2021-08-14, 11:11
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
https://twitter.com/ziibiing/status/1425911884595744775/photo/1
Visar att vaccinerna är effektiva.
Citera
2021-08-14, 11:12
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Det står ju fall per dag, längst uppe till vänster på axeln, även till höger.

Nu är inte jag upphovsman till kurvan eller inlägget men tittat man på exempelvis den 18 juli så är den ju på 250, och vi hade ju inte 250 döda eller IVA-patienter då, så det lär vara just fall/dag.

Jo tack för upplysningen.. grafer kan jag läsa ..

Ökad smitta utan koppling till IVA patienter eller avlidna är helt värdelös.. den säger ingenting.
Smittan kan var lika harmlös som en fis i medvind.. vilket mycket tyder på att så är fallet nu trots alla de fantasifulla benämningarna på de olika mutationerna/varianterna.

Dags att stå upp för den frihet som håller på att tas ur våra händer likt en godispåse ur ett barns händer.
Citera
2021-08-14, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Bra svar där från läkemedelsverket. Inget nytt framkom-
Lyssna på det här då.
Nödgodkänt!

https://youtu.be/EM-UXxSC-SM
Citera
2021-08-14, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Conditional marketing authorisation är inget nytt och är något som funnits en tid. Det finns hundratals läkemedel, substanser och produkter som har fått dessa genom åren. De som får ett sådant får det på årsbasis och kräver extensiv dokumentation och testning. Närsomhelst kan tillstånden dras in.

Har man ett CMA så ligger man på en särskild lista över extra övervakning. Här har du listan:

https://www.ema.europa.eu/en/documents/additional-monitoring/list-medicinal-products-under-additional-monitoring_en-0.pdf

Notera att covidvaccinen finns med på listan.
Notera att Conditional marketing authorisation är en orsak varför medicinen ligger på listan "additional monitoring", en medicin kan ha flera orsaker varför den är på lista t,ex. har Comirnaty följande orsaker.
Conditional marketing authorisation / New active substance and new biological.

Nu finns ju det inte några andra listor alla mediciner som har en eller flera orsaken ligger på additional monitoring, inget konstigt med det.

Har du beställt tid för vaccinering?
Citera
2021-08-14, 11:18
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Av samma skäl som det var bra att utrota andra smittsamma sjukdomar som jag precis nämnt. De leder till död och lidande. Tragik för anhöriga. Varför är det inte bra att utrota dödliga sjukdomar?

Kanske dags för en Reality Check .... ska vi låta fakta tala sitt tydliga språk?

Kan du redogöra hur:
1. Många är inlagda på IVA nu (för C19).. samt gärna trenden för de senaste 3 månaderna
2. Hur många avlidna vi har per dag med C19 (samt gärna trenden de senaste 3 månaderna)
3. Hur stor andel är vaccinerade med en respektive två doser? .. samt trenden för de senaste 3 månaderna
4. Vad är medelåldern för de avlidna med C19?
5. Hur stor andel ur ovan grupp är vaccinerade?
6. Fungerar Vaccin mot Svår sjukdom/död? (Ja/Nej fråga)

Förklara därefter utifrån dina svar på ovan frågor VARFÖR fortsatta C19 restriktioner/tvångsvaccinering är bra.
Citera
2021-08-14, 11:20
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Snabb fråga.
Finns det på riktigt vuxna över 40 här på fb som faktiskt predikar vaccinet? Jag menar, ute i samhället så känner jag inte en jävel över 40 som tänker/ha tagit sprutan. INGEN. Ingen på jobbet, ingen i min vänskapskrets, ingen i familjen.
Och finns det någon här på fb som isf kan förklara för mig, varför jag ska vaccinera mig?
Jag kan ju fortfarande bli sjuk.
Jag kan fortfarande smitta andra.
Jag ska fortfarande följa restriktioner.
Jag ska fortsätta isf att ta dos 2, 3, 4 osv.
Vaccinet är inte godkänt ens, bara accepterat.

Lås oss tillägga att jag åker kommunalt varje dag I sthlm. Pendel/tub, där jag konstant bökar omkring med miljontals människor. Men jag har inte varit sjuk än. Inte ett symtom. Det roliga är att jag inte heller känner någon som blivit sjuk. Inte mer än den vanliga förkylningen folk åker på dagligen.
Vill också tillägga att min far låg på IVA på Huddinge sjukhus för 1,5år sedan. Pga cancer. Det var då 2 (!) Patienter inne på IVA. Detta var då alltså samtidigt som media gick banans över sjukhusläget i Sverige.
Samtidigt jobbar min sambos mamma på ett mindre sjukhus i Dalarna. Där var det dött mer eller mindre under denna hysteriska period. Så jag har förstått att media bara rullade på en pyskosvåg.

Så min fråga igen. Varför ska jag vaccinera mig?
Läs ovanstående punkter innan du svarar.
Kommer du med ett bra påstående, åker jag och tar sprutan.
Citera
2021-08-14, 11:25
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Lyssna på det här då.
Nödgodkänt!

https://youtu.be/EM-UXxSC-SM
Tragisk youtuber med NOLL kunskaper i engelska samt godkännande av läkemedel ringer till myndigheter för att tjafsa om saker som är uppenbara. Sitter och rapar upp ordet "nödgodkännande" i parti och minut utan att i grunden förstå att det inte finns något som heter nödgodkännande.

Emergency Use Authorisation. Adverbet opererar på verbet, dvs avsikten med ordet “Emergency” är att modifiera verbet “Use” och således beskriva vad det är för typ av användning som avses. Således akut- eller nöd- användning. Substantivet “authorisation” (godkännande) står helt omodifierat. Den korrekta översättningen är således "Godkännande för nöd- (akut) användning. Det är dessutom uttryckt i detalj på FDAs egen websida.

[url]Under an EUA, FDA may allow the use of unapproved medical products, or unapproved uses of approved medical products in an emergency to diagnose, treat, or prevent serious or life-threatening diseases or conditions when certain statutory criteria have been met, including that there are no adequate, approved, and available alternatives. Taking into consideration input from the FDA, manufacturers decide whether and when to submit an EUA request to FDA.[/b]
https://www.fda.gov/vaccines-blood-biologics/vaccines/emergency-use-authorization-vaccines-explained

Vaccinerna är GODKÄNDA inte NÖDgodkända. Det börjar bli minst sagt parodi på detta.
Senast redigerad av korrektamund0 2021-08-14 kl. 11:29.
Citera
2021-08-14, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagetmanglar
Snabb fråga.
Finns det på riktigt vuxna över 40 här på fb som faktiskt predikar vaccinet? Jag menar, ute i samhället så känner jag inte en jävel över 40 som tänker/ha tagit sprutan. INGEN. Ingen på jobbet, ingen i min vänskapskrets, ingen i familjen.
Och finns det någon här på fb som isf kan förklara för mig, varför jag ska vaccinera mig?

Lås oss tillägga att jag åker kommunalt varje dag I sthlm. Pendel/tub, där jag konstant bökar omkring med miljontals människor. Men jag har inte varit sjuk än. Inte ett symtom. Det roliga är att jag inte heller känner någon som blivit sjuk. Inte mer än den vanliga förkylningen folk åker på dagligen.
Vill också tillägga att min far låg på IVA på Huddinge sjukhus för 1,5år sedan. Pga cancer. Det var då 2 (!) Patienter inne på IVA. Detta var då alltså samtidigt som media gick banans över sjukhusläget i Sverige.
Samtidigt jobbar min sambos mamma på ett mindre sjukhus i Dalarna. Där var det dött mer eller mindre under denna hysteriska period. Så jag har förstått att media bara rullade på en pyskosvåg.

Du svarade i princip själv på din fråga: "media gick banans över sjukhusläget i Sverige". Sverige lägger 10% av sin budget på sjukvård men det är oklart vart pengarna tar vägen men uppenbart inte till vården. Därför ska du vaccinera dig för att dölja bristerna i vården som inte kan hantera några fler på IVA eller någon annanstans för den delen utan att "kollapsa".
Citera
2021-08-14, 11:39
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Fler män än kvinnor har blivit svårt sjuka och avlidit under pandemin. Trots det har hittills klart färre män än kvinnor kavlat upp.

Men vad beror könsskillnaden i vaccinationstakten på?

– För mig är vaccinationssiffrorna ytterligare ett uttryck för att männen i högre grad struntar i sin hälsa, säger smittskyddsläkare Hans Boman.
https://www.sydsvenskan.se/2021-08-14/farre-man-vaccinerar-sig--struntar-i-sin-halsa?utm_content=buffere88dd&utm_medium=sydsvensk an&utm_source=tw&utm_campaign=bfr

Så män som inte vill vaccinera sig struntar alltså i att ha en god hälsa.
Citera
2021-08-14, 11:43
Avslutad
Citat:
Snabb fråga.

Mycket märkligt. Personligen känner jag knappt någon över 40 år som inte vaccinerat/(håller på att vaccinera) sig. Det backas ju även upp rätt bra av att statistiken säger att 81% av alla över 18 år i nuläget fått minst 1 spruta.

Om det du säger om ditt umgänge stämmer så är det ni som sticker ut jämfört med vad som är vanligt i Sverige.
Citera
2021-08-14, 11:44
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Snabb fråga.

Du kan boka tid direkt.
Jag är över 40 och predikar inte vaccinet utan jag anser att det är en självklarhet för alla vuxna att ta det. Min egna åsikt.
Och nu till argumentet varför du också bör ta vaccinet.

Samma anledning som man tar vaccin mot stelkramp, TBE och hepatit.

Har du inte gjort någon av ovanstående så förstår jag varför du inte tar vaccin mot covid-19
Och inget av ovanstående vacciner är ett 100% skydd men ökar chansen att klara sig bättre.

Nej det var ingen predikan utan enbart rationellt tänkande.
Citera
2021-08-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det komiska är att vaccinskeptikerna har som huvudargument att genomgången infektion är bättre än vaccin och skulle leda till flockimmunitet. Nu verkar det vara lite uppförsbacke för deras tes

Vi har flockimmunitet mot tex vattkoppor.

Att infektion ger mycket starkare immunitet är tveklöst.

Det är väl lika bra att posta den igen som påminnelse:

Ultrapotent antibodies against diverse and highly transmissible SARS-CoV-2 variants

”Wang et al. identified four antibodies from early-outbreak convalescent donors that are potent against 23 variants, including variants of concern”

”The B cells isolated from donor-derived blood samples were sorted for antibody identification. This led to the identification of four potent neutralizing antibodies targeting the spike RBD. These antibodies showed a high affinity for the SARS-CoV-2 spike even at nanomolar concentrations.”

”The findings revealed that of 4 antibodies, two bound to RBDs in the “up position” and two bound to RBDs in the “down position.” Moreover, three out of four antibodies directly blocked the RBD – ACE2 interaction, and one indirectly inhibited the interaction through steric hindrance - the slowing of chemical reactions due to steric bulk.”

”By conducting multiple rounds of selection using combination treatments with two antibodies, it was observed that antibody combinations might reduce the risk of escape mutation acquisition and subsequent development of resistant viral variants.”

https://science.sciencemag.org/content/early/2021/06/30/science.abh1766
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in