2021-09-04, 15:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Får 850 kr/h till min firma. Det blir runt 85 kkr/månad om man tar ut det som lön.
För att få till en "rättvis" jämförelse måste du dra bort:
* Arbetsgivaravgift.
* Pensionsavsättning
* Semesterlön
* Sjuklön
* Tid och kostnader för utbildning
* Administration. Löner, redovisning, bokslut.
* Lön under perioder utan uppdrag.
* kostnader för "marknadsföring", att ragga uppdrag.

Bara för att nämna några saker. Och när man dragit bort så hamnar lönen på en normal civ ing lön. Det är därför konsultarvodena ligger där de ligger.
Hade arvodena legat högre hade fler gått över till att bli konsulter. (Varvid arvodena pressats ned pga överutbud).
Citera
2021-09-04, 15:54
Medlem
liksom-fbs avatar
https://www.ledarna.se/49bd18/global...pport-2016.pdf
På sid 11 här kan ni se vad typiska chefs-löner ligger på
Det är inte så många som kommer över 60k brutto.

Företagsledare och höga chefer i stora företag gör det.
Citera
2021-09-04, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.ledarna.se/49bd18/global...pport-2016.pdf
På sid 11 här kan ni se vad typiska chefs-löner ligger på
Det är inte så många som kommer över 60k brutto.

Företagsledare och höga chefer i stora företag gör det.

Över 100 000 personer tjänade mer än 83k brutto i månaden 2018, troligtvis betydligt fler iår. https://www.di.se/nyheter/lista-sa-m...romgrans-nadd/
Över 60k brutto i månaden lär vara många många fler än så.
Citera
2021-09-06, 10:21
Medlem
Jag är en såkallad cumdump, tjänar 100 lax i veckan, dock så spenderar jag 30 lax bara på såkallade bromsmediciner.
Citera
2021-09-07, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaredguy
Måste vara alla alkisar som drar ned lönerna.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Re...are/?var=17249

Ca 27 K/månad.

Ni skulle ha utbildat er pojkar.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Re...olm/?var=17249

Uppenbarligen tjänar man lika lite i Stockholm om man ska använda statistik på det sättet. Synd ingen utbildar sig där heller.
Citera
2021-09-08, 22:33
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
För att få till en "rättvis" jämförelse måste du dra bort:
* Arbetsgivaravgift.
* Pensionsavsättning
* Semesterlön
* Sjuklön
* Tid och kostnader för utbildning
* Administration. Löner, redovisning, bokslut.
* Lön under perioder utan uppdrag.
* kostnader för "marknadsföring", att ragga uppdrag.

Bara för att nämna några saker. Och när man dragit bort så hamnar lönen på en normal civ ing lön. Det är därför konsultarvodena ligger där de ligger.
Hade arvodena legat högre hade fler gått över till att bli konsulter. (Varvid arvodena pressats ned pga överutbud).
Självklart. Hur exakt menar du att jag räknat fel (jag har absolut inte försökt premiera min lön).
Jag har inte räknat med lön under perioder utan uppdrag, utbildning, administration eller marknadsföring. Jag har räknat med semester/sjuklön/pension.
Citera
2021-09-10, 02:48
Medlem
AlphaHannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Porrproducent, en sällsamt innovativ och lönande bransch!

Fast det där gällde ju mera före internets dagar. Den som ville få sig ett kvalitetsrunk förr i tiden, fick ju hyra en moviebox och en P-rulle. Farsan har berättat mycket om det fenomenet.

Själv extraknäcker jag som gigolo åt rika kärringar på hotellen. Fast mer förr.
Senast redigerad av AlphaHannen 2021-09-10 kl. 02:50.
Citera
2021-09-18, 17:52
Medlem
scaredguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggen
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Re...olm/?var=17249

Uppenbarligen tjänar man lika lite i Stockholm om man ska använda statistik på det sättet. Synd ingen utbildar sig där heller.

Där tänkte du fel. Jag var ironisk eftersom en ljög om hur mycket alla tjänade på landet och så visade jag hur dåligt de tjänade i den branschen. Jag har gedigen utbildning så jag kan dra in mer på en dag än vad ni har på en hel månad eller mer.
Citera
2021-09-18, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Jag är java-programmerare/konsult (jobbar för 2 bolag (ett är stort och tråkigt)).
Är civilingenjör (Chalmers elektroteknik -91). Får 850 kr/h till min firma. Det blir runt 85 kkr/månad om man tar ut det som lön.
De stora pengarna får jag som avkastning på kapital. Sista året blev det runt 450 kkr/månad. Jag har alltid allt kapital på börsen. Har också belånat min villa maximalt. Detta bidrog med runt 100 kkr/månad de sista 2 åren. Räntan på lånet är 0.69% (Nordnet). Jag började med 0 kr, så min strategi är ganska framgångsrik.
Antingen räknar du galet eller jobbar extremt många timmar?
Om nu inte skatter och avgifter sänkts enormt senaste åren.
När jag funderade på att köra eget behövde jag 850 för att kunna ta ut en normallön(50 K) vilket innebar att jag behövde få närmare 1000 om man räknade in den % sats som ÅF med flera behövde för att administrera jobben inc. försäkring.
Det verkade vara normen då 2016, nu ser jag att de drar in bortåt 2500 sek/timmen i mitt gebit så man börjar fundera.
Själv är jag Ingenjör på ett större svenskt företag och ligger strax över 60 om jag räknar in bonus en bit under utan.
Citera
2021-09-18, 22:53
Medlem
Xalteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
61 000 per månad. Är 27 år och fast anställd utan utbildning inom IT.

Låter högst osannolikt. Har tech leads på mitt jobb, och där har varje TL minst 5+ års erfarenhet, är minst 30+ år gamla och tjänar runt 55-60. Att du är 27, utan utbildning och TL låter för bra för att vara sant. Men vad vet jag? Du kanske är en savant/geni inom programmering och har koll på tekniker.
Citera
2021-09-18, 23:37
Medlem
Xalteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xalted
Låter högst osannolikt. Har tech leads på mitt jobb, och där har varje TL minst 5+ års erfarenhet, är minst 30+ år gamla och tjänar runt 55-60. Att du är 27, utan utbildning och TL låter för bra för att vara sant. Men vad vet jag? Du kanske är en savant/geni inom programmering och har koll på tekniker.

Efter en liten tankeställare drar jag tillbaka mitt svar/påstående. Kan nog stämma att du tjänar dessa summor. Blev mest paff av din unga ålder samt utan utbildning. Savant/geni eller? Arbetsgivare som har mycket cash?
Citera
2021-09-19, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xalted

Jag jobbar inom fintech. Löneutvecklingen ser helt annorlunda ut inom den branschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in