2020-06-17, 08:41
  #1225
Medlem
En arbetskamrat fick ett jack i pannan på ca 3-4 cm. Anmälde till AFA och medlem i IF Metall gjorde att han fick en engångssumma på 20000:- Det skulle förflutit 18 månader sen skadan uppkom, därefter fick han skicka in några bilder på ärret. Vet ej hur det funkar om du ej är medlem i något fackförbund?
Citera
2020-09-02, 10:53
  #1226
Medlem
Skadade mig i jobbet 2 gånger om för någon månad sen och undrar hur det blir sen med ersättning för ärr?

Jag har olycksfallsförsäkring hos 3 bolag, dels Afa där jag anmälde olyckan men har även olycksfall hos Folksam och hos Skandia. Kan man sen få ersättning hos alla tre? Det största ärret är runt 8-10cm långt 3cm brett och sitter på underarm.

Det andra såret har ännu inte läkt ihop (sitter vid armbåge) och är fortfarande som ett köttsår in i arm (var ett hål innan).
Citera
2020-09-03, 15:31
  #1227
Medlem
Nihennas avatar
Föll med cykeln på vägen till jobbet för 2 år sen och 2 månader sen. Är det för sent att rapportera, tror ni? Söker jag runt på Google verkar det INTE vara för sent.

https://imgur.com/a/VqsLTpz
http://imgur.com/a/oI3B5u0

Har väl inga större förhoppningar, men det kostar ju inte att skicka iväg en ansökan. Så får det bli en trevlig överraskning om de betalar något.

Inget jätteärr, men det stör mig lite pga att det dels är väldigt runt och inte bara rakt, men också att håret inte växer som det ska där.

Skickade till Bliwa, som är min olycksfallförsäkring via facket.
__________________
Senast redigerad av Nihenna 2020-09-03 kl. 16:13.
Citera
2020-09-03, 19:41
  #1228
Bannlyst
Nej, du kan inte få några pengar. I det allra bästa är det minnen från det snurriga liv du haft och som du kommer att sakna när du sitter där ensam i rullstolen.

Citat:
Ursprungligen postat av humanafterall
Jag har hört att man kan få pengar om man har ett ärr som blivit efter att man sytt. En bekant fick ex. 30 000 spänn för att hon fick fula ärr på benen efter att hon opererat dem. Nån som har någon aning om ur detta fungerar? Ännu ett sätt att utnyttja systemet :P
Citera
2020-09-03, 21:10
  #1229
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Nej, du kan inte få några pengar. I det allra bästa är det minnen från det snurriga liv du haft och som du kommer att sakna när du sitter där ensam i rullstolen.

Ska du få ersättning för ärr så är det för olycka och liknande, vid vissa olyckor så kan det krävas kirurgi. Stämmer, man får inte ersättning för ärr vid icke olycksrelaterade operationer. Finns det dokumenterat hos läkare och det passerat 1 år har du rätt till ersättning. Försäkringsbolagen tar sig inte an ärenden gällande ärr som tillkommer efter operationer som inte har med olycka att göra, är du missnöjd med ärren efter en operation så är det andra myndigheter du får vända dig till.
Citera
2020-09-03, 21:27
  #1230
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Ska du få ersättning för ärr så är det för olycka och liknande, vid vissa olyckor så kan det krävas kirurgi. Stämmer, man får inte ersättning för ärr vid icke olycksrelaterade operationer. Finns det dokumenterat hos läkare och det passerat 1 år har du rätt till ersättning. Försäkringsbolagen tar sig inte an ärenden gällande ärr som tillkommer efter operationer som inte har med olycka att göra, är du missnöjd med ärren efter en operation så är det andra myndigheter du får vända dig till.
Hur är det t ex med mitt fall några inlägg upp?

Jag ramlade på cykeln på väg till jobbet och skrapade upp handen och fick lite skrubbsår, men det är ju inget som man direkt besöker vårdcentralen för. Det går man till närmsta förbandslåda och kör lite härligt om desinfekterande och plåstrar om. Nu blev det ju ett fult ärr av det hela, men kommer försäkringsbolaget fråga varför jag inte stack till vårdis för ett ärr som kom pga ett enkelt skrubbsår?
Citera
2020-09-03, 22:56
  #1231
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Hur är det t ex med mitt fall några inlägg upp?

Jag ramlade på cykeln på väg till jobbet och skrapade upp handen och fick lite skrubbsår, men det är ju inget som man direkt besöker vårdcentralen för. Det går man till närmsta förbandslåda och kör lite härligt om desinfekterande och plåstrar om. Nu blev det ju ett fult ärr av det hela, men kommer försäkringsbolaget fråga varför jag inte stack till vårdis för ett ärr som kom pga ett enkelt skrubbsår?

Försäkringen täcker denna typ utav skadehändelse, du är försäkrad till och från jobbet. Oavsett vad så måste du ha ett läkarintyg för att kunna få ersättning, de kräver sedan en fullmakt för att få tillgång till dina journaler du får du ersättning för själva skadan. Gällande ärret så kommer ansvarigt försäkringsbolag att höra av sig 1 år efter händelsen och kräva bildbevis på ärret och sedan får du ut ersättning. För att svara på frågan så kommer de med största sannolikhet att fråga det.
Citera
2020-09-04, 06:37
  #1232
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Försäkringen täcker denna typ utav skadehändelse, du är försäkrad till och från jobbet. Oavsett vad så måste du ha ett läkarintyg för att kunna få ersättning, de kräver sedan en fullmakt för att få tillgång till dina journaler du får du ersättning för själva skadan. Gällande ärret så kommer ansvarigt försäkringsbolag att höra av sig 1 år efter händelsen och kräva bildbevis på ärret och sedan får du ut ersättning. För att svara på frågan så kommer de med största sannolikhet att fråga det.
Ok, gissar att det inte blir något då jag klickade i nej på "sökte du vård?". Det var ju som sagt bara ett skrubbsår.

Förväntade mig inget, men hade ju varit trevlig överraskning annars.

Nåja, tack! Jag riskerar inte att de blir sura och höjer min premie eller sparksr ut mig, eller? Jag har ju inte ljugit, utan mest tagit en chansning och ser om de är villiga.
Citera
2020-10-02, 16:12
  #1233
Medlem
Har skadat mig 2 gånger om i jobbet och dragit på mig väldigt fula ärr, pratade nyligen med Folksam om detta men de vill inte ersätta mig senare för de ärr jag fick då det hände i jobbet utan kommer senare bara få ersättning från AFA, trodde man kunde få ut från Folksam också även fast det hänt i jobbet.
Citera
2020-10-07, 22:19
  #1234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Har skadat mig 2 gånger om i jobbet och dragit på mig väldigt fula ärr, pratade nyligen med Folksam om detta men de vill inte ersätta mig senare för de ärr jag fick då det hände i jobbet utan kommer senare bara få ersättning från AFA, trodde man kunde få ut från Folksam också även fast det hänt i jobbet.

Gissar på att du har en försäkring via fackförbundet i Folksam. Majoriteten av fackförbunden som har försäkring i Folksam har försäkring som enbart gäller fritid. Detta för att du ska vara försäkrad på arbetet (AFA) och på fritiden (Folksam).
Citera
2020-12-29, 01:22
  #1235
Medlem
Tribolts avatar
Jag fick sy några stygn i ansiktet pga olycksfall.
Jag kommer förstås må psykiskt dåligt pga ärret. (Fast det blev symmetriskt och ett ansiktslyft.)
Har försäkring på tre bolag.
Ett av dem inkluderat medlem i byggnads (Folksam), måste jag ha jobb inom den branschen för att få ut ersättning olycksfall fritid?

Uppskattar all hjälp jag kan få för man vill definitivt inte gå miste om ersättning. They are thieves.

Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Försäkringen täcker denna typ utav skadehändelse, du är försäkrad till och från jobbet. Oavsett vad så måste du ha ett läkarintyg för att kunna få ersättning, de kräver sedan en fullmakt för att få tillgång till dina journaler du får du ersättning för själva skadan. Gällande ärret så kommer ansvarigt försäkringsbolag att höra av sig 1 år efter händelsen och kräva bildbevis på ärret och sedan får du ut ersättning. För att svara på frågan så kommer de med största sannolikhet att fråga det.

Ett år?! Vad är det för snack om människor som får ersättning efter några veckor. Det räknas fan inte som försäkring om man ska behöva vänta i ett år.
__________________
Senast redigerad av Tribolt 2020-12-29 kl. 01:39.
Citera
2020-12-29, 17:26
  #1236
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
Jag fick sy några stygn i ansiktet pga olycksfall.
Jag kommer förstås må psykiskt dåligt pga ärret. (Fast det blev symmetriskt och ett ansiktslyft.)
Har försäkring på tre bolag.
Ett av dem inkluderat medlem i byggnads (Folksam), måste jag ha jobb inom den branschen för att få ut ersättning olycksfall fritid?

Uppskattar all hjälp jag kan få för man vill definitivt inte gå miste om ersättning. They are thieves.



Ett år?! Vad är det för snack om människor som får ersättning efter några veckor. Det räknas fan inte som försäkring om man ska behöva vänta i ett år.

Aldrig hört talas om någon som för ersättning för ett ärr efter bara några veckor, den riktlinje som jag tog upp går försäkringsbolagen efter. Ska du få ett bestående ärr så är det väl logiskt att man avvaktar och ser ut pass omfattande det blivit när skadan läkt ut? Försäkringsbolagen brukar dessutom kräva bildbevis på ärret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in