Citat:
Ursprungligen postat av
vepis
Tack fr ditt svar! Vi har bevisligen olika studieteknik :-) till viss mn kan jag hlla med dig men jag tycker samtidigt att det kan variera kraftigt frn termin/mnesomrde. Ta T2 som exempel p en termin med stort fokus p kurslitteratur. Vilket ocks, enligt mig, var berttigat. Frdelen med Uppsalas kurslitteratur r att man ofta bekantar sig med proffessionell litteratur (tex Norstedts rdvita) som anvnds i domstolar m.m. Istllet fr rena, frenklade, lrobcker (vissa undantag finns alltid p varje termin) Ngot jag tycker r ett stort plus och motiverar mig till att lsa litteraturen. Men nvl, alla har sin metod.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sobofied
Tutar de verkligen i er sdant hr i Uppsala? Kan du nmna vilka lrare som uttryckt det?
Citat:
Ursprungligen postat av
vepis
Vad menar du? Det r jag sjlv som har mrkt det nr jag har lst domar etc (frmst inom civilrtt men ven straffrtt). Och baserat p vad personer jag knner frn andra lrosten har fr litteratur. Vad lrarna sger bryr jag mig inte s mkt om (ven om predikningar om kurslitteraturens betydelse inte r ovanliga). Men om man ska kunna ha ett kritiskt och analytiskt frhllningsstt till litteraturen och andra rttskllor, s r det en bra brjan att lsa den. Min hgst personliga sikt.
Proffessionell litteratur var kanske lite missvisande benmning. Men i mitt tycke finns det bra och dlig litteratur dr skillnaderna kan vara ganska betydande.
I min sikt och enligt min erfarenhet s r innehllet i den juridiska litteraturen, frutsatt att mnet r detsamma, i stort sett densamma. Det r ju inte s att en frfattare sger att misshandel betyder en sak, medan en annan sger att det betyder ngot annat. Inom de omrden d rttslget inte r helt klart brukar de flesta frfattare, i min uppfattning, vara duktiga p att ppeka det, samt ofta ven ta upp sikten som hlls av tminstone en meningsmotstndare.
Dremot tycker jag det finns ganska stor variation mellan olika frfattares pedagogiska frmga och skrivskicklighet. Den bsta litteraturen r allts oftast den som man lttast och snabbast lr sig av.
Dremot har jag inte upplevt att Norstedts rdvita innehller extra information som skulle saknas i andra lrobcker, frutsatt att den andra lroboken inte medvetet r skriven som en grundlggande introduktion eller liknande.
Vepis, jag vet inte riktigt hur du har ftt uppfattningen att Norstedts rdvita r ngra extra professionella bcker som anvnds av domstolar, och att andra lrobcker r "frenklade." Kan du frklara?