www.google.dk/search?q=corona+vaccinerede+i+sverige&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da-dk&client=safari

Udregnet på FHM maner, er 81,1% vaccineret:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/statistik-over-registrerade-vaccinationer-covid-19/
Citera
2021-08-15, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det finns massor av människor som av olika skäl väljer att inte vaccinera sig. Det betyder inte att de per automatik ansluter sig till den grupp människor som aktivt väljer att sprida desinformation och rena felaktigheter gällande COVID.

Det är dock min uppfattning att en överväldigande majoritet av personer som väljer att inte vaccinera sig, gör det på grunder som är helt felaktiga. Vill man inte vaccinera sig på grund av att man anser att vaccinet inte kommer minska risken för att drabbas av allvarlig sjukdom eller död så har man helt enkelt fel. Det är bara att läsa desinfomationen som dagligen pumpas ut här på Flashback för att inse hur illa det är ställt. Vill man däremot inte vaccinera sig på grund av att man känner sig osäker på om vaccinet är säkert eller är rädd för allvarliga biverkningar som kan dyka upp längre fram i tiden så tycker jag det är helt ok, jag räknar inte in dessa personer i gruppen som har fel.

Färsk undersökning från USA visar att sett till utbildningsbakgrund så är de med PhD mest benägna att vara skeptiska till vaccinen. Med tanke på att vaccinen än så länge bara är "nödgodkända" så borde de enbart ges till de i riskgrupp där nyttan uppenbarligen överväger kända och troligen ev. okända risker.
Citera
2021-08-15, 10:48
Medlem
Trigglypuffs avatar
Citat:
Hej mina vänner!

Har en fråga.

Idag har över 81% av alla svenskar över 18 år fått sin första dos. Siffran ökar naturligtvis ständigt och allt pekar på att vi kommer landa runt 90%.

Dvs 9 av 10 svenskar över 18 år kommer vaccinera sig. Men vilka är dessa som inte gör det?

Om vi bortser ifrån invällare och negrar ifrån tredje världen som förpestar samhället vilka är resten?

Det finns ju gravida och folk som är allergiska eller skrivna utomlands etc.

Det återstår ju fortfarande 5%, många av dessa är på Flashback. Är det mest IQ-befriade individer som gått särskolan? Är det folk som borde ha en god man?

Allt pekar på att det är mentalt handikappade individer som spekulerar i allt ifrån att vaccinet ska ta död på dom till att Bill Gates vill chippa dom.

Hur bör samhället hantera dessa 5% utav samhället?

Vissa av dom finns på https://kavlaner.se/ men hur ska man hantera resten?

Känner nå någon av dessa galna konspirationsteoretiker?

Har dom klimatångest också? Vurmar dom för att vi ska ta emot en massa slöder från bananländer som Afghanistan?

Personligen är jag en frisk man i 40-årsåldern med 303 hp från ett av Sveriges största universitet. Gått en utbildning som kräver 2,0 på högskoleprovet.

Tror inte på konspirationsteorier, däremot ser jag inte behovet av att spruta in ett obeprövat vaccin mot en influensa med 0,014% dödlighet.

Föredrar att tänka själv istället för att låta msm göra det åt mig.

Jag faller heller inte för grupptryck så det kan ju vara en förklaring.
Citera
2021-08-15, 11:00
Medlem
Hundvisslarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det är dock min uppfattning att en överväldigande majoritet av personer som väljer att inte vaccinera sig, gör det på grunder som är helt felaktiga. Vill man inte vaccinera sig på grund av att man anser att vaccinet inte kommer minska risken för att drabbas av allvarlig sjukdom eller död så har man helt enkelt fel. Det är bara att läsa desinfomationen som dagligen pumpas ut här på Flashback för att inse hur illa det är ställt. Vill man däremot inte vaccinera sig på grund av att man känner sig osäker på om vaccinet är säkert eller är rädd för allvarliga biverkningar som kan dyka upp längre fram i tiden så tycker jag det är helt ok, jag räknar inte in dessa personer i gruppen som har fel.
Hur stor är risken för en medelålders man utan några som helst underliggande sjukdomar, normalviktig och sällan sjuk, att drabbas av allvarliga biverkningar och DÖDEN av covid?

Hur stor är risken att drabbas av allvarlig biverkning av vaccinet?

Tycker du småbarn ska ta vaccinet och bör föräldrarna i så fall lyda den rekommendationen? Motivera gärna ditt svar.
Citera
2021-08-15, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Conclusion Adults who engaged in the recommended levels of physical activity were associated with a decreased likelyhood of SARS-CoV-2 infection,

https://bjsm.bmj.com/content/bjsports/early/2021/07/21/bjsports-2021-104203.full.pdf

Jag vet inte om jag var otydlig, så jag repeterar mig igen: Siffrorna kan bara anses som signifikanta om de är helt korrekta, räknar man in PCR-testers felmarginaler är deras resultat inte längre signifikant med två sigma (vilket är en tramsigt arbiträr gräns, men det är en helt annan diskussion).
Citera
2021-08-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Udregnet på den måde som man bruger i andre lande er 64,9% vaccineret:

https://www.google.dk/search?q=corona+vaccinerede+i+sverige&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da-dk&client=safari

Udregnet på FHM maner, er 81,1% vaccineret:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/statistik-over-registrerade-vaccinationer-covid-19/

Och flockimmuniteten som utlovats vid både 40 och 60% lyser fortfarande med sin frånvaro även i Förenade Arabemiraten med 80% fullt vaccinerade.
https://www.svd.se/ny-berakning-stockholm-kan-na-immunitet-i-juni
Citat:
flockimmuniteten inträder vid cirka 40–45 procent i stället för 60 procent, säger Britton som har kommit fram till slutsatsen tillsammans med Pieter Trapman
Senast redigerad av L.D. 2021-08-15 kl. 11:51.
Citera
2021-08-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
De der % satser er helt fel udregnede. Når man ikke indregner børn i regnestykker har man ingen chance for at opnå flokimunitet - den erkendelse er man også nået til i Danmark:

https://translate.google.com/translate?sl=da&tl=sv&u=https://www.berlingske.dk/samfund/flokimmunitet-bliver-meget-svaert-at-naa-med-mindre-vi-vaccinerer-boern

Förstår inte ett ord av det du skriver
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in