2021-08-11, 20:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Du kanske kan lösa en liten gåta i tråden. Enligt tidingsartikel skall en Opel i hög fart ha kört genom stan efter Statts stängning och en person i gänget i Stadsparken skall ha försökt stoppa den.

Var det måhända PK själv som försökte stoppa den i tron att det var JoFr som körde?

Vilken tid på natten på ett ungefär kom bilen körande österut genom Mariestad?

Ja, det är väl inte otänkbart att PK (för jag har förstått det som att det var just PK) trodde att det i så fall var JF som kom åkande - om bilmärke och färg på densamma stämmer, alltså.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-11 kl. 20:35.
Citera
2021-08-11, 20:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ugglan! Har du eller någon annan händelsevis en kopia av en artikel angående bilen så att man (dvs initierade Mariestadsbor) kan se vilka som var med om intervjun?

Jag förstår inte riktigt frågan, men några "utlänningar" ska ha frågat någon - troligtvis en i gänget i stadsparken - om var det kanske kunde vara (efter)fest. Vederbörande (kanske PK) ska ha hänvisat dem till Ekudden. Senare - runt kanske 02:20 till 02:30 (?) - kom samma bil tillbaka i hög fart på Kungsgatan, svängde vänster vid stadsparken och sedan höger upp på Stockholmsvägen. Någon i gänget i stadsparken (tror det ska ha varit PK) ska ha sprungit ut i Kungsgatan för att typ stoppa bilen, men den drog vidare i hög fart. Om det var PK som sprang ut i Kungsgatan, finns givetvis möjligheten att han trodde att det var JF som kom, och att PK ville ha den sedan tidigare bestämda skjutsen hem.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-11 kl. 20:38.
Citera
2021-08-11, 21:30
Medlem
Kanske är så pass enkelt att ”utlänningarna” i den oranga opeln hade Helana i trunken när de gasade iväg uppför Stockholmsvägen...tror dock personligen inte på denna hypotes för ett ögonblick🤔
Citera
2021-08-11, 21:40
Medlem
P.K sprang ut för att försöka stoppa Opeln (på Nygatan vid Stadsparken) men de gasade alltså iväg upp mot Högelid och E20 (E 3:an).
Att han skulle tro att det var J.Fs oranga Opel verkar konstigt iom att P.K var med när ”utlänningarna” passerar första gången och frågar om ”efterfest”🤔
Citera
2021-08-11, 22:06
Medlem
Men iofs..🤔
J.F var tydligen bilburen denna kväll/natt så en aspackad P.K kanske hade hoppats på skjuts hem...istället fick han ”lift” med farbror blå hem! Detta var endast ett par timmar innan P.U dök upp hos P.K sönderriven..och väldigt uppriven till mods sas. 🤔
Att P.K inte redan hade däckat/somnat handlar naturligtvis om ”tjack”🤠
Citera
2021-08-11, 22:11
Medlem
Jag undrar bara vad B.V, P.U, K.M och nu J.F (kanske även M.K) gjorde under dessa extremt viktiga timmar..ca 02.00-04.00..!?!
10 000 kronorsfrågan!
Citera
2021-08-11, 22:12
Medlem
Utred och topsa🤓
Citera
2021-08-11, 22:19
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag förstår inte riktigt frågan, men några "utlänningar" ska ha frågat någon - troligtvis en i gänget i stadsparken - om var det kanske kunde vara (efter)fest. Vederbörande (kanske PK) ska ha hänvisat dem till Ekudden. Senare - runt kanske 02:20 till 02:30 (?) - kom samma bil tillbaka i hög fart på Kungsgatan, svängde vänster vid stadsparken och sedan höger upp på Stockholmsvägen. Någon i gänget i stadsparken (tror det ska ha varit PK) ska ha sprungit ut i Kungsgatan för att typ stoppa bilen, men den drog vidare i hög fart. Om det var PK som sprang ut i Kungsgatan, finns givetvis möjligheten att han trodde att det var JF som kom, och att PK ville ha den sedan tidigare bestämda skjutsen hem.

Citat:
Ursprungligen postat av sanningensvider1.0
Den orange Opeln kom från Kungsgatan och körde mot centrum.
PK sprang fram till korsningen som går vid Kungsgatan-Nygatan. Där är det en stoppskylt.

Kommer ihåg att han nämnde på sitt "sätt" att det var ett gäng utlänningar som frågade efter brudar och fest.

Vet vart han står politiskt och han ville ha iväg dom från centrum och hänvisade dem till Ekudden.
Vi var väl inte direkt ungdomar.
Ålder från ca 25 år upp till 45 år. L*sse Skog var äldst och var väl runt 45 år. La*se Agebring som spelade gitarr var ca 43 år. Vi andra var runt 28-30 år

Sanningensvider1.0! Ugglan tar upp en sak som får mig att tänka på att det kan ha blivit fel i intervjun i tidningen. Du har skrivit att PK sprang till bilen i korsingen Kungsgatan-Nygatan, stoppade den och hänvisade dem till Ekudden. Det blir i så fall första gången någon från Stadsparken talade med dem i bilen. Ugglan tycks förutsätta att PK sprang mot bilen när den andra gången hade kört över bron och i hög fart var på väg österut. Sprang PK iväg då också eller var det bara första gången? Minns du?
Citera
2021-08-11, 22:28
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Jag frågar mer efter ett fysiskt foto från tidningen. Du har ju skrivit något inlägg om vad som stod i någon av artiklarna, kanske fanns det då ett foto också, om du nu har en kopia av artikeln där foto är med?

SanningenSvider1.0 berättar mycket väl om hur det gick till så i valet mellan tidningen och SanningenSviders beskriving så köper jag direkt det senare.
Citera
2021-08-11, 23:09
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leorardlake
Har läst en hel del i tråden och alla inlägg av vissa personer
Mycket intressant
Är det ingen som känner bilvittnena som om jag förstod det har emigrerat
Om deras liv rulla på som vanligt efter den kvällen

Citat:
Ursprungligen postat av Leorardlake
Måste väl va skönt å få detta utrett efter alla år kanske du blivit frälst ,veteranerna som äger tråden går igång iallafall
Men vi barnrumpor är nog mer skeptiska var ju mycket trollprat strax innan men nu löser vi detta

Bilvittnena, du menar de två som satt och lyssnade på musik och såg bilen på cykelvägen? En bor i Stockholm och den andre kan ha emmigrerat. Lite osäker där.

Beträffande SanningenSvider så har han direkt kunskap och bidrar med vad han vet. Det finns pusselbitar som jag har liggande på bordet som jag vill få utredda. Tidningsartikeln(na) där gänget i Stadsparken intervjuades tror jag är lite vilseledande (men det var inte jag som kom på det) eftersom journalisten förmodligen missuppfattat saker. Jag är därför nyfiken på vad SanningenSvider har att tillföra.

Citat:
Ursprungligen postat av sanningensvider1.0
Sitter för första gången och tar mig tid och går igenom alla artiklar och reportage som har gjorts genom åren.
Efterlyst, veckans brott, GW om försvunna Helena.

Mycket som klickar och faller på plats. Särskilt det med att bilen parkerades på sjukhusparkeringen.

Som sagt, jag lägger ned mycket energi på det här just nu och för min egen skull så vill jag få så mycket klarhet i det jag vet.
Är det som jag tror eller inte!

1.Kommer ta kontakt med de jag kan, som var i parken för att bara prata runt lite om tider etc.
2.Tala med K*rl La*sson om deras vetskap. Vet var dom var, men behöver klara ut vissa rykten.
3.Tala med samtliga som var i bilen som åkte från PK
4.Tala med T.A*l om han var hos PU och hur de kom ned till stan.
5.Tala med de tre kvinnor som var hos P.U efter att han inte släppte upp vem som helst till sig. Vad vet dom?
6.Tala med PK och hans sambo (X) om vad som hände när P.U kom upp på morgonen sönderriven.
7.Tala med Ma*nusson då han verkar sitta inne på uppgifter angående P.U
Finns säkert fler saker som jag tänker lägga energi på.

SanningenSvider har sin uppfattning och om han får tid och möjlighet att göra slag i saken och undersaker saker vidare så hoppas jag att han inte bara utgår från sin egen tidigare uppfattning om saker och ting utan även vågar ifrågasätta sina egna mest grundläggande antaganden.

Kunskap bildas nämligen som allra bäst när man är som allra mest skeptisk till sina egna antaganden. Kanske kan SanningenSvider i sina undersökningar även ta i beaktande det han och jag talat om.
Citera
2021-08-11, 23:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag frågar mer efter ett fysiskt foto från tidningen. Du har ju skrivit något inlägg om vad som stod i någon av artiklarna, kanske fanns det då ett foto också, om du nu har en kopia av artikeln där foto är med?

SanningenSvider1.0 berättar mycket väl om hur det gick till så i valet mellan tidningen och SanningenSviders beskriving så köper jag direkt det senare.

Jag kan inte hjälpa dig vidare. Det kan ha varit så att jag pratade med Björn Jansson på dåvarande TSL om detta och/eller att jag har läst det någonstans. Eller så har jag fått vetskap om detta via ett PM för längesedan. Jag är inte säker på att jag har fått tag i informationen via en tidningsartikel. Jag vill dock med hygglig säkerhet minnas att det var just PK som försökte stoppa bilen när den i hög fart kom tillbaka på Kungsgatan för vidare färd upp på Stockholmsvägen.
Dock ska jag vara ärlig och säga att jag inte minns om PK (om det nu var han som försökte att hejda Opeln) hann se vilka det var som satt i bilen när den kom tillbaka. Att det var "utlänningar" som i första läget frågade efter typ (efter)fest verkar vara klart, men vilka som satt i bilen när den kom tillbaka är i vart fall inte jag klar över.

I övrigt tycker jag att det är utmärkt att sanningensvider1.0 får komma till tals i tråden ett tag framåt.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-12 kl. 00:16.
Citera
2021-08-12, 07:11
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Vågar vi räkna bort PK? Var han i stadsparken som han hävdar att han var? Blev han verkligen hemskjutsad av polisen, som han säger att han blev? Vad säger oss holmgången mellan PK och PU egentligen (med start på sidan 437)? Är PK helt ren i "frågan"? Kan han ha kommit med på ett hörn åtminstone och gjort sig skyldig till brott mot griftefriden?

Jag citerar ordagrant från TSL torsdagen den 25 juni 1992:

"- Varför hade den oranga Opeln så bråttom ut från Mariestad, natten då Helena Andersson försvann? Frågan ställer sig några ungdomar, som kort tidigare innan bilen for genom centrum, talat med fyra personer.

Ungdomarna som uppehöll sig i Stadsparken, säger sig ha sett och talat med fyra personer från annan ort. Även de uppehöll sig i området. Personerna som alla var män undrade om det var fest på gång någonstans. En av ungdomarna hänvisade kvartetten till Ekudden, där ungdomar brukade träffas.

De fyra försvann och ungdomarna från Mariestad skildes. En av ungdomarna stannade dock kvar. Han fick efter cirka 20 minuter se de fyra personerna han och de andra talat med - i en orangefärgad Opel. Han gick ut i Kungsgatan, för att om möjligt få skjuts hem, men bilen körde förbi. Den orangefärgade Opeln fortsatte förbi Knallen och upp mot Stockholmsvägen i hög fart." (Slut citat.)

Senare framkom det (väl?) att personerna i bilen hade identifierats och att de kunde avföras från utredningen. Frågar er andra för säkerhets skull: Så var det väl, va?

Det som jag reagerar på i texten är att ungdomarna skildes åt efter det att de hade hänvisat Opel-gänget till Ekudden. Som PK har berättat det var de ett gäng på cirka sju personer som satt och söp, spelade gitarr och sjöng i stadsparken till långt in på natten. Det är något som inte stämmer. I TSL står det att "Mariestads-ungdomarna" skildes åt, men att en av dem stannade kvar. PK hävdar att de var cirka sju personer som satt och söp, spelade gitarr och sjöng i stadsparken till långt in på natten. Har TSL återgett händelsen felaktigt eller har PK talat osanning?

Minns jag rätt att PK ska ha hävdat att det var han som skulle ha försökt stoppa bilen när den kom tillbaka på Kungsgatan, kanske då runt 02:30. (Kvasta-Sara är inne på samma spår.) Nästa sak som jag reagerar på - och som är kopplad till detta - är: Känns det rimligt att PK är på Kungsgatan, helt plötsligt? För att få skjuts hem? Av invandrare? Har det låtit på PK som att han skulle ha haft bråttom hem? Han pratar ju om polisskjuts runt 04:00 (eller vad det var). Och skjuts hem med en bil som kör i helt motsatt riktning från där PK bor? Jag får dåliga vibbar av allt detta.

Ett bra tips till alla är att läsa de första typ 500 sidorna igen. Det finns en hel del intressant att hitta där.

Det är detta inlägg jag tänker på när jag frågar SanningenSvider1.0 om opeln.

Inlägget är en god kritisk analys av Ugglan och jag hoppas att SanningenSvider1.0 kan kasta ljus över de frågor Ugglan tar upp.

Vore också bra med lite mer kött på benen om vilka som var i parken, nu när fotot från tidningen kräver lite insats att få fram...

För övrigt, SanningenSvider1.0, var du med när polisen hämtade PK, hade du gått innan dess? Var PK ensam när polisen tog honom?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-08-12 kl. 07:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in