2021-08-10, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag har inte läst länken i detalj så jag vet inte exakt hur CDC formulerade sig, men läs gärna själv och bilda dig en egen uppfattning. Det är alltid bäst.

Det finns väl egentligen två huvudsakliga scenarion.
  1. Samhället klarar av situationen tack vare att många frivilligt inte låter sig smittas.
  2. Samhället klarar inte av situationen och då måste något mera drastiskt göras.

De flesta länder har ju tillämpat "koncentrationslägermodellen" genom att inte tillåta besök på olika former av boenden där sköra människor finns. Om detta var rätt eller fel kan diskuteras.

Varför skulle samhället inte klara av situationen? Vården kollapsade inte innan vaccinen trots nedskärningar och underbemannig. Låta sig smittas frivilligt låter lite efterblivet, men det händer ibland ändå. Det kallas att leva, och därför har vi ett immunförsvar.
Citera
2021-08-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nuvarande ställning i Norden:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-16..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+ca ses&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=SWE~NOR~DNK~FIN~ISL

Alla länder ökar i antal fall men för tillfället så ligger Sverige lägst med minst smittspridning.

Danmark har ju get signaler att de ska "leva" med viruset - ungefär som med influensa - får se om politikerna vågar stå fast vid det när smittotalen rusar och dödstalen ökar lite - visserligen från extremt låga nivåer jämfört med innan men ändå en ökning.

Kollar man dödstalen så är de fortfarande obefintliga trots ökad smittspridning.

Sverige tror jag inte kommer med några större nya restriktioner eller skolstängningar.

Hur resonerar Norge och Finland för tillfället? Har de släppt sin Zero-Covid-taktik än?

Danmark går från klarhet till klarhet den senaste tiden kring viruset. Covid får man gott lära sig leva med. Allt annat än vansinne. Vaccinera dem som vill. Släpp upp portarna och låt folk återgå till att faktiskt leva igen.
Vet att norske flashback-guden Frode Forland får ett tag sedan uttryckte att man bör titta på antalet inlagda istället för antalet uppnystade fall framöver. Det tycker jag låter vettigt.
Citera
2021-08-10, 18:33
Medlem
En fråga.

Skyddar EN dos utav vaccinet mot allvarlig sjukdom / Död?

Vill minnas att dödstalen rasade i princip omgående både i Sverige och UK efter att en dos hade getts till gamlingarna.

Minns någon?
Citera
2021-08-10, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
En fråga.

Vill minnas att dödstalen rasade i princip omgående både i Sverige och UK efter att en dos hade getts till gamlingarna.

Minns någon?

Då en majoritet som gått igenom infektionen hittills inte fått några större biverkningar alls av själva viruset så är nog risken för ett allvarligt sjukdomsförlopp vid en spruta nog mer eller mindre obefintlig hos en ännu större majoritet. Men visst, enstaka fall kommer säkerligen dyka upp i höst där personer dör eller blir allvarligt sjuka trots vaccinering, och i detta kommer massmedia bomba på med nya härliga krigsrubriker.
Citera
2021-08-10, 18:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
För mig är det inte viktigt att veta om det är 50 eller 150 tusen personer som drabbats av detta. Jag ville bara belysa att det är ett stort problem och något man bör ha i beaktande när man förordar flockimmunitet genom nedsmittning. Priset blir skyhögt.
Jag håller med dig om att det finns risker med långtidscovid, liknande har som sagt inträffat när vi hade asiaten och hongkong.

Jag håller inte med dig om att priset till varje pris är skyhögt.
För mig beror priset väldigt mycket på om det är 150 000 personer som aldrig blir friska eller om det är 16 000 människor som inte blivit friska inom 10 veckor (men som blir återställda inom ett halvår).
Citera
2021-08-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
En fråga.

Minns någon?
Ja, Pfizers skydd mot sjukhusinläggning (delta-varianten) är 78% after en dos. För tidigare varianter var det ännu bättre.
https://youtu.be/hXV7i1yxu6c?t=911
Citera
2021-08-10, 18:54
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jo, det är ju för andras skull. Man är såååå solidarisk och super-god. Man kan nästan inte sluta tänka på de som inte kan ta vaccinet. Man är så duktig så att det spritter i kroppen. Det spritter så pass, att man genast måste ut och mingla och åka flygplan. Men det är ju framförallt av ultruistiska skäl man tar vaccinet. Jodå.
Att vaccinera sig är en försumbar insats med försumbara risker. En väldigt liten insats med väldigt bra utdelning, för att skydda andra och minska riskerna att bidra till samhällsspridningen. Så resonerade jag ungefär när jag tog sprutorna.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Varför skulle samhället inte klara av situationen? Vården kollapsade inte innan vaccinen trots nedskärningar och underbemannig. Låta sig smittas frivilligt låter lite efterblivet, men det händer ibland ändå. Det kallas att leva, och därför har vi ett immunförsvar.
Den frågan har för många svar beroende på smittspridningens omfattning, vårdens kapacitet och var i världen man befinner sig.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jo, det är ju för andras skull. Man är såååå solidarisk och super-god. Man kan nästan inte sluta tänka på de som inte kan ta vaccinet. Man är så duktig så att det spritter i kroppen. Det spritter så pass, att man genast måste ut och mingla och åka flygplan. Men det är ju framförallt av ultruistiska skäl man tar vaccinet. Jodå.
Frugan har astma och ska inte bli smittad.
Därför har jag även vaccinerat mig för både hennes och min skull.

Dessutom om vaccinet kan medverka till att jag inte smittar min jobbarkompisar så är det jäkligt bra.
Nu finns ju risken ändå eftersom vaccinet inte är 100% skydd men jag skulle inte vilja råka smitta någon på jobbet och det kommer fram att jag inte tagit vaccinet som erbjuds.
Så borde alla tänka.

Solidarisk ja.
Svårt ? Nej.

Borde även du fatta.
Citera
2021-08-10, 19:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Du lever lycklig i alla dina dagar?
Synd för dig då att det varar bara i 6 månader, nya mutationer kommer och du vet inte långtidseffekterna.
Jag hoppas innerligt att du får en svår bi-effekt.
Hen verkar vara en trevlig prick den där kajusi!

Idag har vi en hel del information om bieffekter av att bli smittad och det verkar variera rätt mycket från ingenting till ganska allvarligt, så jag chansar på att vaccinet ger mig mindre bieffekter.

Om jag får några svåra bieffekter så ska jag informera dig (om jag kan) så att du kan få le lite.
Citera
2021-08-10, 19:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Alla tänker bara på sig, det är bara jag som tänker på mig.
Sedan finns det även människor som tänker på andra hur konstigt du än tycker att det låter.

För min egen del har jag vaccinerat mig både för äldre släktingars skull och för att jag sedan länge planerat att resa i västafrika till hösten. Resan kan jag ställa in om om det känns känns bättre att skippa den, men det känns absolut bättre att vara vaccinerad när man träffar äldre nära och kära.
Citera
2021-08-10, 19:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hen verkar vara en trevlig prick den där kajusi!

Idag har vi en hel del information om bieffekter av att bli smittad och det verkar variera rätt mycket från ingenting till ganska allvarligt, så jag chansar på att vaccinet ger mig mindre bieffekter.

Om jag får några svåra bieffekter så ska jag informera dig (om jag kan) så att du kan få le lite.

Säger ni som skrattar åt de som inte vill ta sprutor pga osäkerhet....

Herregud.

Jävla nolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in