2021-08-04, 22:06
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H9b1
Hejsan, fick inget svar i tråden om antagningen så testar här.

En reservplats mellan 3-6 i HP-kvoten till Juristprogrammet i Stockholm. 370 antagna totalt varav 120 i HP-kvoten. Samtidigt görs ett överintag på 40 totalt. Har tittat på SU:s egna statistik men är lite osäker på om det gjorts överintag tidigare terminer.

Därav riktar jag mig till er som pluggar eller har pluggat programmet på SU, har ni några erfarenheter om liknande reservplatser?

Mvh
Det här är visserligen fel tråd men okej. Ja reservintag görs till en väldigt stor utsträckning vid SU eftersom det alltid är en j*vla massa personer som inte dyker upp på uppropet. Jag länkar statistiken, men om du är inom reservplats 10 på HP har du blivit antagen. Allt du behöver göra är att gå till reservuppropet för att få din plats. Gratulerar!

https://www.su.se/polopoly_fs/1.5469...tik%20HT20.pdf
Senast redigerad av QuadraticFormula 2021-08-04 kl. 22:09.
Citera
2021-08-06, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facket.forsakrar
Jag fick ett glädjebesked idag då jag blev antagen till juristprogrammet i Uppsala. Nu står man dock här lite förvirrad. Vad ska jag tänka på framöver fram till terminsstart och vad har ni för tips att ge? Ska man redan nu skaffa sig den litteratur som finns listad? Alla tips och råd är välkomna och uppskattas.

Lyssna inte på folk som säger att man måste läsa all litteratur. Jag och många studenter med mig har knappt läst en enda bok under programmet och det har gott utmärkt ändå. Vi har snarare använt litteraturen som uppslagsverk i samband med seminarium. Vill man nu envisas med att läsa mycket i böckerna gör man det bäst genom att läsa relevanta kapitel i samband med seminarium. Att sitta och läsa allt i böckerna (även det som är helt irrelevant) och att dessutom göra det innan terminen ens börjat eller utan kontext (tex sitta och läsa EU-rätt medan ni endast haft grundläggande konstitutionell rätt) kommer inte göra någon nytta alls. Bara slöseri på tid.

Dock kan det vara skönt att försöka få tag på böckerna innan terminsstart. Säljs ofta i Facebook-grupper begagnat. Men skulle man missa någon bok eller inte lyckas är inte det hela världen heller. Många kommer till terminsstart utan att ens ha kollat litteraturlistan. Vissa kommer först in på programmet en vecka efter terminsstart. Det går inte sämre för dom.
Citera
2021-08-06, 23:09
Medlem
Någon med mer info om ersättning för byråerna bakom MSA, Vinge, Roschier och GD? Finns ju en del.
Citera
2021-08-06, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yuno-Gasai
Tack så hemskt mycket! Ska börja på juristprogrammet i Lund till höst och är förstås orolig. Duger jag för programmet? Kommer det vara så mycket svårare att få bra betyg än i gymnasiet? Kommer det gå bra?
Men men, vi får helt enkelt se!

Det kommer gå grymt. Glöm inte bort att det är en lång resa. Se till att hitta sätt att trivas och må bra också.
Citera
2021-08-07, 15:37
Medlem
Någon mer som kan svara på hur viktigt det är att ha senaste upplagan av lagboken? (distanskurs)
Citera
2021-08-07, 17:41
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zodapop
Någon mer som kan svara på hur viktigt det är att ha senaste upplagan av lagboken? (distanskurs)
På en distanskurs behöver du ju inte köpa någon lagbok överhuvudtaget eftersom du kan hitta all lagtext gratis digitalt.
Citera
2021-08-07, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zodapop

Citat:
Ursprungligen postat av unrecognized
På en distanskurs behöver du ju inte köpa någon lagbok överhuvudtaget eftersom du kan hitta all lagtext gratis digitalt.

precis. köpte min lagbok innan distans och nu har det gått ett år. vi kommer säkert läsa distans ett tag till, så kommer förmodligen behöva köpa ny när vi sätter igång irl.
Citera
2021-08-08, 12:35
Medlem
Jag är halvvägs igenom juristprogrammet med 50% B och 50% BA. Jag har varit 1 poäng ifrån BA i tre kurser så haft lite oflyt. Jag förstår att ting och byrå är uteslutet med dem betygen, det var dock aldrig en ambition för mig. "så länge jag får en examen och ett jobb inom juridiken är jag nöjd" har väl präglat mitt tankesätt fram till nu. Nu börjar jag dock betvivla om det ens räcker till det. Skulle uppskatta input eller era egna upplevelser om ni ligger på liknande betygsnivå- hur gick det för er?

Jag har jobbat extra under studietiden, dock inget juristmeriterande.
Citera
2021-08-08, 12:40
Medlem
Ni som läst CC på SU, var all kurslitteratur nödvändig eller är det något som kan skippas?
Har ni några tips inför CC:n i övrigt? Jag har fått intrycket att den är väldigt intensiv, är den ungefär på samma nivå som CA i svårighetsgrad eller värre?
Citera
2021-08-08, 14:28
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clemenceclearwater
Jag är halvvägs igenom juristprogrammet med 50% B och 50% BA. Jag har varit 1 poäng ifrån BA i tre kurser så haft lite oflyt. Jag förstår att ting och byrå är uteslutet med dem betygen, det var dock aldrig en ambition för mig. "så länge jag får en examen och ett jobb inom juridiken är jag nöjd" har väl präglat mitt tankesätt fram till nu. Nu börjar jag dock betvivla om det ens räcker till det. Skulle uppskatta input eller era egna upplevelser om ni ligger på liknande betygsnivå- hur gick det för er?

Har man juristexamen är man väldigt attraktiv för "enklare" juridiska jobb, t.ex. beslutsfattande handläggare på olika myndigheter. Det finns en anledning till att de inte kräver så bra betyg, dock: lönerna är inte så höga som de är för andra jurister, och karriärmöjligheterna är väldigt begränsade.

Jag har även hört att vissa mindre kommuner anställer kommunjurister utan några större krav på betyg eller erfarenhet, men det är ju oftast för att de jobben inte är attraktiva för så många. Jag har svårt att tänka mig att en större och mer likvid kommun som t.ex. Stockholm skulle vara så generös med kraven, dock.
Citera
2021-08-08, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clemenceclearwater

Min uppfattning är att AB-andelen har skjutit i höjden under coronan pga allt fuskande. Har man då inte lyckats skrapa ihop ett enda AB så har man definitivt en rejäl uppförsbacke vad gäller jobbsökande (jämfört med övriga studenter). Med det sagt har du fortfarande tid att rätta till dina betyg och önskar dig lycka till.
Citera
2021-08-08, 15:01
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibisani
Ni som läst CC på SU, var all kurslitteratur nödvändig eller är det något som kan skippas?
Har ni några tips inför CC:n i övrigt? Jag har fått intrycket att den är väldigt intensiv, är den ungefär på samma nivå som CA i svårighetsgrad eller värre?
CC är en 10.5 HP kurs, men lärarna tror att kursen är minst 15 HP. Det svåra är att både kunna skriva klart den relativt stora uppsatsen samtidigt som man håller ett bra tempo inför tentan. Rättningen på uppsatsen är visserligen generös men att skriva den tar lång tid. Tipset är att försöka ligga före med uppsatsen, genom att redan nu välja ett ämne och framförallt välja det första möjliga tillfället för "metodhandling". Ifall uppsatsen är klar i god tid, borde det även finnas god tid att plugga till tentan och kursen kommer att gå bra. Lycka till!

Jag hade även övervägt att köpa den här boken för familjerätten och sedan komplettera med den obligatorisk kurslitteraturen: https://www.adlibris.com/se/bok/fami...hoCyzYQAvD_BwE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in