Citat:
Ursprungligen postat av
Clemenceclearwater
Jag är halvvägs igenom juristprogrammet med 50% B och 50% BA. Jag har varit 1 poäng ifrån BA i tre kurser så haft lite oflyt. Jag förstår att ting och byrå är uteslutet med dem betygen, det var dock aldrig en ambition för mig. "så länge jag får en examen och ett jobb inom juridiken är jag nöjd" har väl präglat mitt tankesätt fram till nu. Nu börjar jag dock betvivla om det ens räcker till det. Skulle uppskatta input eller era egna upplevelser om ni ligger på liknande betygsnivå- hur gick det för er?
Jag har jobbat extra under studietiden, dock inget juristmeriterande.
Har man juristexamen är man väldigt attraktiv för "enklare" juridiska jobb, t.ex. beslutsfattande handläggare på olika myndigheter. Det finns en anledning till att de inte kräver så bra betyg, dock: lönerna är inte så höga som de är för andra jurister, och karriärmöjligheterna är väldigt begränsade.
Jag har även hört att vissa mindre kommuner anställer kommunjurister utan några större krav på betyg eller erfarenhet, men det är ju oftast för att de jobben inte är attraktiva för så många. Jag har svårt att tänka mig att en större och mer likvid kommun som t.ex. Stockholm skulle vara så generös med kraven, dock.