2021-08-12, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Nej. Deltavarianten upptäcktes första gången i slutet av 2020 i Indien. De började vaccinera först 2021. Knappt någon i världen var vaccinerad i slutet på 2020. Delta uppstod p.g.a. omfattande smittspridning, inte vaccinationer.

Du glömmer i och för sig att i slutet av 2020 fanns det en hel del som också genomgått en infektion. Dessutom har varianter oftast kopplats till immunsupprimerade patienter där viruset får stöta på ett visst men försvagat motstånd i samma patient över längre tid.

https://www.fredhutch.org/en/news/center-news/2021/08/covid19-evolution-immune-compromised.html

Så det finns ingen evidens att omfattande smittspridning är orsaken till dessa varianter.
Citera
2021-08-12, 13:02
Medlem
81% är nu vaccinerade i Sverige med minst en dos (andelen färdigvaccinerade är ca 60% så där är vi också snart klara).

Hur högt tror ni att vi når? Kommer vi klara att passera 85% som är färdigvaccinerade över 18 år bör vi få en mycket lugn höst och vinter.

Skitsamma om vi har 1.000.000 fall per dag om bara ett tiotal hamnar på intensiven och ännu färre dör.
Citera
2021-08-12, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
81% är nu vaccinerade i Sverige med minst en dos (andelen färdigvaccinerade är ca 60% så där är vi också snart klara).

Hur högt tror ni att vi når? Kommer vi klara att passera 85% som är färdigvaccinerade över 18 år bör vi få en mycket lugn höst och vinter.

Skitsamma om vi har 1.000.000 fall per dag om bara ett tiotal hamnar på intensiven och ännu färre dör.

85% blir nog inte så svårt att nå (pratar då om andelen personer över 18 år) - 90-95% bör kunna gå om man börjar med lite mer lättillgängliga dropin-vaccineraringar - typ utanför ICA, Systemet osv för att plocka upp de sista "ähh-det-där-gör-jag-imorgon"-personerna.
Citera
2021-08-12, 13:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
För att uttrycka sig som en kommunist: "Men du rå"

Människan är jordens främsta skapare. Allt som är nytt och komplext skapades av intelligens, tills motsatsen bevisas.
Du kan få ett litet intressant perspektiv här. Rekommenderar att du läser det:

Unlocked: Talkin' Lab Leak
Here's a few notes on the craze that is sweeping the nation: Wuhan lab leak.

Let me start out by saying I am not a lab leak denier.

In fact I composed a nice stew of fact, allegation, and innuendo concerning the possibility that the African Swine Flu epidemic that exploded across Russia and China had its roots in a release, possibly intentional, of a legacy Soviet-era bioweapon sequestered in a US-affiliated laboratory in Georgia in the Caucasus.

The Cold War Roots of the African Swine Flu Plague

Lab accidents do happen and maybe covid was one of those.
Fortsätter här: https://www.patreon.com/posts/52087822

Varför jag försöker hålla mig till den naturliga hypotesen och inte det politiska perspektivet är att det enda mänskligheten kan göra för att förhindra framtida katastrofer är att samarbeta och lita på varandra.

Vad många inte känner till och vad som har lett till missförstånd är att vi samarbetat öppet med Kina under ett par decennier nu. Därav beskyllningarna mot dr. Fauci & Peter Daszak m.fl. om att de är alltför involverade med regimen. Istället handlar om sentinelforskning där WHO får dagliga rapporter om H5N1 status. Den dagen vi ser smittspridning mellan människor är vi illa ute men som tur är finns det bland proto-vacciner mot det. Även andra virus som coronavirus rapporteras hela tiden. Det är absolut nödvändigt att detta fortsätter. Men som man nu håller på framförallt från Washingtons sida kan sluta med att kineserna helt enkelt struntar i oss. Redan nu har man motsvarande ryktesspridning i Kina som tyvärr klättrat upp på akademisk nivå. Här en rapport där man bl.a. menar att virus fanns i Kalifornien under hösten 2019:

“America Ranked First”?!

The Truth about America’s fight against COVID-19

August 9, 2021

Chongyang Institute for Financial Studies, Renmin University of China
Taihe Institute
Intellisia Institute

http://en.rdcy.org/uploads2021/file/20210809/20210809161530_98965.pdf

Det är av vikt att man motverkar denna ryktesspridning på båda sidor om vi ska kunna hantera pandemier i framtiden. Jag personligen tänker bara diskutera SCoV2:s ursprung ur ett vetenskapligt perspektiv i fortsättningen.
Citera
2021-08-12, 13:53
Medlem
Torsuss avatar
jaha ja...Stefan Lövén kallar till presskonferens...med FHM.

Tidigare klassiska ursäkter har ju varit:
"Vi har varit naiva"
"Vi såg det inte komma"

Mitt tips är att denna ursäkt kommer att läggas till:
"vi var för ivriga" - med att öppna upp alltså...
Citera
2021-08-12, 13:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabatjena
Men vad är det du inte förstår?
Dödstalen över tid vid massvaccinering i hela befolkningen.
Vaccinet kan säkert vara helt ok för enskilda personer just nu som inte är i riskgrupp, men när befolkningen inte får ett ordentligt skydd med T-cellsimmunitet så ökar dödligheten i hela befolkningen över tid. Det är bara att titta på statistiken historiskt sett när man har massvaccinerat mot influensavirus i enskilda länder/stater.
Jag tror inte det är någon som säger emot att man ska vaccinera äldre och riskgrupper.
Det finns inget som tyder på den utveckling, nej!

Det där är bara massa anti-vaxx-trams. Vaccinerna kommer att ge ett visst skydd mot framtida varianter. Vi kanske till att börja med behöver fylla på med en tredje dos eller t.o.m. med anpassat vaccin. Sedan kommer viruset troligtvis och förhoppningsvis mutera till en mildare variant om ett par år. Och då är faran över för den här gången. Tills dess är det viktigt att vi vaccinerar vad vi kan och inte enbart i västvärlden utan även i tredje världen.

Vi behöver också visa anti-vaxxarna att de bryter mot samhällskontraktet och får ta konsekvenserna för det.

Det blir lite som man sa för i tiden till barn som inte åt upp maten:

"Tänk på barnen i Biafra!"

Tänk på vilken priviligierad människa du är som har tillgång till den senaste vaccintekniken och kan skydda både dig själv och dina närmaste i omgivningen.
Citera
2021-08-12, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus

"Vi har varit naiva"
"Vi såg det inte komma"

Jag gissar snarare på att de konstaterar hög smittspridning men att de säger att vi får leva med detta - det gick inte bli av med smittspridningen med vaccin - det enda vaccinen gjort är att minska dödsfallen och trycket på sjukvården.
Citera
2021-08-12, 14:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Där ser man!

"WHO-chef: Patient Zero kan ha jobbat på Wuhan-labbet"

omni.se
Citera
2021-08-12, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Där ser man!

"WHO-chef: Patient Zero kan ha jobbat på Wuhan-labbet"

omni.se

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/who-chef-patient-zero-kan-ha-jobbat-p%C3%A5-wuhan-labbet/ar-AANeTEK

Snacka om att gardera sig.

Citat:
I intervjun betonar Embarek visserligen att det inte finns några bevis för en sådan teori, men att det finns saker som borde undersökas vidare.

Citat:
– En anställd som smittades i fältet genom att ta prover faller under en av de sannolika hypoteserna.

Smittan kom alltså inte FRÅN labbet utan TILL labbet.
Citera
2021-08-12, 14:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/who-chef-patient-zero-kan-ha-jobbat-p%C3%A5-wuhan-labbet/ar-AANeTEK

Snacka om att gardera sig.

Smittan kom alltså inte FRÅN labbet utan TILL labbet.

Ja, det kom säkert TILL labbet men innan det spreds vidare så tillförde ju labbet en "furin cleavage site" ;-)
Citera
2021-08-12, 14:15
Medlem
JamesTrombleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus

"Vi har varit naiva"
"Vi såg det inte komma"

Såg vad komma? Folk dör ju knappt längre i Corona.

Ska vi stänga ner hela nöjesverksamheten igen för att folk går runt och är förkylda. Det är så sjukt att jag inte vet vad jag ska ta mig till längre. Håll dig hemma om du är så förbannat jävla rädd.
Citera
2021-08-12, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag gissar snarare på att de konstaterar hög smittspridning men att de säger att vi får leva med detta - det gick inte bli av med smittspridningen med vaccin - det enda vaccinen gjort är att minska dödsfallen och trycket på sjukvården.

Aldrig att de håller en pressträff bara för att säga det. Antingen handlar det om någon form av skärpning eller lättnad av restriktioner. Faktiskt inte totalt självklart vilket av dem det är, men skulle gissa att det handlar om någon form av skärpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in