2021-08-14, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Varför startar du inte egen firma? Hur många års erfarenhet har du? Är det utanför Stockholm? I så fall rätt bra.

Har funderat på det. Problemet är bara att Nordea har dragit ner nåt så enormt på konsultverksamhet i övrigt så för min del kan det bli svårt att få det och fungera. Har kodat i lite drygt 5 år och bor ca 10 mil från Stockholm.
Citera
2021-08-14, 18:03
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
De håller på att politiskt förbjuda bemanning. Lite försenad ofta Corona. Senaste förslag går ut på totalförbjud all bemanning från och med ett visst datum. Dessa människor får tvingas tillbaka till region och kommunanställningar eller bli arbetslösa. På sikt menar de att vården blir bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Ah, var kan man läsa om det här?

Sen är ju SKR en arbetsgivarförening, så de har inte behörighet att utfärda några regler.
Citat:
Ursprungligen postat av Maddsan
Äsch det där har det pratas om sen jag blev klar syrra, dvs ungefär runt 10 år sedan. Vården går runt pga bemanningspersonal. Tror ingen av dessa skulle låta sig ”tvingas tillbaka” till region och/eller kommun. Så hårt sitter inte det så kallade yrkeskallet. Känner ingen större oro.
Citat:
Nej, men till skillnad från förut så ska det vara klubbat. Totalförbjudet gäller redan i vissa regioner med gott resultat
SKR har inte behörighet att utfärda några bindande regler. Vart kan man läsa om det här, Jonte400? Och vilka regioner gäller det?
Citera
2021-08-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
SKR har inte behörighet att utfärda några bindande regler. Vart kan man läsa om det här, Jonte400? Och vilka regioner gäller det?
Haha har inte SKR rätt till det? De styr ju för fan regioner och kommuner!!!!!! Vart fan får folk allt ifrån

De har i gemensamt ök med regionerna kommit överens om stoppdatum. Dessförinnan har man hållt nere priserna. Idag ligger priset snitt runt 570kr h för en sak. Vilket innebär att maxlön är c 350kr i slutenvården. Den står stilla nu. Snart ingen lönsamhet längre. Fortfarande bättre betalt i kommuner och under sommaren.
Senast redigerad av jonte400 2021-08-14 kl. 19:26.
Citera
2021-08-14, 19:32
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Haha har inte SKR rätt till det? De styr ju för fan regioner och kommuner!!!!!! Vart fan får folk allt ifrån
Det där har du helt missuppfattat. SKR är en arbetsgivarorganisation för kommuner och regioner. De styr inte över något. Kommuner och regioner styrs av sina fullmäktige, och deras organ och myndigheter.

Citat:
De har i gemensamt ök med regionerna kommit överens om stoppdatum. Dessförinnan har man hållt nere priserna. Idag ligger priset snitt runt 570kr h för en sak. Vilket innebär att maxlön är c 350kr i slutenvården. Den står stilla nu. Snart ingen lönsamhet längre. Fortfarande bättre betalt i kommuner och under sommaren.
Källa?
Citera
2021-08-14, 19:37
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popademos
Som sagt, vad jobbar ni med?
De får gärna vara 60k netto = efter skatt.
Själv jobbar jag som Lead Engineer.

Jag är java-programmerare/konsult (jobbar för 2 bolag (ett är stort och tråkigt)).
Är civilingenjör (Chalmers elektroteknik -91). Får 850 kr/h till min firma. Det blir runt 85 kkr/månad om man tar ut det som lön.
De stora pengarna får jag som avkastning på kapital. Sista året blev det runt 450 kkr/månad. Jag har alltid allt kapital på börsen. Har också belånat min villa maximalt. Detta bidrog med runt 100 kkr/månad de sista 2 åren. Räntan på lånet är 0.69% (Nordnet). Jag började med 0 kr, så min strategi är ganska framgångsrik.
Citera
2021-08-14, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Vad för design exakt om man får fråga Har tankar att ge mig in i branschen jag också.

Branding och digitala produkter.
Citera
2021-08-14, 21:58
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popademos
Som sagt, vad jobbar ni med?

De får gärna vara 60k netto = efter skatt.

Själv jobbar jag som Lead Engineer.

Gigolo. Kör alla mina klienter i 2an. En spänstig och mycket flexibel dam som jag hade som heldygnskund i veckan sa att hennes son hänger mycket på Flashback. Hette tydligen Popademos eller nåt i den stilen.

Hon dricksade bra iaf
Citera
2021-08-15, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Har funderat på det. Problemet är bara att Nordea har dragit ner nåt så enormt på konsultverksamhet i övrigt så för min del kan det bli svårt att få det och fungera. Har kodat i lite drygt 5 år och bor ca 10 mil från Stockholm.

Förstår, rätt bra lön efter 5 års erfarenhet!
Citera
2021-08-15, 05:29
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Jag brukar svar om någon frågar mig hur mycket jag tjänar som grundlön att jag passerade mitt mål 2012 och klättrat några tusen sedan dess.

Riktlinjen är ersättningen/arvode som slöaste riksdagshen får per månad för att sitta och halvsova på tjänsterummet och ibland klicka på musen.

https://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/ledamoternas-arvoden-och-villkor/ledamoternas-arvoden/

I år är den summan 69 900 kr.....inte underligt en rätt stor andel längtar till EU-parlamentet istället.

EDIT: Yrket är läkare och inte hyrvarianten.
Senast redigerad av Ny.Deodorant 2021-08-15 kl. 05:32.
Citera
2021-08-15, 07:44
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Har bytt jobb ett par gånger och jobbar med ekonomi och BI på koncernnivå i ett stort börsnoterat bolag. Ligger över 60. I juni blev det 168 000kr men då fick jag en bonus kan man säga på 99-100 000kr.

Utbilda er, jobba hårt och byt jobb. Tyvärr måste man byta. Jag hade inte ens haft 45 000kr om jag inte bytt. Det är synd för det är segt att byta jobb.
Ja tyvärr är det i regel så. Jag tjänar i dagsläget ca. 50k och kunde lätt få en löneökning på 20-30k om jag skulle byta arbetsgivare. Det vill jag dock inte. Trivs bra där jag är nu och min chef ger mig friheten att planera min arbetstid så att det passar mitt liv som småbarnsfar. Jobbar nästan uteslutande hemifrån. Om jag bytte till den arbetsgivare som betalar 70-80k så skulle det innebära högre tempo och ett hårdare arbetsklimat där man inte förväntas ta hand om barnen "på arbetstid" så som jag kan göra nu. Dessutom skulle jag sakna mina kollegor.
Citera
2021-08-15, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ja tyvärr är det i regel så. Jag tjänar i dagsläget ca. 50k och kunde lätt få en löneökning på 20-30k om jag skulle byta arbetsgivare. Det vill jag dock inte. Trivs bra där jag är nu och min chef ger mig friheten att planera min arbetstid så att det passar mitt liv som småbarnsfar. Jobbar nästan uteslutande hemifrån. Om jag bytte till den arbetsgivare som betalar 70-80k så skulle det innebära högre tempo och ett hårdare arbetsklimat där man inte förväntas ta hand om barnen "på arbetstid" så som jag kan göra nu. Dessutom skulle jag sakna mina kollegor.
LOL jävla träl.
Citera
2021-09-04, 09:35
Medlem
scaredguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diamond719
60k efter skatt. jobbar på LKAB. bor hos Morsan.

Inte ovanlig lön alls. alla kids åker feta bilar runt i Gällivare, malmbärget och Kiruna.

Medellönerna i dessa kommuner ligger bra till.

Citat:
Gällivare kommun ligger i Norrbottens län och har 17 462 invånare. Värdet för medianinkomst är det 31:a högsta i landet med 330 968 kronor.

Måste vara alla alkisar som drar ned lönerna.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Alla-lan/Norrbottens-lan/Gallivare/?var=17249

Ca 27 K/månad.

Ni skulle ha utbildat er pojkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in