2021-08-12, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Datan är från Israel. Analysen är simpel.

https://drrollergator.substack.com/p/damned-lies-and-vaccine-statistics

Om man gör så, så visar datan att dödligheten är flera hundra procent högre bland de vaccinerade. I länken ovan kan du se det. När man korrigerar för det så ser man att vaccinen skyddar äldre men gör ingen skillnad för yngre på hospitalisering och död. Det är bra, det ska vi vara nöjda med, eftersom det nästan bara är äldre som blir allvarligt sjuka. Skyddet mot infektion är fortsatt högt hos yngre enligt analysen i länken, men det var innan vi såg ökningen av fall i Israel så jag tror det kommer ändras också.

Nej, det är precis vad man inte har gjort.

Det man ser är ett bra skydd för äldre av vaccinet. För yngre så är det ingen skillnad i hospitalisering och död. Det är pga att yngre i allmänhet inte får allvarlig sjukdom. Vaccinen kan ju inte skydda mot något som inte finns.

Länken var på jiddisch, jag kunde inte läsa det där. Om du kan läsa det, jämför med min länk och se vad som skiljer i analys.

Men låt oss säga att du har rätt. Vaccin minskar alltså risken för allvarlig sjukdom med 0,0011%. Och detta gör massvaccinering befogat?

Ja, tar du bort riskgrupper så är vaccin helt överflödigt.

Står inget vad jag kan se där de har gått på något annat än åldern.

Skulle man jämföra friska ovaccinerade 37-åringar med friska vaccinerade 37-åringar (och med tillräckligt mycket data - dvs många fall) så skulle man se skillnaden även där även om den relativa risken är mycket liten.

Vi pratar kanske 0,05% risk att avlida jämfört med 0,01% risk.
Citera
2021-08-12, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Exakt, det är därför det är så dumt att vaccinera barn och unga vuxna. Det vore mycket bättre om de infekterades naturligt eftersom det kommer att leda till en stabil flockimmunitet i framtiden.

Som tur är verkar det som att infektion och immunitet redan är ganska spridd bland barn och unga och förhoppningsvis kommer vaccineringen inte att ställa till något för denna grupp.

Sverige ligger hyfsat väl till med den naturliga immuniteten eftersom vi i praktiken tillät ganska stor smittspridning under 2020. Enligt FHM har över en miljon svenskar smittats av viruset och troligen är det betydligt fler än så, men som inte har testat sig.

Jag gissar på minst dubbelt så många immuna än antal bekräftade fall. Och med tanke på hur stark den immuniteten är, den ser ut att vara snudd på steriliserande, så räcker det nog långt för att hindra smittspridning.

Jag har ett antal fullvaccinerade i min omgivning som nu är snoriga. De har vaccinerats inom de senaste 3 månaderna. De går inte och testar sig för ”jag är ju vaccinerad”. En av dem åkte på affärsresa nu. Det lär finnas ett enormt mörkertal av genombrottsinfektioner. Vaccinerade är utan tvekan smittspridarna nu. Hur ofta blir folk snoriga på sommaren liksom? Inte ens när man påpekar det så vill de testa sig.
Citera
2021-08-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Skulle man jämföra friska ovaccinerade 37-åringar med friska vaccinerade 37-åringar (och med tillräckligt mycket data - dvs många fall) så skulle man se skillnaden även där även om den relativa risken är mycket liten.

Vi pratar kanske 0,05% risk att avlida jämfört med 0,01% risk.

I Sverige så är risken 0,01% att avlida för folk under 70, riskgrupper inkluderat.
Citera
2021-08-12, 10:45
Medlem
Citat:
Du menar att även tidigare varianter gav lika höga virusnivåer hos vaccinerade och ovaccinerade?

Ok. Men då är det ju riktigt dåliga vaccin.

Jag menar att om Alfa fortfarande hade varit dominerande (Delta inte funnits) så hade vi sett liknande ökningar av antal fall då skyddet mot spridning går ner efter 7-8 månader.

Att det är dåliga vaccin vet jag inte om jag håller med om. Skyddet mot svår sjukdom och dödsfall är ju fortfarande högt och många liv har sparats.

Förhoppningarna kanske var för högt ställda - vi trodde vi kunde utrota en nytt Corona-virus med ett vaccin framtaget på rekordtid när vi inte ens klarat att av att ta fram ett vaccin för förkylning (som också orsakas av Corona-virus) som ger 100% skydd och håller i flertalet år.

Det vaccinen gjorde var att trycket på sjukvården sjönk och smittspridningen trycktes ner och dödstalen gick ner.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-08-12 kl. 10:48.
Citera
2021-08-12, 10:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Nu har vi alltså omdefinierat ordet vaccin helt i farten. Finns inget annat ”vaccin” med så dålig effektivitet, och dessutom så snabbt sjunkande effektivitet. Det skulle aldrig bli godkänt som vaccin. Det finns vaccin som kräver upprepade doser, innan det blir ett vaccin, dvs ger immunitet. Vaccin ska ge immunitet, annars är det inget vaccin.

TBE-vaccinet har väl ungefär lika "dålig" effektivitet? Det är godkänt.
Citera
2021-08-12, 10:50
Medlem
Citat:

Fast då har du inte förstått analysen. Poängen är ju att de som får allvarlig sjukdom, både bland vaccinerade och ovaccinerade, blir inte hjälpta av vaccin. De som dör ÄR riskgrupperna. För friska gör vaccinen ingen skillnad eftersom friska inte får allvarlig sjukdom. Vaccin kan ju inte skydda mot allvarlig sjukdom hos människor som inte blir allvarligt sjuka utan vaccin.

Hos äldre fungerar det, men de yngre som dör verkar vara ”hopplösa fall”. Det finns inget man kan göra där.
Citera
2021-08-12, 10:53
Medlem
Citat:
Det vaccinen gjorde var att trycket på sjukvården sjönk och smittspridningen trycktes ner och dödstalen gick ner.

Tyvärr går det inte dra den slutsatsen eftersom vi såg samma nedgång förra året och i år har vi 1-2 miljoner immuna från infektion. Det är omöjligt att säga vilket som har effekt, eller vad som har störst effekt. Du kan ha rätt, men det är för tidigt att säga något.
Citera
2021-08-12, 10:58
Medlem
Citat:
Fast då har du inte förstått analysen. Poängen är ju att de som får allvarlig sjukdom, både bland vaccinerade och ovaccinerade, blir inte hjälpta av vaccin. De som dör ÄR riskgrupperna. För friska gör vaccinen ingen skillnad eftersom friska inte får allvarlig sjukdom. Vaccin kan ju inte skydda mot allvarlig sjukdom hos människor som inte blir allvarligt sjuka utan vaccin.

Hos äldre fungerar det, men de yngre som dör verkar vara ”hopplösa fall”. Det finns inget man kan göra där.

Jag förstår inte din analys.

Äldre och personer i riskgruppen har ju fått hjälp av vaccinet då risken för de att bli svårt sjuka eller dö minskat rejält.

Ett exempel:

Ovaccinerade i riskgrupp - 100 blir sjuka - 40 blir rejält sjuka.
Vaccinerade i riskgrupp - 100 blir sjuka - 3 blir rejält sjuka.

För de 3 som blev sjuka så hjälpte ju inte vaccinet då de bevisligen blev svårt sjuka men för gruppen har vaccinet hjälpt då mycket färre blev svårt sjuka.
Citera
2021-08-12, 11:03
Avslutad
Citat:
En oönskat rekord har noterats i Finland, där antalet nya coronavirusfall på torsdagen var 1 024. Det är det högsta under pandemin.

https://www.vk.se/2021-08-12/rekordhoga-smittotal-i-finland

Se där ja..
Citera
2021-08-12, 11:05
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Dosintervallet gör skillnad på titer, eller?

Så bättre dosintervall kommer lägga på lite tid innan effekten avtar?

Första rapporterna tyder på det när man jämför Israel och tex UK.
Israel har ju kört med 3 veckor, och UK upp till 12 veckor.

Vi får se när bättre underlag kommer.
Citera
2021-08-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är ju fakta. Att en covid-infektion skulle ge lång immunitet har det spekulerats om, men har ju visat sig felaktigt. Speciellt om man vid det senare tillfället smittas av en muterad variant av viruset. Jag känner personligen flera personer som blivit konstaterat infekterade mer än en gång. Så den undersökningen kan man nog kapa längs med fotknölarna. Liknande undersökningar har förresten funnits beträffande vaccinen, men det stämmer ju inte. Frågan är om immunitet att tala om ens finns kvar efter 1 år.

Reinfektion, ett fall bekräftat i en databas med 60 000 testade patienter i Göteborg:

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23744235.2021.1957143

Så du måste känna många i Sverige.
Senast redigerad av TAD2 2021-08-12 kl. 11:27.
Citera
2021-08-12, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är vaccinerade som skapat delta-varianten som nu tar över världen.
Nej. Deltavarianten upptäcktes första gången i slutet av 2020 i Indien. De började vaccinera först 2021. Knappt någon i världen var vaccinerad i slutet på 2020. Delta uppstod p.g.a. omfattande smittspridning, inte vaccinationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in