2021-08-11, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag har försök hitta en praxis hos domstolarna hur man dömmer när säljaren ångrar sig. Men hittar inget. Det beror inte på att säljare inte då och då ångrar sig. Utan att köpare när det händer går med på att häva kontraktet. Detta gör de dels av folkvetts synpunkt. Men oxå för att man inte vill bo i ett hus där man inte var välkommen. För de flesta skulle kaffet smakar beskt i sådana hus.

För de flesta som råkar ut för en köpare som ångrar sig betyder det att de bli lite ledsna över huset som gick om intet, men skakar på sig och fortsätter sin husjakt.
Du menar säljaren sista meningen?

Nja det vet vi inget om. Det kan lika gärna vara, i de få fall det är, så att säljaren inser, efter påpekande, att det faktiskt inte är tillåtet att ångra sig i fastighetsaffärer normalt. Det går om man är överens om att säljaren tar alla kostnader som köparen får.

Om det går till domstol tror jag att säljaren får bita i det sura äpplet pga kontrakt ska hållas.

Men var hittar du att det är så att köparen bara går med på detta? Finns det inga villkor om skadeslöshet?
2021-08-11, 11:50
Medlem
Citat:
Justerade Esbjörn sitt priskrav. Vad har han krävt att Ebba skulle betala för att få huset då?

Givetvis drar man av för att huset har låg standard när man värderar. Om huset var renoverat skulle det ju vara värderat till en 8-10 miljoner.

Men man drar inte av på det värderade huset för kommande renoveringar. Men det vet ju du. Du har ju både sålt och köpt hus.

Jag håller med. Hur är man funtad om man tycker det är helt okey att göra så här.

För det första själva affären och hur den gick till. Jag tror hon såg Esbjörn som en politisk motståndare i en debatt. Han skulle ge sig och hon behövde inte sky några medel. Bara för att ta några exempel. • •Träffa och bearbeta Esbjörn under en •Pandemi. Dessutom gå med familj, vänner, barn etc och besöka Esbjörn i hans hem.
•Högst troligt vaggad in Esbjörn i tron att huset inte alls skulle gå honom ur händerna. Att han alltid var välkommen. Billinge har tillexempel berättar att Esbjörn känt sig uppvaktad av Ebba, och att han insåg att han tolkat det fel. Esbjörn säger själv saker som tyder på det i polisförhöret.

Sen kommer hur själva affären gick till.
• Ebba ljuger om värderingarna.
• Ebba skaffar en mäklare som bara tillgodo ser hennes intressen.
• Ebba ser till att skapa en orolig stämning vid skrivandet. Det röjs i trädgården och det är massa människor på plats.
• Priset.

Vad Ebba ytligare gör. Är att vid varje viktigt tillfälle se till att ha ett vittne som kan tala till hennes fördel med.

De flesta människor skulle faktiskt aldrig drömma om att göra något sådant här. Och även den lila del av avskrap till människor som gjort det. Hade nästan alla dragit sig ur när säljare mindre än två veckor efter skrivets kontrakt ångrat sig och velat betala igen handpenningen.

Enbart de riktigt störda människorna driver en sådan sak vidare.

Avslutar med min nämde-klämde tes.
Ebba Busch säger den 21/2-21 följande.

https://wp.kristdemokraterna.se/alvesta/falsk-vardpersonal-ranar-aldre-2/

Jo det var ju corona det har du rätt i och rekommendationer om att inte träffa några över 70 år.

Just det det har du rätt i. Han är allt en ansvarsfull pöjk som tar sitt medborliga samhälls ansvar.

Det är ju synd och skam att inte alla valde att agera så klokt under pandemitider..

🤔🤥😚 typ Ebba🧐😖🤬

Ja det var han. Eftersom en mäklare representerar både köpare och säljare.

Tja, mäklare är ålagda att säkerhetskälla att båda parter förstått affären. Om de inte förvissar sig om att så är fallet riskerar de att förlora sin licens. Så vi får anta att de lär sig urskilja om det räcker med ett telefonsamtal.

Det ska inte bli en praxis, utan är en praxis. De har som skyldighet att parterna förstår vilken ålder, kön eller etnicitet de än må ha.
Den där frågan har varit uppe hur många gånger som helst. Den går givetvis inte att svara på. Och att dra frågan i absurdum som du gör här är ganska larvigt och omoget. För i det här fallet hade ju Ebbas tillträdesdag inte ens varit.

Ja det är ju det oxå. Att bostadsmarknaden är galen. I synnerhet i storstads regionerna.

Dessutom har ju folk under Coronan upptäckt att de vill bo större. Hellre stort och ett par mil att åka än litet inne i stan.
Det här huset ligger med pendlings avstånd till både Stockholm och Uppsala. Det har relativt stor tomt, så spekulanter kan gå där och fantisera om höns och odlingar.

Dessutom är det trendiga att renovera. En form av nytt självförverkliganden för den unga storstadsfamiljen. Gediget rött hus med vita knutar precis bredvid en badsjö.

Det hade kunnat bli hur dyrt som helst. Det har varit få hus och lägenheter i storstadsregionernas som sålts för det priset de legat ute för de senaste åren. Det blir ofta ett par miljoner över utgångspris.

Det här huset hade rusat. 5,7 är inte orimligt någonstans.

Nu genomfördes köpet innan det hettade till på riktigt och det var nog svårt för någon att se i förtid att det skulle dra iväg.

Jag skulle säga att det är trendigt att ”renovera”, inte att renovera på riktigt. Rör mig i dem kretsarna och det handlar främst om att man vill sätta sin egen prägel t.e.x riva ett kök som är tre år gammalt eller byta golv i alla rum, när golvet är helt nytt inför försäljningen (men i fel färg)…

Är nog väldigt få urbana småbarnsfamiljer som skulle ta på sig ett sådant jätteprojekt, svårt att få lån för renoveringar också.

Huset är dessutom rätt litet för litet för min smak.

Hade det blivit någon form av budgivning på huset så tror jag snarare på rika stockholmare som vill ha ett sommarhus, skärgården, smögen alt Österlen lr Falsterbo lär dock vara populärare för den skaran.
2021-08-11, 11:59
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Varför skulle Notar skicka en värdering till Ebbas bank i oktober 2020? På vems uppdrag?
Varför beställer Ebba en värdering vars uttryckliga ändamål är att utgöra underlag för kreditprövning av bank om hon hennes bank inte efterfrågar ett sådant dokument? Men visst, hon kan ha ljugit för mäklaren Erik Hedlund om ändamålet med värderingen. Ebba är ju känd för att slira på orden.
2021-08-11, 12:00
Medlem
Citat:
Värderingsdata räknas inte som en värdering. Knappast mera värd än Booli faktiskt.

Anticimex har gjort en ordentlig besiktning. Där presenteras det unika med denna fastighet. Det är ju svårt för Notar att göra en bedömning av denna fastighet när de inte besökt den.

Jag har väldigt svårt för att se hur Erik ska ljuga sig ur det här. För det är väldigt tydligt att han gjorde Ebba en kompis tjänst i somras och nu måste stå sitt kast.
Jag tror att hans licens ryker på det här.
varför Ebba skulle…? Om inte annat för sin politiker trovärdighet. Hon har skrivet att hon har två värderingar och presenterar noll. Ganska anmärkningsvärt.

Esbjörn har ju lämnat in en fan så mycket proffsigare värdering än Ebba, och han värdering säger ju 4.5-5 miljoner.

Det kanske inte är ocker i domstolens ögon. Men det är fan så mycket pengar mer än de 3,9 Ebba betalade.

Men nu handlar ju det här inte här om pengar för Esbjörn. Han vill ha sitt älskade hus.

Den säger 4,6 och är gjord efter den nya taxeringen. Den är alltså helt i linje med Ebbas värdering, som är gjord innan.

Sluta nu ljuga ditt troll
2021-08-11, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Varför beställer Ebba en värdering vars uttryckliga ändamål är att utgöra underlag för kreditprövning av bank om hon hennes bank inte efterfrågar ett sådant dokument? Men visst, hon kan ha ljugit för mäklaren Erik Hedlund om ändamålet med värderingen. Ebba är ju känd för att slira på orden.
Vad finns det för olika värderingar man kan beställa? En fastighet är värd samma oavsett.
2021-08-11, 12:06
Medlem
Citat:
Jag har försök hitta en praxis hos domstolarna hur man dömmer när säljaren ångrar sig. Men hittar inget. Det beror inte på att säljare inte då och då ångrar sig. Utan att köpare när det händer går med på att häva kontraktet. Detta gör de dels av folkvetts synpunkt. Men oxå för att man inte vill bo i ett hus där man inte var välkommen. För de flesta skulle kaffet smakar beskt i sådana hus.

För de flesta som råkar ut för en säljare som ångrar sig betyder det att de bli lite ledsna över huset som gick om intet, men skakar på sig och fortsätter sin husjakt.

Edit: ändrat efter påpekande om fel.
Att du inte hittar någon praxis är för att folk inte är korkade. Det finns ingen ångerrätt på bostäder och folk processar således inte om det. Jag gissar det är mycket få kontrakt som rivs på grund av att säljare ångrat sig - för det är något de flesta ser som ett synnerligen ogiltigt skäl. Vilken köpare skulle gå med på en sådan usel ursäkt menar du. Att du tror att många ångrar sig och att alla köpare direkt river kontraktet visar återigen på vilken livlig fantasi du har…
2021-08-11, 12:12
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
"Han tror att Ebba kan ha använt värderingen för att få sitt huslån."

Ovan har jag aldrig påstått.
Efter min tolkning postade jag citatet där alla kan läsa exakt vad du skrev. Citatet är inte förvanskat.
(FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Jag har inte gjort något fel utan redovisat allt helt öppet. Kan du släppa detta nu?
2021-08-11, 12:18
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Du menar säljaren sista meningen?

Nja det vet vi inget om. Det kan lika gärna vara, i de få fall det är, så att säljaren inser, efter påpekande, att det faktiskt inte är tillåtet att ångra sig i fastighetsaffärer normalt. Det går om man är överens om att säljaren tar alla kostnader som köparen får.

Om det går till domstol tror jag att säljaren får bita i det sura äpplet pga kontrakt ska hållas.

Men var hittar du att det är så att köparen bara går med på detta? Finns det inga villkor om skadeslöshet?
Du har rätt i att jag menar säljaren i sista meningen. Tack för påpekanden. Och tack för att du inte tog det som en ursäkt att varesig missförstå vad jag skrev, kalla mig lögnare eller idiot.

Det kan säkert ibland vara som du säger att säljaren biter i det sura äpplet och säljer fast hen ångrat sig när man inser att kontraktet är bindande. Men som sagt i de fall det inte är så så finns det köpare som backar för det är det rätta att göra.

I normala fall är det ju säljaren som tagit alla kostnader innan köpet är klart. Det vanligaste är att en mäklare är inblandat och en besiktningen och värdering har skötts genom denna. Samt att det ligger på säljaren lott att stå för detta. Det är ju dock ganska vanligt att köparen gör en egen besiktning innan man bestämmer sig. Har det skett låter det väl rimligt att köparen blir ekonomiskt kompenserad för den.

Att köparen oftast backar har jag fått från en bekant som är mäklare. Jag har inga siffror på det, utan det var Hens egna uppfattning. Säljaren kan behöva betala skadestånd. Men skadeläget vet jag inte riktigt vad det betyder.
2021-08-11, 12:26
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Den säger 4,6 och är gjord efter den nya taxeringen. Den är alltså helt i linje med Ebbas värdering, som är gjord innan.

Sluta nu ljuga ditt troll
Det står 4,5-5 och att man landade på 4,6.

Juridiskt kan ju 3,9 och 4,6 vara samma sak. Men 700 000 tusen är mycket pengar. Så moraliskt är det definitivt inte samma.
2021-08-11, 12:26
Medlem
DoraFs avatar
Citat:

För de flesta som råkar ut för en säljare som ångrar sig betyder det att de bli lite ledsna över huset som gick om intet, men skakar på sig och fortsätter sin husjakt.

Edit: ändrat efter påpekande om fel.

NJA 2020 s. 470
https://lagen.nu/dom/nja/2020s470

Esbjörns ombud refererar till rättsfallet i aktbilaga 89. Om man läser det kan man få en uppfattning om vad kan gälla vid köparen betalningsdröjsmål som i det här fallet. I NJA 2020 s 470 framfördes också att säljaren gjort sig oanträffbar inför tillträdesdagen, men HD ansåg att det inte var ett giltigt skäl att inte betala i tid. Esbjörns ombud menar att brevet där Esbjörn skriver att han ångrat sig är en tillräckligt tydlig hävningsförklaring.
.
2021-08-11, 12:30
Medlem
Citat:
Du har rätt i att jag menar säljaren i sista meningen. Tack för påpekanden. Och tack för att du inte tog det som en ursäkt att varesig missförstå vad jag skrev, kalla mig lögnare eller idiot.

Det kan säkert ibland vara som du säger att säljaren biter i det sura äpplet och säljer fast hen ångrat sig när man inser att kontraktet är bindande. Men som sagt i de fall det inte är så så finns det köpare som backar för det är det rätta att göra.

I normala fall är det ju säljaren som tagit alla kostnader innan köpet är klart. Det vanligaste är att en mäklare är inblandat och en besiktningen och värdering har skötts genom denna. Samt att det ligger på säljaren lott att stå för detta. Det är ju dock ganska vanligt att köparen gör en egen besiktning innan man bestämmer sig. Har det skett låter det väl rimligt att köparen blir ekonomiskt kompenserad för den.

Att köparen oftast backar har jag fått från en bekant som är mäklare. Jag har inga siffror på det, utan det var Hens egna uppfattning. Säljaren kan behöva betala skadestånd. Men skadeläget vet jag inte riktigt vad det betyder.

Nja vanligaste är att köparen efter vunnen budgivning gör en besiktning oftast fristående och inte genom mäklaren.

Besiktningen hittar i princip alltid något fel som kan användas till att pruta…

Är nog det vanligaste vid avbruten affär att besiktningsmannen hittar något man inte var beredd på. Brukar även stå i de flesta avtal att köparen kan hoppa av pga ett besiktningsutfall.

Är nog extremt ovanligt att säljaren hoppar av efter ett påskrivet kontrakt. Möjligtvis om det är en tvångsförsäljning via fogden och ägaren plötsligt kommit upp med pengarna.
2021-08-11, 12:32
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Att du inte hittar någon praxis är för att folk inte är korkade. Det finns ingen ångerrätt på bostäder och folk processar således inte om det. Jag gissar det är mycket få kontrakt som rivs på grund av att säljare ångrat sig - för det är något de flesta ser som ett synnerligen ogiltigt skäl. Vilken köpare skulle gå med på en sådan usel ursäkt menar du. Att du tror att många ångrar sig och att alla köpare direkt river kontraktet visar återigen på vilken livlig fantasi du har…
Det görs väldigt många fastighets affärer varje dag. Enligt Statistiska centralbyrån är det ca 100.000 bostadsrätter och 50.000 villor som görs affär på varje år.
Tro mig, det mesta som kan gå snett, de flesta fel som kan göras har gjorts. Och bland dessa 150 000 fastighetsaffärerna finns besvärliga människor som både köpare och säljare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in