Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-08-12, 17:15
  #1
Medlem
Vi har en Tesla Model 3 som vi ska byta ut. Den är väldigt rolig att köra men den är för liten och man sitter för dåligt där bak. Sen i vintras så frös handtagen fast hela tiden, samma sak med dom karmlösa rutorna. Vi har även haft en del fel på bilen den har varit inne 3 gånger på verkstad.

Lägg till att det i somras var utmaningar hitta destinationsladdning. Det är smidigt med elbil men jag tror det behövs 5-10 år till för att det ska finnas fler ladd-boxar när man kommer till nya städer och ska stanna för natten. En del hotell kan ha 2-3 platser men då kan man inte boka och när man kommer fram står den någon hybrid där och man behöver ta fram mobilen börja söka efter andra ladd-ställen och det kan ibland vara sjukt långt att gå från bilen till hotellet när man väl hittat en laddare.

Vi har börjat kolla på VW Multivan Highline 4x4 nu, skatten är bisarr 21000:- per år men det är bara tre första åren. Drivmedel kommer bli cirka 30k per år istället för Teslans cirka 8k en Multivan kostar ungefär som en Tesla Model 3 i inköp men man åker som en kung i Multivan, man sitter högt upp, helskinn, kaptens-stolar sen går det även sova över i bilen (bäddbar) och man kan packa vad man vill. Dessutom kan den dra 2500kg och den kan köra 80-90 mil på en tank.

Alla verkar älska elbilar idag men vi är alltså sugna på byta bort elbilen till en diesel, vad tror ni om det?
Citera
2021-08-12, 17:35
  #2
Medlem
holmiums avatar
Dagens vettigaste trådstart.

Ja det är bättre med diesel alla dar i veckan.
Citera
2021-08-12, 17:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superhajen
Vi har en Tesla Model 3 som vi ska byta ut. Den är väldigt rolig att köra men den är för liten och man sitter för dåligt där bak. Sen i vintras så frös handtagen fast hela tiden, samma sak med dom karmlösa rutorna. Vi har även haft en del fel på bilen den har varit inne 3 gånger på verkstad.

Lägg till att det i somras var utmaningar hitta destinationsladdning. Det är smidigt med elbil men jag tror det behövs 5-10 år till för att det ska finnas fler ladd-boxar när man kommer till nya städer och ska stanna för natten. En del hotell kan ha 2-3 platser men då kan man inte boka och när man kommer fram står den någon hybrid där och man behöver ta fram mobilen börja söka efter andra ladd-ställen och det kan ibland vara sjukt långt att gå från bilen till hotellet när man väl hittat en laddare.

Vi har börjat kolla på VW Multivan Highline 4x4 nu, skatten är bisarr 21000:- per år men det är bara tre första åren. Drivmedel kommer bli cirka 30k per år istället för Teslans cirka 8k en Multivan kostar ungefär som en Tesla Model 3 i inköp men man åker som en kung i Multivan, man sitter högt upp, helskinn, kaptens-stolar sen går det även sova över i bilen (bäddbar) och man kan packa vad man vill. Dessutom kan den dra 2500kg och den kan köra 80-90 mil på en tank.

Alla verkar älska elbilar idag men vi är alltså sugna på byta bort elbilen till en diesel, vad tror ni om det?
Kör bara kör. Fossilt är framtiden. Jag gilkar också multivan.
Citera
2021-08-12, 17:47
  #4
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superhajen
Vi har en Tesla Model 3 som vi ska byta ut. Den är väldigt rolig att köra men den är för liten och man sitter för dåligt där bak. Sen i vintras så frös handtagen fast hela tiden, samma sak med dom karmlösa rutorna. Vi har även haft en del fel på bilen den har varit inne 3 gånger på verkstad.

Lägg till att det i somras var utmaningar hitta destinationsladdning. Det är smidigt med elbil men jag tror det behövs 5-10 år till för att det ska finnas fler ladd-boxar när man kommer till nya städer och ska stanna för natten. En del hotell kan ha 2-3 platser men då kan man inte boka och när man kommer fram står den någon hybrid där och man behöver ta fram mobilen börja söka efter andra ladd-ställen och det kan ibland vara sjukt långt att gå från bilen till hotellet när man väl hittat en laddare.

Vi har börjat kolla på VW Multivan Highline 4x4 nu, skatten är bisarr 21000:- per år men det är bara tre första åren. Drivmedel kommer bli cirka 30k per år istället för Teslans cirka 8k en Multivan kostar ungefär som en Tesla Model 3 i inköp men man åker som en kung i Multivan, man sitter högt upp, helskinn, kaptens-stolar sen går det även sova över i bilen (bäddbar) och man kan packa vad man vill. Dessutom kan den dra 2500kg och den kan köra 80-90 mil på en tank.

Alla verkar älska elbilar idag men vi är alltså sugna på byta bort elbilen till en diesel, vad tror ni om det?
Du ska alltså byta från en liten Tesla till en Skåpbil?
OK.
Citera
2021-08-12, 17:49
  #5
Medlem
Såklart du skall byta till en diesel. Det största problemet med att köra diesel är att pumpen på macken kan vara lite kladdig. Men det löser man med att ha engångshandskar och våtservetter med sig.
Citera
2021-08-12, 18:30
  #6
Medlem
Hade nån slags MB E-klass dieselhybrid som hyrbil när nåt miffo körde på Teslan. Höll på att bli galen på segheten, kändes ju som att köra i en halvmeter lera. Då hade den ändå en elmotor till hjälp, så en Multivan lär ju knappast kännas mer agil
Citera
2021-08-12, 20:11
  #7
Medlem
Patanjalis avatar
Själv har jag en Model S Plaid jag har lessnat på och funderar på att köpa en Skoda Fabia istället, mycket lättare att parkera och hunden får plats där bak. Och så svårt att ladda här uppe vid riksgränsen om man bor i ett hus utan el.
Citera
2021-08-12, 20:15
  #8
Medlem
GuldHjortens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patanjali
Själv har jag en Model S Plaid jag har lessnat på och funderar på att köpa en Skoda Fabia istället, mycket lättare att parkera och hunden får plats där bak. Och så svårt att ladda här uppe vid riksgränsen om man bor i ett hus utan el.
”Har lessnat”. Jo tjena. 🙄

Du önskar nog att du hade en.
Citera
2021-08-12, 20:25
  #9
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Hade nån slags MB E-klass dieselhybrid som hyrbil när nåt miffo körde på Teslan. Höll på att bli galen på segheten, kändes ju som att köra i en halvmeter lera. Då hade den ändå en elmotor till hjälp, så en Multivan lär ju knappast kännas mer agil

Multivanen finns med TDI +200 hästar och rör på sig rejält faktiskt och kan chippas.

Deras drivlina är skottsäker i snabbare Vw personbilar men närmar sig gränsen om Multivanen rullat tungt lastad som ambulans/taxi o hårt

Ett lungt kört exemplar med fetaste motorn i TDI utförande är lugn.

Vissa varianter med motorn är mindre lyckade , goggla polisen oljeförbrukning o vw

Annars grymma bilar
Citera
2021-08-12, 20:40
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Multivanen finns med TDI +200 hästar och rör på sig rejält faktiskt och kan chippas.

Deras drivlina är skottsäker i snabbare Vw personbilar men närmar sig gränsen om Multivanen rullat tungt lastad som ambulans/taxi o hårt

Ett lungt kört exemplar med fetaste motorn i TDI utförande är lugn.

Vissa varianter med motorn är mindre lyckade , goggla polisen oljeförbrukning o vw

Annars grymma bilar

Körde mycket Transporter och Caravelle i jobbet förr, skottsäker vettefan. Blev endel bärgningsbil.

Inget jag skulle köra frivilligt privat, men visst, är man dålig på preventivmedel kan det ju bli ett måste. Som tur är har jag inga sådana problem, barn alltså.
Citera
2021-08-12, 21:13
  #11
Medlem
barkeepers avatar
Skulle aldrig köpa en VW. Det är ju deras fel att vi har häxjakt på dieselbilar idag. Dom gav ju sossarna precis det de behövde: en syndabock som dom kan bussa mp på, så dom kan beskatta hårdare och låtsas att det är miljön dom bryr sig om.

Nä. Skaffa en begagnad dieselbil av hög kvalitet. Kör dig skruva själv, och köp en diseltillsats (jag kör stabil-o i min Pajero från 05, går som en klocka efter 20.000 mil) och åk lugnt i många år.
Citera
2021-08-12, 21:17
  #12
Medlem
EnlitenUgglas avatar
Det är helt klart en bra bil
Och om man har tonade rutor osv så går det alldelles utmärkt att göka i bilen
Rätt fint att bara kunna ta en spontangök när man är på bilsemester

TEsla3 är skitbra bil men det passar inte alla.
Jag personligen gillar alla bilar jag är inte rasist
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback