2020-12-30, 00:10
Medlem
Tribolts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Aldrig hört talas om någon som för ersättning för ett ärr efter bara några veckor, den riktlinje som jag tog upp går försäkringsbolagen efter. Ska du få ett bestående ärr så är det väl logiskt att man avvaktar och ser ut pass omfattande det blivit när skadan läkt ut? Försäkringsbolagen brukar dessutom kräva bildbevis på ärret.

Jag förstår. Det är logiskt.
Om en kris som uppstår pga olycksfall, om man t.ex mår psykiskt dåligt, infaller erbjudandet att man får träffa en psykolog? Max 10 gånger och de väljer ut den. Då borde man fan inte behöva vänta i ett år.
Citera
2020-12-31, 00:55
Medlem
cleovarnamnets avatar
Intressant läsning. Fascinerande att det ser så olika ut ersättningsmässigt - att en del, med hyfsat stora ärr i ansiktet, får ut 4000, medan andra, som själva åsamkat sig sina ärr, får 150 000! Jag trodde inte man fick ut något alls om man med flit åsamkat sig skador.
Jag har en del småärr - bränt mig i ugnen, råkat köra handen på kanten mot vass glasskiva - som jag aldrig kommit på tanken att söka pengar för.
Jag fick dock runt 60 000 kronor runt -98 efter 4 operationsärr på armen, 2 stora och 2 mindre. Personen på försäkringsbolaget sa (ja, faktiskt!) att jag fick mer pengar än en pojke skulle få, för det var mer vanprydande och stigmatiserande för en flicka med stora ärr. Undrar om någon vågat säga samma sak 2020...
Hur som helst: jag gillar mina ärr. Folk blir - konstigt nog - förskräckta och undrar vad jag gjort. Alltid en bra isbrytare.
Ena ärret, på undersidan av armbågen, ser verkligen förjävligt ut.
Ser två alternativ:
1. Kirurgen har tagit med sig sitt barn som prao på "följ med på förälderns jobb"-dagen och låtit barnet sy ihop mig.
2. Blivande kirurg som första gången får skära och sy ihop. Nån ska de ju öva på!
(Ärret på framsidan av armbågen är dock betydligt bättre, helt slätt och rakt och harmoniskt.)
Fan, jag borde visa er det misslyckade! Lol.
Citera
2021-07-06, 12:22
Medlem
Har flertalet ärr runt om och på mina käkar samt axlar efter svår acne, har käkat olika tabletter och smörjt med salvor osv. för att inte få mer utbrott men nu har jag i princip avslutat min sista behandling och kvar är diverse former av ärr...

Tror ni jag kan få ut pengar för detta? för min del är det jobbigt då det försvårar rakning av just käkarna.

Om jag har rätt till ersättning, är det då bäst att göra separat fall för varje ärr eller ett stort gemensamt för alla ärr?

Vet att man ska fylla i datum när det inträffade men det är ju svårt att säga då jag lidit av Acne sen ungdomen, personligen räknar jag att ärrbildningen är fr.o.m. nu då jag nu har avslutat behandling och detta är vad som kvarstår.

Tankar, tips?
Citera
2021-08-11, 12:32
Medlem
Pratade precis med Skandia om de ärr och nedsättningar jag ådrog mig förra året.

Ärren kan jag söka ersättning för redan nu så det var inget konstigt i sig men för nedsättningen så behövde jag inte besöka läkare för att få reda på hur många % nedsättning som man har utan de kommer läsa mina journaler, där står det inte hur mycket nedsatt armen är bara att jag har fått gå på sjukgymnastik och har smärta i axel.

Hur skall de kunna beräkna antalet procent på denna informationen?

Har än idag ont i axel/arm det är dock inte brutet och jag kommer troligen få leva med detta resten av livet.
Citera
2021-08-12, 08:19
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Intressant läsning. Fascinerande att det ser så olika ut ersättningsmässigt - att en del, med hyfsat stora ärr i ansiktet, får ut 4000, medan andra, som själva åsamkat sig sina ärr, får 150 000! Jag trodde inte man fick ut något alls om man med flit åsamkat sig skador.
Jag har en del småärr - bränt mig i ugnen, råkat köra handen på kanten mot vass glasskiva - som jag aldrig kommit på tanken att söka pengar för.
Jag fick dock runt 60 000 kronor runt -98 efter 4 operationsärr på armen, 2 stora och 2 mindre. Personen på försäkringsbolaget sa (ja, faktiskt!) att jag fick mer pengar än en pojke skulle få, för det var mer vanprydande och stigmatiserande för en flicka med stora ärr. Undrar om någon vågat säga samma sak 2020...
Hur som helst: jag gillar mina ärr. Folk blir - konstigt nog - förskräckta och undrar vad jag gjort. Alltid en bra isbrytare.
Ena ärret, på undersidan av armbågen, ser verkligen förjävligt ut.
Ser två alternativ:
1. Kirurgen har tagit med sig sitt barn som prao på "följ med på förälderns jobb"-dagen och låtit barnet sy ihop mig.
2. Blivande kirurg som första gången får skära och sy ihop. Nån ska de ju öva på!
(Ärret på framsidan av armbågen är dock betydligt bättre, helt slätt och rakt och harmoniskt.)
Fan, jag borde visa er det misslyckade! Lol.

Det är ju märkligt, jag trodde inte man fick pengar från ärr efter operation.

Hur är det med bristningar efter cushings syndrom?
Citera
2021-08-12, 08:21
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
Jag fick sy några stygn i ansiktet pga olycksfall.
Jag kommer förstås må psykiskt dåligt pga ärret. (Fast det blev symmetriskt och ett ansiktslyft.)
Har försäkring på tre bolag.
Ett av dem inkluderat medlem i byggnads (Folksam), måste jag ha jobb inom den branschen för att få ut ersättning olycksfall fritid?

Uppskattar all hjälp jag kan få för man vill definitivt inte gå miste om ersättning. They are thieves.

Ett år?! Vad är det för snack om människor som får ersättning efter några veckor. Det räknas fan inte som försäkring om man ska behöva vänta i ett år.

Är du modell eller?
Citera
2021-08-12, 20:20
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Pratade precis med Skandia om de ärr och nedsättningar jag ådrog mig förra året.

Ärren kan jag söka ersättning för redan nu så det var inget konstigt i sig men för nedsättningen så behövde jag inte besöka läkare för att få reda på hur många % nedsättning som man har utan de kommer läsa mina journaler, där står det inte hur mycket nedsatt armen är bara att jag har fått gå på sjukgymnastik och har smärta i axel.

Hur skall de kunna beräkna antalet procent på denna informationen?

Har än idag ont i axel/arm det är dock inte brutet och jag kommer troligen få leva med detta resten av livet.

De har tabeller de går efter och gör sin bedömning därefter.

https://www.svenskforsakring.se/vagledningar/personskador/medicinska-tabellverk/
https://www.svenskforsakring.se/globalassets/medicinska-tabellverk/medicinska-tabellverk/medicinsk-invaliditet-skador-2021.pdf
Citera
2021-10-07, 15:40
Medlem
chondropythons avatar
Fick 8500 av afa försäkring för ett ärr som blev på vänster hand/handled efter jag sytt 11 stygn. Ärret syns knappt men nöjd ändå med ersättningen.
Citera
2021-10-08, 09:31
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det är ju märkligt, jag trodde inte man fick pengar från ärr efter operation.

Hur är det med bristningar efter cushings syndrom?

Är väl en ganska bra grej?
Speciellt om det är väldigt fula ärr, nu tar ju inte pengar bort den ”sveda och värk” man känner pga ett missprydande ärr, men det är ju lite plåster på såren.
Angående bristningar har jag ingen aning, kolla med ditt försäkringsbolag.

Citat:
Ursprungligen postat av chondropython
Fick 8500 av afa försäkring för ett ärr som blev på vänster hand/handled efter jag sytt 11 stygn. Ärret syns knappt men nöjd ändå med ersättningen.

Har också fått ersättning för ett ärr på ena handen för något år sedan, och nu sitter det tyvärr ännu ett där pga operation.
Men precis som Kraftkarl säger måste man vänta x antal månader (min handläggare på AFA som jag pratade med för bara en stund sedan sa dom återkommer om 12 månader för bedömning av det) innan man får ut några pengar.
Citera
2021-10-08, 11:38
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Är väl en ganska bra grej?
Speciellt om det är väldigt fula ärr, nu tar ju inte pengar bort den ”sveda och värk” man känner pga ett missprydande ärr, men det är ju lite plåster på såren.
Angående bristningar har jag ingen aning, kolla med ditt försäkringsbolag.

Har också fått ersättning för ett ärr på ena handen för något år sedan, och nu sitter det tyvärr ännu ett där pga operation.
Men precis som Kraftkarl säger måste man vänta x antal månader (min handläggare på AFA som jag pratade med för bara en stund sedan sa dom återkommer om 12 månader för bedömning av det) innan man får ut några pengar.

Är det hemförsäkringen man ska prata med då?
Citera
2021-10-08, 12:39
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Är det hemförsäkringen man ska prata med då?

Jag vet faktiskt inte.
Denna gången fick jag hjälp via AFA, eftersom även dom (förutom f-kassan) betalat ut sjukersättning till mig nu under min sjukskrivning.

Jag var beredd på att kontakta Insurello (dom behöver väl ingen närmare presentation) igen som jag gjorde förra gången.
Det är ju dom som fixar och pratar med alla försäkringsbolag, man gör ju inget sånt själv (tacksamt nog).

Så jag vet inte hur det funkar i ditt fall, men min första spontana tanke var att du ska kontakta ditt f-bolag.
Citera
2021-10-08, 12:48
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Jag vet faktiskt inte.
Denna gången fick jag hjälp via AFA, eftersom även dom (förutom f-kassan) betalat ut sjukersättning till mig nu under min sjukskrivning.

Jag var beredd på att kontakta Insurello (dom behöver väl ingen närmare presentation) igen som jag gjorde förra gången.
Det är ju dom som fixar och pratar med alla försäkringsbolag, man gör ju inget sånt själv (tacksamt nog).

Så jag vet inte hur det funkar i ditt fall, men min första spontana tanke var att du ska kontakta ditt f-bolag.

Testade insurello, det blev nej överallt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in