2021-08-10, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är risk för det, när media kallar dem nazistrasister så kommer de backa. Det har de alltid gjort förut. Det kommer ju få SD att öka stort, KD kommer hamna under 4 % och M under 15 %. Men det blir inget av det blågula blocket.
Så där funkar det inte längre. Minns du inte för några veckor sen då Stenevi och Morgan J krävde att Kristersson skulle be om ursäkt för att ha hållit med JÅ om att invandringen är en belastning, och UK svarade ”De som borde be om ursäkt är de politiker som år efter år har makten att göra något men låter utanförskapet, arbetslösheten och kriminaliteten bara växa, samtidigt som de röstar igenom lagar som avsiktligt ökar invandringen till Sverige.”

Vän av ordning undrar då varför det inte gäller M själva i så fall. Men om man är vän av ordning har man inte selektivt minne utan kommer ihåg att UK faktiskt bad om ursäkt å M:s vägnar i november 2019:

”I den mån mitt parti har bidragit till att smäda och frysa ut de röster som ville och vågade lyfta problemen, så förtjänar de min och mitt partis förbehållslösa ursäkt.” … ”Den segregation, det utanförskap och den långvarigt okontrollerade invandring som nu driver den grova brottsligheten har naturligtvis inte uppkommit plötsligt. Ansvaret för många års ogenomtänkt politik – och oförmågan att ta itu med problemen – delas av många. Också av mitt parti Moderaterna.” … ”Moderaterna erkänner utan omsvep att vi har ett delansvar. Även vi borde ha agerat tidigare, tydligare och kraftfullare.”

Så nej, dagens M skrämmer man inte med simpel brunkletning. Man skrämmer inte Busch, Skyttedal eller KDU heller, men tyvärr finns det frikyrkliga fossiler som Magnus Jacobsson och Roland Utbult som tror de kan fortsätta driva kvar Alf Svenssons KD classic vid sidan av nya KD.
Citera
2021-08-10, 11:04
Medlem
En ny så kallad flyktingvåg från Afghanistan skulle verkligen kunna skapa The Perfect Storm till valet. Det är inte särskilt svårt att se scenariot framför sig: S försöker utmåla bilden av att de tar ansvar genom en hyfsat restriktiv linje, men samtidigt tappar de trovärdighet eftersom de kommer att tvingas göra eftergifter till sina godhetsknarkande stödpartier. Och på högersidan kommer M och KD naturligtvis ALDRIG kunna vinna en budgivning mot SD om vem som har mest trovärdighet för den hårdaste linjen.
Citera
2021-08-10, 19:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Så där funkar det inte längre. Minns du inte för några veckor sen då Stenevi och Morgan J krävde att Kristersson skulle be om ursäkt för att ha hållit med JÅ om att invandringen är en belastning, och UK svarade ”De som borde be om ursäkt är de politiker som år efter år har makten att göra något men låter utanförskapet, arbetslösheten och kriminaliteten bara växa, samtidigt som de röstar igenom lagar som avsiktligt ökar invandringen till Sverige.”

Vän av ordning undrar då varför det inte gäller M själva i så fall. Men om man är vän av ordning har man inte selektivt minne utan kommer ihåg att UK faktiskt bad om ursäkt å M:s vägnar i november 2019:

”I den mån mitt parti har bidragit till att smäda och frysa ut de röster som ville och vågade lyfta problemen, så förtjänar de min och mitt partis förbehållslösa ursäkt.” … ”Den segregation, det utanförskap och den långvarigt okontrollerade invandring som nu driver den grova brottsligheten har naturligtvis inte uppkommit plötsligt. Ansvaret för många års ogenomtänkt politik – och oförmågan att ta itu med problemen – delas av många. Också av mitt parti Moderaterna.” … ”Moderaterna erkänner utan omsvep att vi har ett delansvar. Även vi borde ha agerat tidigare, tydligare och kraftfullare.”

Så nej, dagens M skrämmer man inte med simpel brunkletning. Man skrämmer inte Busch, Skyttedal eller KDU heller, men tyvärr finns det frikyrkliga fossiler som Magnus Jacobsson och Roland Utbult som tror de kan fortsätta driva kvar Alf Svenssons KD classic vid sidan av nya KD.

Jag hoppas du har rätt, jag litar inte på borgarbrackorna när drevet kommer. Ja dreven är ju också svagare som i exemplet du tog upp, kanske orkar inte ens PK riktigt längre låtsas vara arga över verkligheten. Jämför ditt exempel med när SVT tog avstånd från Åkesson i partiledardebatten inför förra valet! (När tok-Annie låtsades bli arg innan hon ens hört Åkesson till punkt).
Citera
2021-08-10, 20:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
SD borde funderat ett tag innan man uttalade sig. Vi ska inte införa nya asylgrundande skäl.

Ja de skulle legat lågt och låtit andra tjafsa om det. Det kommer nog vara många människor, Sverige var där under lång tid och har nog haft många anställda till allt möjligt inte bara tolkar. Med sina storfamiljer blir det kanske tusentals? Skall vi ta hit en massa folk från Mali också? Bara en massa muslimska länder.

Vi skall nog dra ned på den typen av FN-uppdrag som inte leder till något i muslimska länder. Det blir aldrig fred.

Hur det påverkar OU vet jag inte, kanske inte påverkar så mycket om det är ett par hundra, men växer detta till tusentals så blir det problem i OU.
Citera
2021-08-10, 20:40
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Ja precis. Moderaterna kommer inte gå tillbaka till politiken de hade förut.
Det beror på vilket ”förut” man fokuserar på. De svänger ju värre än min vimpel under en stormig dag.

När kommer nästa undersökning att bli publik?
Citera
2021-08-11, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Det beror på vilket ”förut” man fokuserar på. De svänger ju värre än min vimpel under en stormig dag.
Det har tagit dem 7 år att gå från Reinfeldts "öppna era hjärtan" till Kristerssons "belastning", och det tog 10 år från SD:s riksdagsinträde tills M började diskutera samarbete på allvar, så din vimpel måste gå i väldigt långsam slow motion.
Citat:
När kommer nästa undersökning att bli publik?
Finns en liten chans att Sifo kommer på fredag, men den 13:e är lite för tidigt. Förra året blev det den 21/8. Så Demoskop hinner nog före.
Citera
2021-08-11, 00:50
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det har tagit dem 7 år att gå från Reinfeldts "öppna era hjärtan" till Kristerssons "belastning", och det tog 10 år från SD:s riksdagsinträde tills M började diskutera samarbete på allvar, så din vimpel måste gå i väldigt långsam slow motion.

Finns en liten chans att Sifo kommer på fredag, men den 13:e är lite för tidigt. Förra året blev det den 21/8. Så Demoskop hinner nog före.
Där fanns ju en tid innan Reinfeldt också. Så nog har det svängt en del. Jag förstår vad du menar. Men tillbaka till ämnet.

Nästa bör kanske komma om en vecka, cirka. Den blir intressant. Jag tror att senaste tidens nyhetsrapporteringar kan ge SD en uppgång.
Citera
2021-08-11, 07:42
Medlem
Grevelesevis avatar
Då kom den till slut Demoskop:

Aftonbladet/Demoskop
Vänsterpartiet: 10,2 (+0,8 %)

Socialdemokraterna: 24,6 (-0,6%)

Miljöpartiet: 3,5 (0,0)

Kristdemokraterna: 5,4 (-0,7%)

Centern: 10,1 (-0,3%)

Liberalerna: 2,3 (-1,2%)

Moderaterna: 23,2 (+1,5%)

Sverigedemokraterna: 19,9 (+0,6%)

Övriga: 0,8 (-0,1%)

Andel väljare som i augusti 2021 säger att de ska rösta på partiet. Jämförelsen gäller mätningen förra månaden, i juli.
Citera
2021-08-11, 07:51
Bannlyst
Moderaterna tar fortsatt liberala stödröster i demoskop vilket är positivt. Det finns alltså mer röster att hämta för det konservativa blocket.

SD är nu officiellt ett 20 procentsparti. Stör mig dock på att SD alltid faller på mållinjen med dessa jävla 0,9.
Citera
2021-08-11, 08:08
Moderator
v50s avatar
Aftonbladet/Demoskops senaste mätning, 2403 personer tillfrågades mellan 2-5/8

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/34BpeP/v-ar-fjarde-storsta-partiet--l-riskerar-att-lamna-riksdagen
Citera
2021-08-11, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Då kom den till slut Demoskop:

Aftonbladet/Demoskop

Andel väljare som i augusti 2021 säger att de ska rösta på partiet. Jämförelsen gäller mätningen förra månaden, i juli.

Svårt att ta Demoskops fladdermätningar på allvar. Vi får se när Sifo, Novus och Ipsos kommer under slutet av augusti hur opinionen egentligen ser ut.
Citera
2021-08-11, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Moderaterna tar fortsatt liberala stödröster i demoskop vilket är positivt. Det finns alltså mer röster att hämta för det konservativa blocket.
Ja, när M ökar ungefär lika mycket som L minskar samtidigt som C står stilla så vet man hur flödena gått. Det hindrar dock inte att det kommer att spinnas som ”haha, ja så går det när man vill samarbeta med fascister”. L fattade rätt beslut, men det var för sent.
Citat:
SD är nu officiellt ett 20 procentsparti. Stör mig dock på att SD alltid faller på mållinjen med dessa jävla 0,9.
2017: 1 st 20.0, 1 st 19.9
2018: 5 st 20.0, inga 19.9
2019: inga 20.0, 2 st 19.9
2020: 2 st 20.0, 3 st 19.9
2021: 1 st 20.0, 1 st 19.9

Ställning senaste 5 åren:
9 st 20.0, 7 st 19.9

Så det är precis som när vi kollade samma sak när de låg runt 10%, det var vanligare att de fick 10,1 än 9,9, men ändå levde narrativet om hur SD psykologiskt trycks ner med ett överflöd av 9,9-mätningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in