2021-08-14, 09:54
Medlem
Som jag ser det är restriktioner för inresande och social distansering viktigare nu än förr eftersom vaccinen är icke steriliserande. Ju större spridning av deltaviruset desto större risk att vaccinen utmanas och blir neutraliserade av nya varianter.
Citera
2021-08-14, 10:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Även om det skulle ta 10 år att uppnå det målet?

Varför skulle det ta 10 år? Över 50% är ju fullvaccinerade nu efter ett halvår.
Citera
2021-08-14, 10:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
90% är väl inte en siffra som man haft hela tiden? Jag minns att 50-60% var en siffra man ansåg vara tillräcklig i början på pandemin. Jag kan inte hitta något vetenskapligt underlag som säger att 90% kommer ge det resultat som du påstår.

Jag är trött på att lyssna på folk som har haft fel hela tiden.

Vem är man? Den lägre siffran har nämnts av FHM. Andra såsom Elgh , Olssen mfl har nog snarare pratat om 75-80%, men nu med deltan 90%. Något som även Britton är inne på. Ju högre r-tal desto fler måste vara immuna
Citera
2021-08-14, 10:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Då tycker du alltså att vi i princip ska eliminera covid-19 från jordens yta (pss som med böldpesten) . Då får vi nog hålla ut med suboptimala, kapital och samhällsförstörande restriktioner (och vaccinering) i årtionden (om det ens räcker), om dina galna ideer skulle få gehör. Men det kommer såklart aldrig hända. Nog för att många ledare runt om i världen är hysteriska, men det är nog fan ingen som är lika hjärndöd och hysterisk som du.

Sluta med ditt "suboptimala". Svensk BNP är rekordhög och börsen befinner sig på ATH. Vad är problemet? Att du inte får stå och vråla på ståplatsläktaren?
Citera
2021-08-14, 10:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Varför är det så viktigt för dig att utrota just covid-19?

Av samma skäl som det var bra att utrota andra smittsamma sjukdomar som jag precis nämnt. De leder till död och lidande. Tragik för anhöriga. Varför är det inte bra att utrota dödliga sjukdomar?
Citera
2021-08-14, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sluta med ditt "suboptimala". Svensk BNP är rekordhög och börsen befinner sig på ATH. Vad är problemet? Att du inte får stå och vråla på ståplatsläktaren?

Ja därför att staten vräker ut gratispengar som inte finns och som måste betalas nångång.
Citera
2021-08-14, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Intressant jämförelse.. vad visar grafen? Intensivvårdade eller avlidna?

Endast "Smitta" är fullkomligt irrelevant

Det står ju fall per dag, längst uppe till vänster på axeln, även till höger.

Nu är inte jag upphovsman till kurvan eller inlägget men tittat man på exempelvis den 18 juli så är den ju på 250, och vi hade ju inte 250 döda eller IVA-patienter då, så det lär vara just fall/dag.
Citera
2021-08-14, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Av samma skäl som det var bra att utrota andra smittsamma sjukdomar som jag precis nämnt. De leder till död och lidande. Tragik för anhöriga. Varför är det inte bra att utrota dödliga sjukdomar?
Aha, såvitt jag jag vet har man bara lyckats utrota en sjukdom med vaccin, smittkoppor, vilket kan bero på att det bara fanns två (2) virus att hålla reda på. Hur många varianter av den här förkylningen är vi uppe i nu, 5,6 eller 7? Det lär bli många fler, att utrota den är helt orealistiskt men med vaccin kan man minska svåra sjukdomar och dödsfall och så småningom blir det en av de vanliga säsongssjukdomarna. Som influensa, årets spruta för åldringar och sk riskgrupper med mer eller mindre god träffsäkerhet dvs några hundra eller uppåt tusen kommer att dö av det varje.
Citera
2021-08-14, 10:54
Medlem
Lyssna på det här
Samtal till Läkemedelsverket.

https://youtu.be/qpi_CBrkJ4U

Den här Martin Stensö har många bra samtal med flera andra också.
Citera
2021-08-14, 10:54
Medlem
negrofobens avatar
Tufft läge i vissa länder i Sydamerika
Citera
2021-08-14, 10:56
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det komiska är att vaccinskeptikerna har som huvudargument att genomgången infektion är bättre än vaccin och skulle leda till flockimmunitet. Nu verkar det vara lite uppförsbacke för deras tes

Det finns inte en enhetlig orsak att vara skeptisk till detta vaccin/genoccin. Det rapporterades tidigt om enstaka smittade som blivit smittade igen, vilket indikerade att varje form av försök att få till flockimmunitet bara är människoplågeri.

Jag har ingen superplan för hur viruset ska stoppas, nu när det har spridits så mycket. Det borde ha stoppats brutalt direkt. Vi är helt enkelt för många på planeten för att rulla ut en tillräckligt snabb och effektiv plan, och det sägs även att tillräckligt människo-smittsamma virus kan överleva i "djur-reservoarer", vilket gör det ännu svårare att bli av med detta skitvirus*.

* Att förlora lukt och smak, är ingen liten grej. Och alla blir vi äldre. Förr eller senare befinner vi oss i riskgruppen, och det är inte så man vill avsluta sina dagar.
Citera
2021-08-14, 11:05
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Lyssna på det här
Samtal till Läkemedelsverket.

https://youtu.be/qpi_CBrkJ4U

Den här Martin Stensö har många bra samtal med flera andra också.

Bra svar där från läkemedelsverket. Inget nytt framkom-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in