2021-08-11, 21:02
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Allt blir ju mer eller mindre spekulationer o vittnen kan ta fel eller tro fel....

Eller så sägs det motstridiga uppgifter !

Blir en ganska tunn debatt om man inte får gå på sin magkänsla o försöka styrka den genom förklaring utan bevis.!

Vad blir exakt kvar eg ?

Jo Lisbeth pekade ut CP !!

Men inte ens detta utpekandet låter man vara utan ifrågasätter så inte ens det är bevis nog...

Du kan dra hur långa texter du vill med ena vittnet sa så andra vittnet så si....mäta i sekunder hur fort folk gick o ändå hamna i exakt samma gamla sits med spekulationer...

Nu tror jag att SE ljög om vad han gjorde på brottsplatsen o jag har även förklarat varför jag tror det är lögner...

Låt säg att Engström sagt att han klädde av sig naken en stund på brottsplatsen o ingen såg att han har gjort det.....

Hur skulle jag bevisa det nu 35år senare ?

Jag kan tycka hur mkt som helst att någon borde ha sett detta....Men har jag bevis för att han inte var naken en stund ? NEJ....

Ett exempel kan vara då SE sa att han ville lämna uppgifter till en polis men hen sa att det behövs inte, vi har redan tillräckligt. Det finns inget stöd för något sånt i materialet eller i logiken, så det kanske man kan hålla för en sannolik lögn. Vill man motbevisa det med att hävda att polisen visar ointresse jämför man äpplen med päron och spekulerar kraftigt. Osv…

Som du säger är det svårt att bevisa att någon ljuger. Men nog kan man med hyfsad stor sannolikhet säga att SE far med osanning oavsett om man tror han är skyldig eller ej.
Citera
2021-08-11, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Kategorisk som vanligt... Men hur förklarar du då observationerna? KP lyckades inte förklara dom.

Om jag menade att det var Jönssonligan? Nej, jag undrade hur du tänkte runt walkie talkie. Varför är frågor automatiskt kritik?

Mm om det är SE så kan det ju inte vara ett stort mordkommando som jag tror...

förklaringen är att en grupp övervaka Palme kartlade hans rutin, planerade möjligen ett attentat längre fram men inte den kvällen och Engström hann före.
Citera
2021-08-11, 21:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nytt löjligt inlägg...

Håll dig till vad jag skriver o inte bara ska försöka gräla dig in i en diskussion..

Du insinuerade att en känsla aldrig är en efterhandskonstruktion. Då frågade jag om även denna känsla var riktig. Var i ligger grälet? Tål du inte frågor?
Citera
2021-08-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Klart jag läste det, men tänkte bespara dig min kommentar på det tramsiga exemplet.

Du skrev så här:
"Jag kan tycka hur mkt som helst att någon borde ha sett detta....Men har jag bevis för att han inte var naken en stund ?"

Vill du då påstå att han var naken eller ej?

Betänk då hur du dragit slutsatsen kring språngmarschen..

Där påstod du just att han ljuger och att han inte sprungit!
För här tycker du plötsligt att någon borde ha sett den och tar det som ett bevis att "om ingen sett detta så har det inte skett"?

(Och i ärlighetens namn så vet vi inte om någon sett detta eller ej. Det vi vet är att det inte finns några uppgifter om det.)

Skrev jag fel så ska jag förtydliga..

Låt säg att SE säger att han var naken på brottsplatsen...

Jag tror att han ljuger om detta o inget vittne har heller sett SE stå naken...

Nu tycker jag det är sjukt konstigt o på gränsen till helt omöjligt att ingen sett detta !!

Men jag har heller inget motbevis för att han var naken som han säger !

Nu var detta ett mkt överdrivet exempel på vad jag menade i fallet SE o vad han gör på brottsplatsen...

Men kan jag inte ens motbevisa att han var naken på brottsplatsen så kan jag heller inte motbevisa att han sprang I gränden heller..
Citera
2021-08-11, 21:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
förklaringen är att en grupp övervaka Palme kartlade hans rutin, planerade möjligen ett attentat längre fram men inte den kvällen och Engström hann före.

Ok, en grupp kartlägger Palme och förberedde ett attentat. Men detta har inte på något sätt att göra med det attentat som sker den kvällen?

Ett attentat med vissa frågetecken även om man som du tror det var SE
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-08-11 kl. 21:13.
Citera
2021-08-11, 21:14
Medlem
Citat:
Du insinuerade att en känsla aldrig är en efterhandskonstruktion. Då frågade jag om även denna känsla var riktig. Var i ligger grälet? Tål du inte frågor?

Jag förklarade väldigt tydligt med vad jag menade...

Så vi kan väl båda vara överens om att när du ställde en ny fråga så var det väl inte att du förstod mig eller hur ?

Utan din nya fråga var att jag skulle svara på något som en Mamma o ett barn det händer något med 200mil bort..

Menar du intuition att kunna känna något som händer långt bort o bara bygger på mamma-son känsla..

Tänker att det är ganska långt ifrån när någon tar in någon på förhör o märker att personen ljuger...

Eller en person som märker att någon bluffar vid ett pokerbord..

Nu kan du inte låtsas missta på vad jag menar...
Citera
2021-08-11, 21:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Många andra stenar är vända på så man kommer till SE via uteslutningsmetoden? Men du vet väl att SE är mer utredd än de flesta andra spår i denna utredning?
Ja men 30 år för sent, åtminstone för att få honom fälld.
Citera
2021-08-11, 21:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag förklarade väldigt tydligt med vad jag menade...

Så vi kan väl båda vara överens om att när du ställde en ny fråga så var det väl inte att du förstod mig eller hur ?

Utan din nya fråga var att jag skulle svara på något som en Mamma o ett barn det händer något med 200mil bort..

Menar du intuition att kunna känna något som händer långt bort o bara bygger på mamma-son känsla..

Tänker att det är ganska långt ifrån när någon tar in någon på förhör o märker att personen ljuger...

Eller en person som märker att någon bluffar vid ett pokerbord..

Nu kan du inte låtsas missta på vad jag menar...

Jag menar att den känsla som folk påstår sig ha känt när de löst ett brott är en efterhandskonstruktion. Alla åtgärder som görs i en utredning görs av en orsak. När en viss åtgärd löser ett brott så är det lätt att den orsaken i en efterhandskonstruktion förvandlas till "en känsla".

På samma sätt som när en mamma påstår sig ha känt nåt 200 mil bort. Det är hittepå.

Men ja förlåt, man kan uppleva att någon ljuger, det har du rätt i.
Citera
2021-08-11, 21:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Ett exempel kan vara då SE sa att han ville lämna uppgifter till en polis men hen sa att det behövs inte, vi har redan tillräckligt. Det finns inget stöd för något sånt i materialet eller i logiken, så det kanske man kan hålla för en sannolik lögn. Vill man motbevisa det med att hävda att polisen visar ointresse jämför man äpplen med päron och spekulerar kraftigt. Osv…

Som du säger är det svårt att bevisa att någon ljuger. Men nog kan man med hyfsad stor sannolikhet säga att SE far med osanning oavsett om man tror han är skyldig eller ej.

Har så klart en annan uppfattning om "sannolika lögner".
Först vill jag påpeka att det är namnet som SE ville lämna.
"Namn" som polisen enligt Rytterstål inte var intresserad av....
"Namn" som Glantz också påstår att polisen inte var intresserad av.
Vittnet Per Vallin talar om ointresse... vilket SE senare även gör i sitt Rapportinslag.

För mig blir detta så nära äpplen och äpplen man kan begära... (Svårt att tänka sig att polisen bemöter samma vittne på samma sätt. Ungdomar som 52-åriga gubbar. Att vittnena frågar/säger samma sak o.s.v.)

https://imgur.com/a/mZaFh9d

Men OK, för diskussionens skull så tänker vi att SE ljög här.

Han ljög om att han försökt lämna namnet till en polis som inte ville ha uppgiften.
Är det då inte rätt turligt att Rytterstål, Glantz och kanske även Vallin varit med om liknande?
Citera
2021-08-11, 21:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja men 30 år för sent, åtminstone för att få honom fälld.

Ja, men likförbannat finns det andra spår som är mindre utredda, till och med 1986.Så uteslutningsmetoden känns inte så relevant när man landar på SE.
Citera
2021-08-11, 21:22
Medlem
Citat:
Jag menar att den känsla som folk påstår sig ha känt när de löst ett brott är en efterhandskonstruktion. Alla åtgärder som görs i en utredning görs av en orsak. När en viss åtgärd löser ett brott så är det lätt att den orsaken i en efterhandskonstruktion förvandlas till "en känsla".

På samma sätt som när en mamma påstår sig ha känt nåt 200 mil bort. Det är hittepå.

Men ja förlåt, man kan uppleva att någon ljuger, det har du rätt i.

Jag försökte även förklara på vilket sätt jag upplever att han ljuger....

Det är sättet han förklarar på....Alltså hur han förklarar hela förloppet o vad han gör ....
Senast redigerad av Problem2020 2021-08-11 kl. 21:25.
Citera
2021-08-11, 21:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Ingen ser alltså nåt intresse i att teorisera runt GM SE i blå jacka?

Fascinerande. Det är något som gör teorin om SE som GM lite mer logisk. Som ger bättre förklaringar på SE:s beteende om han är GM. Men något hindrar de som tror det var SE. Svårigheter att sätta sig in i det på egen hand? Lättare när man får det serverat på ett fat?

Nu vet vi hur bra ni är på att se saker ur olika perspektiv och att analysera...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in