Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Precis. Statistiskt sett fungerar de som lotterier: det är nästan garanterat bortkastade pengar, men om du är en av de få som vinner så kommer du vara jäkligt glad att du köpte försäkringen/lotten.

Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Skillnaden är ju då att i ett fall får du pengar och i ett annat fall slipper du förlora pengar. Det kan ju ytligt tyckas likställt men det är det inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dilkington
Utveckla gärna. Vad pratar du om?
Rent statistiskt sett få fungerar lotterier och försäkringar så att den genomsnittliga kunden kommer betala mer än de någonsin får ut. Dock finns det ett fåtal som tjänar på det, t.ex. någon som vinner storvinsten på lotto, eller någon vars hus brinner ner.
Båda får ett tillskott i kassan. Skillnaden är att i ett lotteri blir det en vinst, medan i försäkringsfallet så blir det bara en ersättning för faktisk skada.
Men om man bara ser på dem rent statistiskt så fungerar de på samma sätt - du bör förvänta dig att de är en förlustaffär.
Sen lever man ju inte nödvändigtvis efter det själv. Jag tror på att ha ett gott försäkringsskydd för allt viktigt, men jag bryr mig inte så mycket om lotterier. Men det är för att även om jag förmodligen kommer förlora på försäkringarna, så anser jag att det är värt priset för chansen att "vinna" (undvika en stor förlust) om olyckan är framme.