2021-08-12, 17:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juandersson
Nu har WHO bekräftad att patient zero var en labbanställd från viruslabbet i Wuhan där man forskar om Coronavirus. Labbet hämtade fladdermus med Coronavirus och forskar kring hur det kan utvecklas till ett virus som är smittsam mellan människor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVMQgo/who-chef-den-forsta-coronasmittade-var-sannolikt-en-labbarbetare-i-wu

NEJ!
WHO har INTE ”bekräftat” detta.

Hur fan läser ni nyheter egentligen?
Citera
2021-08-12, 17:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Jo, det finns gott om studier som säger att de som redan haft C19 inte behöver mer än en dos för att nå ett gott skydd (fast nu borde rimligen den som haft C19 ändå ha ett gott skydd). Att vaccinet tagits fram för att ges i två doser (alla utom Janssens) är en annan sak (det ska ju skydda den som inte har något skydd alls initialt). Sedan är det väl inget problem att ta två doser trots att man haft C19.

Nej det gör det inte. Vi har i många månader nu sett att vaccinen inte fungerar lika bra mot deltavarianten öht som varianten vaccinen var designade mot och att du bjäbbar mot är anmärkningsvärt. Mycket av effekten av mRNA-vaccinen kommer först vid dos två, det har konstatererats sedan länge. Statistiken från Israel visar att en dos bara har drygt 50% effekt mot deltavarianten.
Citera
2021-08-12, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Vi ska öppna upp, punkt slut enligt mig.
Håll i håll ut det kommer nya pandemier.
Citera
2021-08-12, 17:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Bara för att förtydliga. Vad menar du att viruset har för ursprung?
Naturligt.

Det är liksom ett helt osannolikt scenario den danske forskare fabulerar om att SCoV2 skulle hoppa över till människan från fladdermöss och vara så anpassad som viruset är. Det måste ha skett i naturlig miljö över tid för det första i flera olika zoonotiska överföringar och rekombinationer.
Senast redigerad av arbetet 2021-08-12 kl. 17:14.
Citera
2021-08-12, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Vi ska öppna upp, punkt slut enligt mig.

Själv känner jag mer för någon form av isolering eller inlåsning, likt nedan artikel. För att inte bli gripen så ska man tvätta händerna regelbundet, använda munskydd och hålla tryggt avstånd inom familjen i isoleringen. Helst ska man inte tänka själv. Vill man vara 100% ska man konsumera en stor mängd radio och TV också

Artikel: Föräldrar anhållna – misstänks ha hållit sin son instängd i över ett år

https://f7td5.app.goo.gl/HSe5fg
Citera
2021-08-12, 17:15
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det gör det inte. Vi har i många månader nu sett att vaccinen inte fungerar lika bra mot deltavarianten öht som varianten vaccinen var designade mot och att du bjäbbar mot är anmärkningsvärt. Mycket av effekten av mRNA-vaccinen kommer först vid dos två, det har konstatererats sedan länge. Statistiken från Israel visar att en dos bara har drygt 50% effekt mot deltavarianten.
De studier som gjorts visar att allra bäst skydd får man av genomgången infektion, vilket inte är särskilt konstigt, och att då ge en spruta med vaccin förstärker det naturligt uppkomna skyddet. Sannolikt ger ytterligare ännu bättre skydd, men det har, såvitt jag vet, inte kunnat påvisas. Jag talar alltså inte om de som aldrig genomgått en infektion och är ovaccinerade (dessa, som jag, ska naturligtvis följa rekommendationen från tillverkarna av vaccinen, som jag gjort, och ta två doser).
Citera
2021-08-12, 17:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Här lite källor i ämnet:

Källa: https://www.sciencemag.org/news/2020/12/suspicions-grow-nanoparticles-pfizer-s-covid-19-vaccine-trigger-rare-allergic-reactions

Samt delar av "receptet" som hålls hemligt"
https://www.ft.com/content/b5d03854-39bb-48cd-9a01-5fb2a0dfbba8

Du förstår väl att PEG inte är kylarvätska och finns i en rad produkter som schampo och hudkräm?
Citera
2021-08-12, 17:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
De studier som gjorts visar att allra bäst skydd får man av genomgången infektion, vilket inte är särskilt konstigt, och att då ge en spruta med vaccin förstärker det naturligt uppkomna skyddet.

Nej fel igen. Det är väldigt lite korsimmunitet mellan alfavarianten och deltavarianten, mindre än om du får två doser mRNA-vaccin som var gjord för alfavarianten. Fick du covid förra året är det väldigt stor risk att du kommer få det igen i vinter.
Citera
2021-08-12, 17:21
Medlem
okok1s avatar
Citat:
No point vaccinating those who’ve had COVID-19: Cleveland Clinic study suggests
Citat:
The study findings reveal that individuals with previous SARS-CoV-2 infection do not get additional benefits from vaccination, indicating that COVID-19 vaccines should be prioritized to individuals without prior infection.
https://www.news-medical.net/news/20210608/No-point-vaccinating-those-whoe28099ve-had-COVID-19-Findings-of-Cleveland-Clinic-study.aspx

Vilken chock!
Citera
2021-08-12, 17:21
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej fel igen. Det är väldigt lite korsimmunitet mellan alfavarianten och deltavarianten, mindre än om du får två doser mRNA-vaccin som var gjord för alfavarianten. Fick du covid förra året är det väldigt stor risk att du kommer få det igen i vinter.
Jaså...? Har du någon källa som styrker det påståendet? Jag menar inte att du har fel, men jag har inte sett något i det jag läst som säger att man får sämre skydd av en genomgång infektion än av mRNA-vaccinen. Vore intressant att läsa. För att förtydliga - jag är fullvaccinerad och för vaccineringen och kommer ta en tredje spruta om det bedöms vettigt.
Citera
2021-08-12, 17:26
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Det där stämmer inte alls. Mycket talar för att det räcker med en dos för sådana som har haft Covid-19.

https://www.lakemedelsvarlden.se/svensk-studie-stoder-att-en-vaccindos-kan-racka/

Nu är jag emot att folk tar dessa oprövade vaccin överlag men jag ville bara rätta dig.

Fast tekniken eller vaccinerna är inte obeprövade. Tvärtemot ganska väl beprövade idag.
Citera
2021-08-12, 17:29
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://www.news-medical.net/news/20210608/No-point-vaccinating-those-whoe28099ve-had-COVID-19-Findings-of-Cleveland-Clinic-study.aspx

Vilken chock!

Nej, ganska väntat. Tittar man på study design så ser man varför. Alldeles för kort tidsperiod för de tidigare infekterade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in