Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Du har alldeles rätt. Engagerad, inte engagerad, engagerad. Plus allt annat som blötts i frågan om att lämna vittnesuppgifter.
Som vi pratat om tidigare blir det svårt att få ihop en historia om SEs ankomst till mordplatsen. Att han skulle vara på väg mot brottsplatsen och inte märka någonting framför sig direkt efter skotten är fullständigt osannolikt enligt mig eller vad tycker du? Lampers har åsikter i sin bok om just detta.
En förklaring kan vara att han är inomhus och öppnar dörren efter att sista skottet går, men då blir det lite tight med att hinna se LJ som vi sett i tidigare inlägg. Förklaringen stämmer hyfsat bra med den första uppgiften han lämnade, inte alls med det han lämnat senare.
Ankomsten till MP för SE har en central betydelse, den ljuger han om anser jag.
Exakt låt säg att man faktiskt skulle låta SE vara helt oskyldig ...
Han är på väg hem o skyndar sig till tunnelbanan...
Plötsligt så hör han ett jävla smöll som får andra vittnen att reagera flera hundra meter därifrån...o bilar att tvärvända mitt på Sveavägen...Ett skott från dessutom en revolver o bara några fåtal meter ifrån Engström..
Han borde nästan fått lite ont i öronen av smällen men inte Engström han knappt reagerar på det utan ska plötsligt se vad klockan...
Nu har han alltså ca 20meter kvar o AB hoppar in i en port ...3st bilar vänder Sveavägen så det troligen skriker lite när däcken bromsas o vänder sådär fort....Bildörrar öppnas o vittnen kliver ut o sen springer fram till offret ....
Detta händer alltså 5-7 meter nu framför Engström men han reagerar fortfarande inte !
Innan han kommer helt fram så har paniken på Lisbeth börjat att ge utslag o nu börjar hon skrika o vittnen börjar nu se vad det är fel på Olof...
Kan ni se denna helt sjuka bild framför er...Alltså en plats i kaos ..panik...bilar som står mitt på övergången..vittnen som hoppat ur bilar...Lisbeth som är i panik....
Men Engström har fortfarande inte märkt någonting utan kliver rakt in i denna brottsplatsen....
Är det troligt ?
Hade varit kul om alla verkligen tänkt sig in i detta scenario o tänkt hur det kunde höras o märkas en natt i feb 1986