2021-08-14, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Villan ansågs överprisad redan vid 50 mkr då Ernstberger köpte.

De tre "dyraste" villorna på hemnet i Stockholms län f.n. har utgångspriser på 50 mkr, 45 mkr resp. 43 mkr.

Vad är det som är så fantastiskt med Ernstbergers hus som gör att någon är beredd att betala 92 mkr?

Det finns såklart anledning att ana ugglor i mossen.

Jag vet ett gäng hus som sålts för 50+. T o m fritidshus. Ett par för runt 100 också. Det var däremot townhousemodell på dem. Och då har jag ändå noll koll på Lidingö och Djursholm där jag vet att det tidigare år sålts hus för 60-70 i alla fall.
Inget av dem låg på Hemnet direkt. Eller så låg de utan pris.

Så du ska nog inte använda Hemnet som referens.

Men det är helt klart en rejäl prisnivå.

När han köpte kunde man misstänka ett för högt pris.
Men vad skulle incitamentet vara för högt pris när han säljer?
Alla pengarna kommer ju ändå att gå till fogden?

Det smarta hade väl varit att sålt till underpris i så fall och ta ut mellanskillnaden på Caymanöarna?
Citera
2021-08-15, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jag vet ett gäng hus som sålts för 50+. T o m fritidshus. Ett par för runt 100 också. Det var däremot townhousemodell på dem. Och då har jag ändå noll koll på Lidingö och Djursholm där jag vet att det tidigare år sålts hus för 60-70 i alla fall.
Inget av dem låg på Hemnet direkt. Eller så låg de utan pris.

Så du ska nog inte använda Hemnet som referens.

Men det är helt klart en rejäl prisnivå.

När han köpte kunde man misstänka ett för högt pris.
Men vad skulle incitamentet vara för högt pris när han säljer?
Alla pengarna kommer ju ändå att gå till fogden?

Det smarta hade väl varit att sålt till underpris i så fall och ta ut mellanskillnaden på Caymanöarna?

Hus för 50 kan jag förstå, likaså "townhouses" för 100 .

92 för Ernstbergers villa är mer svårförståeligt.

Incitamentet är att ett högt pris ger honom mer pengar än vad ett lågt pris ger.
Citera
2021-08-15, 10:04
Medlem
Citat:
Hus för 50 kan jag förstå, likaså "townhouses" för 100 .

92 för Ernstbergers villa är mer svårförståeligt.

Incitamentet är att ett högt pris ger honom mer pengar än vad ett lågt pris ger.

Det ger honom inte en spänn eftersom fogden tar allt över lånet i Ålandsbanken.
Citera
2021-08-15, 10:16
Medlem
Citat:
Det ger honom inte en spänn eftersom fogden tar allt över lånet i Ålandsbanken.

...och därmed minskar hans skuld.
Citera
2021-08-15, 10:54
Medlem
Citat:

Du tror alltså att han får pengar över efter slutnotan är klar
Citera
2021-08-15, 10:58
Medlem
Citat:

Det vore i så fall det mest fantastiska etiska grepp som någon skurk gjort i Sverige.

Du menar alltså att han tänker betala alla de andra dömdas skadestånd (för det är utdömt solidariskt och de förutom Rothman Persson som sparat 14 mille åt fogden så har de andra två inte de här nivåerna på tillgångar så Ernstberger ska ensam betala allas skadestånd.

Då får han jobba hårt skulle jag säga.

Men om han lyckas med det ska han faktiskt ha guldstjärna för då betalar han tillbaka betydligt mer än han har tjänat på affärerna de dömdes för.
Citera
2021-08-15, 11:00
Medlem
Citat:
Du tror alltså att han får pengar över efter slutnotan är klar

Nej det tror jag inte, var får du det ifrån?
Citera
2021-08-15, 11:12
Medlem
Citat:
Det vore i så fall det mest fantastiska etiska grepp som någon skurk gjort i Sverige.

Du menar alltså att han tänker betala alla de andra dömdas skadestånd (för det är utdömt solidariskt och de förutom Rothman Persson som sparat 14 mille åt fogden så har de andra två inte de här nivåerna på tillgångar så Ernstberger ska ensam betala allas skadestånd.

Då får han jobba hårt skulle jag säga.

Men om han lyckas med det ska han faktiskt ha guldstjärna för då betalar han tillbaka betydligt mer än han har tjänat på affärerna de dömdes för.

Har letat lite efter totalsumman inkl ränta. Det borde i alla fall totalt snudda vid 250 Mille han ska skrapa ihop.

Sedan jagar ju SKV dem också för optionsaffärer och annat spännande: SKV förlorade visserligen i första instans men...
"Ett betydligt större skattemål pågår där Skatteverket kräver att Alexander Ernsberger och David Persson ska betala 40 miljoner kronor i skatt efter försäljningen år 2012 av aktier i Supero till Oak Capitals huvudägare"

Så om hans avsikt verkligen är att betala allt som du säger så får han ligga i men då får i så fall staten och fonderna tillbaka alla pengar med ränta.
Citera
2021-08-15, 11:14
Medlem
Citat:
Nej det tror jag inte, var får du det ifrån?

Vad skulle syftet vara att bara minska skulden annars?
Citera
2021-08-15, 11:18
Medlem
Citat:

Det normala som de gör som fogden jagar är att flytta undan så mycket pengar som möjligt off-shore och betala så lite som möjligt till fogden, ta sitt straff och sedan leva resten av livet i skuld i Sverige (men ha tillgång till tillgångar ägda av målvakter) eller dra utomlands stundtals och leva på pengarna där.

Så har ju alla från Björn Borg till Bert Milton gjort
Citera
2021-08-15, 11:49
Medlem
Citat:

Om du inte förstår att det är bra att erhålla så mycket pengar som möjligt för en fastighet när man säljer den kan jag nog inte hjälpa dig vidare.
Citera
2021-08-15, 11:56
Medlem
Citat:
Om du inte förstår att det är bra att erhålla så mycket pengar som möjligt för en fastighet när man säljer den kan jag nog inte hjälpa dig vidare.

Jag kan absolut förstå det om det är så att man själv kan få pengarna.

Men nu antydde du att det skulle vara något skumt bakom och då är det inte direkt logiskt att få så mycket som möjligt som ska gå till fogden.

Om nu inte planen är den omvända d v s att betala av hela skulden.

Annars spelar det inte så stor roll om man är skyldig 200 eller 300 miljoner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in