2021-08-09, 01:51
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://twitter.com/StatistiskO/status/1424341485965783047/photo/1

Intressant graf med antalet medlemmar i olika partier över tiden. Socialdemokraternas trend är ju katastrofal.

SDs medlemmar ökar sakta men säkert. Stabilt.

Speglar ju opinionen rätt bra med.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det finns en bra wikipedia-sida med det också. MP är under 10000 nu. Vi i SD kan gå om M nästa årsskifte om de förlorar lika många medlemmar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagspartiernas_medlemsutveckling

Partierna brukar öka medlemskapet under valåret. Det är tydligt. Men i övrigt är det bara V och SD som ökar i medlemsantal.
Citera
2021-08-09, 11:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Partierna brukar öka medlemskapet under valåret. Det är tydligt. Men i övrigt är det bara V och SD som ökar i medlemsantal.

Ja långsiktigt ser det dåligt ut för de flesta, men KD har faktiskt ökat om man ser några år bakåt. MP har halverats sedan 2014, under samma tid har SD fördubblats.
Citera
2021-08-09, 11:46
Medlem
Jag tror tyvärr IPCC gissningarna som släpptes idag blir det som ser till att MP blir kvar i riksdagen. Domedagstonerna är nog hårda för att få någon procent väljare till (unga och ängsliga tjejer mest) att rösta på MP. Att MPs lösning är att även stänga koldioxidfri elproduktion (kärnkraft) och flytta smutsig industri från Sverige till länder med ännu smutsigare produktion spelar ingen roll. MPs väljare är inte nog smarta eller insatta för att förstå.
Citera
2021-08-09, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://twitter.com/StatistiskO/status/1424341485965783047/photo/1

Intressant graf med antalet medlemmar i olika partier över tiden. Socialdemokraternas trend är ju katastrofal.

SDs medlemmar ökar sakta men säkert. Stabilt.

Speglar ju opinionen rätt bra med.

Mycket glädjande siffror och väldigt bra att medlemsantalet för S sjunker såpass kraftigt. Naturligtvis också glädjande att SD ständigt stiger i medlemsantal även om det går långsamt.

Mindre glädjande är massmedias fokus på ett klimat vi i Sverige inte kan förändra.
Citera
2021-08-09, 16:16
Medlem
HejaFinlands avatar
SD är de som har mest spridning i OU. Som det alltid har varit?

https://twitter.com/StatistiskO/status/1424402497632940034/photo/1
Citera
2021-08-09, 18:43
Medlem
catforwardpowers avatar
Jaha, då är vi nästan tillbaks på noll igen. Det ser ut som att media kommer trumma stenhårt nu på flyktingkrisen i Afghanistan samt IPCCs klimatrapport. Räkna med konstant tryck fram till valet. Ni är dumma om ni tror media kommer vika sig frivilligt. Och ja, väldigt många tar fortfarande del av mainstreammedia och kommer svälja det.

Även om SD går helt okej i opinionen så kämpar de ständigt i motvind. Idag som förut. De får ingenting gratis. Ser nästan framför mig nu när Per Bolund kommer ha nästa debatt med en SD-politiker. Det kommer låta värre än någonsin. Vänsterfanatikerna kommer inte ge sig som sagt
Citera
2021-08-09, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Jaha, då är vi nästan tillbaks på noll igen. Det ser ut som att media kommer trumma stenhårt nu på flyktingkrisen i Afghanistan samt IPCCs klimatrapport. Räkna med konstant tryck fram till valet. Ni är dumma om ni tror media kommer vika sig frivilligt. Och ja, väldigt många tar fortfarande del av mainstreammedia och kommer svälja det.

Även om SD går helt okej i opinionen så kämpar de ständigt i motvind. Idag som förut. De får ingenting gratis. Ser nästan framför mig nu när Per Bolund kommer ha nästa debatt med en SD-politiker. Det kommer låta värre än någonsin. Vänsterfanatikerna kommer inte ge sig som sagt

Men oavsett hur massmedia ställer sig så är jag övertygad om att SD vinner på att visa hårdhet och fasthet och helt motsätta sig asylflyktingar. Om vi skall ha invandring skall det bara vara ren kompetensinvandring. Folk inser det orimliga att få hit fler afghaner.

Jag tror därför att SD har ett bättre utgångsläge denna gång. Låt säga att SD kan gå upp till 22% och då tror jag att kampanjer mot SD inte kan kapa bort mer än 1 procent. Jag ställer SD på 21% i valet men hoppas naturligtvia på bättre

Cementkrisen kan bli något bra i SD:s favör. Det är viktigt att inte den krisen löses utan det skall utredas under lång tid, ju längre tid desto bättre....... .
Citera
2021-08-09, 19:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Ja klimatet kan skada SD liksom nya vågor och mutationer av Corona. Men SD förlorar inte så mycket på klimatet, det är mer för att rädda MP med sosseröster. Kanske kan några borgarbrackor luras till MP? Men det är ju mer att få bort fokus från SDs frågor, och där är ju afghankrisen det motsatta; skall de börja ta hit afghaner så tjänar SD starkt på det. De predikar bara för de mest asylfanatiska och de är allt färre. De kommer inte kunna få en sådan masshysteri som 2015. Så ja de kommer försöka "dölja" samhällsproblem med Corona, klimat och Afghanistan, men den sistnämnda kommer inte funka på SD utan påminna invandringskritikerna vilka som vill stoppa vansinnet. Däremot kan liberala borgare påverkas av klimat och flyktingar? så blågula blocket kanske försvagas om M och KD börjar falla tillbaka i gamla spår?
Citera
2021-08-09, 22:51
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:

SD behöver inte tappa på grund av den upptrappade klimathetsen. Tvärtom så kan partiet tjäna på att vara den enda motrösten, precis som man varit för invandringen.

Däremot kan vi nog glömma alla förhoppningar om att MP åker ut.

Det kan också bli så att vänstern lyckas pressa M och KD till att ändra valstrategi. Blir det en ny flyktingvåg från Afghanistan så tror jag inte att KD, och kanske inte heller M, har mod att stå upp för en restriktiv politik.
Citera
2021-08-09, 22:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
SD behöver inte tappa på grund av den upptrappade klimathetsen. Tvärtom så kan partiet tjäna på att vara den enda motrösten, precis som man varit för invandringen.
Däremot kan vi nog glömma alla förhoppningar om att MP åker ut.
Det kan också bli så att vänstern lyckas pressa M och KD till att ändra valstrategi. Blir det en ny flyktingvåg från Afghanistan så tror jag inte att KD, och kanske inte heller M, har mod att stå upp för en restriktiv politik.

Det är risk för det, när media kallar dem nazistrasister så kommer de backa. Det har de alltid gjort förut. Det kommer ju få SD att öka stort, KD kommer hamna under 4 % och M under 15 %. Men det blir inget av det blågula blocket.
Citera
2021-08-10, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Trams. Stödet för SD bland kvinnor är i alla åldersgrupper klart lägre än bland män.

Och ja, kvinnors rösträtt är tyvärr ett problem.
Nä, det är inte "trams" att påstå att kvinnor går till SD när de är 40-50+. Från under 15% till 25% är ett stort hopp. Att det fortfarande är lägre än bland män är irrelevant. Eller är det just 50-60-talisterna som var vettigare, dagens 80-90-talister går kanske inte över när de blir äldre, värdegrundssnacket har ju varit betydligt hårdare i skola och media sedan 90-talet. https://novus.se/think-with-novus/blogg/dagens-ungdom-vad-i-hela-friden-har-hant/
Citera
2021-08-10, 09:48
Medlem
Helt klart skulle SD gynnas opinionsmässigt ifall Sverige får en ny okontrollerad massinvandring där största majoriteten av invandrarna är outbildade etc och afganistan har inget gott rykte hos någon och många kommer bli allvarligt oroade ifall det kommer mycket människor från ett sådant land.

Men, märkligt nog så tror jag inte det isåfall är kvinnorna som röstar på SD utan snarare invandrarna som redan är i Sverige. Denna grupp kämpar varje dag med att försöka etablera sig och bli en del av Sverige. Hur tror ni deras situation blir om det väller in fler invandrare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in