2021-08-11, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Du har rätt i att jag menar säljaren i sista meningen. Tack för påpekanden. Och tack för att du inte tog det som en ursäkt att varesig missförstå vad jag skrev, kalla mig lögnare eller idiot.

Det kan säkert ibland vara som du säger att säljaren biter i det sura äpplet och säljer fast hen ångrat sig när man inser att kontraktet är bindande. Men som sagt i de fall det inte är så så finns det köpare som backar för det är det rätta att göra.

I normala fall är det ju säljaren som tagit alla kostnader innan köpet är klart. Det vanligaste är att en mäklare är inblandat och en besiktningen och värdering har skötts genom denna. Samt att det ligger på säljaren lott att stå för detta. Det är ju dock ganska vanligt att köparen gör en egen besiktning innan man bestämmer sig. Har det skett låter det väl rimligt att köparen blir ekonomiskt kompenserad för den.

Att köparen oftast backar har jag fått från en bekant som är mäklare. Jag har inga siffror på det, utan det var Hens egna uppfattning. Säljaren kan behöva betala skadestånd. Men skadeläget vet jag inte riktigt vad det betyder.
Skadeslöshet, att säljaren om den ångrar sig och köparen verkligen går med på att backa, så ska köparen hållas skadeslös, dvs få ersättning för minst alla kostnader. Går det snabbt så låg kostnad, tar det tid så kan kostnaden sticka iväg väldigt fort.

Jag tror att det är otroligt sällsynt att en affär som är signerad backar. Det din bekanta menar tror jag är att en tänkt affär backar strax innan påskrift. Det är en helt annan sak. Jag har själv varit med om det flera gånger, typ dagen innan. Men så länge det inte är påskrivet så är det helt ok.

Den här affären har visat att ett köp där säljaren ångrar sig efter påskrift är sällsynt, som tur är. Att du skulle känna en mäklare som råkat ut för detta flera gånger låter väldigt osannolikt. Med alla mäklare som finns så skulle det vara ganska vanligt.
2021-08-11, 12:36
Medlem
Citat:
Det står 4,5-5 och att man landade på 4,6.

Juridiskt kan ju 3,9 och 4,6 vara samma sak. Men 700 000 tusen är mycket pengar. Så moraliskt är det definitivt inte samma.
Men nu är du där igen… röjningskostnad skiljer och värdeändringen skiljer…
Hur var det med äpplen och päron….
2021-08-11, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
NJA 2020 s. 470
https://lagen.nu/dom/nja/2020s470

Esbjörns ombud refererar till rättsfallet i aktbilaga 89. Om man läser det kan man få en uppfattning om vad kan gälla vid köparen betalningsdröjsmål som i det här fallet. I NJA 2020 s 470 framfördes också att säljaren gjort sig oanträffbar inför tillträdesdagen, men HD ansåg att det inte var ett giltigt skäl att inte betala i tid. Esbjörns ombud menar att brevet där Esbjörn skriver att han ångrat sig är en tillräckligt tydlig hävningsförklaring.
.

I det fallet så har köparen velat flytta fram tillträdesdagen flera gånger, sista gånge sa kommunen nej och köparen betalade in pengarna två veckor efter sin egen nya deadline (som kommunen ej godkänt) och flera månader efter den egentliga deadlinen.

Här har alltså köparen krånglat. Det stämmer inte heller att kommunen var oanträffbar inför tillträdesdagen. De var däremot oanträffbara vid den fiktiva tillträdesdagen flera månader efter den egentliga…

Finns flera andra grejjer i den domen som gör den ojämförbar med det aktuella fallet, men det har vi redan gått igenom en gång tidigare.
2021-08-11, 12:48
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
NJA 2020 s. 470
https://lagen.nu/dom/nja/2020s470

Esbjörns ombud refererar till rättsfallet i aktbilaga 89. Om man läser det kan man få en uppfattning om vad kan gälla vid köparen betalningsdröjsmål som i det här fallet. I NJA 2020 s 470 framfördes också att säljaren gjort sig oanträffbar inför tillträdesdagen, men HD ansåg att det inte var ett giltigt skäl att inte betala i tid. Esbjörns ombud menar att brevet där Esbjörn skriver att han ångrat sig är en tillräckligt tydlig hävningsförklaring.
.
Tack det ska bli intressant läsning.

Jag kan hålla med om att ett rekommenderat brev är en tydlig hävningsförklsring. Ebba har ju oxå uppfattat den, då hon pratat och om den både i inlägg på social media och i intervjuer.
Då, i början hävdade ju Ebba att Hon Esbjörn inte ångrat dig utan att han stod under påverkan av sin omgivning.

När hon sedan insåg att detta var en ganska korkad ursäkt, då hon fick lite svårt att förklara varför hon själv omöjligen kunde påverkat Esbjörn att sälja.

Men det är ju omöjligt för Ebba att påstå att hon inte uppfattat att hon ville dra sig ur.
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Nja vanligaste är att köparen efter vunnen budgivning gör en besiktning oftast fristående och inte genom mäklaren.

Besiktningen hittar i princip alltid något fel som kan användas till att pruta…

Är nog det vanligaste vid avbruten affär att besiktningsmannen hittar något man inte var beredd på. Brukar även stå i de flesta avtal att köparen kan hoppa av pga ett besiktningsutfall.

Är nog extremt ovanligt att säljaren hoppar av efter ett påskrivet kontrakt. Möjligtvis om det är en tvångsförsäljning via fogden och ägaren plötsligt kommit upp med pengarna.
Att säljare ofta gör en besiktningen kan du få bekräftar genom att kolla på på hemnet. Kolla under fliken dokument ska du du se.
Sen är det ju vanligt som både du och jag skrev att köparen gör en egen friståendes besinning innan man ingår kontrakt.

Det är ovanligt att säljaren backar. Dock händer det då och då. Det är bara att du googlar för att få det bekräftat.
2021-08-11, 13:00
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Men nu är du där igen… röjningskostnad skiljer och värdeändringen skiljer…
Hur var det med äpplen och päron….
Ja röjningskostnsden har vi diskuterat till förbannelse. Vad vi kommit fram till är väl att det inte finns någon kostnad angiven för den någonstans. Det framgår inte i kontraktet att den finns och det står inte angivat någonstans om Ebba skulle betala 3,9 inklusive eller exklusive städpengen.

Min ståndpunkt.
300-700 tusen är snuskigt mycket pengar för att tömma några förråd. ( jag vet att mera ingick.)

Samt att om någon varit så intresserad av att köpa min fastighet som Ebba var att köpa Esbjörns så hade jag krävt att Ebba skulle ta den kostnaden oavsett. Har man en så het köpare ska man utnyttja det. Ebba hade köpt huset även om hon efter förhandlingarna fick köpa det i stående skick med inventarier. Jag hade oxå sagt 4,5, ta det eller gå. Jag kom inte till dig och jag behöver inte sälja.
2021-08-11, 13:02
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Det står 4,5-5 och att man landade på 4,6.

Juridiskt kan ju 3,9 och 4,6 vara samma sak. Men 700 000 tusen är mycket pengar. Så moraliskt är det definitivt inte samma.
Moraliskt och vid samma tidpunkt så hade det varit mycket pengar även för en politiker.
Men nu var det inte vid samma tidpunkt och med FASTPI inräknat skiljer det endast 1,3 %
Om man använder samma prutmån eller 300k bort på priset beräknat på värderingen som Esb antog.
2021-08-11, 13:03
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
I det fallet så har köparen velat flytta fram tillträdesdagen flera gånger, sista gånge sa kommunen nej och köparen betalade in pengarna två veckor efter sin egen nya deadline (som kommunen ej godkänt) och flera månader efter den egentliga deadlinen.

Här har alltså köparen krånglat. Det stämmer inte heller att kommunen var oanträffbar inför tillträdesdagen. De var däremot oanträffbara vid den fiktiva tillträdesdagen flera månader efter den egentliga…

Finns flera andra grejjer i den domen som gör den ojämförbar med det aktuella fallet, men det har vi redan gått igenom en gång tidigare.
Jag skrev att det framfördes [av köparen] att säljaren gjort sig oanträffbar inför tillträdesdagen:

Citat:
Bolaget har förvärvat Fastigheten genom Köpeavtalet. Tillträdesdagen enligt Köpeavtalet har enligt överenskommelse mellan parterna senarelagts till den 30 november 2015. Bolaget f ick inför tillträdet den 30 november 2015 inte någon kontakt med Kommunen och betalade köpeskillingen genom insättning på Kommunens plusgirokonto den 7 december 2015. Kommunen har därefter vägrat att fullfölja försäljningen och utfärda köpebrev med hänvisning till att köpet har hävts. Någon hävningsförklaring har inte kommit Bolaget tillhanda.

HD kom fram till att säljarens hade rätt att häva köpet på grund av köparens betalningsdröjsmål samt att det krävdes en hävningsförklaring då säljaren inte ville stå fast vid köpet på grund av betalningsdröjsmålet. Det fanns i köpeavtalet ett villkor om att köpebrev ska upprättas när köpeskillingen var betald.

Domen är inte irrelevant för tvisten som diskuteras j tråden. En annan fråga är vilken bedömning tingsrätten kommer att göra av bestridandegrunden.
2021-08-11, 13:03
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ja röjningskostnsden har vi diskuterat till förbannelse. Vad vi kommit fram till är väl att det inte finns någon kostnad angiven för den någonstans. Det framgår inte i kontraktet att den finns och det står inte angivat någonstans om Ebba skulle betala 3,9 inklusive eller exklusive städpengen.

Min ståndpunkt.
300-700 tusen är snuskigt mycket pengar för att tömma några förråd. ( jag vet att mera ingick.)

Samt att om någon varit så intresserad av att köpa min fastighet som Ebba var att köpa Esbjörns så hade jag krävt att Ebba skulle ta den kostnaden oavsett. Har man en så het köpare ska man utnyttja det. Ebba hade köpt huset även om hon efter förhandlingarna fick köpa det i stående skick med inventarier. Jag hade oxå sagt 4,5, ta det eller gå. Jag kom inte till dig och jag behöver inte sälja.

Det är inte förbjudet att göra en bra eller dålig affär dom var överens om priset ge dig nu!
2021-08-11, 13:09
Medlem
Citat:

Jag kan hålla med om att ett rekommenderat brev är en tydlig hävningsförklsring. Ebba har ju oxå uppfattat den, då hon pratat och om den både i inlägg på social media och i intervjuer.
Då, i början hävdade ju Ebba att Hon Esbjörn inte ångrat dig utan att han stod under påverkan av sin omgivning.

När hon sedan insåg att detta var en ganska korkad ursäkt, då hon fick lite svårt att förklara varför hon själv omöjligen kunde påverkat Esbjörn att sälja.

Men det är ju omöjligt för Ebba att påstå att hon inte uppfattat att hon ville dra sig ur.
Att säljare ofta gör en besiktningen kan du få bekräftar genom att kolla på på hemnet. Kolla under fliken dokument ska du du se.
Sen är det ju vanligt som både du och jag skrev att köparen gör en egen friståendes besinning innan man ingår kontrakt.

Det är ovanligt att säljaren backar. Dock händer det då och då. Det är bara att du googlar för att få det bekräftat.

Jag har stenkoll på hemmet och normalfallet är inte att säljaren redan besiktigat huset. Det har dock blivit vanligare idag på dyrare objekt.

Priset på en genomsnittsvilla ligger på ca 3 miljoner (3,2) de flesta hus i den prisklassen är inte förbesiktigade. I priskategorin 10-20 mille så är många villor förbesiktigade. De utgör dock en minoritet.

Första träffen är 2015 och sen 2016 så visst händer det, men som sagt extremt ovanligt…
2021-08-11, 13:11
Medlem
Citat:

Att säljaren backar innan köpekontraktet är påskrivet förekommer nog - men efter är nog ytterst sällsynt då det kan bli kopiöst dyrt. Det viktiga att fokusera på här är när i processen det sker. Återigen skiter nini detaljer och låtsas som att inget spelar någon roll.
2021-08-11, 13:18
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Jag har försök hitta en praxis hos domstolarna hur man dömmer när säljaren ångrar sig. Men hittar inget. Det beror inte på att säljare inte då och då ångrar sig. Utan att köpare när det händer går med på att häva kontraktet. Detta gör de dels av folkvetts synpunkt. Men oxå för att man inte vill bo i ett hus där man inte var välkommen. För de flesta skulle kaffet smakar beskt i sådana hus.

l.

Konstigt resonemang, för att du inte hittar eller orkar letar så bekräftar det din tes.

Vad menar du med att man inte var välkommen, skall de gamla ägarna bo kvar eller har huset blivit ett levande väsen?
2021-08-11, 13:36
Medlem
DoraFs avatar
Citat:

Esbjörns ombud menar att parterna ingått ett nytt avtal genom Ebbas Facebookinlägg. Ja, du har säkert läst det han skrivit.

I övrigt rekommenderar jag varmt tråden om fallet i Juridikforumet. Iknowafewthings nämnde faktiskt det här avgörandet redan i trådstarten, så fler än Esbjörns ombud har funderat kring hävningsförklaringar. Så klart.
Citat:

Min ståndpunkt.

Ebba ångrar nog att hon postade det där inlägget på Facebook den 9 oktober 2020. Jag tror inte att hon ville inse att det hon skrev kommer att kunna användas mot henne vid en eventuell tvist. Även om fullmakten undertecknades några dagar senare antar jag att Ebba redan då hade kontakt med advokaten. Man kan tycka att Ebba borde ha stämt av texten med henne innan hon publicerade den. Kanske gjorde hon. Kanske inte.
Senast redigerad av DoraF 2021-08-11 kl. 13:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in