2010-09-27, 22:10
Medlem
Hildeberts avatar
Fick min pass inom 4 dagar när jag beställde, så varför kör du inte på pass?
Citera
2010-09-28, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hildebert
Fick min pass inom 4 dagar när jag beställde, så varför kör du inte på pass?

Ja, skaffa nytt pass. Det går snabbt och du behöver det förmodligen också. Fast ett nationellt ID-kort (skaffar du hos polisen) kanske skulle kunna vara något? Men lite onödigt då du redan beställt iofs, kör på passet!

Eller så har du en vit månad
Citera
2010-10-07, 02:30
Medlem
Skaffa legitimation

När jag var utomlands blev jag av jag min legitimation. Nu undrar jag hur jag ska gå tillväga (gärna uppskrivet i flera steg) för att skaffa ett nytt leg. Tidigare hade jag legitimation från Nordea. Har bara mitt finländska pass att tillgå för att styrka min identitet. Problemet med mitt pass är att de fyra sista siffrorna inte finns skrivna på det (fråga mig inte varför, men i Finland är det så). Antar att detta hindrar mig på något sätt?

Mvh
Citera
2010-10-07, 02:33
Medlem
DanteAlighieris avatar
Gå till polismyndigheten och ta med dig far/mor som kan intyga att du är du. Sen skaffar du legitimation enligt deras instruktioner.
Citera
2010-10-07, 02:34
Medlem
infects avatar
http://www.polisen.se/sv/Service/Pass-och-id-kort/

Citat:
Om du förlorar ditt pass eller nationella id-kort utomlands ska du kontakta närmaste svenska ambassad eller konsulat.

Där står det mesta du behöver veta.

//infect
Citera
2010-10-07, 02:46
Bannlyst
Är fotot på leg. med färg eller svartvit?
Citera
2010-10-07, 02:49
Medlem
adddicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TORRES-9
Är fotot på leg. med färg eller svartvit?
Svartvitt.
Citera
2010-10-07, 02:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Svartvitt.

Tack!

Inte sakffat än men hade planerat sola lite innan men nu behövs de inte
Citera
2010-10-07, 02:55
Medlem
Längst ner på sidan står det om vad som räknas som giltig legitimation när man ansöker om ett nytt ID. Jag har alltså ENBART ett finländskt pass att tillgå. Är dock folkbokförd i Sverige. Går det in under någon av kategorierna?

Om inte, vad fasen gör jag?

Tack för er hjälp btw.
Citera
2010-10-07, 03:05
Medlem
http://www.skatteverket.se/folkbokforing/personbevisinfo.4.18e1b10334ebe8bc80003671.html
Citera
2010-10-07, 08:33
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockinvestor
Tjena,

Personalen på bolaget gjorde mig uppmärksam på att mitt leg går ut om några dagar, och att jag måste beställa ett nytt. Leget blir mer eller mindre värdelöst efter utgångsdatumet, såklart.

Nå, var/hur fixar man ett nytt legitimation? Trodde det var via posten (Svensk kassaservice), men dem upphörde tydligen med detta i somras. Så var fan vänder man sig nu, Aina? eller sin bank?

Gå til aina och ta med dig typ din mamma eller någon annan som kan intyga att du är du. Tror det tar typ en vecka.
Citera
2010-10-07, 08:58
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbrytaren
Problemet med mitt pass är att de fyra sista siffrorna inte finns skrivna på det (fråga mig inte varför, men i Finland är det så). Antar att detta hindrar mig på något sätt? Mvh
det är för att svenska personnummer är en exklusivt svensk uppfinning som bara har betydelse i sverige och ingen annan stans på planeten, därför inte heller i finland.
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbrytaren
Om inte, vad fasen gör jag?
gör som dante alighieri beskrev några inlägg längre upp så blir det bra. du måste inte ta med dig just far eller mor förresten, det räcker med vem som helst som kan legitimera sig med en i svensk legitimation/svenskt pass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in