2021-08-10, 17:03
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Tycker vi tvärt mot många farhågor ser allt fler länder säga att man nu släpper på restriktioner - de som vaccinerat sig är "säkra" och de som struntat i det få skylla sig själva.
Vad ska vi annars vänta på innan vi börjar öppna upp samhället? Att viruset ska utrotas? Det är väl de flesta kunniga inom området (alla?) överens om aldrig kommer ske. Så hur länge ska vi hålla samhällen stängda? Ett år till? Fem år till? Någon gång kommer vi behöva gå tillbaka till det normala och det kommer innebära att viruset sprids i samhället. Men nu när vi kan skydda riskgrupperna från att dö eller hamna på IVA (eller snarare kan de välja själva att skydda sig) förstår jag inte varför vi ska vänta.
Citera
2021-08-10, 17:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Nu skyddar inte vaccinet mot att själv bli smittad.. utan man skall vaccineras för att inte sprida smittan till andra som inte kan vaccinera sig av olika skäl.. var inte det alla Vaccinfanatiker spred och fortfarande sprider här på forumet?
Ja nästan, men du har missuppfattat lite.

Det är nog för svårt att förklara för någon som inte vill förstå, men i slutänden ger en stor vaccinationstäckning även skydd för de som inte kan eller vill vaccinera sig.
Citera
2021-08-10, 17:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Tillfälligt iaf. De flesta jag känner har ju vaccinerat sig under sommaren och stämmer rönen, kommer de vara skyddade under höstterminen, sen ebbar skyddet ut kring jul någon gång..

Tycker vi tvärt mot många farhågor ser allt fler länder säga att man nu släpper på restriktioner - de som vaccinerat sig är "säkra" och de som struntat i det få skylla sig själva.

Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Vad ska vi annars vänta på innan vi börjar öppna upp samhället? Att viruset ska utrotas? Det är väl de flesta kunniga inom området (alla?) överens om aldrig kommer ske. Så hur länge ska vi hålla samhällen stängda? Ett år till? Fem år till? Någon gång kommer vi behöva gå tillbaka till det normala och det kommer innebära att viruset sprids i samhället. Men nu när vi kan skydda riskgrupperna från att dö eller hamna på IVA (eller snarare kan de välja själva att skydda sig) förstår jag inte varför vi ska vänta.
Det är klart att samhället måste bli mera öppet igen!

Ingen vet ju egentligen hur naturlig och vaccinerad immunitet kommer att skydda oss, men idén är ju naturligtvis att återgå till det normala (även om alla inte tror på den teorin).

Det som kan hända är att det visar sig att antalet allvarligt sjuka ökar för mycket och då får man ta ett steg tillbaks helt enkelt.
Citera
2021-08-10, 17:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Det här är ett sådant tillfälle där man kan välja att stå på rätt eller fel sida i historien. En sida pratar om koncentrationsläger och kastsystem, den andra försöker hålla i den lilla demokrati och anständighet vi har kvar.

” The CDC published a COVID-19 planning document that suggested relocating “high-risk individuals” to “green zones” or “camps” in order to keep them away from the rest of the population.”

https://summit.news/2021/08/10/cdc-covid-document-discussed-relocating-high-risk-individuals-to-camps/
Nu pratar vi om sommaren 2020 när man inte alls hade koll på om det ens skulle gå att få fram ett fungerande vaccin. Då är det väl ändå rätt förståndigt att se över vilka olika möjligheter som finns för att skydda de mest sårbara.

Varje år evakueras utsatta människor i orkansäsongen till skyddade platser.
Är det också att betrakta som att man samlar vissa delar av befolkningen i koncentrationsläger?

Så här står det bl.a.
High-risk individuals would be temporarily relocated to safe or “green zones” established at the household, neighborhood, camp/sector or community level depending on the context and setting.1,2 They would have minimal contact with family members and other low-risk residents.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/global-covid-19/shielding-approach-humanitarian.html

Läs detta dokumentet, och även andra, själva istället för att låta er luras av troll.
Citera
2021-08-10, 17:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Alltid tyckt att det där var konstigt. Om vaccinerade nu kan bära på viruset och sprida smittan men oftast inte visar några symptom så är det väl i första hand de som behöver kontrolleras med PCR-test. De ovaccinerade uppvisar ju oftast symptom om de bär på viruset.

Är det något slags belönings/bestraffningssystem som tillämpas?
Det kanske blir så att det kommer att kräva pcr-test även för vaccinerade framöver, men just nu är uppenbarligen bedömningen i de flesta länder att man som vaccinerad inte smittar så mycket så att man bör kräva detta.
Citera
2021-08-10, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu pratar vi om sommaren 2020 när man inte alls hade koll på om det ens skulle gå att få fram ett fungerande vaccin. Då är det väl ändå rätt förståndigt att se över vilka olika möjligheter som finns för att skydda de mest sårbara.

Varje år evakueras utsatta människor i orkansäsongen till skyddade platser.
Är det också att betrakta som att man samlar vissa delar av befolkningen i koncentrationsläger?

Så här står det bl.a.
High-risk individuals would be temporarily relocated to safe or “green zones” established at the household, neighborhood, camp/sector or community level depending on the context and setting.1,2 They would have minimal contact with family members and other low-risk residents.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/global-covid-19/shielding-approach-humanitarian.html

Läs detta dokumentet, och även andra, själva istället för att låta er luras av troll.

Snälla säg att du kan citera ut från din länk att detta är något man isf skulle som individ göra av fri vilja och inte bli tvingad till annars är det nog det sjukaste jag läst än så länge angående denna pandemi, håller du inte med?
Citera
2021-08-10, 17:44
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det kanske blir så att det kommer att kräva pcr-test även för vaccinerade framöver, men just nu är uppenbarligen bedömningen i de flesta länder att man som vaccinerad inte smittar så mycket så att man bör kräva detta.
Det är lite det jag undrar vad det finns för belägg för. Vissa säger att skillnaden i hur mycket smitta man sprider är försumbar, medan andra hävdar att smittan som vaccinerade sprider är försumbar.

Gör man verkligen uppriktigt den bedömningen att vaccinerade människors smittspridning är så liten att den inte gör någon skillnad? Jag utgår från att de allra flesta som reser utomlands är vaccinerade, så även om de i procent utgör en liten andel kan de ju av naturliga skäl orsaka en stor del av fallen.
Citera
2021-08-10, 17:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Snälla säg att du kan citera ut från din länk att detta är något man isf skulle som individ göra av fri vilja och inte bli tvingad till annars är det nog det sjukaste jag läst än så länge angående denna pandemi, håller du inte med?
Jag har inte läst länken i detalj så jag vet inte exakt hur CDC formulerade sig, men läs gärna själv och bilda dig en egen uppfattning. Det är alltid bäst.

Det finns väl egentligen två huvudsakliga scenarion.
  1. Samhället klarar av situationen tack vare att många frivilligt inte låter sig smittas.
  2. Samhället klarar inte av situationen och då måste något mera drastiskt göras.

De flesta länder har ju tillämpat "koncentrationslägermodellen" genom att inte tillåta besök på olika former av boenden där sköra människor finns. Om detta var rätt eller fel kan diskuteras.
Citera
2021-08-10, 17:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är lite det jag undrar vad det finns för belägg för. Vissa säger att skillnaden i hur mycket smitta man sprider är försumbar, medan andra hävdar att smittan som vaccinerade sprider är försumbar.

Gör man verkligen uppriktigt den bedömningen att vaccinerade människors smittspridning är så liten att den inte gör någon skillnad? Jag utgår från att de allra flesta som reser utomlands är vaccinerade, så även om de i procent utgör en liten andel kan de ju av naturliga skäl orsaka en stor del av fallen.
Jag tror att risken att sprida smitta som vaccinerad beror väldigt mycket på med vilken variant man är smittad, men det är bara spekulationer från mig nu.
Det skulle i alla fall förklara varför det förekommer olika uppgifter om risken att smitta vidare som vaccinerad.

När det gäller resenärer från Sverige har jag fått uppfattningen att det mest är yngre ovaccinerade som rest med pcr-test som sprider smittan när de kommer tillbaks till Sverige, men det är min just nu ganska ogrundade uppfattning.
Citera
2021-08-10, 17:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Förstår din oro, men förklara gärna för mig hur vi skall göra annars?

Finns ju bara tre alternativ.

1. Vaccinera alla barnen
2. Stänga skolorna för all framtid
3. Låta dom gå i skolan och bli smittade

Eftersom vi aldrig kommer bli av med viruset så kommer vi ju alla få det förr eller senare.
Då är det väl bättre att barnen får det nu, än att man skall vänta tills de är 22 år och utan utbildning

Jag vägrar att tro på att vi inte kommer att bli av med det.

Vi kunde ta den här fjärde vågen utan att det behöver bli en katastrof, först, innan vi öppnar skolorna. Se vart den leder. Och JA jag tycker att vi borde vaccinera barnen också. Om barnen själva vill såklart, och deras föräldrar. Ner till och med 12 år i alla fall, som i många andra länder. Det är tonåringar (och ungdomar i 20-årsåldern, men de blir ju vaccinerade för fullt nu) som sprider smittan mest, eftersom de umgås mest intensivt med varandra.
Citera
2021-08-10, 18:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nu skyddar inte vaccinet mot att själv bli smittad.. utan man skall vaccineras för att inte sprida smittan till andra som inte kan vaccinera sig av olika skäl.. var inte det alla Vaccinfanatiker spred och fortfarande sprider här på forumet?

??? Det är väl klart att man vaccinerar sig för att skydda sig själv i första hand? Sedan är det tyvärr så, att vaccinet inte tar hundra procent på alla. Men har man tagit vaccinet, så kan man i alla fall inte bli en superspridare mer, som utsöndrar enorma mängder virus. Immunförsvaret stoppar förökningen av virus innan dess.
Citera
2021-08-10, 18:17
Medlem
Citat:

Jo, det är ju för andras skull. Man är såååå solidarisk och super-god. Man kan nästan inte sluta tänka på de som inte kan ta vaccinet. Man är så duktig så att det spritter i kroppen. Det spritter så pass, att man genast måste ut och mingla och åka flygplan. Men det är ju framförallt av ultruistiska skäl man tar vaccinet. Jodå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in