2021-08-13, 10:58
Medlem
det är ytterst få som drar in över 60k utan utbildning, däremot finns en hel del som ligger runt 40-50 utan utbildning.
Citera
2021-08-13, 11:03
Medlem
sälj..

Säljchef.

4 årig teknisk utbildning + 4 år på civ-ing innan jag hoppade av pga jobberbjudande. Jobbar INOM mitt utbildningsområde men inte med det jag är halv-utbildad till.
Citera
2021-08-13, 11:42
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Medellönen omfattar väl alla som har någon form av inkomst, inklusive deltid, a-kassa, aktivitetsersättning osv? Jag gissar att medellönen bland heltidsarbetande i Sverige är runt 40-42 nånting, rimligt?

Vet inte exakt vad den siffran jag hittade syftade på, lön eller inkomst. Men hittade en siffra som sade att 36100kr i månaden var ett snitt på alla löner i landet, från sidan statsskuld.
Citera
2021-08-13, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaredguy
Många avundsjuka sossar i tråden. Måste kännas jobbigt för er att jag har skatteplanerat så jag betalar i princip noll kronor i skatt i Sverige

Har kämpat hårt för att dra in de här summorna med bland annat doktorerat och en master i ett annat ämne.

ha så kul på fabriken imorgon gubbar

Ja, att stava rätt, och veta vad man säger innan man öppnar munnen, verkligen avundsjukt sosse beteende... Haha, intala dig själv det du, kleti.
Citera
2021-08-13, 14:11
Medlem
Triremers avatar
Har bytt jobb ett par gånger och jobbar med ekonomi och BI på koncernnivå i ett stort börsnoterat bolag. Ligger över 60. I juni blev det 168 000kr men då fick jag en bonus kan man säga på 99-100 000kr.

Utbilda er, jobba hårt och byt jobb. Tyvärr måste man byta. Jag hade inte ens haft 45 000kr om jag inte bytt. Det är synd för det är segt att byta jobb.
Citera
2021-08-13, 15:27
Medlem
Jag jobbar med design. Helt självlärd och plockar ut 51k efter skatt. Skulle kunna tjäna mer om jag hoppade runt mellan "rätt" ställen men jag föredrar att hålla mig på en arbetsplats jag tycker om. Lönen är ju långtifrån allt.

Har frilansat tidigare i samma yrke och fick då ut mycket (runt 100K) mer efter skatt dom månader jag var fullbokad. Det var tider det! Fast att vara en one man army är inte min grej.
Citera
2021-08-13, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ja det är intressant, medellönen i Sverige 20/21 ligger på 326 029kr om året. Flashbackanvändarens medel måste ju ligga skyhögt över detta

Jag kan väl säga att jag inte riktigt kommer upp i 60k men är nära, jag jobbar inom akademien med forskning och utveckling av Machine Learning.

Däremot har jag 7 veckors betald semester per år, möjlighet att arbeta hemifrån när jag vill, gratis tillgång till Universitetets alla faciliteter(exempelvis gym och idrottsanläggningar), behöver ytterst sällan arbeta mer än 38h/vecka, behöver aldrig arbeta efter kl 16 eller på helgen.
Detta gör att jag har väldigt mycket tid till mig själv och min familj, och jag skulle inte byta bort dessa förmåner för en högre inkomstlön.

Man räknar inte på medellön utan medianlön för att få ett hum om vad den genomsnittlige svensken tjänar. Medianlön är 32 400 SEK och alltså 388 800 SEK i årsinkomst.
Citera
2021-08-13, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notreallyme
Dubbla utbildningar, Ekonomi + IT. Får ut ca 50, men sen har jag bra lånevillkor + lite bonus så det borde bli runt 60k/mån efter skatt. Kanske närmare 57...

Hursomhelst. Jobbar med all typ av data inom banken. Koordinerar och dokumeneterar hur olika defekter ska lösas. Hjälper till att försvara och förändra IT-system baserat på feedback från myndigheter och liknande. Kort sagt: IT, men väldigt brett inom storbankernas värld. Inte arktitekt direkt, men know-how expert och problem-lösare...

Intressant. Själv så konsultar jag åt både Nordea och SEB under anställning av ett storföretag. Kodar i Cobol och tjänar ca 57 000 innan skatt. Är självlärd utan utbildning.
Citera
2021-08-13, 16:25
Medlem
Jag har ju då så liksom räntor som jag lever på runt 2 miljoner i månaden en dålig månad och så men så när jag var yrkesverksam var det runt en miljon dollar i månaden när jag var CEO för ett F500 företag. Har en examen från ett IVY league universitet som jag gick på när jag bodde i USA på 80-talet. Men jaghar haft skitjobb också för fastän min paps var rik skulle alla hans barn arbeta sig upp själva det var en fråga om stolthet och inte leva på andra jenerationers pengar. Har ett syskon som är mellanstadielärare och ingen ser ner på henne.

JAG HAR EN 25 cm lång klitoris som jag tar min man i tvåan med.
Citera
2021-08-13, 16:25
Medlem
angelamerkels avatar
Plockar ut 80 netto, ingen utbildning. Inom IT
Citera
2021-08-13, 17:43
Medlem
Tyrranics avatar
Frimärkesslickare på stort logistikföretag. Tjänar 184 miljoner i timmen. Outbildad. Om någon undrar har jag "bara" 27 cm i slakt tillstånd.
Citera
2021-08-13, 20:41
Medlem
60k efter skatt. jobbar på LKAB. bor hos Morsan.

Inte ovanlig lön alls. alla kids åker feta bilar runt i Gällivare, malmbärget och Kiruna.

Medellönerna i dessa kommuner ligger bra till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in