2021-08-13, 12:37
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du har fel. Du läser desinformation.

Det är väl känt sedan länge att CO2 i atmosfären absorberar värmen från solen och gör att jorden får högre temperatur. Utan CO2 skulle det vara minusgrader som konstant nivå.

Med en CO2-halt runt 180-280 ppm har vi haft ett hyfsat stabilt globalt klimat i flera hundra tusen år.
Nu har CO2-halten plötsligt ökat till 415 ppm och fortsätter att stiga snabbt och det rubbar hela klimatsystemet.
Det är därför de extrema vädren har ökat kraftigt de senaste åren. Den kopplingen är också bevisad.

Länka gärna bevisen. Jag blir gärna övertalad bara jag ser något som faktiskt kan tolkas som bevis.

Ang. extremväder finns i princip ingen tillfärlitlig data innan ~1900-talet. Det är omöjligt att bevisa att det är fler stormar, översvämningar etc.

Jag säger inte vad som objektivt är, jag säger att det inte är bevisat.

Detta är dock en side note till mitt inledande inlägg. Det är naturligt för en överbefolkad population att överutnyttja resurser. Det är omöjligt för snart 10 miljarder människor att leva och inte bruka ändliga resurser. Problemet är lösningen. Det är bättre att rusta sig inför vintern än att hoppas den inte kommer.
Senast redigerad av SYSTEMexe 2021-08-13 kl. 12:53.
Citera
2021-08-13, 13:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Länka gärna bevis. Från alla rapporter jag läst har forskare endast kommit till forskning som pekar mot det du nämner, inga hårda bevis.

Jag säger inte att CO2 inte leder till uppvärmning, men från rapporterna jag läst saknas hårda bevis. Ifall de visste hur CO2 exakt påverkade värmeutvecklingen skulle de kunna räkna ut hur varmt det skulle bli med precision, vilket de inte kan. Klimatet är ett kaotiskt system.

Likaså att co2 leder till extremväder, från rapporterna jag läst står endast "we predict" eller "we guess". Rena gissningar det vill säga.

Detta är dock en side note till mitt inledande inlägg, vilket handlade om att om klimatförändringar kommer lösa sitt eget problem. Problemet är överbefolkning och naturen söker balans i ekosystemet. Det är naturligt för en population att överutnyttja resurser, vilket kommer bakslå förr eller senare. Det är omöjligt för snart 10 miljarder människor att bo på jorden utan att bruka ändliga resurser.

Snälla!

Lär dig vad ordet värmeutveckling betyder innan du använder det.

Värmeutveckling sker i Solen, vid förbränning på Jorden och i kärnkraftsreaktorer, men inte i atmosfären. Koldioxid kan inte "förbrännas" så att värme utvecklas.

Jag ska gärna försöka förklara det du inte förstår för dig, men vi måste tala samma språk först.

Fysikaliskt har växthuseffekten varit känd länge. Totalt sett är processen ganska komplicerad eftersom flera olika processer samverkar. Vi vet exakt vad som händer, men vi vet inte det numeriska makroskopiska resultatet exakt.

Din retoriska teknik tyder på att du saknar grundläggande kunskaper i fysik. Hur mycket fysik kan du?
Vill du ha bevis för att 1+1=2?
Vill du ha bevis för att E=¹∕₂ mv²?
Vill du ha bevis för att E=mc²?
Känner du till Schrödingeekvationen och dess lösningar?
Förstår du partikel-vågdualiteten hos elektromagnetisk strålning?
Förstår du sambandet mellan energinivåer i molekyler och hur strålning tas upp och avges?

Om du förstår detta då förstår du troligen också växthuseffekten. Om du inte förstår så har du två alternativ.
1. Lär dig fysiken så att du kan förstå.
2. Acceptera att det finns andra som förstår och lyssna på dom.

Du ser ut att välja ett alternativ 3, som jag inte ser som ett alternativ.

"3. Jag har noll koll på fysik och därför gäller inte fysikaliska samband."

Alternativ 3. skulle jag beskriva som vetenskapsförnekaralternativet. Det passar konspirationsteoretiker, som plattjordingar, chemtrailare och klimatförnekare/vetenskapsförnekare.

Till skillnad från klimatlära, som tillhandahåller kunskap om klimatet och hur det kan påverkas, finns det ingen vetenskap som tillhandahåller rekommendationer om hur många människor det ska finnas på Jorden. Hans Rosling ("jag har rätt och du har fel") upphöjdes av en del och kanske av honom själv till en "messias" med rätt att tala om för andra vad dom skulle tycka om befolkningsfrågan. Jag instämmer inte med Roslings budskap att "överbefolkning inte är eller kan bli något betydande problem". Jag är också förvånad över att PK-begreppet utvidgats till att t.ex. förbjuda åsikter om att den här planeten vore en bättre plats med färre människor.
För mig är detta aritmetik. Alla resurser som finns, vatten, mat, energi och mycket annat ska delas upp, mer eller mindre rättvist, på ett antal förbrukare. Om det t.ex. fanns 20% av nuvarande befolkning, ca 1,5 miljarder, så skulle den förnybara energin räcka till alla, med nuvarande livsstil.
Jag föreslår inte avrättning av 80% av Jordens befolkning. Jag föreslår att vi börjar tillåta en diskussion om hur många planeten kan härbärgera förnybart och hur vi ska kunna komma dit.

Alternativet, att låta det sköta sig självt, vilket blir resultatet av Roslings retorik som tyvärr FN tycks ansluta sig till, tror jag kan bli ganska inhumant. Inom 50 år, skulle jag gissa.

Senast redigerad av lasternassumma 2021-08-13 kl. 13:17.
Citera
2021-08-13, 13:19
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Om du menar att det du skrev om Greta, Rockström och Al Gore är on-topic och berör vetenskapen och fysiken som utgör grund för AGW så kan du väl förklara exakt vad det var som du tycker är fakta och vetenskap? Det enda jag såg var osakliga påhopp på personer. Jag ifrågasätter också över huvud taget varför det är on-topic under vetenskap att dissa Greta, Rockström och Al Gore.

Fast det jag skrev var ju inga påhopp och det var inte jag som introducerade dem i tråden. Att någon hänvisar till någon av de nämnda personerna som källa till "bevis" för sin tes är klart problematiskt, vilket jag förtydligade.

Citat:
Hela fenomenet att förneka fakta och vetenskap önskar jag att det inte förekom alls. Inte här och inte någonstans. Nu förekommer det och då tillåter jag mig att ifrågasätta hela företeelsen och dom som försöker lansera den. Vill du hylla allas rätt att förneka fakta och vetenskap?

Här är vi ju överens. Därför ska man inte lyssna på t.ex Al eller Greta. De är helt enkelt inte kunniga på sina områden. Lyssna istället på de som faktiskt har en proffesur i något relevant.

Citat:
Om man ansluter sig till en humanistisk människosyn och tycker att människor som föds förtjänar ett drägligt liv så kommer man till helt andra slutsatser. Då har vi, mänskligheten som grupp, förpliktelser mot medmänniskor och även mot kommande generationer

Exakt. Så att omedelbart skicka tillbaka iländer till medeltiden genom att göra det olönsamt att behålla utveckling och produktion här kommer ju inte direkt att vara kul för kommande generationer. Jobben försvinner och utsläppen flyttar till ett annat land bara.

Citat:
Du är inte den första i tråden som förordar att Sverige inte ska göra någonting eftersom vi i Sverige är så få. Vi är ju bara 10 miljoner. Om man delar in hela Jorden i 780 grupper med 10 miljoner i varje grupp så kan man resonera på två sätt.

– Eftersom det inte spelar någon roll vad en enstaka grupp gör så behöver ingen göra någonting.

– Eftersom det är gruppernas agerande som tillsammans blir resultatet måste vi få alla grupper att anstränga sig för att nå samma resultat.

Då vet vi hur du resonerar. Jag resonerar inte som du.

Men om vi vet att de övriga grupperna tänker gå en annan väg, så är det ju bara självplågeri att försöka vara den enda gruppen som går åt andra hållet.
Citera
2021-08-13, 13:27
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Klimatpolitik för en bättre framtid
Här är några förslag.

– Öka skatt på bensin och diesel så att priset fördubblas.
Problemet är kanske opinionen. Många har nyligen köpt en SUV med stor energiförbrukning.

– Förändra avgiftsstruktur för el och andra "resurser" så att kostnaden är proportionell mot förbrukningen.
Elbolagen, nätbolagen och andra bolag försöker skapa en avgiftsstruktur så att det inte lönar sig att minska förbrukningen. Dom fasta avgifterna är för höga. Bolagen vill inte att förbrukningen ska minska.

– Beskatta import från länder med stora utsläpp så att utsläppen inte lönar sig.

– Öka självförsörjningesgraden när det gäller t.ex. livsmedel så att inte hälften måste importeras och ofta flygas in från andra delar av världen, som Asien, Afrika och Sydamerika.

– Förändra barnbidraget. Ett bidrag för ett barn, inget bidrag för barn nummer två och dra in bidraget helt för alla med tre eller fler barn.

– Förändra synen på uppvärmning och AC så att effektiv användning av värmepumpar och frikyla halverar energiförbrukningen för värme och kyla.

Det finns många fler tänkbara åtgärder, men nu ska jag fråga vänsterpartiet om dom kan tänka sig att gå med på att ta med det här i höstens budget...

Hur var det nu igen? Låg tråden under vetenskap eller politik?
Citera
2021-08-13, 13:28
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Men om vi vet att de övriga grupperna tänker gå en annan väg, så är det ju bara självplågeri att försöka vara den enda gruppen som går åt andra hållet.

Självplågeri och superegoism är inte dom enda alternativen.

Vågar jag föreslå en väg framåt som på sikt gynnar alla?

Demokrati är det bästa vi har, men trots demokrati kan vi få ledare som Trump och Bolsonaro. Det kan göra det svårt att få världen att samlas, men jag tror och hoppas att det ändå ska vara möjligt.

Kniven är nog bara inte tillräckligt nära strupen ännu...

Citera
2021-08-13, 13:33
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Hur var det nu igen? Låg tråden under vetenskap eller politik?

Går det att minska utsläppen av växthusgaser utan politik?

Det har ju i samband med klimatdiskussioner, både här och i media, ifrågasatts om demokrati är en framkomlig väg för att komma tillrätta med problemen med det stora beroendet av fossila bränslen, med utsläpp av växthusgaser och med den globala uppvärmningen.

Jag vill inte ge upp hoppet om att problemen ska gå att lösa inom ramen för demokratiska samhällen.

Vad tror du?

Citera
2021-08-13, 13:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Frågan är kanske snarare varför man skulle lyssna på någon av dessa individer.
- Greta har knappt gått ut grundskolan.
- Rockström är agronom (ingenting med klimatet att göra)
- Al Gore är politiker och tjänar stora pengar på folk gör som han säger.

Forskare innom relevanta områden, som climat och oceanografi tar ofta offentligt avstånd från de ovan nämnda individerna. T.ex Michael Tjernström (professori klimat vid Stockholmsuniversitet) som tycker att Greta borde följa sina egna råd och lyssna på forskningen.

Vill man roa sig lite kan jag rekommendera att kolla på gamla klipp på Al Gore där han förutspår hur det kommer att bli på jorden. Sammanfattningsvis kan man säga att han har alltid 100% fel. Samma sak gäller alla andra alarmister. Det räcker för att hela alarmistsekten kan tas bort från ekvationen.

Problem för svenska alarmister är väl att Sverige är så litet. Om man är rädd för koldioxid är det säkert jättejobbigt att både Kina och Indien ökar sina utsläpp med ett Sverige i månaden och planerar att fortsätta så på överskådlig framtid.

Mvh

Greta säger egentligen ingenting, hon hänvisar bara till forskare och att vi måste följa Paris avtalet.
Citera
2021-08-13, 14:01
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Länka gärna bevisen. Jag blir gärna övertalad bara jag ser något som faktiskt kan tolkas som bevis.

Ang. extremväder finns i princip ingen tillfärlitlig data innan ~1900-talet. Det är omöjligt att bevisa att det är fler stormar, översvämningar etc.

Jag säger inte vad som objektivt är, jag säger att det inte är bevisat.

Detta är dock en side note till mitt inledande inlägg. Det är naturligt för en överbefolkad population att överutnyttja resurser. Det är omöjligt för snart 10 miljarder människor att leva och inte bruka ändliga resurser. Problemet är lösningen. Det är bättre att rusta sig inför vintern än att hoppas den inte kommer.
Ni klimatförnekare har frågat efter bevis i den här tråden i decennier och när de presenteras för er, så hoppar ni bara till andra frågor. Ni frågar, men är ointresserade av svaren.

Det finns alltså massor av bevis och bra länkar i den här tråden, det är bara att läsa.
Citera
2021-08-13, 14:03
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men då är ju folkmängden problem - om det bodde 100 miljoner människor vardera i afrika asien europa
sydamerika o usa o 20 miljoner människor i araboljestaterna - skulle alla kunna leva bra o ha justa bilar mm

Du talar ju emot dig själv - ju fler människor desto fler ingrepp på naturen
minskar vi befolkningen kraftigt kraftigt behöver vi inte bygga något - bygga är dyrt.

Hur lever du själv - hur rik är du - klarar o vill du betala 20,000 kr mån för 100 kvm
hyresOrätt - det är vad nyproduktion kostar* - o skulle jag bo på mindre än 100 kvm
på 2 har jag totalt misslyckats i livet - jag disponerar på totalen ca 300 kvm varav
typ hälften är bostadsyta - men det kostar så klart åthelvete för mycket

* o eftersom de främmande fåglarna prioriteras på befintliga bestånd är detta
folks enda val o dag om de inte har råd att köpa

Det har blivit lite nytt nu där kommunerna inte vill betala nyproduktionshyror
för azylkör o soc fall

Lars Edman disponerar +800 kvm i bostadsyta o det kostar NOLL kr varje månad
sen har han garage o en massa fler ytor o bostäder om man vill bo - men det
kostar egentligen något i någon form

Är det inte så man skall ha det eller skall man betala typ 10,000 kr mån/för
50 kvm

Eller 150,000 - 200,000 kr/mån för 50 kvm för att vissa skall få bo graatiiiis.
Migverket o kommunerna betalar detta för azyliköret o jourhem

Fatta en sak - liiiveett är fullständigt meeeniiiingzlöööözt - direkt bortkastat - helt jävla
kass.'

Man föds fattig utan rättigheter o pengar (utom om man är prins o några exempel till)
o sen gäller det att samla papperslappar så många som möjligt

Han har många papperslapper han kan beetaaalaa han är bra
Han har inga papperslappar han kan inte betala han är vääärdeelöööz.

O så är det skola ett jävla fattigdomsfängelse - sen skall man ha juste bil
o det kostar o bostad o så vill man doppa - det kostar - sen blir det barn
det kostar sen blir det skilsmässa o det kostar o så blir det om inte förr
sjukdomar handikapp o döden

O de barn man skaffar är också dömda till relativt skitliv o fattigdom

Tänk bara att bo själv - fan det uppstår damm från ingenting man måste'
städa laga mat diska tvätta stryka -

Titta vad de förbannade äckliga jävla papperslapparna o doppandet skapar
Alexander Ernstberger rånare mördare - money the root of all evil
(ja jag har en del men det är bara för att annars kommer alla i det här
jävla skitsamhället att håna o förakta mig)

En månad består av 720 tim - av dessa går 240 tim bort i sömn - sen går
typ 200 tim bort i äckligt arbete ink resor där man är slav under papperslapparna
återstår 280 tim - hur många av dessa timmar är roliga/justa - hur många går
bort på tråkigt skit som hålla sig ren borsta tänderna - tvätt stryk matlagning
städ mm - vad blir kvar - smärre sjukdomar som förkylning covid mm inte
att förglömma - det finns restauranger o cafeer rimligen borde alla mål intas
där eftersom de handlar till nettopriser men så funkar det inte.

Den tid som är kvar kan inte i dess helhet läggas på roliga saker som bileri
resor doppa mycket o i många osv - en del kan göra detta med lagom tur
o framgångsrikhet - men hur många procent av månadens timmar är detta.

Sen är löneupplägget sådant att vill man ha något som är liitee dyrare måste
man rannzakaa ihop till detta genom att avstå - exakt vad Alexander Ernstberger
vägrade at göra
Vi skall hålla oss till klimatkrisen i den här tråden.
Om vi förstör klimatet, så kommer en massa andra problem, som vi har i våra nuvarande liv, te sig betydligt mindre.
Tycker du fortfarande att vi skall öka utsläppen?
Citera
2021-08-13, 14:10
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ni klimatförnekare har frågat efter bevis i den här tråden i decennier och när de presenteras för er, så hoppar ni bara till andra frågor. Ni frågar, men är ointresserade av svaren.

Det finns alltså massor av bevis och bra länkar i den här tråden, det är bara att läsa.

Klimatförnekare haha, när argumenten tryter... Jag har aldrig förnekat att klimatförändringar sker, det finns ingen tid som inte haft klimatförändringar.

I mitt inledande inlägg skrev jag att dagens konsumtion av ändliga resurser är vital för att snart 10 miljarder människor ska kunna leva på jorden, ett påstående du gång på gång ignorerat. Naturen har sista ordet.
Citera
2021-08-13, 14:37
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Klimatförnekare haha, när argumenten tryter... Jag har aldrig förnekat att klimatförändringar sker, det finns ingen tid som inte haft klimatförändringar.

I mitt inledande inlägg skrev jag att dagens konsumtion av ändliga resurser är vital för att snart 10 miljarder människor ska kunna leva på jorden, ett påstående du gång på gång ignorerat. Naturen har sista ordet.
Men vi diskuterar de nuvarande klimatförändringarna och dessa förnekar du tydligen.
Citera
2021-08-13, 15:10
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Men vi diskuterar de nuvarande klimatförändringarna och dessa förnekar du tydligen.

Tyvärr så har du fel, som jag precis skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in