Citat:
På vilket sätt har vaccinerna uppdaterats?
Jag läser detta i Göteborgs-Posten:
Med tanke på ökande smittspridning, även i populationer som till stor del har vaccinerats, så skulle det vara välkommet med ett vaccin som biter bättre på nuvarande varianter. Annars riskerar förtroendet för vaccinerna att urholkas.
Kommer folk att vara villiga att gå och ta ännu fler doser av samma vaccin? Eller kommer folk att tröttna på att ta vacciner som ändå har svårt att rå på viruset? Ifall folk skulle tröttna, så skulle det innebära att viruset får fritt spelrum att spridas, vilket skulle skapa gynnsamma förutsättningar för ännu fler mutationer. ... Men ... Biontech kanske har kommit fram till att fler mutationer skulle vara gynnsamt för den egna plånboken?
Jag läser detta i Göteborgs-Posten:
Tyska Biontech ser inget behov av att för tillfället modifiera sitt covidvaccin med anledning av deltavarianten. Att ge en tredje dos av det vaccin bolaget utvecklat i samarbete med Pfizer är en bättre strategi, enligt vd Ugur Sahin.Det verkar som att Biontech hellre säljer ännu fler doser av samma vaccin, istället för att skapa ett vaccin som biter bättre på den indiska delta-varianten.
– Det är mycket möjligt att ytterligare varianter kommer att dyka upp under de kommande sex till tolv månaderna och att det kräver anpassning av vaccinet men det är ännu inte fallet, säger han samband med att bolagets kvartalsrapport presenteras.
Med tanke på ökande smittspridning, även i populationer som till stor del har vaccinerats, så skulle det vara välkommet med ett vaccin som biter bättre på nuvarande varianter. Annars riskerar förtroendet för vaccinerna att urholkas.
Kommer folk att vara villiga att gå och ta ännu fler doser av samma vaccin? Eller kommer folk att tröttna på att ta vacciner som ändå har svårt att rå på viruset? Ifall folk skulle tröttna, så skulle det innebära att viruset får fritt spelrum att spridas, vilket skulle skapa gynnsamma förutsättningar för ännu fler mutationer. ... Men ... Biontech kanske har kommit fram till att fler mutationer skulle vara gynnsamt för den egna plånboken?
Jag vet inte på vilket sätt dom gjort det. Läste på SVT när jag skrev att Rickard Bergström sade att ” vi accepterar prisökning då vaccinen uppdaterats”.
Pfizer vaccin verkan börjar ju avta allt eftersom visar ju forskningen.