Citat:
Ursprungligen postat av
Intotherainbow
Detta kanske förklarar varför jag alltid blir extra kyligt bemött varje gång jag avstår försäkring på mina mobilköp eller annan elektronik för den delen.
Skippar försäkring av principskäl då en mobilförsäkring jag hade inte gällde för 18 år sedan.
Hur ofta händer det att konflikter angående försäkring uppstår mellan kunder och netonnet? Flera ggr i veckan eller månadsvis?
Är man en ekonomiskt rationell människa skall man inte teckna försäkringar för elektronikprylar. För genomsnittskunden är det en garanterad förlustaffär i genomsnitt. Annars skulle försäkringsbolagen inte kunna gå med vinst (duh!).
För genomsnittsmänniskan blir det så pass många småförsäkringar att man t o m för egen del kan vara ganska säker på att några enstaka prylar går sönder under en livstid men alla pengar man sparat på premier täcker mer än väl detta.
Försäkringsbolagen utnyttjar människors irrationalitet och förlustaversion bara.
Försäkringar skall man bara teckna för väldigt assymetriska saker, dvs ovanliga händelser med stor kostnad. Man skall självklart teckan brandförsäkring för huset och reseförsäkring för sjukvårdskostnader. Kundkollektivet går fortfarande med förlust i genomsnitt men det är ändå inte värt risken eftersom man kan gå i konkurs om den ovanliga händelsen ändå inträffar.
Var man skall sätta gränsen beror lite på vilken "standardavvikelse" man kan och vill acceptera. Den fattiga ensamstående mamman som hyr bil en gång om året bör nog teckna självriskeliminering. Den som har en buffert och hyr bil tio gånger om året bör inte teckna någon självriskeliminering däremot.
@TS: Skäms du när du lurar på ekonomiskt irrationella människor för dem olönsamma försäkringar?