Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
För att den stjärnan råkar ligga där. Vad är det för konstigt med det?
Kom igen nu, tänk till lite. Om alla andra stjärnor flyttar sig, inklusive jorden, hur kan polstjärnan ligga still?
Det går inte att förklara detta fenomen med en globjord som snurrar. Enda förklaringen är att både jorden och polstjärnan ligger stilla, och resten av stjärnorna (inkl solen och månen) snurrar runt oss.
Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Stjärnbilderna har inte sett precis likadana ut. Men pga avstånden blir rörelserna under en människas livstid inte märkbara.
Jo, exakt likadana, i åtmistone tiotusentals år. Vi vet detta från antika skrifter och målningar. Helt omöjligt om vi skulle färdas miljontals kilometer i timmen genom universum.
Citat:
Varför upprepar du detta flygförbud? Vad har du för källa?
Vid Estonia råder en gravfrid Sverige och några få länder utfärdat. Vad har det med Antarktis och jordens form att göra?
Såg på ett TV program en gång när privatpersoner, både med flyg och båt försökte ta sig till Antarktis. Båten blev stoppad av en polisbåt, precis som i dokumentären om Estonia. Och flygplanet blev stoppat av två amerikanska militärflygplan. De intervjuade piloten av ett av militärplanen och han sa att de skjuter ner plan som inte lyssnar på order om att vända.
Man får inte ta sig till Antarkis. Hela ringen patrulleras av radar och militären kommer direkt.
Det går att hitta mer om detta om du söker.
Citat:
Ursprungligen postat av
WilleGarvin
Nej du, geometrin på en sfär är inte samma som på en plan yta. Det går självklart inte att navigera på samma sätt på dessa två. Ta bara en sådan sak som latiduderna blir kortare ju längre från ekvatorn du kommer.
Du säger "självklart" men fundera lite mer så kommer du inse att navigation (inkl GPS, kompass osv) fungerar lika bra på en platt jord som en glob.
Citat:
Vidare bygger GPS på två saker som direkt falsifierar en platt jord: dels satelliter och dels WGS84
Finns inga satelliter. Finns lite radiosändare som sitter på luftballonger, men de är inte så högt upp. GPS fungerar lika väl på en platt jord.
Citat:
En magnet har två poler och sydpolen saknas på en platt jord.
Jag pratade inte om magneter. Magneter har två poler ja, men det har inget med kompasser att göra. En kompass visar mot jordens magnetiska mitt, vilket ligger på nordpolen. Det är magnetismen från denna plats som gör att solen och månen kan circulera runt oss.
Citat:
Vidare används nu för tiden gyrokompasser vars funktion inte bygger på magnetism och tack vare dem så vet vi att en latitud inte är en cirkel med origo i nordpolen - gyrokompassen falsifierar din teori.
Jag vet ingenting om "gyrokompasser" så jag kan inte argumentera här.
Citat:
Flygrutten Johannesburg - Perth passerar inte Indiens sydkust, rutten flyger en sydlig storcirkel och tangerar Antarktis. Rutten är ett av många bevis för att jorden är en sfär.
Jag har själv flugit den vägen och vad du säger stämmer inte överhuvudtaget. Vi flög mot Indien.
Citat:
Nej det är inte flygförbud över Antarktis.
Okej. Så varför flyger man aldrig över Antarktis då?