Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Du påstår att Densias värdering utgår från att fastigheten är i sanerat, röjt och städat skick. Det stämmer inte eftersom Densia skriver att värderingen gäller befintligt skick. Att tömma byggnader på lösöre och flyttstäda kostar inte så mycket att det påverkar värderingen. Så naturligtvis är jag inte ens med dig om hur Densias värdering ska tolkas.
I köpekontraktet( §4 ) står det också att "Fastigheterna överlåts i det skick den är på kontraktsdagen om inte annat skick överenskommits". Så vitt jag vet finns ingen annan överenskommelse dokumenterad.
Ebba har "lurat" Esbjörn på en vacker summa hur du än vrider och vänder på det,
Ännu en gång visar du att du har noll kunskap.
Att "Fastigheterna överlåts i det skick den är på kontraktsdagen" betyder att det är "fastigheterna" som överlåts.
INGENTING ANNAT. T.ex. så ingår inget lösöre i begreppet "fastigheterna". Däremot ingår naturligtvis fastighetstillbehören. Men jag slår vad om att du inte har en aning om vad dessa ord betyder.
Det betyder också att det är "skicket" på "fastigheterna" och dess tillbehör som avses, INGENTING ANNAT.
Vid en fastighetsöverlåtelse hör det till att allt lösöre är borta vid tillträdet och att fastigheten är städad, samt att "skicket" på "fastigheten" är detsamma som vid avtalets tecknande. Detta är vad alla besiktningsmän utgår ifrån.
Att du sedan saknar kunskap om allt detta förändrar ingenting i sak.
Det är Esbjörn själv som har bestämt hur stort avdrag som skulle göras för att han skulle få underlåta sig att uppfylla sina normala åtaganden som säljare, och detta avdrag har Ebba accepterat.