Citat:
Ursprungligen postat av
BerraSWE
Greta säger egentligen ingenting, hon hänvisar bara till forskare och att vi måste följa Paris avtalet.
Det tar emot att diskutera Greta i en tråd om vetenskap men du har faktiskt fel. Hon har sagt betydligt mer än så.
Bland annat rabblat upp skrämselscenarier som knappast hämtats från vedertagna rapporter. Kan inte länka från mobilen, men meteorologiprofessor Michael Tjernström har kritiserat henne för att skrämmas.
Vet inte vilka forskare hon själv lyssnar på men de är mer alarmistiska än IPCC:s linje.
Varför måste vi följa Parisavtalet? En politisk konstruktion som stärker Kinas makt på bekostnad av västvärlden och inte kommer att leda till önskade resultat.
Greta själv har slutat skolstrejka, enligt uppgift från en annan F4F-medlen i tråden om henne. Hon gör det före lektionerna, eller slängde upp en selfie med lidande min hemifrån lägenheten när undervisningen skedde på distans. Men hon ljuger om att hon fortfarande gör det och uppmanar andra barn och ungdomar att strejka.
Hon kräver att CO2-utsläppen ska ner till noll men reser själv gärna elbil som laddats med kolkraftsel eller dieseldrivna tåg och båtar. Hon äter avokado, ris mm som fraktats över halva jorden och säger ingenting om närproducerat.
Hon har blandat in BLM, Extinction Rebellion, poserat i Antifa-t-shirt och nu senast en Pride-flagga i debatten. Så mycket för vetenskap.
Jag förstår att barn blir rädda när de hör henne och jag förstår också att hon appellerar till några här i tråden. De som påstår att klimatet tidigare varit stabilt i hundratusentals år och som skickar glada smileys när de triumferande googlat fram ett nytt påstått värmerekord.
De ägnar sig åt samma confirmation bias som Greta Thunberg och det får de gärna göra.
Problemet är att de ställer till skada för andra. Undrar om de lever som de lär? Al Gore och Greta gör det inte.