Citat:
Skadeslöshet, att säljaren om den ångrar sig och köparen verkligen går med på att backa, så ska köparen hållas skadeslös, dvs få ersättning för minst alla kostnader. Går det snabbt så låg kostnad, tar det tid så kan kostnaden sticka iväg väldigt fort.Du har rätt i att jag menar säljaren i sista meningen. Tack för påpekanden. Och tack för att du inte tog det som en ursäkt att varesig missförstå vad jag skrev, kalla mig lögnare eller idiot.
Det kan säkert ibland vara som du säger att säljaren biter i det sura äpplet och säljer fast hen ångrat sig när man inser att kontraktet är bindande. Men som sagt i de fall det inte är så så finns det köpare som backar för det är det rätta att göra.
I normala fall är det ju säljaren som tagit alla kostnader innan köpet är klart. Det vanligaste är att en mäklare är inblandat och en besiktningen och värdering har skötts genom denna. Samt att det ligger på säljaren lott att stå för detta. Det är ju dock ganska vanligt att köparen gör en egen besiktning innan man bestämmer sig. Har det skett låter det väl rimligt att köparen blir ekonomiskt kompenserad för den.
Att köparen oftast backar har jag fått från en bekant som är mäklare. Jag har inga siffror på det, utan det var Hens egna uppfattning. Säljaren kan behöva betala skadestånd. Men skadeläget vet jag inte riktigt vad det betyder.
Det kan säkert ibland vara som du säger att säljaren biter i det sura äpplet och säljer fast hen ångrat sig när man inser att kontraktet är bindande. Men som sagt i de fall det inte är så så finns det köpare som backar för det är det rätta att göra.
I normala fall är det ju säljaren som tagit alla kostnader innan köpet är klart. Det vanligaste är att en mäklare är inblandat och en besiktningen och värdering har skötts genom denna. Samt att det ligger på säljaren lott att stå för detta. Det är ju dock ganska vanligt att köparen gör en egen besiktning innan man bestämmer sig. Har det skett låter det väl rimligt att köparen blir ekonomiskt kompenserad för den.
Att köparen oftast backar har jag fått från en bekant som är mäklare. Jag har inga siffror på det, utan det var Hens egna uppfattning. Säljaren kan behöva betala skadestånd. Men skadeläget vet jag inte riktigt vad det betyder.
Jag tror att det är otroligt sällsynt att en affär som är signerad backar. Det din bekanta menar tror jag är att en tänkt affär backar strax innan påskrift. Det är en helt annan sak. Jag har själv varit med om det flera gånger, typ dagen innan. Men så länge det inte är påskrivet så är det helt ok.
Den här affären har visat att ett köp där säljaren ångrar sig efter påskrift är sällsynt, som tur är. Att du skulle känna en mäklare som råkat ut för detta flera gånger låter väldigt osannolikt. Med alla mäklare som finns så skulle det vara ganska vanligt.