2021-08-14, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Underbart med direkt källhänvisning!

Du har inte möjlighet att fota av artiklarna och lägga upp för allmän beskådan?

Min artikel är samma som din andra, men jag har fått den via Ugglan. Jag lägger Ugglans text i en spoiler nedan för att visa vad jag läst men även för att Ugglans resonemang kring intervjun är väl värd att läsa.

En mycket viktig information i din första artikel hade jag missat och kanske andra också. De fyra männen i opeln har rört sig i Stadsparken och i det sammanhanget observerats. PeKr skall ha talat med dem, påstås det, och det finns ingen anledning att betvivla det.

Därefter lämnar PeKr området för att få skjuts och ser då Opeln i hög fart. SanningenSvider1.0 påstår att det sker vid stoppskylten i korsningen Kungsgatan - Nygatan. I det sammanhanget känner PeKr igen de fyra männen i bilen som dem han talat med tidigare.

Att de fyra rört sig i Stadsparken, "strök ... omkring i buskarna", som Legooos första artikel skriver, är mycket viktigt att ta till sig. Det betyder ju att de fyra männen behöver en viss tid för att ta sig från Stadsparken och till sin bil, som knappast stått parkerad i Stadsparken. Minutrarna är dock dyra eftersom PeKr cirka 20 minuter senare ser dem komma på Kungsgatan österut.

Vissa i tråden blandar in Hannas observation av bråket i fem minuter vid Kohagen. Det är helt OK, men polisen intresserar sig inte för Hanna utan för observationen av en vit eller ljus bil på cykelvägen. Polisen måste ha sett en möjlighet för Opeln att passa in i skeendet. Eftersom opeln kommer från västra sidan Tidan måste polisen utgå från att opeln inte plockat upp Helena i centrum.

Samtidigt vet polisen ungefär när Helena lämnade stan och att spår efter henne finns i Kohagen. Mötet mellan Helena och Opeln måste därför placeras in tidsmässigt runt 02:20-02:25 så att Helena hinner till Kohagen men inte förbi Kohagen.

Jag brukar påpeka att vittnen nattetid är mycket dåliga på att ange bra klockslag om de inte kan relatera sin observation till något annat. Polisen tar givetvis lätt på tidsangivelser från PeKr och killarna på Hällristingsvägen. Men Helena observerades strax efter Stads stängning rörande sig i riktning hem. Polisen måste alltså utgå från Helena och normal gångtakt. Inget i tråden anger att Helena varit full och kanske stannat för att spy och vila på en parkbänk... Har hon talat med någon efter BW, någon annan än mördaren dvs, så skulle polisen vid det laget ha känt till det. Polisen har därför all anledning att tro att Helena rör sig i normal promenadtakt hem från Stadt strax efter stängning.

Om Polisen tror att männen i Opeln känner till Helenas väg hem så kan de ha lämnat stan så sent som 02:10. De hinner då köra in på cykelvägen, positionera sig och gripa Helena när hon kommer till lekplatsen. Spåren efter Helena tyder dock på att något skett i centrum av Kohagen, jag tänker på skorna. Om de lämnar stan 02:10-02:15 har de chans att stöta på Helena på Ekuddenvägen. Men då spiller de också tid i Kohagen eftersom spår av Helena finns vid lekplatsen. Det äter tid som är knapp eftersom PeKr har uppfattat tiden mellan samtalet med männen till fots i Stadsparken till dess de är i bil på väg österut på Kungsgatan till 20 minuter. Männen i parken måste ju hinna ta sig till sin bil, köra österut, överfalla Helena och återvända.

Den klocka som tickar i och med Helenas promenad hem + det faktum att polisen intresserat sig för PeKr:s historia gör alltså att polisen måste ha haft skäl att anta att samtalet i Stadsparken mellan PeKr och de fyra utlänningarna skedde senast 02:10. Polisen har inget som helst skäl att se PeKr:s uppgift om 20 minuter mellan mötena som en uppgift som kommer från Gud Fader själv. Om samtalet skedde 02:00 så ger det ett mer lugnt förlopp för männen i opeln att bestämma sig för att gå till bilen och orientera sig ut ur centrum.

Om texten i Ugglans artikel stämmer (han uppger sig själv ha fått den av någon annan) så har PeKr skiljts från ToBr och DaLi. De har "skingrats". ToBr får då precis lika god chans som de fyra utlänningarna att hinna ikapp Helena. Att ToBr och PeKr skiljs är inte orimligt. ToBr har inte åkt med PeKr ned. PeKr har ett avtal med JoFr om skjuts hem och det är före mobilernas tid så att han hedrar avtalet med JoFr är bara naturligt även om det skulle vara så att ToBr har egen bil eller avtal om skjuts med annan. PeKr bevakar i så fall helt naturligt korsningen Kungsgatan/Nygatan för att fånga JoFr när han kommer. Rimligen har de stämt tid för skjutsen till fem till femton minuter efter Stadts stängning. PeKr har själv skrivit i ett inlägg att han kommit till Stadsparken 01:50 dvs före Stads stängning, så det finns tid för hela förloppet.

Ingen av de andra i parken har skäl att misstänka PeKr för inblandning i mordet eftersom de vet hur full han var och att han dröjde kvar för länge i Stadsparken. Det finns inget skäl att misstro att hans uppgift om att han blivit akterseglad av JoFr stämmer och att han i så fall kan ha gått tillbaka till parken där han varit i sin fylla utan att ha direkt koll på tiden om när han körs hem. De som verkligen var i parken vet att de under alla omständigheter är PeKr:s alibi och har därför inget skäl att reagera över att kvällens främsta fyllo inte minns tider särskilt väl, om de nu ens själva minns tider och händelser. Saken kom ju upp i tråden på Flashback 20 år efter Helena försvann.

Jag tror mig ha en ganska klar bild av händelseförloppet som jag grundar på alla vittnesförhör. Helena dräps i skogsdungen ~02:10-02:20, bilen åker runt för att man beslutar att ta med kroppen, bilen observeras då ~02:30 av vittnen på hällristningsvägen. Med största sannolikhet har Helena fått skjuts påvägen hem och avsläppt på ekuddenvägen.
Jag kan hålla med om att det är något oklart hur länge gänget i stadsparken satt där? även om någon bara satt där 5-10minuter så blir tiden för knapp och skulle ha uppdagats av polisen efter alla polisförhören med dem som var i statsparken.
Citera
2021-08-14, 08:24
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Jag tror mig ha en ganska klar bild av händelseförloppet som jag grundar på alla vittnesförhör. Helena dräps i skogsdungen ~02:10-02:20, bilen åker runt för att man beslutar att ta med kroppen, bilen observeras då ~02:30 av vittnen på hällristningsvägen. Med största sannolikhet har Helena fått skjuts påvägen hem och avsläppt på ekuddenvägen.
Jag kan hålla med om att det är något oklart hur länge gänget i stadsparken satt där? även om någon bara satt där 5-10minuter så blir tiden för knapp och skulle ha uppdagats av polisen efter alla polisförhören med dem som var i statsparken.

Mitt resonemang bygger på antagandet att Ugglans tidningsartikel är korrekt.

Om den är korrekt så har givetvis PeKr och ToBr sagt ungefär detsamma till polisen som till tidningen. Väver man ihop det med lite av vad PeKr sagt här så skulle polisen kunna fått ungefär denna historia:

"PeKr, ToBr och DaLi lämnade Stadt och kom till Stadsparken cirka 01:50, där ToBr plastmorbror spelade gitarr. PeKr pratade med fyra utlänningar och hänvisade dem till Ekudden. En stund senare skiljdes vi åt. DaLi gick till... ToBr gick till ... medan PeKr stannade kvar för att han väntade på att JoFr skulle dyka upp. Han sprang mot den oranga opeln i tron att det var JoFr som kom.".

Dvs om jag har rätt så finns det inget för polisen att uppdaga.

Ditt resonemang om tidsbrist stämmer om man går på den absolut senaste tiden som jag anger, men i så fall har utlänningarna agerat med mycket knapp tid de också. Jag menar alltså att det är rimligare att tro att utlänningarna talade med PrKr runt 02:00. Då har såväl de som ToBr god tid på sig att komma till Kohagen.
Citera
2021-08-14, 09:04
Medlem
Citat:

Om den är korrekt så har givetvis PeKr och ToBr sagt ungefär detsamma till polisen som till tidningen. Väver man ihop det med lite av vad PeKr sagt här så skulle polisen kunna fått ungefär denna historia:

"PeKr, ToBr och DaLi lämnade Stadt och kom till Stadsparken cirka 01:50, där ToBr plastmorbror spelade gitarr. PeKr pratade med fyra utlänningar och hänvisade dem till Ekudden. En stund senare skiljdes vi åt. DaLi gick till... ToBr gick till ... medan PeKr stannade kvar för att han väntade på att JoFr skulle dyka upp. Han sprang mot den oranga opeln i tron att det var JoFr som kom.".

Ditt resonemang om tidsbrist stämmer om man går på den absolut senaste tiden som jag anger, men i så fall har utlänningarna agerat med mycket knapp tid de också. Jag menar alltså att det är rimligare att tro att utlänningarna talade med PrKr runt 02:00. Då har såväl de som ToBr god tid på sig att komma till Kohagen.

Tror Rikskrim satte in ~15 extra poliser vid denna tid för att hjälpa till i Helena fallet De fyra utlänningarna och den orangea opeln identifierades och avfördes. Man får nog tro och hoppas att det är grundligt undersökt. Detsamma med ungdomarna som var i stadsparken oavsett när dem skingrades. Eller vet du något polisen å vi andra inte vet? Varför är ToBr så intressant?
Citera
2021-08-14, 09:47
Medlem
Serj.Tankians avatar
Någon som har sammanställt vilka som var på stadshotellet aktuella kvällen?
Citera
2021-08-14, 09:49
Medlem
Serj.Tankians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men fortfarande har Serj. tolkat "Hannas" utsaga fel.

En gång till Ugglan.

EXAKT Vad har jag missförstått ?
Citera
2021-08-14, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det finns inga tummar upp här. Jag kan inte se en möjlig topsning, varken frivillig eller tvingad. Helenas skor säger ingenting och det vet ni. Vet inte om ni vill försöka sätta skräck i gärningsmännen men på det här sättet kan jag inte se någon framgång. En förmodad träff ger ingenting annat än vidare spekulationer från läktaren. En träff säger inget om vad, när, hur eller vem. Men det kan kanske få folk att prata.

Det väckte blandade känslor när spår konstaterades av två manliga och ett kvinnligt.
Det som mest blev en stor besvikelse för drevet mot "pilot" var avsaknaden av hans avtryck på sandalerna.
Spåren som inte går att förklara i sammanhanget blir intressanta... Men här är locket på. Osannolika spår kan ge svar om det är det man vill ha. Det gäller att man söker sanning oavsett vart den leder.
Citera
2021-08-14, 13:01
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serj.Tankian
En gång till Ugglan.

EXAKT Vad har jag missförstått ?

Förhör 92-06-21

https://sverigesradio.se/Diverse/App...219ff485fc.pdf
Citera
2021-08-14, 13:54
Medlem
Citat:
Alla borde förstå att gänget som var i stadsparken kl 02:00-03:00 efter att statshotellet stängde inte kan ha varit på ekudden när Helena bragds om livet ca: 02:15-02-30. I stadsparken var ju många PK,DL,TB,LS,LA,NM?,JL? +någon mer.
Dessa har ju varandra som alibi och garanterat kontrollerats av polisförhör.

Tack för en upplyst person.

Jag gick in här för att jag såg J*cke Lind*oms namn dyka upp.
Kände bara att jag ville försvara honom.

Kom inte in här för att försvara någon i parken. Det är ett jäkla tjatande om oss som var i parken.
Inte från din sida men finns ju speciellt en som inte klara av sanningen, och där av mitt "nicknamn"
" Sanningen svider"

Det här är ingen historiekurs utan det är vad jag minns.

Sen att jag inte kollat på klockan, men vet på ett ungefär när saker och ting skedde.

Vet helt säkert att ingen lämnat gruppen under den tid som Helena skulle blivit bortförd.

Känns som att det räcker med inlägg från mig.

Har tillfört namn och tider.

Gissa och åter gissa med nya namn som kommer upp gör att mitt hjärna får ett frisläpp av att man inte ser just sanningen.

Sanningen svider tydligen.
Citera
2021-08-14, 14:00
Medlem
Citat:
Några frågor till ”Sanningen svider 1.0”:

Antar att du även var inne på stadshotellet denna kväll?
Såg du Helena?
Kan du minnas vilka Helena hängde med där inne?
Kan du minnas vem PU hängde med där inne? Var det TA enligt PU´s egna utsaga?

Om jag har förstått PK rätt så menar han att dem fick skjuts av Joha*n Fredrikss*on ner och att tanken var att även JF skulle ha hämtat dem efter stadshotellet?
Kom aldrig JF? Vad gjorde han under tiden? Vem är denna JF? Hans mor bodde på kolarestigen?

PU och TA tog sig ner på egen hand efter att ha blivit nekade bilen PK var i. Hur PU och TA tog sig ner vet man inte? PK bekräftar att dem kom till dem i kön precis innan de skulle gå in på stadshotellet från trädgårdsföreningens håll. PK tror sedan att PU kan ha varit med TA eller Joha*n Larss*on efter stadshotellet. Vem är denna Joha*n Larss*on ? var han på stadshotellet? Hade han bil?

En fråga av vikt är faktiskt vilken tid PU kom hem till PK den natten.

Men om nu PU´s taxiresa har ägt rum hur skulle då ett händelseförlopp se ut om han nu är Helenas dråpare?

Många frågor..

Var inte inne på Statt.

Kände inte ens Helena.

Vi satt i parken och spelade och PK och DL kom dit efter stängning.

Det som gäller PK får man ta med honom. Jag vet det han och andra sagt till mig och det är just bara förstahandsuppgifter som är vad det är.

Tror på det som vi i "gänget" talat om men det finns redan beskrivet.
Citera
2021-08-14, 14:07
Medlem
Citat:
Du är för konspiratorisk

Håller med.
Funderar på om han ens känner personerna personligen.

Man vet väldigt mycket om varandras personligheter i missbrukskretsar.

Känns som att hela Mariestad är inblandad när Thord kör igång.
Citera
2021-08-14, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Skit i parken tönt...det hände på annat ställe..andra människor..vad är din frågeställning ens?!

Klockrent. Äntligen börjar man få ett spår åt rätt håll
Citera
2021-08-14, 14:32
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Jag förstår inte riktigt varför den orangea Opeln och killarna i Stadsparken är så intressanta för dig i det här fallet. Killarna i Opeln är identifierade och kollade för många år sedan. Sanningensvider1.0, som var på plats, har berättat att PeKr kom till parken kanske en timme efter Starts stängning. Om det stämmer, så hur ska killarna i Opeln ha kunnat prata med PeKr före kl. 02? Eller har jag missuppfattat dig?

ToBr ska ha varit med i Stadsparken. Om han gick därifrån när Helena gjorde det, när kom han tillbaka till gänget, menar du? Och - hade han bil? Gm bör ha varit någon med bil, då Helena inte fanns kvar i Kohagen. Och - var han tillräckligt "opåverkad" för att kunna klara av en sådan här händelse? (Hämta bil?, överfalla, döda?, föra bort, gömma kroppen.) För att sedan ta sig tillbaka till Stadsparken.

Nej, detta går inte ihop för mig.

Tråkigt, men i och med att diskussionerna rör sig om "gammalt och kollat", så kommer vi inte vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in