• 1
  • 2
2021-08-11, 11:10
Medlem
Som titeln säger, jag jobbar på Netonnet på en av lagershoparna i Sthlm som säljare i informationsdisk samt lite lagerarbete. Har jobbat här i 6 år så har en del erfarenhet. Fråga vad ni vill kring säljande, provisioner, lön mm så ska jag försöka svara på så många jag kan.
Citera
2021-08-11, 11:19
Medlem
1. Hur kunnig behöver man vara för att få jobb hos er? Det känns nämligen som att de jag har samtalat med inte har varit så speciellt insatta i vad det är de säljer, mer än att de har plockat ihop en dator en gång i tiden.

2. Har ni någon form av internutbildning för nyanställda?

3. Är det ens av intresse för Netonnet med kompetenta människor? Eller handlar det mer om att vara glad och social och lite erfarenheter av sälj sedan tidigare?

4. Hur är pressen på era säljare? Man har hört att mediamarkt och även elgiganten pressar ganska hårt och att de måste leverera vissa siffror varje månad för att inte få problem och kanske bli utbytta.
Citera
2021-08-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zingah
1. Hur kunnig behöver man vara för att få jobb hos er? Det känns nämligen som att de jag har samtalat med inte har varit så speciellt insatta i vad det är de säljer, mer än att de har plockat ihop en dator en gång i tiden.

2. Har ni någon form av internutbildning för nyanställda?

3. Är det ens av intresse för Netonnet med kompetenta människor? Eller handlar det mer om att vara glad och social och lite erfarenheter av sälj sedan tidigare?

4. Hur är pressen på era säljare? Man har hört att mediamarkt och även elgiganten pressar ganska hårt och att de måste leverera vissa siffror varje månad för att inte få problem och kanske bli utbytta.

1. Man måste ha en grundkompetens kring hemelektronik men det finns inget liksom test om han är tillräckligt kunnig eller inte.

2. Ja, nyanställda får gå internetkurser för att lära sig sälja försäkringar och kundbemötande.

3. Ja både och, klart dem vill ha bra säljare men det finns också folk som är där bara för kundbemötande som bara ska prata med kunder glatt och vara trevlig.

4. Pressen är ganska stor, man ska sälja runt 1700kr i försäkringar per dag samt 2 nytecknade Netonnet-kort (fakturakunder). Annars finns risken att ha samtal med högre uppsatta och i värsta fall sparken.
Citera
2021-08-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOxyu
4. Pressen är ganska stor, man ska sälja runt 1700kr i försäkringar per dag samt 2 nytecknade Netonnet-kort (fakturakunder). Annars finns risken att ha samtal med högre uppsatta och i värsta fall sparken.

Ska tillägga att detta gäller bara under en längre tid. Når man inte målet på några enskilda dagar händer inte så mycket.
Citera
2021-08-11, 11:35
Medlem
ArnrikHenstads avatar
Citat:
Som titeln säger, jag jobbar på Netonnet på en av lagershoparna i Sthlm som säljare i informationsdisk samt lite lagerarbete. Har jobbat här i 6 år så har en del erfarenhet. Fråga vad ni vill kring säljande, provisioner, lön mm så ska jag försöka svara på så många jag kan.

Detta är en fittbranch, skulle nästan hellre sälja mig själv än att stå som ett fån och sälja elprylar ifrån kommunistKina.
Citera
2021-08-11, 12:33
Medlem
SexSexSexs avatar
kan ni se inköpspriserna i datorn vid t ex kassan eller ser ni bara utpriset!

är ni tillåtna at pruta?, hur mycket? olika mycket på olika kategrier av varor?

när jag var på besök på net on net för att köpa en kamera för 6000 var nivån på serviceanda lite sämre än jag sett någon annan stans.
de som arbetade där verkade ganska misskötta, hade ganska slitna kläder och fettigt hår, oskött hy såg undernärda och bleka ut
de hade en surmulen lite förhärdad uppsyn, verkade som om dom led stor brist på coaching
från ngn chef.

jag menar inte att håna dom, när jag stod där vid kassan fösökte jag tänka mej in i deras sits
att dom måste ha sämre lön, villkor, arbetsmiljö , chefer, etc än folk på andra teknikfirmor för att se ut sådär. att jobba inne på det lagret måste vara trist, jämfört med inne i en inredd butik

hur är arbetsmilön, stämingen på arbetplatsen?

när man går in i en teknikkedjas butik som elgiganten eller net on net etc
möts man av unga mäniskor som tror att dom är väldigt mycket smartare än kunden och att kunden inte ö h t kan se hur mycket dold agenda att utnyttja kunden och sälja maximalt säljaren har
samtidigt är dom flesta lite pinsamt dåliga på att dölja det, och pinsamma som tror att gamla rävar i 40 års åldern inte har lärt sej mer om människors trick för att utnyttja andra än vad dessa valpar har

har hört ett par säljare vi olika tillfällen häva ur sej saker om kunder när dom skryter om sina säljeskapader inför sina kollegor, då märker man den hänsynslösa jargongen bakom kulisserna, den som finns i fikarummet.

hur är sälj-jargongen på net on net? hur pratar man om kunderna när ingen kund kan höra?

har själv jobbatsom säljare som ung, och ser nu att jag varit ganska fräck för att sälja på folk saker
då tycte jag det var på lek, såg inte alls att någon skulle kunna ta illa upp på riktigt och t ex undvika firman jag jobbade på i framtiden p g a mitt sätt
Senast redigerad av SexSexSex 2021-08-11 kl. 12:35.
Citera
2021-08-11, 12:37
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:

Detta kanske förklarar varför jag alltid blir extra kyligt bemött varje gång jag avstår försäkring på mina mobilköp eller annan elektronik för den delen.
Skippar försäkring av principskäl då en mobilförsäkring jag hade inte gällde för 18 år sedan.

Hur ofta händer det att konflikter angående försäkring uppstår mellan kunder och netonnet? Flera ggr i veckan eller månadsvis?
Citera
2021-08-11, 12:42
Medlem
Hur ser du på kunder som gillar att pruta, mycket, exempelvis-40% på en dator?
Citera
2021-08-11, 12:44
Medlem
rex144s avatar
Vem är tjejen som finns i Net on NEt reklam, : "Frågor på det?"
Hon är väl en skådespelare? Har ni sett henne handla i er butik?

Varför har ni sådana jävligt jobbiga avskärmade områden där det är svårt att hitta dörren, som en labyrint för möss
Citera
2021-08-11, 13:13
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:

Fan, jag trodde faktiskt att Netonnet höll sig ifrån sån skit som giganten och markt sysslar med. Okej att jag alltid brukar få frågan om försäkringar när jag handlar i butik men har alltid uppfattat säljarna på Netonnet som betydligt mindre påträngande än i de andra elektronikvaruhusen.

Numera handlar jag nästan uteslutande över nätet med fri frakt. Jag har tid att vänta ett par dagar och jag slipper köra flera mil till närmsta lagershop. Bara fördelar...
Citera
2021-08-11, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Detta kanske förklarar varför jag alltid blir extra kyligt bemött varje gång jag avstår försäkring på mina mobilköp eller annan elektronik för den delen.
Skippar försäkring av principskäl då en mobilförsäkring jag hade inte gällde för 18 år sedan.

Hur ofta händer det att konflikter angående försäkring uppstår mellan kunder och netonnet? Flera ggr i veckan eller månadsvis?

Är man en ekonomiskt rationell människa skall man inte teckna försäkringar för elektronikprylar. För genomsnittskunden är det en garanterad förlustaffär i genomsnitt. Annars skulle försäkringsbolagen inte kunna gå med vinst (duh!).

För genomsnittsmänniskan blir det så pass många småförsäkringar att man t o m för egen del kan vara ganska säker på att några enstaka prylar går sönder under en livstid men alla pengar man sparat på premier täcker mer än väl detta.

Försäkringsbolagen utnyttjar människors irrationalitet och förlustaversion bara.

Försäkringar skall man bara teckna för väldigt assymetriska saker, dvs ovanliga händelser med stor kostnad. Man skall självklart teckan brandförsäkring för huset och reseförsäkring för sjukvårdskostnader. Kundkollektivet går fortfarande med förlust i genomsnitt men det är ändå inte värt risken eftersom man kan gå i konkurs om den ovanliga händelsen ändå inträffar.

Var man skall sätta gränsen beror lite på vilken "standardavvikelse" man kan och vill acceptera. Den fattiga ensamstående mamman som hyr bil en gång om året bör nog teckna självriskeliminering. Den som har en buffert och hyr bil tio gånger om året bör inte teckna någon självriskeliminering däremot.

@TS: Skäms du när du lurar på ekonomiskt irrationella människor för dem olönsamma försäkringar?
Citera
2021-08-11, 13:17
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Era reklamfilmer där ni på NetOlloNet framställs som sexiga superhjältar risslade i Spandex & Lycra™ en vanlig arbetsdag, lär ha fått spontana jobbansökningar till er att hopa sig.

Ser cheferna gladare ut än vanligt över komma få internutbilda alla nya medarbetare som kanske överkvalificerade men som lockats av hypen?

Märks det i privatlivet att er status stigit efter era reklamfilmer? Bekanta, som förr var nedlåtande smörar nu? Fler fest-inbjudningar? Mer Ligga?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in