2021-08-13, 20:00
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Därför du inte förklarar observationen.
Att Polstjärnan är synlig 90 grader över horisonten vid N90, 45 grader vid N45 och 0 grader vid N0 är omöjligt på en plan jord.

Förklara nedan skiss
https://login.filesanywhere.com//FS/M.aspx?v=8c70678d619cb478aca7

Skissen bevisar ju bara exakt vad jag sa från början. Ju längre du är ifrån polstjärnan, ju längre ner ser du den i atmosfären. Precis som på bilden du länkar. Tänk dig att jorden är utformad (platt) precis som linjalen på bilden.

Vad är det som gör detta omöjligt på en plan jord?

EDIT: Sorry, såg nu att det fanns en beskrivning under. Saken är den att Polstjärnan ligger inte över Nordpolen, utan över jordens mitt. Nordpolen är endast jordens magnetiska mitt. Så även om du befinner dig på Nordpolen så ligger inte Polstjärnan rakt ovanför dig.

Bild här:
https://youtu.be/ulgOsiTBJ3c?t=16518

Polstjärnan ligger över den svarta pricken i mitten av jorden. Jorden är alltså mycket större än vad vi vet. Däremot Nordpolen är magnetiska mitten och därför den punkt som solen och månen för tillfället cirkulerar omkring. Detta är också anledningen till att vi har "global uppvärming" och klimatförändringar. Vi går just nu in i en ny tidsålder (från Fiskarna till Väduren) enligt de klassiska kalendrarna. Det är jordens magnetiska fält som sakta flyttar sig, och på sätt också solens och månens rotation. Därför smälter isarna runt Antarktis medans andra delar av vår befolkade värld fryser.

De skyller detta på utsläpp o.s.v., men det är bara jordens naturliga kretslopp.

Med detta sagt, så vet vi inte på vilken höjd Polstjärnan ligger på. De antar 3100 miles här. Men vad jag vet är det ingen som har mätt detta.

Citat:
Nej bara nära och utefter en sydlig storcirkel. Vilket är ett bevis för att jorden är en sfär.

Kurvan är skapad av ett datorprogram för att efterlikna hur det bör se ut på ett klot. Men i själva verket så flyger de i en rak sträcka. Instrumenten i flygplanet (inkl kompass, gps etc) är anpassade för ett klot, därför visas rutten på detta sättet. Men i pilotens ögon (och i verkligheten) så går planet i en rak linje.

"The map is not the territory", som ordspråket lyder.
Senast redigerad av Franke88 2021-08-13 kl. 20:18.
Citera
2021-08-13, 20:06
Medlem
Franke88.
Har du inskaffat en kikare så du kan se planeten mars och andra.
Väntar på det fortfarande
Citera
2021-08-13, 20:11
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Franke88.
Har du inskaffat en kikare så du kan se planeten mars och andra.
Väntar på det fortfarande

Nej. Men jag tänkte köpa en snart. Ska bli intressant att titta själv. Har du själv tittat på Mars i en kikare? Har du en video (oredigerad) på hur den ser ut?
Citera
2021-08-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Skissen bevisar ju bara exakt vad jag sa från början. Ju längre du är ifrån polstjärnan, ju längre ner ser du den i atmosfären. Precis som på bilden du länkar. Tänk dig att jorden är utformad (platt) precis som linjalen på bilden.

Vad är det som gör detta omöjligt på en plan jord?

EDIT: Sorry, såg nu att det fanns en beskrivning under. Saken är den att Polstjärnan ligger inte över Nordpolen, utan över jordens mitt. Nordpolen är endast jordens magnetiska mitt. Så även om du befinner dig på Nordpolen så ligger inte Polstjärnan rakt ovanför dig.

Video här:
https://youtu.be/ulgOsiTBJ3c?t=16518

Polstjärnan ligger över den svarta pricken i mitten av jorden. Jorden är alltså mycket större än vad vi vet. Däremot Nordpolen är magnetiska mitten och därför den punkt som solen och månen för tillfället cirkulerar omkring.

Med detta sagt, så vet vi inte på vilken höjd Polstjärnan ligger på. De antar 3100 miles här. Men vad jag vet är det ingen som har mätt detta.

Kurvan är tillagd i efterhand/med datorprogram för att efterlikna hur det bör se ut på ett klot. Men i själva verket så flyger de i en rak sträcka. Instrumenten i flygplanet (inkl kompass, gps etc) är anpassade för ett klot, därför visas rutten på detta sättet. Men i pilotens ögon (och i verkligheten) så går planet i en rak sträcka.
Det här är nog det dummaste jag läst på forumet på lång tid. Betyg F i matte som alla andra plattjordare. Hade jorden varit platt hade höjden till polstjärnan varit olika vid olika breddgrader, är det så svårt att ta in? Det är enkla trianglar och vinklar, mellanstadiematte.
Citera
2021-08-13, 20:14
Medlem
Citat:
Hur som helst, vare sig om det finns förbud eller inte (det finns)
Nej, det finns inget förbud mot att flyga över Antarktis.

Citat:
Såg på ett TV program en gång när privatpersoner, både med flyg och båt försökte ta sig till Antarktis. Båten blev stoppad av en polisbåt, precis som i dokumentären om Estonia. Och flygplanet blev stoppat av två amerikanska militärflygplan. De intervjuade piloten av ett av militärplanen och han sa att de skjuter ner plan som inte lyssnar på order om att vända.
Va? Ett TV-team följde ett flygplan på väg mot Antarktis som blev stoppat av amerikanska militärflygplan och lyckades sedan spåra upp piloten av ena militärplanet ur den styrka som bevakar Antarktis och piloten ställde till och med upp på en intervju där han berättade om sina order att skjuta ner plan...
Helt säkert att du inte ljuger nu?
Vad hette TV-programmet, eller åtminstone på vilken kanal sändes det och när?

Citat:
Citat:
Därför ju längre ifrån polstjärnan du befinner dig, desto lägre ner ser den ut att ligga. Har med perspektiv att göra. Precis som en bil 100 meter bort ser mindre ut än en som ligger 10 meter ifrån. Svårare än så är det inte.
Citat:
Vad är det som är uselt med den förklaringen?
Det är väl känt att vinkeln till Polstjärnan är samma som breddgraden observatören befinner sig på.
Dvs. Vid nordpolen, 90°N, är polstjärnan rakt upp i förhållande till horisontalplanet (90°)
Vid 60°N är vinkeln till polstjärnan 60°
Vid 30°N är vinkeln till polstjärnan 30°
Vid 15°N är vinkeln till polstjärnan 15°
Dessa observationer är omöjliga på en platt jord.

Kanske en par bilder hjälper dig förstå:
https://flatearth.ws/wp-content/uploads/2019/08/polaris-angle.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Dby_C8WVMAA9JDi.jpg
Citera
2021-08-13, 20:21
Medlem
Citat:
Nej. Men jag tänkte köpa en snart. Ska bli intressant att titta själv. Har du själv tittat på Mars i en kikare? Har du en video (oredigerad) på hur den ser ut?
Ja jag har sett mars i en kikare inget konstigt med det men du får vänta till september för att se den för vi bor ju på en snurrande glob och det måste ju bli mörkare.
Senast redigerad av Eagle5555 2021-08-13 kl. 20:23.
Citera
2021-08-13, 20:23
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det här är nog det dummaste jag läst på forumet på lång tid. Betyg F i matte som alla andra plattjordare. Hade jorden varit platt hade höjden till polstjärnan varit olika vid olika breddgrader, är det så svårt att ta in? Det är enkla trianglar och vinklar, mellanstadiematte.

Det var ju det ja sa, Tobbe. Läs ordentligt.

Bilden visar ju hur precis hur det fungerar. Ju längre ifrån Polstjärnan du befinner dig, ju längre "ner" i atmosfären ser den ut att ligga (pga ögats perspektiv). Precis som ett flygplan jättelångt bort i skyarna ser ut att ligga på en lägre höjd än ett flygplan som flyger precis ovanför dig. Eller gå ut på gatan och titta på lyktstolparna. De längre bort ser kortare ut än de som står närmre.
Citera
2021-08-13, 20:24
Medlem
tartars avatar
Citat:
Nej bara nära och utefter en sydlig storcirkel. Vilket är ett bevis för att jorden är en sfär.

Eller så nosar man på kanten av arktis då det inte verkar möjligt att passera övet
Citera
2021-08-13, 20:30
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Va? Ett TV-team följde ett flygplan på väg mot Antarktis som blev stoppat av amerikanska militärflygplan och lyckades sedan spåra upp piloten av ena militärplanet ur den styrka som bevakar Antarktis och piloten ställde till och med upp på en intervju där han berättade om sina order att skjuta ner plan...
Helt säkert att du inte ljuger nu?
Vad hette TV-programmet, eller åtminstone på vilken kanal sändes det och när

Programmet handlade om just militärbasen och piloterna som arbetade där. Så intervjun skedde innan uttryckningarna.

Kan se om jag orkar försöka leta fram programmet senare. Tror dock inte det skulle göra någon skillnad. Du kommer väl bara säga att det är fake/staged ändå.
Citera
2021-08-13, 20:41
Medlem
Citat:
Det var ju det ja sa, Tobbe. Läs ordentligt.

Bilden visar ju hur precis hur det fungerar. Ju längre ifrån Polstjärnan du befinner dig, ju längre "ner" i atmosfären ser den ut att ligga (pga ögats perspektiv). Precis som ett flygplan jättelångt bort i skyarna ser ut att ligga på en lägre höjd än ett flygplan som flyger precis ovanför dig. Eller gå ut på gatan och titta på lyktstolparna. De längre bort ser kortare ut än de som står närmre.
Det är du som ska läsa ordentligt, varför är polstjärnan dold för de söder om ekvatorn? Varför stämmer vinklarna jämte breddgraderna på norra halvklotet? Varför blir höjden olika när man räknar på en platt jord?
Citera
2021-08-13, 20:46
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det är du som ska läsa ordentligt, varför är polstjärnan dold för de söder om ekvatorn? Varför stämmer vinklarna jämte breddgraderna på norra halvklotet? Varför blir höjden olika när man räknar på en platt jord?

Polstjärnan är dold eftersom den är för långt bort att se för de som befinner sig på andra sidan jorden. Den ligger alltså permanent "bakom horisonten"/dit ögat kan nå.

Vad menar du med att "höjden blir olika när man räknar på en platt jord"?
Citera
2021-08-13, 20:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Polstjärnan är dold eftersom den är för långt bort att se för de som befinner sig på andra sidan jorden.
Vad är andra sidan jorden på en platt jord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in