2021-08-13, 18:05
Medlem
kyrkstockens avatar
21k får man 1200l bensin för. Vad händer efter 3 år med skatten?
Citera
2021-08-13, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
]Skulle aldrig köpa en VW. Det är ju deras fel att vi har häxjakt på dieselbilar idag. Dom gav ju sossarna precis det de behövde: en syndabock som dom kan bussa mp på, så dom kan beskatta hårdare och låtsas att det är miljön dom bryr sig om.[/b]

Nä. Skaffa en begagnad dieselbil av hög kvalitet. Kör dig skruva själv, och köp en diseltillsats (jag kör stabil-o i min Pajero från 05, går som en klocka efter 20.000 mil) och åk lugnt i många år.
Heeeeelt min åsikt också.
Citera
2021-08-13, 18:55
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
21k får man 1200l bensin för. Vad händer efter 3 år med skatten?

Då går den ner rejält men fortfarande dyrt. Så de premierar inte nya mer miljövänliga bilar..

Skatterna är helt sjuka då en polare leasade en vw och då låg skatten på runt 3000 sen kraschade han och fick en ett år nyare och då låg skatten på 10-11 000.
Citera
2021-08-13, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Framför allt är det betydligt enklare, svänga in på närmaste mack och fylla på när det börjar tryta med bränsle. Inte riktigt samma när batteriet börjar ta slut.
Instämmer.
Citera
2021-08-13, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorkenslillatass
Säker på att du vill ha en VW? Jag vet att de "ser fina ut" och allt det där, men under ytan är det samma skräp som alla andra, fast till ett högre pris.

Leasar själv en VW Transporter som enligt specen skulle kostat ca 500kkr att köpa, tänkte att det borgar för att bilen kommer hålla och vara bra under leasing perioden.

Nu, efter halva perioden vill jag inte se bilen mer, fruktansvärt trött på den, det är täta serviceintervaller av olika slag (vanlig service, oljeservice, kontroll) osv. Dessutom konstant klonk i framvagnen, bromsar som drar snett, givare som larmar utan att "teknikern inte hittar nåt fel" ..
Detta är min första och sista VW nånsin, ett oerhört överskattat bilmärke!
Har också haft min sista VAG-produkt!
Citera
2021-08-13, 19:40
Moderator
Citat:
Fast värdeminskningen är ju inte linjär. På en elbil kommer det ju en dipp när batteriet är slut som gör den helt omöjligt att sälja eller ha kvar.
För den som byter in sin nya bil efter tre år (vilket de allra flesta som köper en ny bil gör) spelar det ingen som helst roll, och än så länge, med upp till 8 år gamla elbilar så håller de värdet bättre enligt statistiken.
Citera
2021-08-13, 19:44
Medlem
swedsters avatar
om du vill byta bort en skitbil och sedan välja en annan skitbil så har du inte vunnit något eller hur? köp mercedes istället
Citera
2021-08-13, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibutu
Helt rätt beslut. Iallafall om man tänker med plånboken. Jag har kört skattebefriade dieselbilar hela mitt liv. Har en mercedes 124a nu och den puttrar på dagligen minst sex mil.
Ännu billigare blir det då jag bor på landet och har nära till skogsbruket. Slangar diesel ett par gånger i månaden från skogsmaskiner.

Tesla? Nej tack.

Vi har både Mercedes diesel och Tesla. Olika +/-, men Tesla är ju absolut billigast i drivmedel. Överlägst billigast!

Är inte ens en tävlan - när vi har en kostnad på va 1,30 kr/milen för vår Tesla när vi laddar hemma, vilket vi gör till mer än 95% (ca 4-5 kr/milen vid snabbladdning på långresor i de övriga 5% av fallen, även om 0 kr/milen för mig med fri SuC kvar på kontot).
Citera
2021-08-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Problemet här är att man vill få elbilar att låta så billiga när det är staten som gör dem billigare då de straffar övriga. Visst man laddar och gör man det hemma så blir det inte en sån stor slant men skatter och subventioner är en klart fördel till elbilar men då är det samhället som får stå för kostnaden istället för privatpersonen.

Du har totalt djävla fel.

Betalar extremt hög andel både elskatter och rörliga nätavgifter på vår el. Själva elkostnaden är den absolut minsta!!

Att det - trots alla skatter och avgifter - ändå blir så billigt har med fysikens lagar att göra. Inget med politik. När det gäller elmotorer har du en verkningsgrad på 90-95%. Med en fossilbil har du en verkningsgrad på endast 30-35%. Det mesta av det dyra drivmedlet går inte till framdrift, utan till värme. Är som att elda för kråkorna. Enormt ineffektivt slöseri av både energi, och pengarna.
Citera
2021-08-13, 22:02
Medlem
Citat:
Fast värdeminskningen är ju inte linjär. På en elbil kommer det ju en dipp när batteriet är slut som gör den helt omöjligt att sälja eller ha kvar.

Värdeminskningen på nya Teslor är ju normalt mycket lägre än värdeminskningen på nya fossilbilar. Så det där stämmer inte iaf. för de första 1-3 åren, då värdeminskningen är som störst för alla bilar. Där står sig Teslor extremt bra.

Så bra andrahandsvärde på Tesla att jag gick plus på att plocka ut en ny Tesla redan efter två år (även om det som tippade över var skattehöjningen på förmånsbilar 1/7).
Citera
2021-08-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Du jämför ju äpplen och päron kan jag tycka. Om du nu har behov av en jättebil på bilsemestern så undrar man ju varför du köpte en ganska liten elbil till att börja med. En M3 är uppenbart dålig för det syftet.

Helt riktigt. Någon djävla koll och ansvar måste man ju ha som köpare. Idiotiskt att köpa en liten sedan, om man behöver en stor skåpbil.

Har ju inget med drivlinan att göra. Är ju bara rent av korkat och faller helt på köparen.

Jag hade aldrig skaffat en M3 som att ersätta vår stora Mercedes kombi (diesel, men spelar ju ingen roll för storleken om det varit bensin).

Däremot är den grymt kul att bränna runt som den "bildåre" med på vägarna!

En helt perfekt andrabil för oss helt enkelt.
Citera
2021-08-13, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Jag tycker det är skitbra om alla går över till att ha två bilar. Då kommer undergången kanske redan under min livstid.

I vårt bostadsområde är nog snittet snarare på närmare 3 bilar per hushåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in