2021-08-13, 09:40
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Körde mycket Transporter och Caravelle i jobbet förr, skottsäker vettefan. Blev endel bärgningsbil.

Inget jag skulle köra frivilligt privat, men visst, är man dålig på preventivmedel kan det ju bli ett måste. Som tur är har jag inga sådana problem, barn alltså.

Därför skall man ta dom med dom största snurrorna o fetaste dsglådan o lungt körda ,många hantervetkar bilar körs som stulna av folk som tror varje dag är den sista
Citera
2021-08-13, 09:47
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Har väl inte det minsta med TS och de bilvalen att göra.
Staten tar in pengar på malus och ger till bonus, det är inte staten som subventionerar elbilar, det är ICE-bilsköpare som gör det än så länge. Det kommer givetvis försvinna.
De som laddar med el betalar även de en rejäl skatt på elen, inget som staten subventionerar. Den lägre bränslekostnaden är alltså inte heller den subventionerad av staten.
Billigare service beror på att det inte behövs lika mycket service, staten subventionerar inte den heller.

Jag påstår inte att det är billigt att köra M3, jag påstår att en Multivan är snordyr att köra, lätt en bit över 10000:-/ månad.

Ja och det är för att skatten är 20000 eller nåt sånt per år. Hade skatten varit på 2000-3000 så kanske man hade hamnat på 5000-6000. Släng på 20000 i skatt på en tesla per år så låter den inte heller så jäkla billig
Citera
2021-08-13, 10:30
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Ja och det är för att skatten är 20000 eller nåt sånt per år. Hade skatten varit på 2000-3000 så kanske man hade hamnat på 5000-6000. Släng på 20000 i skatt på en tesla per år så låter den inte heller så jäkla billig
Nu räknade du riktigt illa, sänker du skatten till 3000:- från 21000:- så hamnar du på en månadskostnad på nånstans över 8500:- (18000/12=1500)

Du missar poängen så totalt, en Multivan är dyr att äga, även om skatten varit samma som på en M3 så hade den varit dyrare att äga.
Jag svarade på en kommentar om att om man är snällare mot plånboken om man väljer en Multivan istället för M3, det är man inte, man kan ha andra skäl att välja en Multivan, men ekonomi är inte ett av de skälen.
Citera
2021-08-13, 10:43
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Hur tänker du då?
Du tror på riktigt att en större bil med högre värdeminskning, betydligt högre bränslenota, 20600:- mer om året i skatt, dyrare service med mera, är snällare mot plånboken?

TS själv konstaterar ju att bara bränsle och skatt gör att månadskostnaden är ca 4200:- mer än för Teslan, lägger vi till service och värdeminskning hamnar vi kanske på 5500:- i månaden mer för Multivan än för M3. Man får nog nästan två M3 för samma pris som en Multivan alltså. Snällt mot plånboken?

Att det finns andra argument för en Multivan köper jag, men ekonomi är inte ett av dem.

Fast värdeminskningen är ju inte linjär. På en elbil kommer det ju en dipp när batteriet är slut som gör den helt omöjligt att sälja eller ha kvar.
Citera
2021-08-13, 12:13
Medlem
ReijoHervonens avatar
Låter som att du tänker byta upp dig.
Citera
2021-08-13, 14:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superhajen
Vi har en Tesla Model 3 som vi ska byta ut. Den är väldigt rolig att köra men den är för liten och man sitter för dåligt där bak. Sen i vintras så frös handtagen fast hela tiden, samma sak med dom karmlösa rutorna. Vi har även haft en del fel på bilen den har varit inne 3 gånger på verkstad.

Lägg till att det i somras var utmaningar hitta destinationsladdning. Det är smidigt med elbil men jag tror det behövs 5-10 år till för att det ska finnas fler ladd-boxar när man kommer till nya städer och ska stanna för natten. En del hotell kan ha 2-3 platser men då kan man inte boka och när man kommer fram står den någon hybrid där och man behöver ta fram mobilen börja söka efter andra ladd-ställen och det kan ibland vara sjukt långt att gå från bilen till hotellet när man väl hittat en laddare.

Vi har börjat kolla på VW Multivan Highline 4x4 nu, skatten är bisarr 21000:- per år men det är bara tre första åren. Drivmedel kommer bli cirka 30k per år istället för Teslans cirka 8k en Multivan kostar ungefär som en Tesla Model 3 i inköp men man åker som en kung i Multivan, man sitter högt upp, helskinn, kaptens-stolar sen går det även sova över i bilen (bäddbar) och man kan packa vad man vill. Dessutom kan den dra 2500kg och den kan köra 80-90 mil på en tank.

Alla verkar älska elbilar idag men vi är alltså sugna på byta bort elbilen till en diesel, vad tror ni om det?

Nästa år kommer nya VW ID BUZZ:https://www.autozeitung.de/neuer-vw-id-buzz-2022-190455.html
Citera
2021-08-13, 15:43
Medlem
SwizzerNöts avatar
Jag tycker det är skitbra om alla går över till att ha två bilar. Då kommer undergången kanske redan under min livstid.
Citera
2021-08-13, 15:51
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Jag tycker det är skitbra om alla går över till att ha två bilar. Då kommer undergången kanske redan under min livstid.

Fan jag har ju 11 bilar...
Citera
2021-08-13, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Fan jag har ju 11 bilar...

Alltid bra att ha några i reserv! Nöjer mig dock med fem, då inräknat privata och firmabilar.
Citera
2021-08-13, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superhajen
Alla verkar älska elbilar idag men vi är alltså sugna på byta bort elbilen till en diesel, vad tror ni om det?

Ja, det är ju två helt olika biltyper, men du får ett betydligt större användningsområde med VW Multivan, speciellt om ni är ute och åker mycket och vill kunna sova över var som helst utan att behöva leta efter laddstolpar.

Elbilar är säkert jättebra men de har fortfarande sina begränsningar. Hur man än vrider och vänder på det så är det oslagbart att kunna köra 80-90 mil på en bränsletank och sedan fylla upp igen på bara några minuter, speciellt eftersom dieselstationer fortfarande är betydligt vanligare och mer lättillgängliga än laddstationer för el.
Citera
2021-08-13, 16:51
Medlem
448s avatar
Multivanens framsäten kan vändas bakom och alla bakre stolsrader kan lyftas ur.
Platt golv med skenor

Inse potentialen med den , montera in campinginredning o sen har man stolarna som fåtöljer.

Multivanen finns i två längder värt o tänka på förutom problem motorerna med enorm oljeförbrukning
Citera
2021-08-13, 17:09
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Nu räknade du riktigt illa, sänker du skatten till 3000:- från 21000:- så hamnar du på en månadskostnad på nånstans över 8500:- (18000/12=1500)

Du missar poängen så totalt, en Multivan är dyr att äga, även om skatten varit samma som på en M3 så hade den varit dyrare att äga.
Jag svarade på en kommentar om att om man är snällare mot plånboken om man väljer en Multivan istället för M3, det är man inte, man kan ha andra skäl att välja en Multivan, men ekonomi är inte ett av de skälen.

Det är ju du som har egna siffror jag bara sa att skatten var svindyr och gör bilen dyr. En tesla och en multivan är två helt olika bilar, ena är en småbil som är anpassad för kanske 2 pers om man ser det optimalt och den andra en stor familjebuss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in