2021-08-11, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Eftersom du knappast köpt ett hus i ditt liv, så kan jag förklara för dig att gängse ordning är att man besiktigar huset och kommer där fram några fel under besiktningen använder man det till att pruta ner priset.

Så har det varit i alla affärer jag varit med om, senaste tiden har det dock spårat ur fullständigt. En granne sålde sin fastighet nyligen via enbart telefonbud. Ingen som la bud hade ens sett den mer än på bilder…

Är gängse metod att man vill ha en swimmingpool på tomten, och drar av priset för en swimmingpool från värderingen?

Nu ligger ju detta hus på en sjö tomt, men att Ebba drog av från värderingen för hur hon tänkt rusta upp huset är skamligt.

Det är som att värdera en bil och säga, den är ju lite rostig så det drar ju ner värdet med 20000.
Sen tycker jag det inte är mer än rätt att det dras bort ytterligare 10000 från priset eftersom det kommer kosta mig ungefär så mycket att betala någon för att fixa bort rosten.
2021-08-11, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Det märks tydligt i denna tråd att Ebba fortfarande har ett starkt fäste i livets ord.
Det är dom som lyfte henne till partiledarposten och dom som försvarar hennes husaffär med störst iver.

Det sägs att det finns ett gäng livets ord i den där byn där Ebba köpt sitt hus. Men vid närmare kontroll visade det sig att det är huvudsakligen kommunister som bor i lyxhusen runt sjön.
Några livets ordare som försvarar henne med iver har jag inte sett till. Men jag betvivlar inte att det finns en eller annan sådan heller.
2021-08-11, 00:07
Medlem
Citat:
Allt jag skrev vad att Ebba tjänade mer på en månad än många gör på ett år.
Ni har fått flera exempel på folk som tjänar mindre än 141 tusen om året.

Då börjar ni sätta upp nya regler.

Men handen på hjärtat, tror ni inte Ebba hade haft råd att köpa ett hus vid vattnet på ett hyggligt och schysst sätt, med sina uppåt 150 000 kronor i månaden?
fast nu ljuger du. Det var en lön motsvarande ca 25% arbetstid.
Så då måste du även dela Ebbas lön med fyra 141.000/4=35.250
Har foodorakillen en årslön mindre än 35.250?
låt oss se... 7.500x12 = 90.000
Nej, uppenbarligen inte.

det är rätt uppenbart för en inte helt tappad människa att man ska man jämföra löner måste man utgå från samma arbetstid. Heltid eller deltid för all del. Men lönerna måste baseras på lika många jobbade timmar. Annars är det bara rent snömos.
2021-08-11, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Sedan när budgivningen är klar, så besiktigas det, först därefter kommer prutningen. Som regel. I Ebbas fall prutade hon dock ingenting. Hon hade istället den höga moralen att besiktiga fastigheten innan man kom överens om pris, och lät dessutom värdera huset baserat även på besiktningen, och hade sedan den höga moralen att delge säljaren värderingen som var baserad på besiktningen. Hon undanröjde effektivt alla sina egna möjligheter att pruta på huset, allt till förmån för Esbjörn och en ärlig och reko affär där hon klart och tydligt lade alla korten på bordet redan innnan avtalet upprättades.

En mer etiskt och moraliskt genomförd affär från en köpares sida har nog världen aldrig skådat och kommer världen nog aldrig mer att få skåda. Särskilt inte efter att svinen Esbjörn och Binninge visat för världen hur det går för den som förösker vara etisk, moralisk och ärlig.

Ja precis, finns ju numera att säljare förbesiktigar huset innan försäljning. Men annars så är det efter vinnande bud köparen gör det och sen börjar ev kohandel :-)
2021-08-11, 00:10
Medlem
Citat:

Jag har redan svarat på ditt riktigt idiotiskt korkade "foodora-inlägg" där du inte ens klarade av att läsa och förstå den artikel du själv länkade! Idiot!

Och så fortsätter du att ljuga om Ebbas lön. Bara det visar hur ofantligt korkad du är. Hon tjänar lite drygt 140kkr. Inte "nästan 150 000" som du ljuger om trots att du och alla andra vet bättre. Du är inget annat än ett troll!

Citat:

Men handen på hjärtat, tror ni inte Ebba hade haft råd att köpa ett hus vid vattnet på ett hyggligt och schysst sätt, med sina uppåt 150 000 kronor i månaden?

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
fast nu ljuger du. Det var en lön motsvarande ca 25% arbetstid.
Så då måste du även dela Ebbas lön med fyra 141.000/4=35.250
Har foodorakillen en årslön mindre än 35.250?
låt oss se... 7.500x12 = 90.000
Nej, uppenbarligen inte.

Läs mitt inlägg jag länkade.

Och svara gärna.

handen på hjärtat, tror du inte Ebba hade haft råd att köpa ett hus vid vattnet på ett hyggligt och schysst sätt, med sina uppåt 150 000 kronor i månaden?
2021-08-11, 00:13
Medlem
Citat:
Läs mitt inlägg jag länkade.

Och svara gärna.

handen på hjärtat, tror du inte Ebba hade haft råd att köpa ett hus vid vattnet på ett hyggligt och schysst sätt, med sina uppåt 150 000 kronor i månaden?
Handen på hjärtat - hon gjorde ju det...
Du kan inte hitta ett enda fel hon begått - endast lögner som du fått dig tillgodo via Esbjörns ombuds nyttiga idiot på Expressen.
2021-08-11, 00:15
Medlem
Citat:
Du saknar visst fullständigt kontakt med verkligheten.

Ebba tjänar 140 000 kr/månad, och hon köpte ett hus vid vattnet på ett hyggligt och schysst sätt. Däremot råkade hon ut för en lögnaktig, osympatisk, otrevlig, rentav svinaktig, säljare. Men det var ju inte Ebbas förskyllan.

Ebba tjänar mer än 140 000 i månaden.

Tycker det visar vilken osympatisk och korkad människa du är som går på och smutskastar en åldring med symptom av demens, styrkt av läkare, och när denne åldring blivit utsatt för påtryckningar av en grupp unga, hungriga businesspersoner att ge bort sitt hus så håller du, utan ifrågasättande på businesspersonerna.

Vi har inget mer att säga varandra, som du har uttryckt dig ikväll är du är antingen packad eller psykiskt sjuk.
2021-08-11, 00:16
Medlem
Citat:
Är gängse metod att man vill ha en swimmingpool på tomten, och drar av priset för en swimmingpool från värderingen?

Du kunde så klart inte låta bli att trampa i klaveret igen, som den kompletta idiot du är.

Svar JA. Om den prismodell man utgår ifrån när man initialt värderar fastigheten, alltså innan man tagit hänsyn till det specifika skicket, utgår ifrån att det finns swimmingpool på tomten, men den fastighet man värderar inte har det, så drar man självklart av priset för en swimmingpool från värderingen. Det är så ortprismetoden fungerar. Din jävla jubelidiot. Har du slarvat bort skämskudden eller?

Nu är det enda man undrar, vad nästa klavertramp du tänker presentera, är.

Citat:
Nu ligger ju detta hus på en sjö tomt, men att Ebba drog av från värderingen för hur hon tänkt rusta upp huset är skamligt.

Och nästa klavertramp kom så klart innan jag ens hann skriva ovanstående mening.
SÅ du vet alltså inte heller vad en sjötomt är. Men nej, huset Ebba köpt ligger INTE på en sjötomt.
Ebba har inte dragit av någonting från värderingen. Det var Esbjörn som drog av från värderingen, för att han var för lat, för snål, eller vad du vill, för att ta hand som sin skit, utan överlät på Ebba att ta hand om den.

Citat:
Det är som att värdera en bil och säga, den är ju lite rostig så det drar ju ner värdet med 20000.
Sen tycker jag det inte är mer än rätt att det dras bort ytterligare 10000 från priset eftersom det kommer kosta mig ungefär så mycket att betala någon för att fixa bort rosten.

Tre klavertramp rakt av i ett inlägg. Nytt rekord för dig. Eller det är nog snarare precis så det brukar vara.
Nej, man drar inte av för samma brister två gånger.
Men visst är det så, att värderar man en bil utifrån en generell metod, så justerar man sedan den initiala generella värderingen för de brister, och den eventuella extrautrustning, som bilen har, innan man får sin slutliga värdering. Men det är nog bara du som är så jävla borta i skallen att du tror att man skall dra av, eller lägga till för den delen, för samma brister eller extrautrustning, två gånger

Föddes du igår eller. Du är verkligen rejält mycket mer korkad än trådens ärkeidiot. Det är nog frågan om inte du nu är på väg att ta över den rollen.
2021-08-11, 00:17
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Vänligen visa ETT enda jobb där lön före skatt är 11.798 kronor.

Foodorabud.
4500-8500 per månad efter skatt.
En årslön hamnar under Ebbas månadslön även innan skatt.

https://www.dagensarena.se/innehall/en-foodora-riders-vardag/

Kanske dags att du "läger" ner?

Citat:
Var hamnar vi då om en heltidsarbetandes årslön ska vara mindre än Ebbas månadslön? Finns det några i Sverige som tjänar som mest 11 797 kronor i månaden (74 kronor i timmen) på sitt lagliga heltidsjobb?

Från artikeln:
Citat:
70 kronor per timme på vardagar, plus 20 kronor per leverans.

Okay, om vi räknar med att Foodorabudet jobbar heltid, 160 timmar i månaden och inte har en enda leverans, får vi en månadslön på 11 200. Det är klart under de 11 797 kronorna man behövde för att komma upp i en årslön som motsvarar Ebbas månadslön. Men är det troligt att de inte har en enda leverans? Det behövs 30 leveranser i månaden för att nå upp till årslönen som motsvarar Ebbas månadslön. Om de lyckas med två leveranser per dag, så kommer de över Ebbas månadslön i årslön.
Jag skulle tippa på att de lyckas med en leverans i timmen faktiskt. Så en årslön på 172 800 eller 1.2 gånger Ebbas månadslön.

Rätt usel lön kan jag hålla med om, men ditt påstående håller fortfarande inte.
2021-08-11, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Från artikeln:

Okay, om vi räknar med att Foodorabudet jobbar heltid, 160 timmar i månaden och inte har en enda leverans, får vi en månadslön på 11 200. Det är klart under de 11 797 kronorna man behövde för att komma upp i en årslön som motsvarar Ebbas månadslön. Men är det troligt att de inte har en enda leverans? Det behövs 30 leveranser i månaden för att nå upp till årslönen som motsvarar Ebbas månadslön. Om de lyckas med två leveranser per dag, så kommer de över Ebbas månadslön i årslön.
Jag skulle tippa på att de lyckas med en leverans i timmen faktiskt. Så en årslön på 172 800 eller 1.2 gånger Ebbas månadslön.

Rätt usel lön kan jag hålla med om, men ditt påstående håller fortfarande inte.

Sverige har ingen minimilön.
Dom länkar jag fått är till kollektivavtal som en del fack skyltar med, lite som reklam.

Många arbetar utan kollektivavtal.

Många tjänar såklart mer än 141 000 om året. Men det var inte det jag pratade om.

Men handen på hjärtat, tror du inte Ebba hade haft råd att köpa ett hus vid vattnet på ett hyggligt och schysst sätt, med sina uppåt 150 000 kronor i månaden?

En viktigare fråga i denna tråd.
2021-08-11, 00:27
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Eftersom Ebba har fått lånelöfte även på renoveringen, så tyder det på att hon får loss 7-8 miljoner att köpa hus för. Så svaret på första delen är ja. Hon har råd.

Men sedan kommer man till det lilla problemet med att inga hus i närområdet hade varit till salu på länge och inget hus var till salu om man tittade på Hemnet. Hon hade säkert gått den vägen i första hand, men nu tvingades ta till plan B och fråga runt. Esbjörn nappade och på den vägen är det.

Jag vet att vi är oense om det där med hyggligt och schysst, men om du bortser från det några sekunder, hur hade du gjort det i samma situation som Ebba? Bosatt dig i grannbyn fast det inte var speciellt bra för barnen?
2021-08-11, 00:31
Medlem
Citat:
Sverige har ingen minimilön.
Dom länkar jag fått är till kollektivavtal som en del fack skyltar med, lite som reklam.

Många arbetar utan kollektivavtal.

Många tjänar såklart mer än 141 000 om året. Men det var inte det jag pratade om.

Men handen på hjärtat, tror du inte Ebba hade haft råd att köpa ett hus vid vattnet på ett hyggligt och schysst sätt, med sina uppåt 150 000 kronor i månaden?

En viktigare fråga i denna tråd.

Vi har inte fått något exempel.

Vi tar det igen

Foodora har kollektivavtal minimilönen är 16000 i månaden. Ditt andra exempel var också fel.

Och ja Ebba har köpt huset på ett schysst sätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in