2021-08-10, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
I köpekontraktet( §4 ) står det också att "Fastigheterna överlåts i det skick den är på kontraktsdagen om inte annat skick överenskommits". Så vitt jag vet finns ingen annan överenskommelse dokumenterad.
Värderingen bygger på en tom fastighet. Om skicket vid övertagandet inte motsvarar skicket som värderingen bygger på så finns det utrymme att förhandla.
Kontraktets paragraf om skick är en uppgörelse mellan köpare och säljare och inget som värderingsmanen tar hänsyn till - han har sina normer att förhålla sig till.
Paragrafen varken styrker eller motsäger något här då den inte inverkar på värderingen utan endast på eventuell köpeskilling.
2021-08-10, 14:15
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det är högst olämpligt. I synnerhet som att vad kostnaden ska täcka har förändrats. I första varianten av ett facebook inlägget skriver Ebba att det ska städning och sannering, samt täcka hantverkskostnader. Något hon dock ändrar när hon redigerar inlägget. Då är det bara städning och sanering.

I inlagan till rätten står det bara städning och tömning om jag minns rätt.

Men fastna inte i att diskutera det. Det är en fälla. Det kommer att hävdas pris på containrar, hur många containrar, vad arbetare kan ta för själva jobbet, någon extra försäkring som krävs, varför Ebba måste beräkna jobbet och ha en buffert på det osv osv. Nu hittade jag på en del argument. Men du fattar…..
Ja, en del av Ebbas problem är ju den låga köpeskillingen. Den måste Trumpeterna rättfärdiga. Intressant nog ägnar sig både de och Ebba åt "baklängeslogik" i sina försök. Det fattas dokument som rimligen borde ha funnits i en fastighetsaffär. Jag håller inte alls med Ebba när hon säger att hon ansträngt sig för att alt skulle gå rätt och riktigt till.

För mig som studerar handlingarna är det helt uppenbart att de värderingar som finns är avsevärt mycket högre än köpeskillingen. Men om rätten går på Esbjörns linje och slår fast att det föreligger ett uppenbart missförhållande mellan köpeskillingen och fastigheternas värde vet vi inte ännu.
2021-08-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Bara för att någon inte talar om exakt var i skräphögen du kan hitta informationen, så är det inte samma sak som att denna någon undanhåller den.

Vad gäller det du påstår om Ebba, så är det mycket riktigt Ebbas påstående att hon bett Esbjörn att ta hjälp av sina anhöriga. Men har någon hört att Esbjörn hävdar motsatsen? Att han inte alls har blivit ombedd? Det är tyvärr så att det inte kommit fram någon information om varför Esbjörn valde att köra solo. Det var något om att han inte ville ha en dyr mäklare, men det utesluter i sak inte mäklare. Esbjörnsidan har inte kommunicerat ut någonting, inte ens dementier vad gäller det där.

Om Ebba nu planerat det hela så att Esbjörn skulle vara informationslös, ensam och isolerad, varför nämner inte Esbjörns ombud det? Kan det inte vara så att Esbjörn hade sina rutiga och randiga skäl till att köra solo? Att han ansåg att han grejade det själv? Det publicerades i någon artikel att han inte tyckte att släkten brydde sig om fastigheten. Kan det vara en anledning till att köra solo? Att han är sur på en frånvarande släkt?

Sedan, det där med att stämma av med de anhöriga vs dokumentation. Om Esbjörn inte hade för avsikt att alls sälja, vad ska han med dokumentation till i sak? Att förmedla till de anhöriga ATT han är på väg och sälja är informationen som i första hand behöver förmedlas. Den informationen borde han med sina omständigheter ha kunnat förmedla om han ville. Detaljpetandet kunde komma sedan, med hjälp av de anhöriga.

Men om det var så viktigt för Ebba att "göra allting rätt" så hade hon ju kunnat trycka på att Esbjörn skulle ha stöd på sin sida. Om nu hennes påstående stämmer vilket är högst osannolikt.

Hade inte inte Theo varit noga med att längst bak i kontraktet avskriva sig från mäklaransvar hade han brutit mot god mäklarsed iomed hur hårt dom pressade ensamme Esbjörn.
2021-08-10, 14:36
Medlem
Citat:
Ja, en del av Ebbas problem är ju den låga köpeskillingen. Den måste Trumpeterna rättfärdiga. Intressant nog ägnar sig både de och Ebba åt "baklängeslogik" i sina försök. Det fattas dokument som rimligen borde ha funnits i en fastighetsaffär. Jag håller inte alls med Ebba när hon säger att hon ansträngt sig för att alt skulle gå rätt och riktigt till.

För mig som studerar handlingarna är det helt uppenbart att de värderingar som finns är avsevärt mycket högre än köpeskillingen. Men om rätten går på Esbjörns linje och slår fast att det föreligger ett uppenbart missförhållande mellan köpeskillingen och fastigheternas värde vet vi inte ännu.
Vad är det för trumpeter - och varför ska ett bleckblåsinstrument rättfärdiga ett huspris? Trodde man spelade på trumeter, men tydligen ska man ha med sig ett gäng även vid husaffärer för att rättfärdiga något. Jaja.

Det fattas inga dokument. Det finns inga skyldigheter att ha en värdering. Är parterna överens så är de.
Det är en massa meningslöst prat om hur saker "måste vara".
Måste ligga på hemnet, måste finnas värderingar, måste prata med anhöriga innan man säljer.
Var kommer alla dessa bisarra påhitt ifrån? Det är bara en massa nonsens folk hittar på för att ursäkta att man driver processen vidare - det saknar helt stöd i jordabalken som är det enda man egentligen har att förhålla sig till.
Senast redigerad av martinator 2021-08-10 kl. 14:40.
2021-08-10, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Men om det var så viktigt för Ebba att "göra allting rätt" så hade hon ju kunnat trycka på att Esbjörn skulle ha stöd på sin sida. Om nu hennes påstående stämmer vilket är högst osannolikt.

Hade inte inte Theo varit noga med att längst bak i kontraktet avskriva sig från mäklaransvar hade han brutit mot god mäklarsed iomed hur hårt dom pressade ensamme Esbjörn.
Theo kan inte friskriva sig från det ansvaret, han har haft ett skrivuppdrag och då ingår ett gäng saker han måste göra. Som innehavare av en skyddad titel så vet han det. Oavsett så skulle tex de inblandade parterna kunna stämma Theo om dom anser att han inte fullgjort sitt åtagande inom ramen för att vara och agera mäklare.

Ebba Busch säger att hon har gjort allt rätt och riktigt, det skulle ju vara dumt av henne och påstå något annat. Utåt ser det ju inte riktigt så ut. Det råder mycket oklarheter och som jag skrivit så många gånger förut så borde ju Theo om någon vittna i rätten, har inte kollat men förutsätter att han är kallad som vittne då han ska haft djupgående samtal med båda parterna inför upprättandet av kontraktet.
2021-08-10, 14:54
Medlem
Citat:
Det är högst olämpligt. I synnerhet som att vad kostnaden ska täcka har förändrats. I första varianten av ett facebook inlägget skriver Ebba att det ska städning och sannering, samt täcka hantverkskostnader. Något hon dock ändrar när hon redigerar inlägget. Då är det bara städning och sanering.

Men fastna inte i att diskutera det. Det är en fälla. Det kommer att hävdas pris på containrar, hur många containrar, vad arbetare kan ta för själva jobbet, någon extra försäkring som krävs, varför Ebba måste beräkna jobbet och ha en buffert på det osv osv. Nu hittade jag på en del argument. Men du fattar…..
Den redigeringen är en lögn, samtliga ändringar som man gör på Facebook sparas och går att se i efterhand. Det är klarlagt för länge sedan att någon sådan redigering inte har skett.
2021-08-10, 14:56
Medlem
Citat:
Tack. Enligt värderingarna har Ebba betalat I runda slängar minst 300 000 - 500 000 kr mindre än värderingarna. Det är en orimligt hög rabatt för att forsla bort "en ansenlig mängd bråte". Det var alltså inte fråga om någon sanering av fastigheten som påståtts i tråden.
Det var väl Esbjörn som föreslog priset?
2021-08-10, 15:04
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Theo kan inte friskriva sig från det ansvaret, han har haft ett skrivuppdrag och då ingår ett gäng saker han måste göra. Som innehavare av en skyddad titel så vet han det. Oavsett så skulle tex de inblandade parterna kunna stämma Theo om dom anser att han inte fullgjort sitt åtagande inom ramen för att vara och agera mäklare.

Ebba Busch säger att hon har gjort allt rätt och riktigt, det skulle ju vara dumt av henne och påstå något annat. Utåt ser det ju inte riktigt så ut. Det råder mycket oklarheter och som jag skrivit så många gånger förut så borde ju Theo om någon vittna i rätten, har inte kollat men förutsätter att han är kallad som vittne då han ska haft djupgående samtal med båda parterna inför upprättandet av kontraktet.
Theo Dietz är inte kallad som vittne. Hans namn nämns inte ens i stämningsansökan utan där benämns han "mäklaren". Man kan lätt få intrycket att Ebba vill hålla honom så långt borta från Uppsala Tingsrätt som det bara går.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var väl Esbjörn som föreslog priset?
Finns det något belägg för att det skulle vara så förutom den här tråden?
2021-08-10, 15:04
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Det står Esbjörns ombud fritt att kalla Theo som vittne!
Varför de inte har gjort det får du kanske ta upp med dem
2021-08-10, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det står Esbjörns ombud fritt att kalla Theo som vittne!
Varför de inte har gjort det får du kanske ta upp med dem
Väldigt intressant ändå att så inte är gjort, för har han gjort sitt jobb så borde han vara ett ypperligt vittne till någon av parterna. Att Ebba Busch inte kallat honom känns lite försvårande för hennes del måste jag säga då hon sitter med så pass vass backup av advokater mm.
2021-08-10, 15:10
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Du ljuger kontinuerligt i dina inlägg, är du likadan privat?

Här finns originalposten och den redigerade varianten för jämförelse.
https://anonfiles.com/hcoer07fu8/Screen_Shot_2021-07-18_at_15.13.41_png
2021-08-10, 15:13
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Väldigt intressant ändå att så inte är gjort, för har han gjort sitt jobb så borde han vara ett ypperligt vittne till någon av parterna. Att Ebba Busch inte kallat honom känns lite försvårande för hennes del måste jag säga då hon sitter med så pass vass backup av advokater mm.

Motparten har inte anfört att det skulle vara något fel i kontraktet så det finns ingen anledning att kalla honom som vittne.
De kan ju inte kalla ett vittne för att du konspirerar på Flashback, jag tror att domarna skulle slå bakut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in