2020-11-14, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Hur lång tid tar det att få ett pass nu hösten/vintern 2020 när efterfrågan förmodligen är rekordlåg?

Nån som nyligen har fått sitt?

Det som eventuellt kan ta tid är att få tid till själva besöket (numera måste man boka tid för att beställa pass). Själva passet borde man fortfarande få inom en vecka. Nu borde det vara lågsäsong, och rätt lätt att boka tid. Man borde kunna få en tid inom någon vecka i alla fall, även om det eventuellt kan variera mellan olika orter. Samt beroende på hur flexibel man är när det gäller tider. Kan man alla dagar och tider så är det lättare. Så inom två veckor borde man ha passet i alla fall, även om det kan gå snabbare också.
Citera
2021-02-15, 18:35
Medlem
brutalares avatar
Om jag tar bort ett av mina förnamn (inte tilltalsnamn) kan jag fortfarande hämta ut paket med mitt vanliga ID-kort?
Citera
2021-02-15, 19:03
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Om jag tar bort ett av mina förnamn (inte tilltalsnamn) kan jag fortfarande hämta ut paket med mitt vanliga ID-kort?

Vem skickar paket till dig med ditt fullständiga namn som adressat? Det låter konstigt. Men om någon gör det och tanten i paketutlämningen är noggrann så blir det säkert problem om det inte stämmer.

Annars går det bra rent tekniskt att hämta paket med vilket namn som helst på legitimationen, så länge inte den mänskliga kontrollanten slår bakut.
Citera
2021-06-06, 10:30
Medlem
Om jag byter efternamn kan jag då gå till Polisen och hämta ut ett nytt pass med mitt gamla pass alltså? Och att jag kanske får någon blankett från Skatteverket med mitt nya namn?
Citera
2021-08-10, 20:57
Medlem
För några veckor sen skaffade jag nya ID-handlingar via polismyndigheten. När det var dags för fotografering så sa damen - nej, du får inte le, du måste ha ett avslappnat ansikte.
När kom dom här helt nya direktiven in i bilden?
Senast redigerad av V-H 2021-08-10 kl. 21:18.
Citera
2022-01-18, 00:10
Medlem
Nån som vet hur lång tid det tar få hem sitt pass ? Va in och fotografera och fixade allt på polis stationen den 7e och har fortfarande inte hört nånting. Enligt polisens hemsida ska det ta ca 6 dagar,

Vad är eran erfarenhet hur lång tid brukar det ta ?
Citera
2022-01-18, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
För några veckor sen skaffade jag nya ID-handlingar via polismyndigheten. När det var dags för fotografering så sa damen - nej, du får inte le, du måste ha ett avslappnat ansikte.
När kom dom här helt nya direktiven in i bilden?

Så har det varit så länge jag kan minnas. Minst 10-15 år iaf
Citera
2022-01-18, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superdry12
Nån som vet hur lång tid det tar få hem sitt pass ? Va in och fotografera och fixade allt på polis stationen den 7e och har fortfarande inte hört nånting. Enligt polisens hemsida ska det ta ca 6 dagar,

Vad är eran erfarenhet hur lång tid brukar det ta ?

5-14 dagar. Beror på belastning... Nu är det väl dessutom mycket sjukskrivningar pga Corona hos både polisen och tillverkningen.
Citera
2022-01-19, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Så har det varit så länge jag kan minnas. Minst 10-15 år iaf
Nu menar jag inte le som i visa tänderna utan bara försöka att inte se alltför arg ut. Det har inte varit några problem tidigare när jag skaffat pass eller ID-kort. Nu ser man ju ut som en galen massmördare och riktigt så illa är det inte i verkligheten.
Det är väl meningen att det ska gå att känna igen personen på ID-handlingarna?
Citera
2022-01-19, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Nu menar jag inte le som i visa tänderna utan bara försöka att inte se alltför arg ut. Det har inte varit några problem tidigare när jag skaffat pass eller ID-kort. Nu ser man ju ut som en galen massmördare och riktigt så illa är det inte i verkligheten.
Det är väl meningen att det ska gå att känna igen personen på ID-handlingarna?

"Neutralt ansiktsuttryck" är vad som har gällt sedan väldigt länge.
Citera
2022-01-19, 19:24
Medlem
Skulle förnya mitt ID nu, då mitt går ut snart.

Hinner inte få mitt nya innan det gamla går ut. Måste jag visa ett ID som funkar när jag hämtar ut det? Hur gör jag annars? Gäller skatteverket.
Citera
2022-01-23, 02:49
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Skulle förnya mitt ID nu, då mitt går ut snart.

Hinner inte få mitt nya innan det gamla går ut. Måste jag visa ett ID som funkar när jag hämtar ut det? Hur gör jag annars? Gäller skatteverket.

Om du skaffar pass eller ID-kort hos Polisen så behöver du inget ID för att hämta ut det. För att hämta ut nytt körkort så måste du ha ID. Hur andra former av legitimation fungerar vet jag inte. Du kanske skulle satsa på Polisen i stället för Skatteverket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in